Sida 3 av 4

Postat: lör apr 29, 2006 14:22
av Mattias
vett74 skrev:besiktningsgubben log bara när jag körde in bilen :D :D
Grattis :wink:

Skall själv se om min går igenom v.21 :? Har samma lyckliga problem 8)

Postat: sön apr 30, 2006 11:35
av Hagge
Nu har jag fått mina headers, det blev ett par Dynomax Cyclone Cerama-Coat Headers:

Bild

och ett par av dessa numera på detta forum välkända sidepipes:

Bild

samt monteringssatsen som måste modifieras lite för att passa:

Bild

Allt från JEGS.

Efter vad jag kan se så måste man fixa en övergång (2.5"--> 2") på 90-gradersböjarna för att de ska passa på anslutningarna till sidepipsen.

Ska bli kul !!

//Hagge

Postat: tis maj 02, 2006 7:49
av Don Tomaso
Likadant när jag besiktigade förra året, inga problem alls. Han gnällde inte ens när avgasslangarna inte gick på, var för korta (och det på en nybyggd bes. station), och inte ett knyst om ljudnivå. 8)

Postat: tis maj 02, 2006 20:28
av Red Corvette -76
Yes , den gick igenom utan anm. Det var enklaste besiktningen jag har haft, dom kopplade inte ens på utsugen o mätte inte CO halten.
Inte ord om ljudnivån dom bara tittade o såg glada ut.

Postat: tor maj 11, 2006 21:54
av Hagge
Hej !

Är på väg att montera mina sidepipes och har en fråga till er som redan har piporna på plats:

Har ni värmeisolerat böjarna under golvet ? Är det risk för att bränna sönder golvet om man inte använder headerslindning ?

//Hagge

Postat: tor maj 11, 2006 22:07
av Mattias
Hagge skrev:Hej !

Är på väg att montera mina sidepipes och har en fråga till er som redan har piporna på plats:

Har ni värmeisolerat böjarna under golvet ? Är det risk för att bränna sönder golvet om man inte använder headerslindning ?

//Hagge
Mina låg imot innan jag bytte till Sidepipes och hade då bränt hål.
Men har nu plastat det och jorde frigången på ca: 2cm och det värkar inte vara några problem.
Men ett sätt är ju att sätta dit någon form av värmeledande, för lindning skulle det nog bara bli rost av, då den blir blöt osv....

Postat: tor maj 11, 2006 23:20
av vett74
jag har inte heller något runt rören på min,dom ligger ganska nära c:a 1-1,5 cm men det går bara bra...
det enda är väl att det blir ganska varmt om fötterna om man ligger och cruisar runt stan ett par varv,men jag har nästan ingen isolering inuti bilen...
ska ta och värmeisolera :)

Postat: tis maj 16, 2006 16:25
av Hagge
OK ! Tack för era svar. Har monterat piporna nu, återstår att få till böjarna för inkoppling från headers till pajpsen.
Ska bli spännande att vrida om nyckeln när allt är klart !

//Hagge

Postat: ons maj 17, 2006 12:19
av Hagge
Jo en fråga till:

Blir det ordentligt tätt mellan pipor och de främre anslutningarna (ormboet som ska skjutas in i rören). Tycker att de sitter lite glappt. Ska man knacka in dessa hårt i rören eller expanderar de av värmen ?
Har ni lagt någon tätningsgucka i skarvarna ?

//Hagge

Postat: ons maj 17, 2006 17:13
av vett74
jag har ett litet läckage på ena sidan på,mina ska ta å slita isär lite och lägga på avgaspasta men annars är det tätt

Postat: ons maj 17, 2006 17:18
av COOLMACHINE
Vett74 hur går det med bromsarna får du ut luften?

8)

Postat: ons maj 17, 2006 17:22
av vett74
COOLMACHINE skrev:Vett74 hur går det med bromsarna får du ut luften?

8)
Ska ta å ta tag i det i helgen hade inte tid förra helgen...
hoppas det går bättre nu bara :)

Postat: sön maj 21, 2006 21:54
av Hagge
Vett74, tack för infon, ska gucka på med tätning.
Just nu är det tyvärr stopp i mekandet pga tung förkylning, 7 dygn med feber, hur kul kan det bli.....
Och jag som vill ha ut gamla Bettan på gatorna NU !

//Hagge

Re: Sidepipes

Postat: tor jan 21, 2010 8:01
av jyrgil
Ni som har haft patriot sidepipes ett par år nu är ni fortfarande nöjda?

Re: Sidepipes

Postat: tor jan 21, 2010 10:41
av johanlu
Vill bara tillägga
Har kört med Hooker i 6år = helnöjd m utdeendet (mindre nöjd med flödet och dämpnigen)
Finns däremot orginalutseende med bra flödes system innanför.
Kommer ej ihåg vad firman i från Usa heter
Har även sett att en del har cut out utsläpp bakom framhjulen på dessa system.
Ser riktigt fräckt ut fast då har ju det strikta orginalutseendet försvunnit men inte mej emot.

Re: Sidepipes

Postat: tor jan 21, 2010 20:30
av vett74
Mina sitter kvar fortfarande och ser som nya ut,låter riktigt trevligt också 8)
sista resan förra året...
Bild

Re: Sidepipes

Postat: fre jan 22, 2010 10:03
av micvette
Vill ha!

Vilka headers har ni köpt till era smallblock och har ni satt insatser i pipsen för besiktningen eller??

Re: Sidepipes

Postat: lör jan 23, 2010 14:43
av jyrgil
vett74 skrev:Mina sitter kvar fortfarande och ser som nya ut,låter riktigt trevligt också 8)
sista resan förra året...
Bild
Kollade på denna montering http://forums.corvetteforum.com/c3-gene ... -pics.html använde du denna "flex pipe" som denna person gjorde? det verkar ju vettigt iallafall för pipesen är väll helt fast monterade? det borde röra sig en hel del när man drar på

Re: Sidepipes

Postat: lör jan 23, 2010 18:27
av vett74
jag har full längdsheaders på min så det får inte plats nån sån,sitter stumt monterade och det har funkat,har motorn stumt monterad också iofs

Bild
inte min på bilden men samma konstruktion

Re: Sidepipes

Postat: lör jan 23, 2010 18:59
av micvette
vett74 skrev:jag har full längdsheaders på min så det får inte plats nån sån,sitter stumt monterade och det har funkat,har motorn stumt monterad också iofs

Bild
inte min på bilden men samma konstruktion

Det ser lite klent ut, vad har du för dimensioner? Jag vill ha 2,5" ungefär från headersena.

tror du att det blir problem om man kör med orginal motorfästen? Sen tycker jag det ser ut att vara ganska skarpa böjar.

Re: Sidepipes

Postat: sön jan 24, 2010 15:48
av vett74
Tror det är 2,5" jag har på min. Rör böjen gjorde jag av 2 90
graders böjar så jag kunde anpassa längden ut till piporna.
Tror dimensionen räcker till min 327 motor för bilen går bättre
nu än med gamla 2,5 tums avgassystemet

Re: Sidepipes

Postat: sön jan 24, 2010 17:18
av adde2k3
micvette skrev:
vett74 skrev:jag har full längdsheaders på min så det får inte plats nån sån,sitter stumt monterade och det har funkat,har motorn stumt monterad också iofs

Det ser lite klent ut, vad har du för dimensioner? Jag vill ha 2,5" ungefär från headersena.

tror du att det blir problem om man kör med orginal motorfästen? Sen tycker jag det ser ut att vara ganska skarpa böjar.
Nu har jag iofs inte patriot pipes utan hookers 4" rör längs bilen, men jag har en liknande lösning, dock med 3" mandral bent rör från headers, uppkonat till 4" ut till sidepipsen. Jag har dessutom klämt in en h-pipe:) sen avgasbandage och nitade, tunna aluplåtar mot golvet för att inte elda upp bilen.

Headers är 2" primär, 3" kollektor från Hedman (full length). Bigblock-bil.

Bild

Bild

Re: Sidepipes

Postat: mån jan 25, 2010 14:22
av johanlu
Kul att se lite olika lösning på sidepips.
Men försvinner inte det karaktäriska sidepips ljudet med typ xpipe lösning mellan vänster och höger pipes.

Tänk om en HD lät som en japanare ?????????

Re: Sidepipes

Postat: mån jan 25, 2010 15:46
av adde2k3
johanlu skrev:Kul att se lite olika lösning på sidepips.
Men försvinner inte det karaktäriska sidepips ljudet med typ xpipe lösning mellan vänster och höger pipes.

Tänk om en HD lät som en japanare ?????????
haha, nja, jag skulle nog inte säga att h-pipe (eller x-pipe) ändar karaktären så mkt.

http://www.garaget.org/video/sdwlf218sd4h
http://www.garaget.org/video/lm8gwe2nt2qo

varvar max 2000rpm på videorna, men inte fan låter det som en japanare iaf :twisted:

Re: Sidepipes

Postat: mån jan 25, 2010 16:09
av johanlu
Skämt å sido
men jag vet ju själv vilken skillnad det blir med x pipe på ett avgassystem under bilen.
Men visst mer effekt och bättre flöde grymmare ljud (baktill)

Tur att alla inte har samma tycke som jag
För då hade det vimlat av corvette 68-72 med hooker pipes med raka rör med 540"


Gott mos

Re: Sidepipes

Postat: mån jan 25, 2010 18:55
av Chrippe
Det där låter riktigt kanon bra !!!

Re: Sidepipes

Postat: mån jan 25, 2010 23:57
av jyrgil
Chrippe skrev:Det där låter riktigt kanon bra !!!
Måste fylla i låter jätte trevligt undrar bara hur stor motor du har och om du har (eller var du köpt pipesen).hade du någon dämpning i pipesen?

Re: Sidepipes

Postat: tis jan 26, 2010 22:15
av adde2k3
jyrgil skrev:
Chrippe skrev:Det där låter riktigt kanon bra !!!
Måste fylla i låter jätte trevligt undrar bara hur stor motor du har och om du har (eller var du köpt pipesen).hade du någon dämpning i pipesen?
Hej!

Tack! kolla http://www.garaget.org/?car=98185

Motorn är 463", alltså borrad 454 med edelbrock rpmtoppar och vass lunati cam. Sista delen på sidepipsen (den raka, med väremskölden på) är hookers. Den rostfria 90gradersböjen som går på utsidan av bilen köpte jag av en kille på forumet här som jobbar med rostfritt. Resten, allt under bilen fram till headers, har jag tillverkat själv.

Jag har Hookers maxFlow 2,5" insatser i pipesen, flödar 600cfm per sida, så med h-pipe bör det ge hyfsat flöde för min motor.

Re: Sidepipes

Postat: ons jan 27, 2010 21:55
av StingrayRacing
adde2k3 skrev:Tack! kolla http://www.garaget.org/?car=98185
Bilstereo och multimedia = Nej

Vaddå!! V8 är ju Multimedia på riktigt, inget bjäfs :mrgreen:

//Lasse

Re: Sidepipes

Postat: fre jan 29, 2010 0:42
av micvette
StingrayRacing skrev:
adde2k3 skrev:Tack! kolla http://www.garaget.org/?car=98185
Bilstereo och multimedia = Nej

Vaddå!! V8 är ju Multimedia på riktigt, inget bjäfs

//Lasse
Det är bara att hålla med, stereo i Corvetten satt jag in första säsongen andra så svetsade jag ihop ett nytta avgassytem med hedders och hela köret inte f-n ville jag lyssna på nån stereo då int :wink:

Finns ju iofs radio hörselskydd om man ska brumma länge :mrgreen:


/micke