Sida 4 av 17
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor maj 26, 2011 20:06
av Scania
All heder till dig vilket enormt snygg arbete du har gjort.
Tyckte jag pysslat mycket i garaget med årets ombyggnationer av motorn men det är juinget mot det här.
_Ska bli kul att se den färdig
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor maj 26, 2011 23:11
av Smuggler
Tack för berömmet
Vill dock vara ödmjuk och säga att jag inte anser det vara nått speciellt med min renovering, är helt övertygad om att det finns betydligt mer avancerade byggen i garagen. Grejen är väl att jag tycker det är roligt att skriva och dela med mig av det jag gör och kanske inspirera andra att starta trådar om sina bilar, behöver ju inte vara så speciellt avancerat för att det skall vara intressant att läsa om.
Hoppas att fler som bygger och modifierar kliver fram ur garderoberna och delar med sig av det man sysslar med!! Alltid roligt att få lära sig nått nytt
Går lite trögt med bilen just nu då båtarna skall i sjön...
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör maj 28, 2011 0:36
av dixon
snyggt gjort!
läste något om schims i rostfritt, hur blir det med sk galvaniska strömmar som senare leder till rost?? vet att det är ajabaja med rostfria skruv och bult till vanligt stål, tänkte även att det kunde gälla ett schims?? vore ju synd om det skulle börja rosta sen när du lagt ner ett så fint jobb.
säger inte att jag är expert, det var mest en tanke som ploppade upp.
mvh
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör maj 28, 2011 21:21
av Ricky
Jag tror inte de galvaniska strömmarna i en sommarbil är något stort problem.
För att en galvanisk ström ska bildas krävs ju även elektrolyt och de flesta sommarbilar tillbringar väl normalt de fuktigaste och regnigaste dagarna i garaget.
Annat är det ju naturligtvis på utvändiga delar på tex en båt.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör maj 28, 2011 21:41
av Smuggler
Ricky skrev:Jag tror inte de galvaniska strömmarna i en sommarbil är något stort problem.
För att en galvanisk ström ska bildas krävs ju även elektrolyt och de flesta sommarbilar tillbringar väl normalt de fuktigaste och regnigaste dagarna i garaget.
Annat är det ju naturligtvis på utvändiga delar på tex en båt.
Håller med. Hade drösvis med polerad RF bult på Camaron och under de år (många...) jag hade den såg jag inte ett spår av rostproblem där RF bulten satt.
Är nog som Ricky säger nödvändigt med fukt i rikliga mängder för att det skall bli problem. Valde rostfritt för att slippa ytbehandla shimsen till växellådsbalken men, det hade säkert funkat med vanligt svart också.
Sjösatte båten idag så nu kanske det blir lite tid över till bilen igen
Mvh: Daniel
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: lör maj 28, 2011 22:34
av dixon
hejsan, ni har säkert rätt. var bara en tanke som slog mig.
inte menat att vara "besservisser" eller dyligt.
mvh nicklas
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 16:08
av Smuggler
dixon skrev:hejsan, ni har säkert rätt. var bara en tanke som slog mig.
inte menat att vara "besservisser" eller dyligt.
mvh nicklas
Hej Nicklas,
Jag uppfattade det inte alls som något "besserwisser" inlägg från dig, och garanterat inte Ricky heller. Jag välkomnar alla vettiga inlägg och ditt var i allra högsta grad vettigt och befogat!
Jag är helt övertygad om att det är mycket viktigt att ha en öppen attityd och lyssna på vad folk säger. Sen får man fundera lite själv och sortera så brukar det komma fram en bra lösning eller teori om ett problem eller dyligt.
Du är varmt välkommen att fortsätta kommentera!
Mvh: Daniel
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 21:00
av Ricky
Smuggler skrev:
Jag uppfattade det inte alls som något "besserwisser" inlägg från dig, och garanterat inte Ricky heller.
Mvh: Daniel
Inte alls.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:17
av Smuggler
Det sista steget i min modifiering av ramen var att fixa ett tvärstag till framvagnsbryggan. Detta sätts ju dit för att styva upp bryggan så att flexet vid fjädringsrörelsen minskar. Vet inte hur mycket det påverkar men det är något som rekommenderas av många.
En förutsättning för att ha detta stag är att originalfläkten tas bort och ersätts med elfläktar och i mitt fall känns det helt rätt.
Det finns ju färdiga kit att köpa som man endera svetsar på plats eller alternativt bultar i fästena för övre bärarmsaxeln men då jag nu slutligen insett att inget som jänkarna tillverkar passar eller fungerar blir det återigen att tillverka allt själv.
Hoppas ni orkar med lite mer plåtbitar
Bestämde mig för att ha bultade fästen för tvärstaget så att det går att montera bort om jag i framtiden vill återställa till originalfläkten. 2st M10 insex bultar bedömde jag klara belastningarna. Svetsade fast en grov plåt på insidan av stötdämpartornen som gängades från motorrumssidan. Utnyttjade det nedre befintliga hålet i tornet.
Började sen att malla upp bitarna i papp för att få dom att funka med kylarslangar och infästningen för övre bärarmen.
Själva fästet gjordes i 6mm plåt. Grovskar bitarna först och punktade sen ihop dom. Bearbetade sen det hela till rätt form utifrån min pappmall.
Därefter borrades ett 16,0mm hål rakt genom hela plåthögen som sen delades.
Svarvade sen till en axel med styrytor och rätt avstånd på vilken plåtarna pressades. Bultade ihop det med en M8. Sen kunde bakre livplåten helsvetsas med ett helt rakt resultat. Axeln skars sen bort.
Inte tvärsnabbaste sättet men bättre 3-4 dagar på detta än att köpa halvtaskiga grejor från staterna som jag ändå får bygga om
Här är fästet förberett för svetsning

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:20
av Smuggler
Här syns axeln som riktar upp plåtarna samt fogberedningen för svetsarna som syr ihop det hela.
Ber om ursäkt för den sopiga bildkvaliteten...

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:22
av Smuggler
Vänstra fästet bultat på plats.
Det högra fästet med nedre kylarslangen monterad samt övre bärarmsfästet.
Det ser trångt ut men jag har kollat att en hel hög shims för övre bärarmen får plats utan problem

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:25
av Smuggler
En annan vy.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:29
av Smuggler
Jag valde kullänkage med stål/teflon lagring dimension M16. De har höga statiska och dynamiska bärighetstal samt är skapligt tåliga mot smuts.
Köpte svetsändar samt ett chrome-molly rör 4130 (svenska motsvarigheten är SS2225) Ø28 utvändigt med 2mm gods.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:33
av Smuggler
Röret på plats. Det är ganska trångt mot remskivan men cirka 7mm frigång i längsled måste räcka med marginal.
Återstår att TIG svetsa ändarna.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:44
av Ricky
Stiligt Daniel.
Formen på dina fästen är mycket lik den jag till slut gick för.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: sön maj 29, 2011 22:48
av Ricky
Jösses vad många spår du har på vattenpumpens remskiva.. Behöve det så många??

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: mån maj 30, 2011 12:16
av Smuggler
Ricky skrev:Stiligt Daniel.
Formen på dina fästen är mycket lik den jag till slut gick för.

Får väl erkänna att jag titta en del på dina fästen
Tror jag kan banta bort ett spår i remskivan.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis jun 14, 2011 23:08
av Smuggler
Trodde det sista på överdelen av ramen var tvärstaget fram men efter att ha slipat svetsloppor och fogar i 2 veckor fick jag för mig att boxa bakre plåtprofilerna som stagar upp bakre kick-upen.
Vet inte hur mycket det gör för stadgan men det borde inte bli sämre i allafall.
En plåtbit med några lätthål i, ingen rymdforskning direkt.
Började även kapa loss ramen från ramjiggen ikväll. Något av en milstolpe känns det som

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tis jun 14, 2011 23:10
av Smuggler
Åsså några decimeter svets på det så det sitter fast

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: ons jun 15, 2011 21:11
av Ricky
Jösses amalia vad vackert det blir.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 17:54
av Smuggler
Har svetsat lite till... Det tar aldrig slut
Undersidan på motorbalken fram var intryckt. Ett rätt vanligt fenomen. Det är bara tunn plåt utan förstyvningar här så lyfter man maed domkraft trycks balken in.
Skar bort den gamla plåten och la in en rejäl förstyvning tvärs balken.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 17:55
av Smuggler
Kolla insidan av balken, helt ren plåt utan rost!! Den här ramen är i ett sjuuukt fint skick. Har aldrig sett nått liknande på en så gammal bil

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 17:58
av Smuggler
Svetsade sen in 3st rejäla plattjärn (6x60mm). Det i mitten punktades genom hål mot förstyvningen och de på sidorna förseddes med ditsvetsade stående plattjärn som styvar upp dom. Pallar med en garagedomkraft sedan.
Sprayar alla hålrum som svetsas igen med Zinkprimer först för att stoppa rosten i möjligaste mån... Sen blir det såklart hålrumsvätska också, men iallafall.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 18:00
av Smuggler
Boxade motortassarna.

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 18:07
av Smuggler
Därefter slipade jag hela ramen fri från svetssprut och "svetsknölar"
Lämnade sen ramen hos pulverlackerar´n. Blev först blästring av hela ramen sen 1 lager grundpulver som brändes i ugn, 200°C. Därefter en sidenmatt topp lack (pulver) som också brändes i 200°C.
Jag är toknöjd med resultatet. Den är slät i ytan som en barnrumpa och kulören är precis rätt sidenmatt. Pulvret har trängt in överallt och tilloch med mina amatörsvetsar blev snygga med ett rejält lager pulver ovanpå
Några bilder:

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 18:08
av Smuggler
Några till:

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 18:10
av Smuggler
Så, då är ett delmål avklarat. Ramen är placerad i "fingaraget" och färdig för montage av alla nya prylar

Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 19:36
av Ricky
Vart ju OTROLIGT fint det där Daniel.
Nu kom jag på vad jag glömt.. -Att kolla upp färgen..
//Ricky.
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 20:03
av Mr SIXPACK
Snyggt Daniel!!! Grattis till delmålet och nu börjar det roliga....
/Svempa
Re: Smugglers -69 427 renovering
Postat: tor jul 07, 2011 20:18
av Smuggler
Ricky skrev:Vart ju OTROLIGT fint det där Daniel.
Nu kom jag på vad jag glömt.. -Att kolla upp färgen..
//Ricky.
Tack, Tack!
Jodå, jag är fortfarande intresserad av färgen!