Helgen började något tidigare eftersom Gotland Ring ligger lite knöligt till jämfört med andra banor i Sverige. Banan är omtalad och hyllad bland trackdayåkare men jag själv har av olika anledningar aldrig tidigare funnit ett bra tillfälle att besöka banan och såg därför fram emot att min tur kommit att äntligen beträda asfalten och skapa mig en egen uppfattning.
Torsdag
Med utrustningen packad i bilen så påbörjades körning till färjeläget i Oskarshamn.
I färjekön återfanns en hel del ekipage i samma ärende och snacket cirkulerade kring hur banan och anläggningen skulle vara samt var man kunde tanka 98 (de flesta har aldrig kört där eller endast vid något enstaka tillfälle).
På färjan blev det sedan till att käka och försöka få lite vila. Jag själv har den sedvanliga tajmingen att bli sjuk när man skall göra nåt speciellt som man ser fram emot, är det tex inte en irriterande finne i fejjan när man skall på bröllopsfest så är det som denna gången; kraftig förkylning och feber. Som en arbetskamrat sa: det är ju bra att du tar semester när du tänker vara sjuk!
Vid ankomst påbörjade resan upp till banan, vi var några stycken som kolonnkörde till en stuga strax utanför banan och sedan en nattapilsner innan sängen.
Fredag
Fredagen började med att ta sig till banan, ta en depåplats och sedan en kortare inspektion av faciliteterna (vilket gick ganska fort). Banan fanns tillgänglig för den som ville eller tyckte att det var värt ett par tusen…!
Kan väl säja att de flesta nöjde sig med att packa upp depåplats och sedan gå runt och snacka istället.Tror att hade arrangören/banägaren släppt till tillträde för den i tävlingssammanhang mer brukliga 5-hundringen för några pass så hade banan förmodligen varit mer välfylld.
Jag själv gick mest runt och snorade samt led av feber värk, så körning var det knappast läge för oavsett prisbild.
Lördag
Efter ett tidigt uppstigande för att kunna vara med på förarsammanträde så restes depåtält med gemensamma krafter och sedermera även tävlingsbesiktning. Förarmötet (som var lite av en historia för sig) började en halvtimme senare än utsatt tid, vilket inkräktade på en del förares planer på en frukost i lugn och ro före besiktning och testkörning.
Testen blev i regn och blåst men det spelade mindre roll för min del eftersom jag fokuserade på att hitta runt och memorera höger-vänster osv. Ett varv och konklusionen var att denna banan svänger konstant och har en del kluriga moment som förmodligen kräver ett par tre heldagskörningar för att få lite snits och bra tider. Lite av Mission Impossible att hinna med på 20 minuter men det är lika för flertalet.
Kval
Egentligen inte så mycket att säja om, blev till att nöta vidare och få en hygglig tid. Det gick inte fort men räckte till en startplats i fjärde led ytter (8:a). Kvalet blev kört i upptorkande från blött med en rödflagg ca 2/3 in i passet. Eftersom jag inte hittade raceline och snabbaste lösning i respektive sektion så valde jag till stora delar att köra inner för att istället få kortast väg runt banan.
Kvällen bestod sedan av grillning i en annan stuga, mycket trevligt och vi hade en intressant diskussion om hur man kan och bör försöka hjälpa nya förare att komma igång med sitt tävlande och in i gemenskapen.
Söndag och Race 1
Satte i nya batterier i kameran och förberedde mig för start. Racet visade sig starta i blött/upptorkande, det är då fan att det aldrig kan vara torrt när man skall starta på en ny bana. Behöver liksom inte den extra svårighetsgraden. Vi hade också lite diskussioner före om scenario i första sväng där åtminstone jag oroade mig för att någon blir för het på gröten på innern.
Startkuvan på Gotland lutar neråt lite som att köra ner i en svacka, vilket kan leda till låsta hjul och noll styrförmåga. En sådan manöver riskerar i såfall att sluta i en högersida på fordon.
Beroende på konstellationen i startuppställningen; 2 x Miator dvs C-bilar i ledet framför och rullande start från ca 60km/h så blev min plan att köra på 2:ans växel och sedan rycka förbi längs depåmuren när starten går.
Planen fungerade perfekt, blåste förbi och sedan började kampen att hålla sig på banan med målsättning att plocka fler. Mina farhågor om startincidenter kom på skam, alla körde mycket diciplinerat och med marginal(som alltid)
Med målsättningen gick det väl sådär kan man väl säja, så fort jag gav lite för mycket gas så stack bakändan med efterföljande korrigering. Ett snabbt beslut att här gäller plan B, släpp snabbare bilar ur andra klasser men håll A bilar bakom! Tyvärr sprack den planen också då Malin var snabbare och tog sig om, sedan även Tommy i sin Lotus Seven. Dock började det bli torrare och jag började ta in på dem igen, delvis pga deras kamp om placering. På sista varvet var jag strax bakom, kunde inte vara med och slåss men fick se Malin vinna upploppet till målflagg och därmed 3:e pallplats i A!
Race 2
Äntligen torrt men istället ett gigantiskt oljeläckage i sista hårnål, efterlämnat från en tömd Modsportmotor!
Starten blev försenad med ca 1h pga saneringsarbetet och i röran så tog kamerabatteriet i princip slut utan att jag märkte det.
Min bästa varvtid i race 1 gav samma startplacering som tidigare och ungefär samma startuppställning i övrigt. Startplanen fick bli samma då den bevisligen fungerade. Ett snabbt ryck och sedan en riktig ytterrökare genom första sväng vilket gav en innerposition i kurva två.
Hade bra tempo och slogs om 4:e plats totalt i fältet (tre A- och en C bil framför).
Jag och ledande C bil (han är grymt snabb chaufför) hade en mycket tät fajt om bästa placering. Jag hade lite för stor lucka till de tre A-bilarna för att realistiskt kunna köra ikapp och Miatans C- konkurrenter var rejält avhängda så vi kämpade som sagt med varann istället för våra inbördes klassplaceringar var stabila.
När sedan den nya Audi TTS bröt pga kopplingsproblem så var 3:platsen som i en ask,förutsatt att jag inte klantar till det.
Givetvis gör jag det i fajten med miatan, får ett rejält släpp i kurva två och tre-fyra returkast senare (dock hela tiden på asfalten) så har Miatan försvunnit i fjärran och bästa B bil börjar synas i backspegeln.
Håller B bilen på ett lagom avstånd och bevakar min placering in i mål som 3:a i klassen och 4:a totalt i racet (C- Miatan emellan).
En snutt som visar tät ställningen efter varv 1
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... PZG985KTdg
Mina kommentarer om banan
Banan verkar inte vara byggd för tävlingsverksamhet, lite justeringar av sträckningen och den hade blivit grym med många riktigt bra omkörningstillfällen. Nu är vissa partier överarbetade och byggda för en bil i taget körning.
Chikan kombinationens sista sväng genererar en farlig utgång på rakan och borde göras om.
Asfalten är mycket hal, rena såpan bitvis. Pratade med ”hemmafolket” och fick förklaringen att däcken blir varma men fortfarande inget fäste och då orsakat av kalk som blåser in på banan. Vi noterade att det inte blev några gummirester från slicksbilarna och inga rester, inget gummi i backen heller. När sedan banan blir blöt så blir det slam och såpa.
Jag gissar men de som satt bra tider på GR har haft antingen en osedvanlig tur med tajming av banans kondition eller satt tider när asfalten var ny, är gissningsvis inte samma grepp nu som tidigare.
Till sist..
Som alla vet så sätts officiella varvtider och banrekord endast under officiell tävling och inga andra tävlings Corvetter än min och Malins har tävlat på banan, så jag eller Malin är alltså (beroende på vem som satte snabbaste tid) officiell innehavare av en långsam men ändå snabbaste Corvettetid på Gotland Ring.
Sug på den karamellen, hehe..
