Sida 21 av 23
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: ons apr 15, 2015 18:34
av Kjell.Magnusson
Hejs
Svart som natten i Strängnäs natten bara av med hatten! Frän!
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: ons apr 15, 2015 22:01
av Tersan
peter.holm skrev:Gjorde ett försök att hitta en lösning att få ut avgaserna ur garaget inför uppstart av motorn men det sk-t sig, får försöka hitta värmetåliga gummislangar att trä över piporna.

Nu pratar vi sidepipes!
Ruskigt snygg bil för övrigt, begäret efter en C3 blev nu bara ännu större...

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 18, 2015 10:40
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 18, 2015 14:29
av Smuggler
Mycket fina bilder på en fantastisk bil!
Du har fått till helt rätt stuk på gapet mellan däck och hjulhuskanterna. I mitt tycke ganska avgörande för utseendet på en C3:a.
Kan bara gratulera till väl genomfört arbete med bilen!
Mvh Daniel
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 18, 2015 15:52
av Ubbe
Jätte snygg!! Peter!
Hoppas att man får titta lite närmare på den:)
verkligen i min smak

ps Du har inget smak prov på ljudet?
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 18, 2015 16:12
av Thomas B
Mycket snygg.

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 18, 2015 18:12
av peter.holm
Tack för alla positiva kommentarer! Vad gäller stuket tycker jag att jag nu fått lite för mycket luft mellan däcken och skärmkant där bak så jag kommer nog att testa 45-profil vid nästa däckbyte (vilket ser ut att komma tämligen snart

).
Dyker upp på Malmby men har ännu inte bestämt om jag ska rejsa eller inte.
I dag gjorde Calle och jag en nummerplåtshållare till en "något" mindre variant av regplåt som inte ska störa friskluften till kylningen. Frågan är om den kanske stör andra istället

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: tor apr 23, 2015 22:14
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre apr 24, 2015 18:16
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bara 2500 hp

Hur ska du klara dej med så lite effekt? Du måste ha bättre grejer! När du byggt den färdigt kan du sälja den till mej för 0 och inget!
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre apr 24, 2015 18:52
av Leif Eriksson
magnum skrev:Hejs
Bara 2500 hp

Hur ska du klara dej med så lite effekt? Du måste ha bättre grejer! När du byggt den färdigt kan du sälja den till mej för 0 och inget!
HMM ... Men Magnum du skojar väl eller ... Efter ALLT vi fått följa med om här om denna bilen.
// Leif
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre apr 24, 2015 20:54
av Kjell.Magnusson
Hejs
Så klart Leif, detta är inte alls på skoj, kan jag lura av Peter på en 2500 hp motor för 0 och inget så blir jag glad!

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre apr 24, 2015 23:06
av peter.holm
Magnum, du ska fokusera på att få till växellådan till sommaren

Har du bokat in Rättvik till Classic car week?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre apr 24, 2015 23:10
av peter.holm
Hur ser vi på det här med överladdning av en LS-motor, ska man satsa på en Procharger eller en Whipple/Magnusson-kompressor?
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 25, 2015 8:02
av Jerka
För och nackdelar
Skruv får lite mer effekt från botten men bygger mycket på höjden och får en massa slangar med vattenkyld intercooler
Bra kontakt för skruv kompressorer är JM tech i Gustavsberg
Centrifugalkompressor är modellen när du vill ha mycket effekt som hänger med hela vägen upp
Jag åkte med en V2a och det räckte ganska bra
Bra kontakt här är A&A Corvette som bygger egena kit med mycket bra remdrivning
Bestäm dig innan du bygger motor vilken väg du ska gå och hur mycket du tänkt att ladda
/Jerka
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: lör apr 25, 2015 18:06
av Kjell.Magnusson
Hejs Peter
Växellåda.. den funkade i 84 km sen blev det växellådssallad.. den j-vla skit aluminium axeln gick av! Pratade med växellåds Anders om detta och han sa att det händer förr eller senare, i mitt fall så klart tidigare.. han ska hjälpa mej att fixa till den igen för en rimlig penning
Så just nu kör jag 400 låda igen..
Rättvik ja, det blir nog boende hos en bekant i närheten av Rättvik, tror jag.
Men jag kör väl förmodligen en sväng eller två till hotellet, har du bokat?
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: sön apr 26, 2015 10:24
av peter.holm
magnum skrev:Hejs Peter
Växellåda.. den funkade i 84 km sen blev det växellådssallad.. den j-vla skit aluminium axeln gick av! Pratade med växellåds Anders om detta och han sa att det händer förr eller senare, i mitt fall så klart tidigare.. han ska hjälpa mej att fixa till den igen för en rimlig penning
Så just nu kör jag 400 låda igen..
Rättvik ja, det blir nog boende hos en bekant i närheten av Rättvik, tror jag.
Men jag kör väl förmodligen en sväng eller två till hotellet, har du bokat?
Sicket skit, var det alltså den ingående axeln/trumman som rasade? Har bokat Lerdalshöjden, blir samma som förra året, onsdag till fredag.
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: sön apr 26, 2015 10:27
av peter.holm
Tack Jerka för responsen, bered dig på många dumma frågor framöver

Tryggt att ha dina kunskaper inom klubben!!
Funderar på vevaxeln, är det fortfarande OK48:or som gäller när man ska svetsa ihop vevaxlar

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: sön apr 26, 2015 19:03
av Kjell.Magnusson
Hejs Peter
Jo, det var ingående axel s-tan, tydligen standard på dessa lådor..
Vi ses nästan helt säkert i Rättvik!
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre jul 10, 2015 8:57
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre jul 10, 2015 10:42
av Peter Anjou
Hejsan !
Det där såg ju bra ut !
Det går säkert att göra " styrplåtar " framför kylaren, för att leda in ännu mera luft igenom kylaren !
Annars så är det en väldigt snygg o Clean bil !!
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre jul 10, 2015 14:03
av Smuggler
Blir bra det där Peter! Kollade på några av de fina bilderna som din grabb tagit tidigare i tråden och det ser ut som du inte har någon undre frontspoiler? Den är viktig för att skyffla in luft mot kylaren. Också mycket viktigt att alla tätningar runt kylaren och upp mot huven finns på plats. Men, det där har du säkert koll på!
På mina spalfläktar har jag för mig att det på kåpan sitter gummiblad på de ytor som inte upptas av fläktarna, som kan öppna för att släppa igenom luft som passerar när man kör utan att fläktarna går. Är inte hemma nu så jag kan kolla...
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre jul 10, 2015 18:16
av peter.holm
Tack för kommentarerna!
Jag har väl egentligen aldrig haft värmeproblem men har sett att tempmätaren vandrat uppåt vid lång kökörning i hög värme men har aldrig utmanat systemet utan valt att vila en stund istället. Vid normal körning har det aldrig varit problem.
Har inga tätningar alls runt kylare och ram, hjälper dessa vid kökörning? Spoiler fanns inte på bilen när jag köpte den och har inte brytt mig att skaffa ny iom att bilen är så låg. Hjälper spoilern även vid kökörning?
Har nu testat nya fläktarna men får nästan en känsla av att fläktarna kanske inte har den kapacitet som jag suktade efter, trots att det är äkta Biltema-fläktar

Kanske ska bita i det sura äpplet och köpa ett par fläktar av erkänt bra fabrikat...
Funderade också på det där att plåten kanske kan bli en hindrande faktor när fläktarna inte går men så fort jag kör något snabbare än kökörning sjunker tempen direkt.
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre jul 10, 2015 20:08
av Smuggler
Vad jag förstått så gör spoilern mest nytta vid lägre farter. Kan inte tro att varken spoiler eller tätningar gör mycket nytta vid kökörning då man står mer eller mindre stilla långa stunder (som vid cruising).
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: fre jul 10, 2015 23:37
av peter.holm
Smuggler skrev:Vad jag förstått så gör spoilern mest nytta vid lägre farter. Kan inte tro att varken spoiler eller tätningar gör mycket nytta vid kökörning då man står mer eller mindre stilla långa stunder (som vid cruising).
Så har jag också resonerat och är mest ute efter "orkanstyrka" i fläktarna då de går igång vid kökörning.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: mån jul 13, 2015 7:34
av Chrippe
Plast spoilern största syfte är att den skapar turbolensvindar när man kör , som sin tur hjälper till att dra ut den varma luften i motor utrymmet under bilen.
Spoilern skall sitta på alla Corvetter C2-C7 för det är det den är konstruerad för.
Mvh.Christer
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: mån jul 20, 2015 0:04
av peter.holm
Var upp och körde lite på Hot rod reunion som gick av stapeln på Malmby i helgen. Hade slagit vad med kompisens Cougar, bäst av tre race och det gick bra, gratis-öl är gott
Utmanade även Cedergrens LS9-utrustade 32:a men där slutade det med oavgjort, får nog tacka en missad växel från Cedergren för min vinst här
24.30 resp 45.19 in i filmen ser man lite av detta;
https://www.youtube.com/watch?v=re5Da2x ... ture=share
Peter
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: tor jul 23, 2015 22:19
av peter.holm
Verkade vara för lite drag i Biltema-fläktarna då bilen gick varm när jag rejsade på Malmby. Fick också ett konstigt fladder i tempgivaren till sprutet men efter byte till Moroso termostat och en kylfläkt från Volvo S80 blev det skillnad, ett jäkla flås i S80-fläkten. Den vill ha 60A i säkring så det fick bli en 10mm2 kabel fram till den.

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: tor jul 23, 2015 22:28
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: tor jul 23, 2015 22:30
av peter.holm
Visade sig under mappningen att min Lambda-sensor var kass, ny beställd!
Något konstigt med detta, jag har en lambdamätare sittandes i högra röret också och den käkar sensorer, måste vara något som de inte gillar i mina Sidepipes!?

Re: 72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: tor jul 23, 2015 22:33
av peter.holm
Vi misstänkte luft i systemet när tempgivaren till sprutet betedde sig konstigt så i samband med att jag bytte termostat borrade jag även in en luftningsventil men tycker inte det kommer värst mycket luft ur den. Tror mycket av problemet låg i en seg och trött termostat.
