Sida 15 av 23

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: fre maj 23, 2014 20:18
av Chrippe
Mkt. kul att följa din tråd , kanon bra jobbat :D

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör maj 24, 2014 22:31
av peter.holm
Har slaktat en HEI-fördelare och byggt in en Hall-givare som kamsynk. Nytt fördelardrev (Melonized) är på väg från Summit, måste man ha iom att jag bytt till rullkam.

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör maj 24, 2014 22:37
av peter.holm
Kommer att köra med LS2-spolar och när jag köpte spolarna köpte jag även med "pig-tails" för att ansluta spolarna mot sprutet. Vissa kablar var felaktigt anslutna färgmässigt och när jag skulle ändra detta märker jag att hälften av alla poler är av i kontakterna och övriga går av bara man tittar på dem, kunde ha skapat mycket besvär i onödan om man inte upptäckt detta nu. Det är ju f-n att man måste dubbelkolla precis allt innan man skruvar dit något :evil:

Om någon vet var man köper bra anslutningar till LS-spolar tar jag tacksamt emot tips!

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör maj 24, 2014 23:04
av peter.holm
Har inte så mycket annat att göra så jag svarar mig själv 8)
Hittade och beställde en uppsättning nya kontakter härifrån:
http://www.maxxtuning.se/produkter/moto ... -tandspole

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:03
av peter.holm
Lite kablar på plats för insprut och tändning:

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:05
av peter.holm
Efter ha läst om EFI i olika skepnader har jag fått noja på det här med jordning, topparna jordade mot blocket:

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:07
av peter.holm
Snart är shortblocket klart och insugspackningarna är limmade mot topparna:

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:11
av peter.holm
Rasmus hjälper mig köra upp oljetrycket och med en rengjord och uppsmörjd oljetrycksmätare går allt bra:

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:13
av peter.holm
Mera noja, monterar ju tänspolarna på blocksidorna men är lite orolig för värmen från grenrören så jag gör en täckplåt på babords sida som sedan täcks med värmeavledande material:

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:15
av peter.holm
Motorn börjar bli färdig:

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:17
av peter.holm
Hovsvetsare Cedergren hjälpte mig svetsa in tempgivarmutter:

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:19
av peter.holm
Busig bil kräver lite busigare däck 8)

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:24
av peter.holm
Motorn ligger nu på plats och detta följs av någon vecka med sena nätter där alla kablar, givare mm kopplas ihop. Efter mycket knåpande och massor med kontakt med Mattias i Sävar fick jag igång bilen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:43
av peter.holm
Nu har motorn körts några mil och jag börjar snappa det här med mappning. Åkte till OK/Q8 och tankade fullt, kom 300 meter och sedan stannade bilen. Bogserade hem skrotet, beställde en ny Bosch 044-pump och två nya filter, åkte en vecka till Mallis, kom hem och började mecka med skiten igen. Visade sig att hela tanken och förfiltret var fullt av långa korvar av Silicon. Fly förbannad misstänker jag förstås OK/Q8 och åker jag till dem och berättar vad som hänt och undrar om de vill se tanken innan jag plockar ner den.
De meddelar bara att jag ska spara bensinen så de kan analysera den sedan.

Plockade ner tanken och började kika på vad som hänt. Visade sig att jag har använt Silicon mellan tanklocksflänsen och tanken när jag skruvat ihop detta och detta har släppt när jag tankade fullt. :oops:

Åkte upp till OK/Q8 med svansen mellan benen och bad om ursäkt och berättade vad som hänt.

Nu funkar allt bra och löpande mappning sker hela tiden med kanonhjälp av Mattias i Sävar.

Idag var vi till Kjula och kolla lite race (med betoning på lite pga regn) och passade på att mappa lite på vägen hem, Calle sköter spakarna med mappningen med hjälp av pappa :D

Monterade också en shiftlight som med någras enkla handgrepp programmerades in i ECU:n.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör jun 28, 2014 23:47
av peter.holm
Nya kammen ger halvtaskigt vakuum så Fredagseftermiddagen spenderades på lokala skroten där jag till slut hittade en vakuumpump från en S60. Nu är den på plats men jag inser att mina vakuumrelän och motorer behöver bytas ut så nu kopplas vakuum endast mot vakuumtanken och bromsservo. Övriga delar får bytas under nästas vinter.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: sön jun 29, 2014 10:06
av Ricky
Jäklar vad fint det blev. :)

Och vad många kablar.. :shock:

Bilen vart kanon med Jonas gamla Rally Wheels och klibbdäck med hög profil.

Hur mycket flås är det i maskinen?

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: mån jun 30, 2014 23:16
av peter.holm
Tack Ricky, en hel del är fortfarande i mock-up och får snyggas till vartefter jag blir nöjd med funktion. En hel del kabel och slang kommer att gömmas undan.
Blev bra med fälgarna som dessutom varit dina förut!? Nu har jag tre uppsättningar bakdäck också. Burn-däck, gatslicks och slicks!

Om motorn ger mindre än 450 hp är det jag som gjort något fel någonstans. Med den volymen, toppar, komp, kam mm borde den ge 450+ men det visar sig när jag ska mappa bilen.
Jänkarna bromsar ju ut 500 plushästar ur sina smallblocks bara de byter tändstift och grenrör :mrgreen:

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: tor jul 17, 2014 11:12
av peter.holm
Nu har bilen varit hos Anders Norling på AN Performance i Eskilstuna för mappning och effektmätning. Första pull 299 hp på hjulen. Efter lite justerande slutade det på 320 hp på bakhjulen. Är nog rättvisa siffror med tanke på effektförluster i drivlina och gatslicksen. Trodde inte det var så mycket men totalt verkar det vara ca 100-150 hp i förlust.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: tor jul 17, 2014 11:17
av peter.holm
Har aldrig varit på en dynokörning förut, rolig upplevelse hos en duktig kille!
Film verkar vara obligatoriskt när man kör dyno :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=3fwAnJP ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=2uLoCO9FEfA

https://www.youtube.com/watch?v=XHd4eqB ... e=youtu.be

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: tor jul 17, 2014 11:22
av peter.holm
Lite fakta på ett pull med luftfiltret i motorutrymmet och ett med en simulerande flyttning av luftfiltret till fronten där det finns kall luft :shock:

https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... ile%2c.pdf

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 21:50
av peter.holm
Med facit i hand som visar att flytt av luftfilter till en kallare plats ger minst 15 bakhjulshästar inleddes arbetet med att flytta filtret från motorutrymmet till fronten. Fler böjar beställdes av DO88.com och en ny fräsch hålsåg inhandlades. Originalfantaster bör nog blunda nu...

Bild

Bild

Bild

Sparar dock alla bortsågade bitar ifall man vill återställa bilen senare.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 21:54
av peter.holm
Ett mindre h-te att få allt på plats och undvika gnugg mot högerhjulet (visst gnugg kan ev. ske vid maximalt utslag tror jag) är filtret nu lokaliserat nere i den högra delen av fronten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 21:57
av peter.holm
Passade på att göra en ful-mock-up till kåpa av kamsynken. Ett nerkapat HEI-lock med en ditlimmad plåtbit ser till att hålla skruvar och muttrar på avstånd.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 22:01
av peter.holm
Jag hatar att komma oförberedd inför möten mm som jag bokat in. Efter 100m på väg till AN Performance för bromsning av motorn slutar laddningen att funka :evil: .
Efter ett par tre mil hoppar den igång igen men på väg hem är laddningen lika bortblåst som Juni-lönen och felsökning av den ett år gamla generatorn påbörjas. Visar sig vara generatorn som gett upp och Persåker bråkar inget när jag påpekar detta. Passar samtidigt på att gå upp ett snäpp till en one-wire 105ah generator.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 22:05
av peter.holm
Med följande bilder försöker jag säga att jag har bytt ut alla tre vakuumrelän till nya, efter mer felsökning märker jag att även någon axeltätning till lys-aktuatorerna (Varning för svengelska!) är kass och läcker men det får ändå tätt nog för att säkerställa funktion på allt vakuum.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 22:08
av peter.holm
I morgon är det Hot Rod Reunion på Malmby flygfält där man även kan köra 250m på opreppat underlag utan tidtagning, jag förbereder med mina gamla BF Goodrich...

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: fre jul 18, 2014 22:11
av peter.holm
När man som jag börjar bli gammal och ful är det här med toning av rutorna mer till fördel för hela ekipaget, testar en variant av Biltemas som inte funkar alls. Får ta hjälp av något proffs efter besiktningen.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: lör jul 19, 2014 23:20
av Chrippe
Jerka & Jag var där , men var vad du någonstans , såg ingen grå C3a ?

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected

Postat: lör jul 19, 2014 23:32
av peter.holm
Efter en timmes kökörning från infarten till Line-up ville inte min mini-starter dra runt motorn längre. Efter en stunds väntan gick det bättre så jag gjorde en första körning efter att den lastbilsförsedda bunsenbrännaren haft sin uppvisning. Gjorde ytterligare ett par körningar efter det. Den sista gjorde jag i väntan på att Hoffman skulle samla ihop sitt skrot, blev väldans varmt i bilen under den tiden!

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: ons sep 17, 2014 10:15
av Meatos
peter.holm skrev:Busig bil kräver lite busigare däck 8)

Bild
Vad blev det för bredd på dom? Finns ju 255 och 275/60-15

/ Björn