Sida 3 av 23
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre jan 20, 2012 22:27
av peter.holm
gbak skrev:Jag använde en vit 1,5mm tjock tape som jag satte runt kam nockarna.
Sedan penslade jag hörnen på stakarna med röd färg och roterade veven.
Blev tapen röd någonstans så hade jag filat för lite på stakarna.
Läste någonstans att vevpartiet kan flexa ca 1mm under körning (vid maxvarv), så jag vill minnas att 1,5mm är rätt så lagom frigång.
Samma gäller också mellan block och t.ex skruvskallarna på överfallen.
Man är ju lite rädd att slipa ur för mycket, vattenkanalerna är ju i riskzonen när man slipar ur för vevstakarna i blocket. Jag såg till så att jag hade drygt 1 mm i frigång här.
Har ju inte dragit ihop tråget ännu så jag får ägna helgen åt att kolla frigång mot kammen.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 22:44
av peter.holm
Frigång mellan kam och vevstakar uppmätt med en aluminiumtejp ihoplindad till ca 1,5 mm, tog inte i någonstans så det borde duga.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 22:46
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 22:50
av peter.holm
Gjorde ett vetenskapligt test för att se hur oljenivå hamnar på oljestickan.
Har ca 27 mm frigång mellan vevstake och oljenivå vid "Full" på stickan.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 22:52
av peter.holm
Har ca 7 mm i frigång mellan botten på tråget och pickupen.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 22:55
av peter.holm
Börjat fundera på avgasrör, 3-tumsrör funkar i hålen till växellådsbalken men frågan är om man måste köra med lite stummare motor- och växellådsfästen för att undvika att det tar i?
Köpte en böj på Biltema för att prova lite. Ett par Apple-dämpare som avslutning kanske?

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 23:31
av kungricky
jag satte liten bit flexslang för mitt 3 tums system å det verkar funka riktigt bra. blir inte ens brytningar på heddersen ens nåmer. aldrig några problem med hedderspackningar nåmer. har byggt 2 tums hedders med 3 tums avgasrör till min
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån jan 23, 2012 23:34
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bra jobbat!
Vad har du för mått från hålets övre kant i blocket där du sticker ner oljestickan till max strecket?
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis jan 24, 2012 9:01
av peter.holm
kungricky skrev:jag satte liten bit flexslang för mitt 3 tums system å det verkar funka riktigt bra. blir inte ens brytningar på heddersen ens nåmer. aldrig några problem med hedderspackningar nåmer. har byggt 2 tums hedders med 3 tums avgasrör till min
Funderade också på något sådant, satte du flex-slangen direkt efter headers och sedan monterade avgassystemet stumt?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 0:35
av kungricky
javisst direkt efter hedersen. hade jag inte haft flexslang så hade jag nog varit tvungen montera stumma motorfästen eller endast en avgasupphängning längst bak. 3 tumsrören är så styva jämfört med 2.5 tums att dom hade tagit så mycket påfrestningar från motorns vridningar och rörelser så att hedderspackningarna aldrig hade hållit och heddersbultarna lossnat hela tiden.
klammrade fast rören i orginalfästet bak på växellådan, sen blev det 2 rätt så stumma gummiupphängningar bak på varje rör.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 1:17
av kungricky
byggde egna hedders av 2tums rör med 4tums kollektor för 1500kr.
direkt efter heddersen satte jag 3 dm flexrör..
har inga bilder med allt på plats då jag lyft ur motorn för genomgång.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 8:59
av peter.holm
Ja, det där ser riktigt bra ut. Jag planerar göra något liknande. Du verkar ha skippat X- eller H-pipa?
Byggde du headers utifrån en sats eller är det helt hempysslat? Tog lång tid?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 9:17
av Ricky
Fiffigt att vinkla in collectorerna/reducerna, funderade själv på att göra det för att kunna få in rören i ramhålen men funderar på att bygga om tvärbalken i stället i samma vevan som den ska göras demonterbar.
//Ricky.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 9:25
av peter.holm
Ricky skrev:Fiffigt att vinkla in collectorerna/reducerna, funderade själv på att göra det för att kunna få in rören i ramhålen men funderar på att bygga om tvärbalken i stället i samma vevan som den ska göras demonterbar.
//Ricky.
Hur ser det ut när man köper färdiga headers, hamnar kollektorerna i närheten av hålen i växellådsbalken?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 18:33
av kungricky
jo jag byggde med endast biltemas rörböjar och 2tums kardanböjar. hade en skrotad motor på motorstödet som jag byggde från. svetsa fast reducern på motorstödet i rätt vinkel och som jag ville att heddersrören skulle sluta. det blev faktist hyfsat bra , men riktigt trångt på förarsidan , bara en centimeter på flera ställen till godo.
+ att jag måste lossa kopplingsstaget varje gång jag ska byta oljefilter. men den sitter ju bara med en sprint så det går ju fort att ta lös den.
3 tumsystemet tog lite tid det med, många småböjar blev det för att få avgasystemet så nära golvet som det bara gick. vill ju ha bilen så låg som möjligt.
så 2 veckor av mitt liv gick till att göra avgasystemet och heddersen, men det var det värt =)
Tänkte göra h-pipa men behövdes absolut inte.
Ska ju ändå klara över 300hp per pipa.
Mitt maxvrid ligger runt 5500 varv och den varvar med lätthet 7000 varv fast det är en långslagig 383.
varför jag byggde så stora hedders är att det är dom som begränsar maxvridet på mellan och övre registret medans avgasystemet begränsar varven...
Man bör ju ha minst 1 3/4 tums hedders om man bygger 383. men gärna 2 tums hedders om man vill ha det absoluta maxvridet fram.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons jan 25, 2012 18:43
av Ricky
peter.holm skrev:
Hur ser det ut när man köper färdiga headers, hamnar kollektorerna i närheten av hålen i växellådsbalken?
Peter
Jag har bigblock och där kommer de inte ens i närheten av hålen och sedan jag kör Hooker Supercomp fulllängd hedders koller reducersen så långt bak att det inte känns sunt att göra supertvära s-böjar heller.
Det känns ju lite småsurt att börja bygga om heddersen då allt är bromsat och klart också så det blir nog till att flytta hålen i balken i stället för min del..
//Ricky.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre jan 27, 2012 23:03
av peter.holm
Drivaxlarna rengjorda och uppmålade, knutkors bytta i ena änden. Andra ändens kors var fina.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre jan 27, 2012 23:06
av peter.holm
Ny helaluminiumpump inhandlad...
Eller om det möjligtvis är en Biltemafärgkonverterad orginalpump av gjutjärn...

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre jan 27, 2012 23:07
av peter.holm
Arbete påbörjat med att snygga till generatorn med dess omkringliggande stag.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre jan 27, 2012 23:18
av Kjell.Magnusson
Hejs
Blir det Biltema silverfärg på generatorn också eller ska du högglanspolera

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre jan 27, 2012 23:36
av peter.holm
magnum skrev:Hejs
Blir det Biltema silverfärg på generatorn också eller ska du högglanspolera

Nä, den blir som den är. Däremot kör jag efter tips från Jocke Cedergren med Biltemas fälgfärg på motorblocket och vattenpumpen. Blir mao silverfärgat för att matcha överdelen.
Apropå Jocke C, håll utkik efter något fränt som snart kommer dyka upp i motorvärlden. Har haft ett litet finger med i det bygget...
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör jan 28, 2012 0:40
av Kjell.Magnusson
Hejs
Oj, nu blir jag nyfiken!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:44
av peter.holm
Bakaxeln återmonterad.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:47
av peter.holm
Kompositfjädern är kortad lite grann så nu får jag större avstånd till däcken. Har även pysslat om de olika mellanläggen för att få upp fjädern lite vilket gör att jag borde kunna skruva upp muttern lite mer på skruvarna.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:49
av peter.holm
Såhär ser höjden ut nu men det ska ju i några hundra kilo motor och låda vilket torde innebära att den sjunker lite mer även i bakänden.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:50
av peter.holm
Fick äntligen trågpackningen till motorn.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:53
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:54
av peter.holm
Tank och balk uppfräschat och klart för montage.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:56
av peter.holm
Lådan får gå en säsong till utan större ingrepp. Nya packboxar, filter och Polyurethan-fäste.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: lör feb 18, 2012 19:58
av peter.holm
Finskåpet med delar som väntar på montering. Lyftare, vippor, tändspole mm. Mycket smådelar som behövs...
