Sida 3 av 3

Postat: tis nov 13, 2007 22:29
av Kalle Mankan
Denna Holley hp varianten ser bra ut. Men jag undrar, bättre gassvar med dp? Enligt alla förgasar teori ska du få bättre gassvar desto mindre förgasare. Alltså två spjäll som öppnar i stället för fyra skall ge dig ett bättre gassvar, det handlar om en ax pump/membran fjäder/powervalve justering.

Postat: lör nov 17, 2007 1:12
av Mr. Beam
Om jag skulle köpa nytt idag och inte var ute efter orginal så skulle jag nog pröva ett insprutningssytem typ detta som är bolt on. Kostar ju lite mer men verkar kul att labba med.
http://www.retrotekspeed.com/
Intressant och häftig design på trottelhuset!

Men skall jag labba med ett insprut, så skall jag bygga ett själv med ett Torker II som bas. Megasquirt fanns i planerna länge men är lagt på is tillsvidare. Inte helt säker på att jag ror i land med det projektet samtidigt som jag också håller på att sortera ut den nybyggda motorn... Måste få den att gå bra med förgasare först.

Dessutom så måste jag ha varit väldigt snäll i år, för Tomten kom lite tidigare i år.... :D :D :D


Bild

Postat: mån nov 19, 2007 0:09
av Kalle Mankan
looking Good!

Nu är det bara att börja finjustera in. Funkar i och för sig bra direkt ut lådan. Men det går få den att gå lika bra som ett insprutningssystem. Jag kan rekomendera boken:

http://www.bokus.com/b/9781884089282.ht ... rch_result

Postat: sön jan 20, 2008 0:39
av Mr. Beam
En liten tjuvkik på vinterprojektet...

Bild


Mr. Beam

Postat: mån jan 21, 2008 0:49
av Mr. Beam
Svetsade dit en anslutning för lamdasonden och kollade lämplig kabeldragning och placering av kontrollenheten. Bäst med plats för sonden fanns på förarsidan.

Bild

Kan ju påpeka att detta bara blir en temporär lösning... Hela avgassystemet skall byggas om med headers så småningom. Men en sak i taget.
¨

/ Mr. Beam

Postat: mån feb 18, 2008 1:49
av Mr. Beam
En månads pyssel med kabeldragning och annat tjafs såsom modifierat avgassystem, men idag startade jag upp den gamle med O2 mätaren inkopplad.

Bild

Utan att ha rört förgasaren så låg bränsle-luft blandningen runt 13.5-13.7 på tomgång, vilken iof är rätt bra. Bara snön försvunnit så skall jag ut och dra några fullgasare :twisted: och kolla vad det ligger på då.

Det roligaste är att man kan spela in en sekvens och analysera i efterhand och sedan testa sig fram med olika munstycken och inställningar när man vet hur motorn svarat på ändringarna.

Bild

Nu så hoppas vi på tidig vår !

/Mr. Beam

Postat: tis maj 27, 2008 0:18
av Mr. Beam
Hej,

Efter en diverse småstrul som fördröjt en riktig inkörning och därmed en riktig fullgasare :twisted: så ordnade det till sist upp sig i helgen. Jag har på senaste tiden pysslat med en ordentlig genomgång och uppgradering av tändsystemet och utprovande av tändkurvor samt en ombestyckning av förgasaren. Men nu går den hyfsat.

Jag tänkte för min del avsluta denna tråd med färska G-Tech reultat och en före- och efter jämförelse. Känslan i ryggslutet håller också med kurvorna. Jag tror nog inte att jag kommer ned mer i 0- 60 med dessa gamla BF Goodrich 225-däck men nya och bredare är på väg in. Det kanske finns nån 1/10 mer att hämta i så fall.

Bild


/ Mr. Beam