Sida 3 av 9

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: ons jan 08, 2014 16:19
av Corinthian
745 skrev:Det går iofs att lösa genom att banta :( så att jag kan köpa en smalare stol.
Haha, du är ju redan tunnare än mig...
Jag satte bältesinfästningarna på insidan av skenorna, då de tog emot buren på yttersidan (och kardantunneln på insidan tror jag)

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: ons jan 08, 2014 17:05
av Mange_C5
Corinthian skrev:
745 skrev:Det går iofs att lösa genom att banta :( så att jag kan köpa en smalare stol.
Haha, du är ju redan tunnare än mig...
Jag satte bältesinfästningarna på insidan av skenorna, då de tog emot buren på yttersidan (och kardantunneln på insidan tror jag)
Banta för att kunna använda 3-punktsbälte i en banåkarbil? :?
Tror jag smälter det chockartade påståendet med en semla istället.. :mrgreen:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: tor jan 09, 2014 9:06
av 745
Mange_C5 skrev:
Corinthian skrev:Haha, du är ju redan tunnare än mig...
Jag satte bältesinfästningarna på insidan av skenorna, då de tog emot buren på yttersidan (och kardantunneln på insidan tror jag)
Banta för att kunna använda 3-punktsbälte i en banåkarbil? :?
Tror jag smälter det chockartade påståendet med en semla istället.. :mrgreen:
Så gick det med det nyarslöftet......
Det känns bra att bli kallad för tunn, jag satsar på semlorna och monterar ut trepunktsbältet om jag inte kommer på någon annan lösning.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: lör jan 11, 2014 14:20
av 745
Ubbe skrev:Du har ju kört en del! så det blir intressant hur mycket det gör på klockan med dom nya prylarna
Som Mange skrev så kanske det inte gör så mycket på klockan däremot kan det göra i plånboken, nya ok vs slitage av belägg.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: lör jan 11, 2014 17:09
av Mange_C5
745 skrev:
Ubbe skrev:Du har ju kört en del! så det blir intressant hur mycket det gör på klockan med dom nya prylarna
Som Mange skrev så kanske det inte gör så mycket på klockan däremot kan det göra i plånboken, nya ok vs slitage av belägg.
Prisskillnaden är 33-34% billigare/omgång enbart fram i samma compound,
dessutom är halva belägget kvar när belägg till originalok skulle vara nerslitna till beläggsplattan.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 2:07
av Ubbe
Jag har noterat att ingen av er har vinge bak på era bilar :wink:
Får ni böta med vikt? Det kanske inte är någon vinst med vinge på era bilar?Har ni testat med och utan?
http://www.youtube.com/watch?v=1IJqvcx7130

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 11:26
av 745
Ubbe skrev:Jag har noterat att ingen av er har vinge bak på era bilar :wink:
Får ni böta med vikt? Det kanske inte är någon vinst med vinge på era bilar?Har ni testat med och utan?
http://www.youtube.com/watch?v=1IJqvcx7130
Jag tror inte någon har provat eftersom det är så gott som förbjudet, och det är bra eftersom det ska vara så enkelt och billigt söm möjligt :D
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportv ... 3-2015.pdf sid 16, 6.8 Aerodynamiska anordningar & sid 18, 6.21 Vikttillägg
Självklart är det en vinst med korrekta aerodynamiska anordningar, men om man bara sätter på en random vinge är nog risken stor att det blir fel och bilen går långsammare.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 15:07
av Mange_C5
Ubbe skrev:Jag har noterat att ingen av er har vinge bak på era bilar :wink:
Får ni böta med vikt? Det kanske inte är någon vinst med vinge på era bilar?Har ni testat med och utan?
http://www.youtube.com/watch?v=1IJqvcx7130
Hej Ubbe,
Som Göran skriver så är det vikttillägg för vinge.
Tar man tex Tony med #1 som vann så har han prioriterat att hålla ner vikten och därför valt bort vinge, som bekant var det en del i ett framgångsrikt recept eftersom han vann totalt.

Jag själv dras med övervikt som jag kan nyttja för tex en vinge eller diffusor utan att det påverkar bilen i nuvarande skick. De tillåtna vingmåtten är till viss del begränsande i och med att man begränsat chord (oftast mindre än nuvarande eftermarknadsvingar) och chord är det som gör en vinge mer effektiv. :(

Jag tror att det Göran är ute efter är frågan om man lyckas uppnå tillräcklig effektivitet för att vikttillägget skall löna sig i form av bättre tider.
Man kanske skulle göra slag i saken och hänga på en vinge, är nyfiken på om Görans teori om långsammare tider gäller? I mitt fall tror jag tvärtom, om än inte till full potential av vad en vinge kan bidra med. :wink:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 15:55
av Ubbe
Jag tror att det Ubbe är ute efter är frågan om man lyckas uppnå tillräcklig effektivitet för att vikttillägget skall löna sig i form av bättre tider.
Man kanske skulle göra slag i saken och hänga på en vinge, är nyfiken på om Görans teori om långsammare tider gäller? I mitt fall tror jag tvärtom, om än inte till full potential av vad en vinge kan bidra med. :wink:[/quote]

Det är inget som säger att man kan prova med vinge bak på dom snabba banorna typ Mantorp,Anderstorp :wink:
fast det är nog som Göran skriver, det går inte att bara slänga på en vinge och tror att bilen ska gå snabbare, utan det behövs nog ställa in den efter bilen.Den vingen som kostar ca 15000kr är och gjord för vanliga c5 och inte z06.Z06 har sämre aerodynamik än cupen och det var väl därför man inte gjorde en CorvetteRz06 :roll:
Det kanske är en ide att köpa en begagnad baklucka som man kan prov borra och testa sig fram :wink:
Jag tycker att du ska testa mvh Ubbe

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 16:10
av 745
Ubbe skrev:Det är inget som säger att man kan prova med vinge bak på dom snabba banorna typ Mantorp,Anderstorp :wink:
fast det är nog som Göran skriver, det går inte att bara slänga på en vinge och tror att bilen ska gå snabbare, utan det behövs nog ställa in den efter bilen.Den vingen som kostar ca 15000kr är och gjord för vanliga c5 och inte z06.Z06 har sämre aerodynamik än cupen och det var väl därför man inte gjorde en CorvetteRz06 :roll:
Det kanske är en ide att köpa en begagnad baklucka som man kan prov borra och testa sig fram :wink:
Jag tycker att du ska testa mvh Ubbe
Helt rätt Ubbe 8)
Dessutom gäller det att:
Justera vingen efter bana & fäste.
Balansera bilen för ändrad downforce bak.
Få den godkänd utav av ett ackrediterat besiktningsorgan.
Klara vikt / effekt gränsen trots tillägg.

Men är inte Falkenberg den banan som har högst genomsnittshastighet och snabba kurvor?
På rakorna bromsar bara vingen och i långsamma kurvor gör den inte så mycket nytta.

Vilken vinge tänker du på som kostar 15.000:-?

Manges ev. testande kommer förhoppningsvis att tillföra ytterligare en dimension till sommarens tävlingar och jag kommer att göra vad jag kan för att bistå med råd & dåd :D

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 16:30
av Mange_C5
Bästa testbana för aero torde vara Falkenberg med sina snabbare svängar där det är viktigt att hålla upp farten och areo verkligen kan göra nytta över varvet, sedan Kinnekulle och Anderstorp. Banor som genererar hög fart dvs snabba rakt fram som Mantorp i jämförelse är väl mest för att se vad ökade luftmotståndet gör på tiden.

Till Mantorp behöver man i princip bara en sjujävla motor och lågt luftmotstånd sedan kan man halta sig igenom de flest kurvorna utan att förlora för mycket tid.
Fokus på tider som baseras på Mantorperfarenheter är en av anledningarna till hästkraftsfixeringen som generallösning till snabba tider, vilken ofta tenderar till att bli en besvikelse på övriga banor. Generally speaking.. :mrgreen:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 16:40
av 745
Mange_C5 skrev: Till Mantorp behöver man i princip bara en sjujävla motor och lågt luftmotstånd sedan kan man halta sig igenom de flest kurvorna utan att förlora för mycket tid.
Tycker du inte om Mantorp? :mrgreen:
Ha det bra :D

Tips :idea: bygg inte för Mantorp om du vill ha en snabb banräser.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 17:06
av Ubbe
Hej! Falkenberg har jag inte kört på ännu så den får man testa om den är snabb :wink:
Vingen som jag tänker på är APR vingen, den finns på blocket till en c6 http://www.blocket.se/lund/Fabriksny_AP ... 903636.htm

Betydligt billigare är den här som man kan testa :wink: http://www.stylingbutiken.se/tuning-gx5 ... ack/2113-0
Ni glömmer Nürburgring :wink:
Corvetten är ju ingen gokart och det är därför den passar på Le mans mm

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 17:31
av 745
Ubbe skrev:Hej! Falkenberg har jag inte kört på ännu så den får man testa om den är snabb :wink:
Ni glömmer Nürburgring :wink:
Corvetten är ju ingen gokart och det är därför den passar på Le mans mm
CCS får ibland köra trackday på Falkenberg med SVKG (Tack Gunnar), http://svkg.se/
men om det blir några platser till CCS så brukar de gå åt fort, så håll ögona öppna.
Dessutom kan man säkert köra billiga träningar där (som på de flesta banor), om man har vagnbok & SBF licens.

Jag har aldrig vågat provat Nürburgring, det verkar helt galet med MC, bilar & bussar om vartannat, små eller inga avkörningszoner och täta transporter utav skadade :shock: .
Men för dom som törs är det säkert en fantastisk upplevelse. 8)

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 19:12
av Bengt
Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 20:41
av 745
Ubbe skrev:Vingen som jag tänker på är APR vingen, den finns på blocket till en c6 http://www.blocket.se/lund/Fabriksny_AP ... 903636.htm

Betydligt billigare är den här som man kan testa :wink: http://www.stylingbutiken.se/tuning-gx5 ... ack/2113-0
Här har finns mer användbar information om APR vingen:
http://www.aprperformance.com/index.php ... iew&id=181

Om jag tolkar informationen rätt så kan den ge ca 400N downforce vid 100 km/h och mellan 150 - 400 N drag vid 240 km/h.
Om vi utgår från att trycken på bakhjulen är ca 7500 N oräknat downforce från karossen
Det borde innebära att du kan få ca 5% bättre grepp med bakhjulen i en kurva vid ca 100km/h och förmodligen ca 1% vid 50km/h.
Men det blir mindre eftersom vi inte har räknat med karossens egen downforce och dessutom kommer du förmodligen inte upp i de värden som vindtunneln gav vid perfekta förhållanden.
Sedan gäller det att kompensera för den ökad downforce bak.
Och när du har löst det kvarstår fortfarande problemet med ökad drag.

Mao är det inte helt lätt, men och andra sidan kan du nog med lite tur sänka din varvtid med några tiondelar. 8)
Men det är ut & testa som gäller för att hitta de snabbaste inställningarna: olika hjulvinklar, lufttryck, chassinställningar & vinklar på vingen.
Ett bra raceteam med bra utrustning kan nog klara av det på någon dag.

Nu har jag stuckit ut huvudet ordentligt, så om någon bättre vetande kan korrigera eventuella felaktigheter i mitt resonemang så är jag mycket tacksam :D

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 20:42
av Ubbe
Jag glömde bort Christers bil :P http://www.autolife.se/page/68417/
Varför uppfinna hjulet igen.Den är outstanding :mrgreen:
Varför var den inte tillsalu när jag letade efter en :mrgreen: Corvette

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 20:42
av Corinthian
Det finns ju en anledning till att tävlingsbilar har vinge; eliminera lift och i bästa fall vända det till downforce.
Att bara stoppa på en vinge bak är inte så bra utan det gäller att balansera det lika mycket fram med splitter och canards.

Följande info saxat härifrån:
Base C6:
Front axle lift 200km/h: 54kg
Front axle lift 300km/h: 121.5kg
Rear axle lift 200km/h: 28kg
Rear axle lift 300km/h: 63kg

Z06:
Front axle lift 200km/h: 9kg
Front axle lift 300km/h: 19.5kg
Rear axle lift 200km/h: 12kg
Rear axle lift 300km/h: 27kg

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: sön jan 12, 2014 20:53
av 745
Corinthian skrev:Det finns ju en anledning till att tävlingsbilar har vinge; eliminera lift och i bästa fall vända det till downforce.
Att bara stoppa på en vinge bak är inte så bra utan det gäller att balansera det lika mycket fram med splitter och canards.

Följande info saxat härifrån:
Base C6:
Front axle lift 200km/h: 54kg
Front axle lift 300km/h: 121.5kg
Rear axle lift 200km/h: 28kg
Rear axle lift 300km/h: 63kg

Z06:
Front axle lift 200km/h: 9kg
Front axle lift 300km/h: 19.5kg
Rear axle lift 200km/h: 12kg
Rear axle lift 300km/h: 27kg
Jag håller med till 100% men nu gällde diskussionen bara vinge.

Då borde det se ut ungefär så här vid de kurvhastigheter som är aktuella på Mantorp
Base C6:
Front axle lift 100km/h: 14kg
Front axle lift 50km/h: 3.5kg
Rear axle lift 100km/h: 7kg
Rear axle lift 300km/h: 2kg

Z06:
Front axle lift 100km/h: 3kg
Front axle lift 50km/h: 1kg
Rear axle lift 100km/h: 3kg
Rear axle lift 50km/h: 1kg

Och om jag har förstått allting rätt så har C5an i mångt och mycket bättre aerodynamik än C6an :mrgreen:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 10:28
av Bengt
Köp denna och läs...

http://papers.sae.org/2002-01-3333/

Jag skall se om jag kan skriva några fler rader om innehållet.
Enklaste man kan göra på C5 är att sänka den 5cm fram,
ökar downforce med 50kg fram och DRAG med 300N, GRATIS !
(fast hjulgeometrin fram blir i viss mån lidande)

Generellt skall man sänka bilen så mkt man kan fram.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 11:23
av 745
Bengt skrev:Köp denna och läs...

http://papers.sae.org/2002-01-3333/

Jag skall se om jag kan skriva några fler rader om innehållet.
Enklaste man kan göra på C5 är att sänka den 5cm fram,
ökar downforce med 50kg fram och DRAG med 300N, GRATIS !
(fast hjulgeometrin fram blir i viss mån lidande)

Generellt skall man sänka bilen så mkt man kan fram.
Intressant artikel 8)
Men om jag förstod det hela rätt så var det vid 192 km/h dvs rakt fram och då känner jag inget behov utav att sänka downforcen utan då vill jag bara minska drag.
Jag tycker att det är intressanta att veta vilken downforce man får vid kurvkörning <100 km/h och till vilken kostnad i form utav drag vid raktframkörning >150km/h.

Kul att fler hoppar in i tråden, nu väntar vi bara på svar från alla dom som har provat med & utan vinge och vet hur mycket det faktiskt har givit i form utav förbättrade varvtider.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 11:37
av 745
VetteC5 skrev:Är det här bälteskitet som det diskuterats om klart än?
Arbetet är i gång och jag räknar med att en prototyp & pris kan presenteras i slutet av nästa vecka och därefter räknar jag med att dom ska finnas klara för leverans om ytterligare 2 veckor.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 12:02
av Bengt
O så klagas det på taskigt med aktivitet på detta forum ? Tycker att det lullar på hyggligt iaf :D
Behöver bara FLER medlemmar som vågar öppna foderluckan. Man FÅR tycka saker och fråga UTAN att vara en EXPERT.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 14:02
av Corinthian
Ubbe skrev:Jag glömde bort Christers bil :P http://www.autolife.se/page/68417/
Varför uppfinna hjulet igen.Den är outstanding :mrgreen:
Varför var den inte tillsalu när jag letade efter en :mrgreen: Corvette
Arkangas har ju kört 1'26.xx på mantorp med sin setup (440 hk + APR Vinge + splitter)

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 14:08
av 745
Corinthian skrev:
Ubbe skrev:Jag glömde bort Christers bil :P http://www.autolife.se/page/68417/
Varför uppfinna hjulet igen.Den är outstanding :mrgreen:
Varför var den inte tillsalu när jag letade efter en :mrgreen: Corvette
Arkangas har ju kört 1'26.xx på mantorp med sin setup (440 hk + APR Vinge + splitter)
Christer kan köra bil 8)
En annan som kan köra bil är Toni som kört sin klass 2 bil på 1:26.xx med R-däck, utan vinge, liten splitter typ C6Z06, ls 6 (405hk) modifierad med luftfilter & avgassytem . :wink:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 14:37
av Bengt
Men han fuskar ju o andra sidan med Sellholms och Öhlins prylar på sin bil :mrgreen:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 15:18
av Mange_C5
Bengt skrev:Men han fuskar ju o andra sidan med Sellholms och Öhlins prylar på sin bil :mrgreen:
Christer körde väl å sin sida med T1 bladfjäder osv?
Innebär det då samtidigt att diskussionen om blad vs coilover är slutgiltig? :twisted:


Ps. Toni har en spoiler fram (Creationz)

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 17:01
av Ubbe
745 skrev:
VetteC5 skrev:Är det här bälteskitet som det diskuterats om klart än?
Arbetet är i gång och jag räknar med att en prototyp & pris kan presenteras i slutet av nästa vecka och därefter räknar jag med att dom ska finnas klara för leverans om ytterligare 2 veckor.
Här jobbas det flitigt :P
Ps Hoppas att den inte blir för hög och tung.Jag tror att det är bara ca5mm ovanför golvet som min stol sitter och ändå så är det tajt vid dörren och taket :wink:

Ja det är inte lätt det här hur man gör att bilen går snabbare :wink:
Jag kommer ihåg ett avsnitt i Top Gear, där Stig fick köra en bil utan modifiering och sedan så började dom slänga på R däck och större bromsar.Resultatet blev att den gick långsammare.
Dom fortsatte att modda med bilen(150,000kr) Vinge,spolier och slängde ut stolar mm, det gav ca 4 sekunder :P

Släng på en vinge Mange så får vi se vad den gör på Falkenbeg :P
Ps Den banan verkar kul att köra på (Minus)Den ligger så jävla långt borttttt
:)

Jag Lyfter fram det Göran skrev!Vi vill ha svar :mrgreen: Kul att fler hoppar in i tråden, nu väntar vi bara på svar från alla dom som har provat med & utan vinge och vet hur mycket det faktiskt har givit i form utav förbättrade varvtider.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 18:40
av 745
Ubbe skrev:
VetteC5 skrev:Är det här bälteskitet som det diskuterats om klart än?
Ps Hoppas att den inte blir för hög och tung.Jag tror att det är bara ca5mm ovanför golvet som min stol sitter och ändå så är det tajt vid dörren och taket :wink:

Ja det är inte lätt det här hur man gör att bilen går snabbare :wink:
Jag hoppas att varken du eller någon annan kommer att bli besviken på justermån & vikt.

Det är inte svårt att få bilen att gå snabbare:
Styva upp den med en riktig bur.
Köp ett ordentligt chassie typ Öhlin eller likvärdigt.
Släng ut allt som inte behövs AC, fönster, stereo, belysning m.m.
Ersätt allt som måste vara kvar så som vindruta, bromsar, fälgar, kaross m.m. med lättviktsgrejor
Se över Aeron.
Köp slicks.
Höj effekten.
Byt växelåda och ändra utväxlingarna

Frågan är hur mycket snabbare bilen blir och till vilka kostnader :?:

Om jag inte minns fel så var en utav dom lite häftigare corvetterna i CCS påkostad 1,4 milj. :shock:

Och i sådana fall torde detta vara ett fynd http://www.racecarsforsale.com/prototyp ... b-neu.html 8)

Eller varför inte satsa på klass 2 :wink:

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods

Postat: mån jan 13, 2014 21:30
av Mange_C5
Bengt skrev:Köp denna och läs...

http://papers.sae.org/2002-01-3333/

Jag skall se om jag kan skriva några fler rader om innehållet.
Enklaste man kan göra på C5 är att sänka den 5cm fram,
ökar downforce med 50kg fram och DRAG med 300N, GRATIS !
(fast hjulgeometrin fram blir i viss mån lidande)

Generellt skall man sänka bilen så mkt man kan fram.
Finns små enkla trix som omnämns i SAE testresultaten, tex täcka de två avlånga hålen i C5 fronten (man behöver ju inte DRL på banan).