Sida 3 av 4
Postat: tor apr 28, 2005 14:03
av gbak
Nu är jag igång igen!
När jag hade provat allt så vred jag fördelaren långt (15-20 grader) bakåt och då tände motorn till och gick till och med bra!
Tändningen är just nu varsomhelst, allt är ställt på måfå bara just nu.
Men bilen går ju det är ju huvudsaken!
Postat: tor apr 28, 2005 20:07
av Stingray
gbak skrev:Tack för alla uppmuntrande ord, jag får väl lägga på ett kol då....
RING MIG på 070-404 17 18 eller hem på 779 38 00 men INTE före 10 på morgonen
Postat: tor apr 28, 2005 20:07
av frisk
Postat: tor apr 28, 2005 20:31
av Sandberg
Postat: tor apr 28, 2005 20:42
av gbak
Tommy!
Tack så hemskt mycket för erbjudandet.
Nu i helgen är det lite chokat, söndag em skulle kunna gå, funkar det för dej då?
Postat: tor apr 28, 2005 21:33
av 2QIK4U
hmmmm låter som du på något konstigt sätt lyckats flytta tändkablarna ett hål....och när du nu flyttat den så mkt börjar den närma sig sitt rätta läge...måntro??
mvh R
Postat: tor apr 28, 2005 21:55
av Peter
gbak skrev:Tommy!
Tack så hemskt mycket för erbjudandet.
Nu i helgen är det lite chokat, söndag em skulle kunna gå, funkar det för dej då?
Behöver ni nån som hejar på, fäller dryga kommentarer samt kanske kan komma med några ideer så e jag på,bara vädret tillåter.
Det bästa vore om du kunde få låna en annan fördelare till o börja med och börja om från scratch.
Hur du finner TDC
http://www.corvettefaq.com/c3/TDCPaper.doc
Kan starkt rekomendera
www.corvettefaq.com där finns mycket info at hämta.

Postat: tor apr 28, 2005 23:44
av Stingray
2QIK4U skrev:hmmmm låter som du på något konstigt sätt lyckats flytta tändkablarna ett hål....och när du nu flyttat den så mkt börjar den närma sig sitt rätta läge...måntro??
mvh R
Det var första tanken, fast då brukar det smälla i förgasaren...
Postat: fre apr 29, 2005 8:24
av gbak
Det small ganska bra i förgasaren och sprutade eld (vilket borde innebära att insugsventilen är öppen när gnistan kommer) innan jag backade fördelaren
Nåt skummt är det.....
Jag har också hittat Grimseruds artiklar om timing och "peek performance" och allt vad han skriver om.
Det är med hjälp av dessa som jag ställer tändningen!
Postat: fre apr 29, 2005 10:27
av Stingray
DÅ skulle jag nog, om jag var du.... FLYTTA ALLA TÄNDKABLAR ETT STEG åt samma håll som du vred fördelaren.... och så vrider du tillbaka fördelaren lite....
Prova det först
Tommy
Postat: fre apr 29, 2005 11:51
av gbak
Jag tror inte jag vågar röra nåt nu när jag äntligen fått igång kärran!
Det får bli nästa projekt när jag ger mig på motorn.
Däremot skulle jag gärna vilja veta vart min tändnig befinner sig i förhållande till mitt TDC märke.
Tommy, har du ett strobokop där man kan förinställa gradtalet?
Postat: fre apr 29, 2005 12:04
av 2QIK4U
Gbak...nu när vi (alla på forumet) fått igång motorn,,,,lossa fördelaren bara lite och vrid den åt det hållet den går bättre,,,,(med motorn i gång) antagligen står den en hel grader fel fortfarande,,,du ska se vad bra den kommer gå snart
lycka till
mvh R
Postat: fre apr 29, 2005 12:50
av gbak
Det är rätt så kul med alla som engagerar sig och verkligen försöker komma med ideer.
En liten kommentar är att jag även rengjorde fördelaren noga och klippte bort en bit av -kabeln som gick till tändspolen, den var like skadad och klämd inne i fördelaren så det kan möjligen ha varit en felkälla.
Har redan testat det du säger 2QIK4U men jag märkte ingen större skillnad.
Vad jag gjorde var att precis som du sa, vred fördelaren åt båda hållen till motorn började gå sämre sedan ställde jag fördelaren mitt emellan.
Det är inte optimalt eftersom jag har ställt in fördelaren vid ca 900 rpm. medan jag sedan kör i ca 2000-3000 rpm.
Postat: fre apr 29, 2005 16:48
av 2QIK4U
stannar den fortfarande för dig?? och sotar igen?
mvh R
Postat: fre apr 29, 2005 17:56
av gbak
Stannar inte, men jag har bara gjort en kort sväng ännu.
Stiften är fö helsvarta

Postat: fre apr 29, 2005 18:43
av 2QIK4U
OK...Great! dont touch it!! have fun...*s*
Postat: fre apr 29, 2005 19:03
av Terner
gbak skrev:Stannar inte, men jag har bara gjort en kort sväng ännu.
Stiften är fö helsvarta

Ja men kör lite först det blev dom nog när allt va fel. Låt dom bränna allt rätt igen. Stift hämtar sig snabbt bara dom trivs
/Terner
Postat: lör apr 30, 2005 10:33
av 2QIK4U
bra formulerat,,,,*s*....."när dom trivs"....
Postat: tis maj 03, 2005 19:46
av gbak
Ok, nu har jag justerat in förgasaren/tändningen hyggligt.
Jag har ställt ner tomgången till 800 rpm.
När jag lägger i driven/backen så sjunker varvtalet och motorn stannar.
Samma sak när jag trycker bromsen i botten.
Ställer jag upp tomgången till 1100 rpm så att motorn inte stannar så börjar automatlådan att dra istället.
Är det så här det skall vara eller är det nåt som går att justera bort?
Det måste ha nåt med vacumet (ev att tändningen ej står perfekt) att göra.
Postat: tis maj 03, 2005 23:43
av Stingray
gbak skrev:Ok, nu har jag justerat in förgasaren/tändningen hyggligt.
Ja eller att du bara har justerat in förgasaren hyggligt.....
Vi hinner fortfarande kolla på den på fredag kväll i mitt garage om du har tid, då ska jag göra klar min inför lördan, kan ju va kul med sällskap en stund också
Postat: ons maj 04, 2005 8:09
av gbak
Fredag kväll blir perfekt.
Vart finns ditt garage?
Postat: ons maj 04, 2005 10:52
av Stingray
Flempan.... Du kan slå mig en signal vid 3-4 så kan vi bestämma

Postat: fre maj 06, 2005 20:33
av gbak
Nu har Tommy ställt in min tändning! Tack så mycket Tommy!
Vi ställde in tändningen på 34 grd TDC vid 2000 rpm
När jag sedan körde hem så stannar motorn hela tiden när man står still och lägger i en växel.
Trots att jag har ett tomgångsvarv på 1100 rpm.
Så när jag kom hem så vred jag först fördelaren medsols ca 5 grader, men då började det spruta eld ur förgasaren.
Så jag vred den åt andra hållet istället vilket borde innebära att jag har ca 40 graders förtändning vis 2000 rpm!
Det verkar inte riktigt klokt men nu går den bra igen

Postat: tis jun 14, 2005 19:18
av PB-Martin
Hej
Satt och läste igenom ämnet och undra om du har fått iordning på din motor till 100% ?
Mvh Mj
Postat: tis jun 14, 2005 21:58
av gbak
Nja..... tillräckligt bra för att kunna köra under sommaren iallafall.
Jag har köpt mig en stroboskåplampa på Biltema (den glappar redan

) och ställt i kamvinkeln och förtändningen så att jag har ca 10 grader vid 800 och ca 35 grader vid 2500 rpm. Och för det mesta så går motorn nog så bra som den kan gå med de grejor som sitter i. Men man kan se med lampan att tomgångsförtändningen svajar betydligt. Det blev dock bättre när jag tog bort fettet som låg på motvikterna inne i fördelaren. Annars så tänker jag byta fördelaren/kamen till vintern, jag mistänker att jag har glapp i dreven. Mina ventilfjädrar lägger också av vid 4500 rpm, jag tror det är std så de skall också bort till vintern.
Undrens tid är inte förbi ännu, för helt plötsligt vid en fullgas acceleration så funkade kickdownen i automatlådan. Det har den inte gjort tidigare.

Postat: ons jun 15, 2005 1:40
av Stingray
Skulle nog byta förgasare också.... eller i alla fall prova att bestycka om den...
Tommy
Postat: ons jun 15, 2005 7:58
av zappa
Det låter inget vidare, verkar som du har en svängninngs dämpare
som är kass, de kan separera vilket innebär att "tändmärket"
flyttar sig. alt att du kopplat vaccumet fel till förgasaren. Bort med ventilkåpan och kolla med hjälp av ventilerna på ettan att märket stämmer. När du gasar ska vaccumet till fördelaren försvinna och du ska
ha högt vaccum på tomgång.
\\Zappa
Postat: ons jun 15, 2005 8:57
av gbak
TDC stämmer inte riktigt mot ändningsmärket på dämparen, diffar ca 4-5 grader. Kamen skall tydligen vara "retard" 4 grader, kan det vara det som gör att mitt märke inte stämmer riktigt?
Postat: ons jun 15, 2005 10:53
av zappa
Det kan vara så och låter mycket troligt, då kan man inte ställa efter
"tändmärket". Om du inte har en riktig true roller drivning till kammen som är retardad där märket ska stämma i alla fall om den är rätt monterad. Men det är ju bara att prova att ställa förtändningen på
16-18grader och "spikar" den inte då vid belastning, gaspådrag har du löst problemet.
\\zappa
Postat: ons jun 15, 2005 11:20
av zappa
P.S Om tändningen fladdrar på tomgång så rekomenderar jag ett
tuning kit till fördelaren. Innehåller nya vikter samt nylon bussningar till dessa och en uppsättning fjädrar för att kunna justera tändkurvan litegrann (Vid vilket varv du får full förtändning optimalt Ca:2400rpm/m).
dessa kit kostar endast ett par hundringar och kan verkligen skrämma liv i en gammal trög fördelare. Finns hos de flesta speedshopar.
\\Zappa