Sida 3 av 3

Postat: tor nov 18, 2004 13:51
av KrilleN
Stingrayracing.......har du fått några tider med din bil? 0-100?, 402m?
Den verkar vass.......

Postat: ons dec 08, 2004 0:30
av 2QIK4U
madcow skrev:200 knyck i en C3:a :shock:
Hua.... Jag vill inte åka med :wink:
Snicksnack!! jag har kört 280 med bara 2 fingrar påratten,,,har man bara rätt iordningjort chassie finns ingen bil som har bättre väghållning...den bilen jag körde då...hade inte maskin för mer än 280,,,men det var behaglig cruisinkänsla då....allt står att läsa i GMs egna chassiebok för corvette från -73,,,och det funkar,,,har byggt 3 bilar efter det receptet!
mvh

Postat: ons dec 08, 2004 10:28
av Erik
2QIK4U > Har du det exakta namnet på den boken? Den kan säkert vara en guldgruva för oss andra.

Postat: ons dec 08, 2004 18:50
av StingrayRacing
2QIK4U skrev:allt står att läsa i GMs egna chassiebok för corvette från -73,,,och det funkar,,,har byggt 3 bilar efter det receptet!
mvh
Är det den här du menar: http://www.corvettefaq.com/c3/ChevyPower.pdf OBS 8 MB stor!!

Jag kan inte heller klaga på väghållningen, men min är i och för sej preppad enligt länken. Har ingen större erfarenhet av standardsetupen.

Krille - Har tyvärr inte haft möjligheten att klocka den ännu på något bra sätt.

Postat: ons dec 08, 2004 21:00
av ornet
TACK :!:
för en trevlig läsning

Postat: ons dec 08, 2004 22:41
av Erik
Tackar!

Postat: tor dec 09, 2004 0:11
av mrv8
Stort tack till dig StingrayRacing

Har en 75:a som jag håller på och ser över ska bytta busningar m.m
så det var ett guld dokument du la ut!

Mvh
MrV8

Postat: tor dec 09, 2004 0:20
av StingrayRacing
Varsego!

Här finns det massor av guld att leta, bara att surfa resten av vintern....

http://www.bokonon.net/corvettefaq/

I och för sig har jag en del matnyttigt på min egen site också. Ha överseende med att jag inte har hunnit uppdatera allt ännu bara, för finns en del gamla länkar. :oops:
http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/stingraylinks/

Postat: tor dec 09, 2004 0:37
av mrv8
När vi nu är inne på guld dokument

StingrayRacing du råkar inte veta något ställe där man kan ladda ner instruktionsboken till en 75 ?
Har ingen till min skulle villja titta lite i en och se hur den såg ut och om det står något intressant i den.

Samt om det råkar ligga upplagt någon stans ett shema över vakum slangarna har en över som var inpetat under ratstången i motorrumet borde ha någon plats att sitta på men allt fungerar *hmm* undras vad den är till.

Tack för dina länkar du skickade nyss

Mvh
MrV8

Postat: tor dec 09, 2004 0:47
av ornet
mrv8
Hör av dig så kan du få låna inst.bok och schema av mig

Postat: tor dec 09, 2004 10:11
av Erik
Vacuumdiagram från Tommys sida:

http://www.stingray.nu/bilder/vacuum.pdf

Postat: tor dec 09, 2004 12:40
av mrv8
Erik Beijnoff skrev:Vacuumdiagram från Tommys sida:

http://www.stingray.nu/bilder/vacuum.pdf
Hej Erik Beijnoff

Vet du om det skiljer sig mycket på en 75 eller om det är samma som Tommys vacumdiagram ? står på hans sida att det är mellan 68-72

Stort tack för länken!

Mvh
MrV8

Postat: tor dec 09, 2004 13:03
av Erik
Hmmm, det vet jag faktiskt inte.

Men jag jag kan inte tänka mig att de förändrades så väldigt mycket. Kolla på hur "actuator"-erna (pumparna som utför den mekaniska rörelsen) är placerade så kan du ju börja jämföra där. Från de borde det vara ganska enkelt att lista ut vad som är till- och frånslangar och kunna se vad som skiljer därifrån.

Torkarluckan

Postat: tor dec 09, 2004 14:37
av ABEJ
En detalj som gör att vacuumdiagramen skiljer sig är den mycket eminenta lucka över torkarbladen som de tidiga C3:orna har. Den är vacuum styrd.
ABEJ

Postat: tor dec 09, 2004 15:37
av Erik
Ah, luckan ja, det har du rätt i.

F.ö. den elegantaste detaljen på de tidiga C3:orna anser jag. :)

Postat: tor dec 09, 2004 16:04
av mrv8
*hmm* ja fram vid lyssena ser det ut att vara samma

Slangen som jag inte vet vad den är till kommer från Vacum tanken
och går framåt sen vänder den och går tillbaka och är instopad i ett
håll ungefär vid styrstången. funderar på om det finns något spännande där inanför som den ska anslutas på?

Men jag får väll rota runt lite Ornet har erbjudit mig att låna ett schema han har tillsin 75:a (tack Ornet)

En annan sak jag funderat på är hur instrument belysningen fungerar är den komplad på lysse knappen? och vad brukar vara det vanligaste felet när allt är släkt? Kan det vara knappen som är problemet? går att vrida på den men det händer inget. Eller kan det vara så att alla lampor gått sönder just nu har jag bara blinkers lamporna och handbromslampan som fungerar av instrumentlamporna, finns en lampa i mitten som det står något om lyssena på vad ska den lyssa för? vilken funktion varnar den för?

Tack för era tips hitils

Mvh
MrV8

Postat: tor dec 09, 2004 18:25
av ornet
har också motorn ur. skall åka och kolla hur det ser ut på min.

Postat: fre dec 10, 2004 9:07
av Don Tomaso
mrv8

Du har rätt, instr.belysningen är kopplad på lysknappen.
Det är en reostat i lysknappen för att du skall kunna reglera styrkan på instrumentbelysningen. Det är därför du kan vrida på den. Min var också helt svart, även efter att jag bytt alla lampor till instr.belysningen. Så jag höll på och vred på lampknappen ett tag och helt plötsligt fungerade den. Kan tänka mig att det kan bli oxid och annan skit inne i knappen. Varningslampan på mittkonsolen är vad jag vet tänd tills strålkastarna har fällts upp helt, skall varna för att de inte är helt uppe.

Postat: fre dec 10, 2004 9:31
av KrilleN
Ang. väghållning...
Läste att StingrayRacing hade helsvetsad ram.......vad innebär det?...
Märks det nån skillnad på vähållningen om man helsvetsar.



MVH
Krille N

Postat: fre dec 10, 2004 18:22
av StingrayRacing
KrilleN skrev:Ang. väghållning...
Läste att StingrayRacing hade helsvetsad ram.......vad innebär det?...
Märks det nån skillnad på vähållningen om man helsvetsar.

MVH
Krille N
Du svetsar hela skarven mellan rambitarna istället för de punktsvetsar som är gjorda på fabriken, vilket gör att du får en betydligt stadigare ram/chassi och därigenom mindre flex. På så sätt hålls hjulvinklarna mera exakt och du får bättre väghållning. (På liknande sätt som när du byter från gummibussningar till polyuretan.)

Postat: mån dec 13, 2004 12:52
av mrv8
Don Tomaso skrev:mrv8

Du har rätt, instr.belysningen är kopplad på lysknappen.
Det är en reostat i lysknappen för att du skall kunna reglera styrkan på instrumentbelysningen. Det är därför du kan vrida på den. Min var också helt svart, även efter att jag bytt alla lampor till instr.belysningen. Så jag höll på och vred på lampknappen ett tag och helt plötsligt fungerade den. Kan tänka mig att det kan bli oxid och annan skit inne i knappen. Varningslampan på mittkonsolen är vad jag vet tänd tills strålkastarna har fällts upp helt, skall varna för att de inte är helt uppe.
Tack för tipsen och beskrivningen av kontrollampan Don Tomaso!

Min bil har knappt körts sen 99 så det finns nog stor risk för oxid i den knappen.
Min lysse lampa har ej lyst hittils men nu vet jag vad den är till.

Anntar att den andra lampan ska lyssa när man öppnar en dörr?

Föresten är det någon här som har sitt orginallarm fungernade?
Är det ett komplicerat larm eller styrs det med kontakter och reläer?

Föröker lista ut hur det fungerar och få igång det igen.

Mvh
MrV8

Postat: tis dec 14, 2004 0:43
av ornet
Det är väl i grund ett mycket enkelt kontakt relä larm.
Nej har inget fungerande men ska ha. Lennart Brattefjäll är en jag vet som her funktion på sitt.

Taget ur minnet nu:
Först nyckellåset som aktiverar en mikrobrytare som sitter på insidan skärmen, trångt men det går att nå.
Dörrar huv har kontaktbrytare.
Ett relä tror jag sitter under den högra luckan bakom sätena, (Domkraftslådan)
Larm tutan sitter under/i vänster bakhjulsskärm.
Ett företag i USA som verkar ha det mesta och är bra
http://www.zip-products.com

eller direkt
http://www.zip-products.com/Corvette_Ea ... 2B6C4AA4B9

Kanske att jag har nåt i mina böcker också

Postat: tis dec 14, 2004 21:13
av mrv8
Tack Ornet!

Jag har tittat på det relät du skriver om och funderat på vad det är till, då några av dom kablarna är låsade från reläet.

Då ska jag exprimentera vidare lite och se om det vill börja fungerar igen :D

Håller utkik i brevlådan, stort tack än en gång för lånet av boken.

Mvh
MrV8