Sida 3 av 8
Postat: lör jul 16, 2005 23:21
av KrilleN
Vad fick Frisk för tider då?
Krille
Postat: sön jul 17, 2005 1:15
av Corv1-Micke
Tider? Det får Frisk själv svara på, men jag tycker det gick bra...
Imorgon åker vi dit igen, och då är det VCET och CCS som kör.
Jag kan lägga ut några bilder på "Träffar och utställning"
/ Micke
Postat: sön jul 17, 2005 14:47
av frisk
Gött e det!!!
12.41 som bästa tid!
En tid som jag e, nu i efterhand iaf, jättenöjd med! Hade dock problem med starterna men jag e ju en riktig rookie!

Postat: sön jul 17, 2005 15:26
av Terner
frisk skrev:Gött e det!!!
12.41 som bästa tid!
En tid som jag e, nu i efterhand iaf, jättenöjd med! Hade dock problem med starterna men jag e ju en riktig rookie!

Åja 4 jämna tider mellan 12.71 till 12.41 med förbättring för varje start.
Tycker det låter ganska rutinerat Frisk.
Nu är du fast i det här helt klart
Akta dig för 11:orna bara för då måste du skruva in störtbåge med och då åker nog stereon ut lol
/Terner
PS. Förresten vilken låt körde du 12,41 till ? DS
Postat: sön jul 17, 2005 16:36
av frisk
haha!
nej stereon va avstängd hehe
Gillar inte att jag inte fick till burnouterna

riktigt illa.... fatta inte alls va det va frågan om

spann lätt i starten men innan på vattnet ville den inte alls.... den kanske e rädd för vatten?
Postat: sön jul 17, 2005 17:19
av KrilleN
Köp linelock Frisk!
Postat: sön jul 17, 2005 17:57
av Terner
KrilleN skrev:Köp linelock Frisk!
Ja gör det frisk så riskerar du inte att fara igenom garagväggen hahahaha !
/Terner
Postat: sön jul 17, 2005 18:56
av frisk
och jag som tyckte linelock va mesigt....

Postat: sön jul 17, 2005 20:26
av frisk
ok en liten filmsnutt på min 12.41s repa.
http://frisk666.tripod.com/
Och som vanligt om den inte spelar upp sig så får ni högerklicka och spara.

Postat: sön jul 17, 2005 20:50
av Kai P
frisk skrev:ok en liten filmsnutt på min 12.41s repa.
http://frisk666.tripod.com/
Och som vanligt om den inte spelar upp sig så får ni högerklicka och spara.

Jag säger bara:
GRATTIS frisk.
Kai P™
Postat: sön jul 17, 2005 21:00
av Terner
Visst va den fin jag va där och hörde V8:ans sång....
/Terner
Postat: sön jul 17, 2005 23:04
av Kai P
frisk.
Kul att *kartongen* som är ihoppsatt av bakfulla mexickanare fungerar.
Dom grabbarna med Tequila vet hur man sätter ihop en motor minsann.
*nu får man väl Hoffa på sig*
Kai P™
Han med en mindre *Kartong*
Postat: sön jul 17, 2005 23:04
av Kai P
Kai P skrev:frisk.
Kul att *kartongen* som är ihoppsatt av bakfulla mexickanare fungerar.
Dom grabbarna med Tequila vet hur man sätter ihop en motor minsann.
*nu får man väl Hoffa på sig*
Kai P™
Han med en mindre *Kartong*
*Oj, jag blev fanatiker*
Postat: sön jul 17, 2005 23:56
av Terner
Kai P skrev:Kai P skrev:frisk.
Kul att *kartongen* som är ihoppsatt av bakfulla mexickanare fungerar.
Dom grabbarna med Tequila vet hur man sätter ihop en motor minsann.
*nu får man väl Hoffa på sig*
Kai P™
Han med en mindre *Kartong*
*Oj, jag blev fanatiker*
Hoppas din kartong funkar lika bra Kai

Man slipper säkert en hel del problem om man gör som du och Frisk och köper motorer som är "turn key".
Men respektera gärna oss som bygger på originalmotorer och modifierar för att få lite mer effekt samtidigt som vi behåller matching number i bilen och vill hålla oss ganska nära originalet.
Sen är det ju också fråga om intresse och kunnande huruvida man vill ha sett och känt på det som roterar när man gasar eller ej.
Ekonomiskt är "kartongmotorn" oslagbar. Ingen kan göra det billigare än de som bygger på löpande band det bevisade Henry Ford för länge sen.
Men som Ford sa: Du kan få den i vilken färg du vill så länge den är svart....
Vad jag menar är att om man vill skräddarsy för egna behov så behöver man alternativ.
Och då menar jag inte att det ska vara snabbare, starkare än allt annat utan att det ska svara mot dina speciella krav på hur det ska uppföra sig.
Jag älskar Frisks "kartongmotor" den har en rå sång och går jäkligt fint och förmodligen spöar han mig på strippen med. Jag älskar min egenbyggda 460 för att den blev precis som jag ville och hade tänkt mig. En motor med gott bottendrag, varvvillig och en härlig kompis på vägen
Så låt oss alla njuta och vara nöjda
/Terner
Postat: mån jul 18, 2005 1:01
av Kai P
Tjena Terner.
Det är hel ok med hemmatrim för mig, men då jag sitter i rullstol och inte kan mecka/kommer åt så mycket själv så måste jag leija bort jobb jämt. Och min motor som satt i var inte orginal, gammalt 2 bultat block, orginal var L82. Det blir ju lite dyrt att jämt ha mekanikern i passargerarstolen, så jag ville ha nytt och fräscht under huven, nu funkar det skitbra samt att jag har nästan 400 hk som skickar på duktigt framåt. Och det lirar bra med min TH400. Nu saknas bara en bromsbänk nära mig så jag vet vad jag har in real.
Ps .Min motor har bara gått 400 mil. Ds.
Kai P™
Postat: mån jul 18, 2005 6:31
av Terner
Kai P skrev:Tjena Terner.
Det är hel ok med hemmatrim för mig, men då jag sitter i rullstol och inte kan mecka/kommer åt så mycket själv så måste jag leija bort jobb jämt. Och min motor som satt i var inte orginal, gammalt 2 bultat block, orginal var L82. Det blir ju lite dyrt att jämt ha mekanikern i passargerarstolen, så jag ville ha nytt och fräscht under huven, nu funkar det skitbra samt att jag har nästan 400 hk som skickar på duktigt framåt. Och det lirar bra med min TH400. Nu saknas bara en bromsbänk nära mig så jag vet vad jag har in real.
Ps .Min motor har bara gått 400 mil. Ds.
Kai P™
Låter som du fått en riktigt potent Corvette att gasa med och det är kul ju
Min motor kan väl räknas som ny med då det enda som finns kvar av originalet är gjutgodset i blocket och topparna och så veven förståss hehe.
Har gått 150 mil nu dags för andra olje/filter-bytet.
Funkade allt klockrent när du fått i din motor? Det brukar alltid bli lite stök runtomkring tycker jag men du har nog en bra mek då.
Kör så det ryker
/Terner
Postat: mån jul 18, 2005 12:54
av KrilleN
Terner....Vad har du gjort med din motor...vad har du för delar i och hur mycket hästar ska den vara på?
Samt vad kan det ca kosta att renovera en BB, en enkel vanlig renovering alltså med bestående delar...samt nya lager, packningar, ev. renov. toppar m.m ?
MVH Krille
Postat: mån jul 18, 2005 14:15
av Terner
KrilleN skrev:Terner....Vad har du gjort med din motor...vad har du för delar i och hur mycket hästar ska den vara på?
Samt vad kan det ca kosta att renovera en BB, en enkel vanlig renovering alltså med bestående delar...samt nya lager, packningar, ev. renov. toppar m.m ?
MVH Krille
BLOCK:
BORRAD 0.030, LINEHONADE RAMLAGERÄGEN, NYA KAMAGER, ARP BULTAR I RAMLAGERÖVERFALL.
TOPPAR:
PORTADE, UPPTAGNA FÖR MANLEY ROSTFRIA 1.88/2.19 VENTILER, BRONZE SLEEVES, CRANE VENTILFJÄDRAR CA: 125 FP I SÄTESTRYCK, PROVTRYCKTA, PLANADE 0.20 MM.
VEVPARTI:
RENOVERADE SAMT VIKTJUSTERADE VEVSTAKAR MED ARP BULT, VIKTJUSTERADE SPEED PRO KOLVAR 10-1 I GRUNDKOMPRESSION, SLIPAD VEVAXEL 0.010 RAMLAGERLÄGE SAMT 0.010 VEVLAGERLÄGE, VEVPARTIET ÄR BALANSERAT MED BOBVIKTER.
CRANE HYDRAULISK KAMAXEL VENTILLYFT IN/UT 0.500”, ADV. DURATION IN 280/ UT 290 , CRANE HYDRAULISKA LYFTARE, TRUE ROLLER KAMDRIVNING.
NYA SLITDELAR I OCH RUNT MOTORN: RAM/VEVLAGER, VATTENPUMP, OLJEPUMP, VENTILTÄTNINGAR, KOLVRINGAR, STÖTSTÄNGER, FROSTPLUGGAR, DRESS UPP KIT, TERMOSTAT, KAMLÅSNING SAMT KAMSTOPP.
UPPSKATTAD EFFEKT: 440-480 HK VID CA: 5300 V.
UPPSKATTAT VRIDMOMENT: 470-490 FP (665 Nm) VID CA: 3600 V.
NY HOLLEY FÖRGASARE
NYTT BRYTARLÖST TÄNDSYSTEM MSD6-AL, MSD SPOLE FÖRDELARE
NY CARTER HÖGCAPACITETS BRÄNSLEPUMP
NYA HOOKER HEADERS SAMT NYTT 2.5 " AVGAS MED RAPTOR DÄMOARE
NY FÖRGASARE
NYTT SAMTLIGA STAG HÅLLARE OSV FÖR SERVOPUMP GENERATOR MM
NYA REMSKIVOR
NY GENERATOR
NYA POLYURETAN MOTORFÄSTEN
NYTT KYLELEMENT SAMT NY KYLTUNNEL
Plus en massa annat som jag glömt eller förträngt
Har i alla fall körtd den på rullande landsväg och den verkar ge uppemot 470 hästar men då var den ganska rå.
Sen om man vill är det ju en bra grund om man ska vässa mer.
/Terner
Postat: mån jul 18, 2005 14:55
av frisk
Ett svulstigt Tack till er som hjälpte till med att få iväg mig på banan ... hjälmar och glada hejarop m.m.
Hörde från flera innan jag körde att det inte skulle vara lätt när man kör första gången och att tiderna kommer senare bla. bla..... Säger bara en sak. Nästa gång ska jag gasa fullt
Hur gick det för dig Ornet?? Tog du mig tillslut?
Motorn lämnar inget mer att önska, kanske mindre hål i plånkan...

Postat: tis jul 19, 2005 2:19
av ornet
Nix Frisk du är värre. Mycket läcker motor också, så det hänger ihop utseendet och funktionen. Ann-Sofi fick till 7.781 som bäst på 201 ocj jag 12,564 på 402
Ett lopp fick vi bryta i VCET pga att gasvairen gick av, Alltid är det nåt
Frankyboy verkade dock ha duktigt ordning på sin motor. Jag blev mycket imponerad, och gick som faan gjorde den också. Snappade upp ett bra tips hur man man stabiliserar generatorremmen från Frank och Micke.
Ni får gärna lägga ut bilder för det spar många remmar på strippen helt klart.
Kul att träffa er, och i fortsättningen.
Terner mantorp nästa

Postat: tis jul 19, 2005 13:28
av Corv1-Micke
Jag har faktiskt tagit bort min "rulle".
Problemet med att remmen hoppar av är att du varvar mycke mer nu än original motorn.
Det innebär att remmarna snurrar för fort...
Köp ett mindre remskivehjul till veven, så sänker du hastigheten på remmen (då sparar du ett par hk också...)
/ Micke
Postat: tis jul 19, 2005 15:28
av Corv1-Micke
Postat: tis jul 19, 2005 15:47
av Terner
4 Corvetter bland de 7 bästa inte dåligt
/Terner
Postat: tis jul 19, 2005 16:45
av frisk
Söndagen då? Hur gick det då? Va det många bilar? Många corvetter? Körde ni 201m eller 402?
Postat: tis jul 19, 2005 18:46
av Corv1-Micke
Det var 201m och bara Corvetter i Corvette-klubbens tävling

Postat: tis jul 19, 2005 19:27
av frisk
lol.... ok inga tider än då ....

Postat: tis jul 19, 2005 20:26
av ornet
Finns kvaltider och poäng ute nu
http://www.vcet.nu/
Postat: ons jul 20, 2005 2:32
av Kai P
Funkade allt klockrent när du fått i din motor? Det brukar alltid bli lite stök runtomkring tycker jag men du har nog en bra mek då.
Kör så det ryker
/Terner[/quote]
Tackar som frågar Terner.
Nu har jag fått fakturan från meckanikern.!
Och jag stannar under 50. Med allt nytt som behövdes efter inköp.
Är hel nöjd, funkar skitbra med 400 aut, inte orolig eller något. Det är bara att köra typ. Har provat att gasa ganska mycket, det såg väl många i Västerås. Och till sist: Bara att plocka i. Det funkar med *kartong*.
Ps. Eller hur frisk?
Kai P™
Postat: ons jul 20, 2005 8:59
av frisk
Funkar kanon!

Heja Mexiko!!!!
Postat: ons jul 20, 2005 17:32
av Corv1-Micke
För katsingen, ni ligger ju på en andra plats inför Borås i modified klassen!
Gött jobbat!
/ Micke