Sida 4 av 32
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 14:17
av Jonas Rohwer
Taggen skrev:hur många hk blir det.
Som Ricky skriver så är det insuget som är den stora begränsningen, och motorn är så att säga uppbyggd runt just insuget.
Det var inte helt snabbt och enkelt gjort att räkna fram en kamaxel som får motorn att uppföra sig som jag vill när insuget sätter stopp för varvtalet förhållandevis tidigt.
Och när insuget begränsar varvtalet får man ju ta till andra små knep för att hitta effekt lite här och där, och trixet är då att försöka öka fyllnadsgraden per tidsenhet, för att på sätt lura upp det totala vridmomentet lite.
Kompressionsförhållandet är ca 10,5:1 vilket är ungefär samma som 1971 års 454 LS6. Och den motorn gav enligt spec 425 hk, och det vore väl fan om vi inte kunde lura fram ytterligare några hk ur Rickys motor.
Jag har ju pillat lite i topparna, och kamaxeln är en betydligt effektivare sak än den flat-tappet mekankam som fanns 1971.
Ricky skrev:Någon klet Jonas haft på vipparmsbultarna..
(antagligen något som gör att min bil inte ska bli snabbare än hans.)
Jo, det där är speciell ”bromspasta” som jag kan aktivera via fjärrkontroll, om det skulle vara så att din bil blir snabbare än min..
Mr. Beam skrev:Ett hett tips: Det är bäst att du kollar så att rulllyftarna inte tar i oljestänkplåten på det där LS6-insuget....
Tack för tipset!
Det är ju ganska trångt även utan värmeskyddsplåten, men som Ricky skriver så är originalplåten redan bortrationaliserad, och tanken är att använda plåten som sitter standard på Gen V / VI HP-motorer. Dvs den stora som sitter fastklämd mellan topparna.
Men nu när jag nyss kollade så visade det sig att denna plåt inte passar med insuget, så det blir till att modda lite (igen) för att få till det..
Bilder kommer när jag kommer hem ikväll.
Mr SIXPACK skrev: När beräknas motorn vara klar, senare i höst eller tidigt i vår?
Tjenare Svempa!
Motorn kommer att bli klar om någon månad, och köras i bromsbänken kort därefter.
Skiten står ju tar plats i verkstan, så jag jobbar på att få ut den så fort som möjligt..
Jag såg förresten att jag hade fått mail från dig, och jag svarar när jag kommer hem från verkstan ikväll.

Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 20:11
av Ricky
Mr SIXPACK skrev:Hej Ricky.
Kul att ditt motorprojekt går framåt (Intressant att följa) och att du postar bilder och det skall bli spännande och se slutresultatet. När beräknas motorn vara klar, senare i höst eller tidigt i vår? Blir själv otroligt inspirerad att börja med mitt motorprojekt.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Hej Svempa.
Såg att Jonas redan svarat på när motorn på ett ungefär kommer att vara klar.
Visst ska det bli spännande att se vad den kommer att kunna prestera.
Det vore fint att få motorn "bromsad och klar" under hösten så man kan ställa den "åt sidan" och ge sig på resten av bilen.
Tanken är att byta lite bussningar i hjulupphängningen samt få chassiet lite stabilare osv.
En annan sak som kommer att läggas en del krut på är att få bättre luftcirkulation i motorrummet och bättre kylning till motorn.
Tror iofs att ALLA slet med temperaturökninga under banåkat på Mantorp efter 5-10 varv men då den gamla motorn är ur kommer jag försöka tilrättalägga förhållandet i maskinrummet för den typen av körning, detsamma vad det gäller att säkerställa tillförsel av kall luft till motor och bromsar.
När drar du igång med din egen maskin och vad är planen med den?
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 20:17
av Ricky
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 20:44
av Mr SIXPACK
Hej Ricky.
När drar du igång med din egen maskin och vad är planen med den?
Jag håller på och samlar delar, ingen brådska.. men jag blir inspirerad av att börja när man läser om ditt motorprojekt. Jag har så mycket som jag vill göra och tiden (och pengar) är tyvärr begränsad.
Jag har ju egentligen två motorer som jag skulle vilja bygga, den ena är en Clone av en LS5:a som skall sitta i min 70:a och den andra är en clone av en 427:a 435 hästars Sixpackmotor eftersom jag har några sixpackinsug på hyllan.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 20:51
av Ricky
Mr SIXPACK skrev:Hej Ricky.
När drar du igång med din egen maskin och vad är planen med den?
Jag håller på och samlar delar, ingen brådska.. men jag blir inspirerad av att börja när man läser om ditt motorprojekt. Jag har så mycket som jag vill göra och tiden (och pengar) är tyvärr begränsad.
Jag har ju egentligen två motorer som jag skulle vilja bygga, den ena är en Clone av en LS5:a som skall sitta i min 70:a och den andra är en clone av en 427:a 435 hästars Sixpackmotor eftersom jag har några sixpackinsug på hyllan.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Det där med "tid och pengar" är ju alltid något man får slita med.. -Varför kan man aldrig vinna på Lotto??
Låter som trevliga maskiner du har på gång, -lova att du kör igång en tråd då tärningen är kastad och du sätter igång.

Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 21:23
av Jerka
Det är ett kul projekt du har Ricky ska bli kul och se vad den bromsar
Jonas verkar göra ett grundligt jobb ,så du kan nog lägga energin på övriga förbättringar du planerar att göra
Jerka
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: sön aug 29, 2010 22:10
av Ricky
Jerka skrev:Det är ett kul projekt du har Ricky ska bli kul och se vad den bromsar
Jonas verkar göra ett grundligt jobb ,så du kan nog lägga energin på övriga förbättringar du planerar att göra
Jerka
Tack Jerka.
Några planer själv i vinter?
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: mån aug 30, 2010 19:41
av Mr SIXPACK
Ricky, det är klart att det blir en tråd när jag väl sätter fart med något av mina projekt, bara nu tiden räcker till...
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: mån aug 30, 2010 21:37
av Jerka
Ricky skrev:
Några planer själv i vinter?
Planer finns får se vad tiden räcker till
/Jerka
Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: mån aug 30, 2010 21:47
av Ricky
Jerka skrev:Ricky skrev:
Några planer själv i vinter?
Planer finns får se vad tiden räcker till
/Jerka
Du får tjoa till och uppdatera då du kollat mappningen på 66:an.

Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: tis aug 31, 2010 5:40
av Ricky
Haha, hittade en kul smiley som jag tycker passar..

Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: fre sep 03, 2010 2:41
av Ricky
Provmontering av LS6 insuget.

Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: tor okt 07, 2010 0:06
av Ricky
Det står lite stilla med bygget just nu sedan vi väntar på en del smådelar som varit restade.
Dock trillar det in delar lite titt som tätt och nyligen landade de nya heddersen hos Jonas på verkstan.
Det blev Hookers coatade SuperComp med 2-1/8 primärrör som är 30" långa, collector dia 3,5".
Hoppas nu bara man slipper banka en massa bucklor i dessa..

Re: Min bil, ett litet projekt.
Postat: fre okt 08, 2010 1:28
av Ricky
Tack för flyttningen av tråden till "garaget".
Var lite snabb då jag startade den så den kom inte helt rätt från början..
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån okt 11, 2010 5:50
av Ricky
Nu börjar det röra på sig igen.
Fick beskedet att alla stötstänger nu landat i Jonas verkstad.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån okt 11, 2010 5:58
av Ricky
Så var det dags för montering.
Här görs ett första test med "stela" lyftare för att se var rullen hamnar på ventilskaftet.
Jonas får korrigera mig om jag far med osanningar eller har missupfattat något som gjort.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån okt 11, 2010 6:01
av Ricky
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån okt 11, 2010 6:05
av Ricky
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån okt 11, 2010 6:08
av Ricky
LS6 insuget på plats.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis okt 12, 2010 1:39
av Ricky
Så var det fördelarens tur..

En brytarlös MSD-8572 inköptes.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis okt 12, 2010 1:42
av Ricky
Vakumklockan demonterades och fördelaren förställning spärrades.
På plats.
Jonas delade också fördelaren..
för att demontera vikterna som inte skall användas.
Tändkurvan kommer att provas fram och slutligen sättas i bromsbänken på elektronisk väg via PC.
Klart!
Fler leftovers att lägga på hyllan..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis okt 12, 2010 1:48
av Ricky
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis okt 12, 2010 1:58
av Ricky
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis okt 12, 2010 2:12
av Ricky
Här har vattenpumpen kommit på plats och förgasaren provmonteras.
Förgasaren åkte sedan upp i fräsen för att ta bort chokehuset.
Borta!

Bilen ska ju ändå inte användas som vinterbil och lite extra klaring mot locket av luftburken är aldrig fel.
Lite finputsning av kanterna återstår dock.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis okt 12, 2010 2:56
av Ricky
Det närmar sig provstart så sakta..
Sen är det dags för bänken, och det ska ju bli spännande.
Vill passa på att tacka Jonas för kanon dokumentation av jobbet han gör.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: ons okt 20, 2010 21:20
av Ricky
Var en runda till Jonas i dag och kikade på motornbygget, har ju vart på jobb en sväng nu och det är alltid skitroligt att se vad som hänt då man åter besöker motor-boden.
Motorn börjar verkligen ta form nu, vi småpysslade med lite detaljlösningar och monterade hedders.
Här har förgasare mm kommit på plats

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: ons okt 20, 2010 21:22
av Ricky
Hookers heddersen på plats.
Nu är det inte långt kvar till provstart!

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: ons okt 20, 2010 21:24
av Ricky
Heddersen satt som gjutna efter lite jystering..
De gillade nämligen inte ARP toppbultarna som med sina brickor etc blir lite högre.
Ingen ko på isen, bara att slipa ur lite vid toppbultarna så blev det bra.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: ons okt 27, 2010 20:21
av Ricky
Bygget fortskrider.
Man blir förvånad över hur mycket tid som går åt att tillpassa smådetaljer som ska vara "bolt on"..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: ons okt 27, 2010 20:22
av Ricky
Jonas plottade en enkel första tändkurva till MSD-boxen.
Kurvan kommer senare att fintunas och kompletteras i bromsbänken.
