Sida 13 av 23
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:06
av peter.holm
Satte en AN-6 svetsmutter för returledningen istället för den dåliga slanganslutningen som sitter original. Mera kitt förstås...

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:07
av peter.holm
AN-slang för returbränslet från sprutet.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:08
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:10
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:23
av peter.holm
Returledningen ansluten.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:25
av peter.holm
Mer bilder på tanken...

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:27
av peter.holm
Konade även 3/8-röret och satte dit en AN-6-mutter i motorutrymmet, det är detta som blir returledning nu. Har lagt en smärre förmögenhet bara i AN-kopplingar för bränslesystemet men det känns tryggare än slangar.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:30
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:32
av peter.holm
Sätter också upp fuelrailsen för borrning till spridarna. Körde först 13.5mm, sedan 8mm och sedan en konisk borr för att fasa av lite.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:37
av peter.holm
Svarvade också fyra stycken dummy-spridare som kan användas som fixturer när hylsorna ska svetsas i insuget. Jocke Cedergren (Hemi-Cuda kanske känns bekant) lånar så gärna ut sin verkstad och han får också äran att svetsa detta när han får tillbaka sin TIG-svets från reparation.
Här är fulerailsen kapade till två bitar och gängade 1/2" NPT i ändarna (Lyssna INTE på de som säger att det ska vara 3/8" NPT!!) och dummyspridarna klara.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:50
av peter.holm
Har under ett par veckors tid mailat fram och tillbaka med Jeff på Compcams om vilken kam jag ska ha till min motor. Efter en del dividerande kom vi fram till att jag ska ha en av deras XFI-kammar men den slipas med 110 graders lobe separation samt att de slipar den som en small base circle diameter kam för att vara säker på att den inte tar i stakarna.
Så nu är kam, Beehives-fjädrar, retainers, lås, shims, fjäderhöjdsmikrometer mm skeppat från Comcams via Jetcarrier. Kommer också att behöva köpa nya vipparmar med 1.6-utväxling samt nya stötstänger. Lyftare köptes i Sverige av en kille som endast testat dem i motorbänk en gång, hoppas det är justa grejer...
För den intresserade ser kamkortet ut såhär:

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 19:57
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 20:13
av Ricky
Blir mycket imponerad över dina grundliga arbeten.
Tänkte själv installera en sump till tanken under vintern för att säkerställa bränsletillförseln och förbereda för en eventuell framtida uppgradering av motorn.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 22:36
av peter.holm
Sista racet för säsongen, End of season i Eskilstuna som kördes på Fabriksgatan, 201 meter. Ungefär 6.30 in i filmen ser man tydligt att jag i början leder klart före Ricky´s kusin (?) Matte Bergh, mitt enda problem är de resterande 199 metrarna
http://www.youtube.com/watch?v=Rh38aQbJdtE
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 22:52
av Ricky
Kusin Matts såg ut som han sov lite i starten.
Visste du att han på sent 70-tal hade en L88 Corvette?
Motorn från den bilen sattes i en Chevelle och blev street racer..

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör nov 09, 2013 23:11
av peter.holm
Jamen, Matte var fram och pratade Corvette med mig innan tävlingen. Trevlig kille som kom med ett och annat matnyttigt tips!
Fy f-n vad hans bil gick, jag hörde inte ens min egen bil när han svischade förbi!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön nov 10, 2013 0:11
av axelg89
Riktigt snyggt! Jag är också avundsjuk på sumpen

men är själv för rätt om ansiktet för att svetsa i tanken, är det bara dumheter? Hur förberedde du den innan svetsning?
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: sön nov 10, 2013 13:25
av peter.holm
Jag sköljde tanken med avfettning och sedan blåste ur den under ett par dagar med tryckluft. Kopplade även in dammsugaren ett tag och sög ur ev. ångor på slutet. Blev iaf ingen smäll när jag började borra och svetsa i den!
Sumpen blev större än vad man kan tro, testade hur mycket den rymde och den rymmer faktiskt 2,8 liter.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån nov 11, 2013 17:48
av sh454
Snyggt jobbat! Själv har jag valt en enklare väg till att köra med "insprut".Jag har en del jobb kvar så att det dröjer med utvärdering.Det ser bra ut på papperet i alla fall!!
Stefan
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:35
av peter.holm
Nu är hylsorna för spridarna svetsade i insuget.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:36
av peter.holm
Kommer att krävas en del slipning i kanalerna.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:38
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:40
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:44
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:47
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 0:52
av peter.holm
Började plocka lite med de retrofitlyftarna jag köpte på blocket, artikelnumret på kartongen är 853-16 men jag tycker de ser ut att vara solida rullyftare, inte hydrauliska som de ska vara. Nog borde man väl kunna se tydligt om det är hydrauliska lyftare?
Ska ta ett par bilder på dem och lägga ut sedan. De är inte ens märkta Compcams, nu har man väl varit sådär dumsnål igen

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 15:30
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ser det inte ut som det är lösa delar i stötstångsänden så är dom nog ganska säkert solida..
Hur fin ska din bil bli? Jag är mycket imponerad!
HA ETT GOTT NYTT ÅR!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 17:54
av peter.holm
Tack Magnum och gott nytt år till dig och alla andra som kikar in här ibland!
Cedergren brukar pika mig för allt jobb jag gör och pengar som plöjs ner men det syns ju inget utåt för gemene man och lite så har det blivit. Tanken är ju att lacka bilen och på med stora däck och fälgar men hittills har jag fastnat mestadels i motor och låda. Fast det är faktiskt det jag tycker är kul och var också grundtanken med bilen
Skulle ju bygga stormotor men plöjer fortfarande ner tid och pengar på den här motorn men kör med den iaf ett år till, bla för att lära mig det här med insprutning och tändning från tex VEMS.
Lyftarna jag köpte låg förpackade såhär:
Men när jag kikar närmare på dem ser de väldigt solida ut
Tror inte ens att detta är Compcams-lyftare

Får bli att beställa nya!
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 17:58
av peter.holm
Vattenslipade lite på fuelrailsen och körde sedan lite autosol för hand och nu ser de blanka och trevliga ut. Ska man kanske pulverlacka själva insuget silver?
Såg också någonstans att man fräste bort dividern på den här typen av insug när man konverterar till insprut, någon som har en åsikt om detta?

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 31, 2013 19:22
av Smuggler
Schysst att sälja fel lyftare av ett annat märke i rätt kartong
Man blir aldrig klok på hur många dårar det finns där ute...
Spännande att läsa om ditt motorbygge!
Gott nytt år förresten!