Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970 *Såld*

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av PG-son »

Hej Jimmy!
Just uppkommen från garaget :)
Jag har längtat efter just denna fråga/fundering från dig.
Alla ckokar fungerar så, att vid kallstart stängs chokespjället.
Det är därför man skall trampa till på gasen före start.
Det kan du kolla, genom att vid kall motor, ta bort luftfiltret, vippa till på gasreglaget.
Då skall den översta plattan på förgasarens främre del stängas.
Om det går så i ditt fall har du en fungerande choke,
Nu till min teori, angående ditt "svarta" på förgasaren.
Det som får chokespjället att öppna sig, är en fjäder som sitter i det runda "huset" på sidan om förgasaren. (passagerar sidan). (svart runt hus)
Choken/spjället öppnas antingen elektriskt, (el choke) automatiskt, (automatchoke), eller manuellt.
Automtchoken styrs av värme, som kommer från motorn.
Du har en el choke enligt de bilder du lagt upp. Då skall det vara strömmatning till kontakterna på "choken, plus och minus. När du startar en kall motor, kommer strömmen via kontakterna att gå genom fjädern i chokehuset, när fjädern blivit tillräckligt varm, kommer chokespjället att öppna sig bitvis och till slut helt och hållet.
Om du inte har strömmatning till din choke, kommer det att ta mycket längre tid för fjädern att "dra ihop sig", vilket gör att motorn kommer att vara chokad/spjället stängt (få för lite luft) onödigt länge.
Fjädern kommer att dra ihop sig även om du inte har elektrisiktet till den, värmen från motorn gör att fjädern krymper, lika som för en automtchoke. Men spjättet kommer att vara "stägt" mer eller midre en längre tid. Du kommer alltså att köra med choke fast motorn inte behöver det.
Choke betyder midre luft, mindre luft betyder ... ädu med. :roll:
Min förra fråga var alltså, stängs ditt chokespjäll, när du trampar på gasen vid kall motor?
Kollas enklast, genom att ta bort luftfilter och vid kall motor, vrida på gasspjället vid förgasaren.
Om plattan stängs fungerar din choke. Då blir frågan vad som öppnar spjället/plattan.

För att svara på din frågan, verkar det som om din choke fungerar, frågan är om det är elektrisitet, eller värme som som "öppnar" spjället.

Denna artríkel finns att läsa på vår oldies sida.
http://www.bob2000.com/carb.htm

Hoppas du förtsår vad jag skriver.
Det blev lite väl snävt i omfattningen. :P

Skall bli intressant att höra din återkoppling.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen Jimmy

Sorry glömde... Choken aktiveras av att det inte är varmt i motorutrymmet!
+ spänning värmer bi-metall spiralfjädern och choken släpper.
PG-son om du inte har + spänning till el choken hur lång tid kommer choken då att vara aktiv? Det borde vara en smärre evighet!
Måste du verkligen pumpa över huvudtaget Jimmy, för utom en gång för att aktivera choken? Om det är så kanke din choke bi-metall fjäder spiral är för dåligt spänd så att den bara "halvchokar".
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Tack för er hjälp!! :D

En Fråga PG-son: När du säger " översta plattan på förgasarens främre del" menar du då den stora rektangulrära "höjningen" som har som ett avlång spjäll?
Om jag förstår dig rätt så skall följande ske om allt är riktigt:

1. Det står öppet men när jag gasar vid start så stängs det.
2. När elchocken blivit tillräckligt varm öppnas det igen automatiskt (ungefär hur lång tid pratar vi om, sekunder, minuter?.. )
alt. det öppnas av att jag gasar?

När den stod på hög tomgång så hade jag kört en liten sväng (5-10 min) så jag gissar att den inte stängt sig som den skall, borde väl skett under min körning isåfall?

Magnum >> Japp, jag måste alltid pumpa 3-4 ggr före varje startförsök annars står det bara och maler på startmotorn utan att tända.
Jimmy
Corvette Z06 2006
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Kom på en sak till som jag undrat över... Den huv jag har, är det den som kallas en "L88 huv"?
Jimmy
Corvette Z06 2006
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej!!
Japp, det är den"luckan" jag syftar på.
Då fungerar din choke, efter som spjället stängs, när du du startar upp.
Vet inte hur länge det tar innan den spjället helt öppnas. Det torde väl ta några minuter.
Om du kört 5-10 minuter, och tomgången fortfarande var hög, funker det nog inte som det skall ska med choken. Det skulle kunna vara en förklaring till att din förgasare är svart, på/i över delen.
Ditt startförfarande är ungefär lika som mitt, jag har dock tagit bort min choke inkl chokehuset, men det är en annan historia. Alltså, istället för mindre luft, pumpar vi in mer bränsle vid starten.

Läs artikeln så kommer du nog att få insikt i hur det funkar.
Kolla också hur en el choke justeras, och framför allt hur den kopplas in.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs Jimmy

Jodå, det ser ut som L88!
Du får nog kolla som PG-son säger, öppna L88:an bort med luftrenarn och kall motor gasa med handen, då ska spjället stängas helt, gör det inte det får du justera den svarta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs igen

Just det ja, Det ser ut som du behöver två kablar till din choke!
Kolla vad du har på den kabeln som sitter där om det är + eller -, du ska helt säkert ha en av varje.
På min Holley är det bara en kabelanslutning som är +, - får den genom förgasarens gods.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Njaa magnum!
Så står det inte i instruktionen hur choken skall justeras.
Läs d.s
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs PG-son

Var står det hur man justerar choken? Kan bara inte hitta det! Men det beror säkert på att jag är blind!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Hmm, jag blir bara mer och mer konfunderad...
Idag fick jag verifierat produktnumret på min Holley förgasare (1850) och kan konstatera att det är en 600 CFM förgasare och ju mer jag söker info på nätet desto mer tydligt blir det att de flesta rekommenderar en 750 CFM förgasare. Dessutom verkar choke funktionen inte helt hundra. Som grädde på moset har jag också fått bekräftat att mitt insug (Torker 2) inte är optimalt eftersom det har en verkansgrad på högre varvtal än jag önskar. Så nu funderar jag på hur jag skall göra... :roll:

Oftast är det ju lika bra att satsa på bra prylar med en gång och jag funderar således på att ta ett ordentligt tag kring detta nu en gång för alla..
Det blir mest ekonomiskt att fixa allt samtidigt eftersom jag behöver anlita hjälp för bytet också.

Hittade ett test av insug, testet avslöjar att det är 30 hk skillnad mellan insugen! :shock:
http://www.hotrod.com/techarticles/113_ ... ewall.html

Vinnaren blev detta insug:
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7561/

Så nu funderar jag på om jag skall ändra lite på mina planer att och beställa detta insug från Summit och komplettera med en ny lämplig 750 CFM förgasare så skiten blir bra en gång för alla!
Jag får väl käka nudlar ett tag för att finansiera kalaset.. :mrgreen:

Så nu vore jag tacksam för lite råd från er experter!

Tror ni att detta insug är bästa valet för min maskin (454 LS5)?
Tror ni det kommer att få plats under en L88 huv?
Förslag på lämplig förgasare att placera på insuget (gärna från samma ställe)?
Vad mer behöver jag köpa (packningar, reglage, skruvar etc.) om jag byter, behöver något byggas om?
Jimmy
Corvette Z06 2006
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Morrn!
Nää då du är inte blind magnum, jag skulle kanske "sagt" att mer info finns här
http://holley.com/TechService/Instructions.asp
Det finns en hänvsning till länken i texten, under new.
Välj t.ex denna instruktion, där finns det ännu mer att förkovra sig i. B.la hur man justerar choken.
http://holley.com/data/Products/Technic ... -5rev3.pdf

Jimmy!
Det är samma insug som jag har, men mitt är till en SB.
Förgasarval.
Förmodar att du läst denna instruktion.
http://static.summitracing.com/global/i ... 617562.pdf
Där finns också förslag på förgasare.

Får det plats under huven
Observera fotnoten avseende passar C - Will not fit under stock Corvette hood.
Men om du har en äkta L88 huv, är det inte "uttag" för luftfiltret i den huven? Jag tror det.

I vilket fall som helst, har jag fått in mina grejer under min orginalhuv.
Jag har en s.k drop base platta och ett 2" luftfilter. Jahapp, det var därför jag kapade bort chokehuset. Inte för att det tog i, utan för att få ordentligt med luft på primären

Något expert råd kommer du inte att få från mig, men i ditt ställe skulle jag börja med att köpa en ny förgasare och köra med Torkel insuget. Jag nästan misstänker dig för att vilja hotta upp motorn ännu mer, framledes :P

Din tanke, är annars helt riktig, nu får det va slut på strulet, :mrgreen: jag köper nytt.
Det är ett bra insug, du vaskat fram.

Om jag skulle köpa en ny förgasare idag, skulle det vara en utan choke,(behövs väl inte till en sommar bil), utbytbara Air Bleeds, samt vacum förgasare. Detta grundat på mina egna utmaningar/erfarenheter.

Storleken på förgasaren.
Är min ovan misstanke grundad, skall du nog gå upp nån storlek på förgasaren. Annars är nog en750 ett riktigt val.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

PG-son skrev:Morrn!
Godmorgon, tack jag hoppades på ett svar ifrån dig! :D

Får det plats under huven
Observera fotnoten avseende passar C - Will not fit under stock Corvette hood.
Men om du har en äkta L88 huv, är det inte "uttag" för luftfiltret i den huven? Jag tror det.
Japp, jag har ett runt uttag för luftfiltret så då borde det vara ok.

Jag nästan misstänker dig för att vilja hotta upp motorn ännu mer, framledes :P
Njae, man vet iof aldrig men just nu känns det mest som att jag vill försäkra mig om att den åtminstone har lika bra effekt som den hade original.

Din tanke, är annars helt riktig, nu får det va slut på strulet, :mrgreen: jag köper nytt.
Det är ett bra insug, du vaskat fram.
Check, då måste jag bara fundera på resten! 8)

Om jag skulle köpa en ny förgasare idag, skulle det vara en utan choke,(behövs väl inte till en sommar bil), utbytbara Air Bleeds, samt vacum förgasare. Detta grundat på mina egna utmaningar/erfarenheter.
Låter rimligt att choke inte är så viktigt. "Utbytbara Air bleeds" vet jag inte riktigt vad det är?

Storleken på förgasaren.
Är min ovan misstanke grundad, skall du nog gå upp nån storlek på förgasaren. Annars är nog en750 ett riktigt val.
Ok, verkar inte helt enkelt dock att veta vad man skall ha... Holley, Edelbrock, Rochester etc.. :?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Hjälp PG-son, Vad var det som fick dej att skriva: Njaa magnum!
Så står det inte i instruktionen hur choken skall justeras.
Jag skrev: öppna L88:an bort med luftrenarn och kall motor gasa med handen, då ska spjället stängas helt, gör det inte det får du justera den svarta!
Jag kan absolut hålla med om att det inte var alltför utförligt skrivet! Men var är felet?
Den svarta är förmodligen vriden i botten åt medurs hållet i jymmys fall, (kan ju givet vis vara något helt annat "fel" att han måste pumpa in soppa för att starta) för om chokespjället stänger helt och han har 1500 v/min så så ska han inte behöva pumpa! Bara en liten gasning för att aktivera choken.
Jag lästa bara den kortfattade beskrivningen på Holley sidan, där tyckte nog jag att man skulle vrida på den svarta för att få rätt choke funktion!
Men rätta mig gärna om jag har fel! Och då gärna med förklaring! Det kan mycket väl vara jag som läser som en kratta!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej Jimmy!
Just uppkommen från du vet vad :wink:
Du bockar av frågorna/punkterna en efter en :)
Att rekommendera en förgasare är väl nästan som att be om problem :roll:
Men ok, jag skall säga vad jag tycker samt motivera mitt tyckande,
Jag skulle välja denna om jag var du.

http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp

Den förgasaren kommer att passa dirket på insuget.
Förmodligen kommer du inte att behöva modifiera nåt, bara att skruva dit.

Varför då, då
Jo, du är ju på g, att köpa ett Air Gap RPM insug.
Det är lika insug som jag har i mitt Edelbrocks kit 2099.
Jag har en Holley Street Avanger 670 förgasare.

Proplemet med min förgasare var att jag inte kunde ställa in tomgången på ett tillfredsställande sätt. Motorn fick för lite bensin, det enda som fanns att göra var att ändra Låg farts Air Bleedsen, det är den uppgiften de har, joo, det är lite överkurs, men jag vill gärna försöka förklara varför.

Förmodligen kommer du inte att få något sådant bekymmer, om du inte byter till en vassare /annan kam. (för du har väl orginalkam idag?) Jag tänkte som så, eftersom du har ett Torkel insug, kanske även kammen är bytt.

Eftersom du likt jag använder bilen i dagligt "bruk", är det ju bra om allt funkar, ändå från tomgången upp, eller ner till plattan i botten.

I mitt tidigare svar, och i länken som beskriver hur man justerar förgasaren, finns mycket att läsa, om bränslekretsar, och när de aktiveras, osv. Allt hänger ju ihop.

Förslaget grundar sig alltså, på att förgasaren har fler justeringsmöjligheter, än andra, enklare modeller. Vilket kan behövas, åtmionstonde hade jag behövt det. Men det fattade jag intet om när jag köpte min förgasare.

Hoppas du finner mina svar utförliga, och vettiga, det är syftet med dem.
Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter, de är dessutom dyrköpta :lol:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Än en gång stort tack P-G-son
Jag finner absolut dina åsikter vettiga. det är tacksamt att få goda råd från andra med betydligt mer erfarenhet än jag! :D

En sak bara, länken till förgasaren funkar inte, den går till kalkylatorn.
Har du lust att skicka en ny länk så jag vet vilken du menar?
Jimmy
Corvette Z06 2006
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

God morgon :!:
Nyss uppkommen från .... sängen :lol:
Hoppsan gjorde jag fel.
Denna menar jag, missade att kolla länkarna, ursäkta.
http://www.holley.com/0-82750

Du får även fram d,s, som ett av förslagen från Holley, genom att fylla i kalkylatorn.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Ok nu börjar det ta sig som mordbrännaren sa.. :mrgreen:
Så här skulle alltså lämplig beställning kunna se ut?

Insug (köper i så fall det kombinerade paketet som innehåller packningar o skruvar)
http://www.summitracing.com/parts/CMB-03-0017/
Kostnad: 326,76 $

Förgasare
http://www.summitracing.com/parts/HLY-0-82750/
Kostnad: 495,95 $

Ser det rätt ut? Har jag missat något, kablar, adapter, skruvar, packningar?
Jimmy
Corvette Z06 2006
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hä hä, ja jösses!
Det är nog tillräckligt med grejer för att få ihop "das alles."
Men du kommer att behöva komlettera med 2 st blindpluggar för vattenkanalen i bakänden på insuget. Om du tittar på bilden, ser du att det finns 2 st "hål" i utkanterna på insuget. De är gängade, antingen sätter du dit nipplar, och ansluter en vattenslang mellan dom, eller så pluggar du hålen, jag pluggade mina, det fanns inte plats under fördelaren att göra något annat. Blev till och med tvungen att slipa ner blindpluggen, för att fördelaren(vacumklockan) skulle gå fri.

På motsatta sidan där termostaten sitter, finns det 3 st, motsvarande uttag, eller skall vi säga kanaler.
Det längst ner på bilden sätter du en blidplugg i.
Det som är överst i bilden motsvarar din anslutna kylarslang idag, ansluts på samma sätt.
Sen finns det ett tredje uttag, på sidan mitt på vid termostathuset, skall inte den anslutningen gå in i vattenpumpen på big block motorer.
Det syns i på bilden om du har det så idag.
(I mitt fall med SB, har jag en nippel i det hålet, och pluggat hålet där du tar ut vattnet idag.) Om det blir någon skillnad, var jag inte, troligen nej. Forska för säkerhets skull.

Avseende de små kork packningarna, kan man istället lägga på en lite tjockare sträng silikontätning, sen är det bara att lägga på insuget, och dra fast det. Det brukar bli väldigt tätt och bra.

Klart att betälla?
Joo, så sammantaget är det nog klart att beställa, för att komplettera enligt ovan. Just nu har jag inte koll på vilka pluggar du skall använda, men de finns här hemma, i de flesta tillbehörsaffärer.
Det är förstås två olika storlekar.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Rätt val av förgasare... :mrgreen:

Men glöm inte dessa
http://www.summitracing.com/parts/HLY-20-13/

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Fick tillbaka mitt original spreadbore insug från blästring idag. Blev bra förutom anslutningen till kylarslangen men den skall ändå bytas.
Tveksam om det kommer att användas men det kan aldrig vara fel att ha ett liggandes oavsett. :mrgreen:
Håller just nu på att lackeras i "Chevy orange" motorfärg.

Bild
Jimmy
Corvette Z06 2006
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Insuget målat och klart. Passade även på att slipa rent lite med Dremmeln i de kanaler jag kom åt.
Något jag kan konstatera att man inte skall göra utan skydd för näsa/mun, metallspån smakar verkligen inget vidare och förmodligen är det inte så hälsosamt heller... :oops:

Blev i alla fall ganska snyggt till slut.
Bild
Jimmy
Corvette Z06 2006
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Stiligt Jimmy. Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Ramlade över den här länken idag, verkar finns en del nyttigt där:

http://www.corvettemagazine.com/1968-19 ... icles.html
Jimmy
Corvette Z06 2006
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

I helgen planerar jag att lyfta en ventilkåpa för att se om det är originaltoppar på min bil.
Jag har fått besked om att det skall finnas ett nummer som anger vad det är för topplock.
Är det original så skall det vara: 3964290

Någon som vet var man hittar numret, är det lätt att se när man tar bort ventilkåpan?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Det ær lætt att se gjutnumret, det finns bara en sådan sifferkombination på toppen.
Kan tænkas man får lysa med en ficklampa och evt torka lite før att verkligen kunna utrøna siffrorna ordentligt.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Kanon, tack Ricky ! :D
Jimmy
Corvette Z06 2006
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Här ser du toppens gjutnummer skymta på den andra insugskanalen framifrån. :)

//Ricky.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Ah det var ju tydligt, det borde jag hitta. :mrgreen:
Jimmy
Corvette Z06 2006
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Idag har jag lyft på en ventilkåpa och undersökt om det är originaltoppar på den.
De hade nummer 3964290 så det verkar vara original. :D

Lite bilder från dagen:
Bild
Bild
Bild
Jimmy
Corvette Z06 2006
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ja efter vad jag får fram verkar det røra sig om "Closed Chamber ovalports LS5 toppar från 1970". :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar