Sida 4 av 4
Re: Motorproblem
Postat: tis maj 15, 2012 15:45
av Kjell.Magnusson
Hejs
Läcker det så mycket mellan ventilkåpa, packning & topp så måste det vara något annat tråkigare: Spricka

Om nu inte packningen är helt kass eller ojämnhet i ventilkåpan..
Re: Motorproblem
Postat: tis maj 15, 2012 15:47
av Don Tomaso
Det var ju tätt med den gamla packningen och jag har samma ventilkåpor och toppar.
Får väl bli lite "klet" så det blir tätt.
Re: Motorproblem
Postat: tis maj 15, 2012 15:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Var det verkligen tätt då? Har du flyttat oljeläckan från ett ställe till ett annat?
Re: Motorproblem
Postat: tis maj 15, 2012 15:59
av Don Tomaso
Det var tätt runt ventilkåporna innan.
PVC-anslutningen i ventilkåpan var ju "oskyddad" innan och där sög den i sig olja tidigare + för mycket i tråget.
Re: Motorproblem
Postat: tis maj 15, 2012 16:01
av Ricky
Det måste vara något annat som ær fel med din motor sedan det førsvinner mængder av olja men den varken ryker eller får pølar under sig...
Kan det vara så att oljestickan tar i kanten på skvalpplåten och glider upp på ovansidan av denna då du sticker ner den?
Har du tappat ur oljan som ær i tråget och mætt volymen på vad som kommer ut?
//Ricky.
Re: Motorproblem
Postat: tis maj 15, 2012 16:15
av Don Tomaso
Kollade när motorn var ur och stickan har frigång. Har inte provat att se hur mycket som kommer ut om jag tömmer tråget, skall testas.
Hittade ju en läcka nu, ventilkåpa som läcker när den blir varm.
Re: Motorproblem
Postat: ons maj 16, 2012 7:45
av PG-son
Hej igen
Nu skall du inte tappa sugen
Lossa PCV slangen vid insuget, stoppa den i munnen, suug.
Förhoppningsvis suger du luft från ventilkåpan, och då fungerar PCV ventilen, samt slangen är inte blockerad/igensatt. Smakar inte så gott, men går bort med något drickbart lösningsmedel, i stora klunkar
Är du säker på att du har vacum (sug) där du satt slangen?
Oljeläckan i högra ventilkåpan, kan ju bero på att du har ett (för)högt tryck "däruppe", och då är vi tillbaka vid ventilationen, och varför.
Du har säkert en fungerande vevhusventilation vid det här laget, men man vet ju aldrig.
Väntar med spänning på svar ovan test.
Re: Motorproblem
Postat: ons maj 16, 2012 7:52
av Don Tomaso
Skall testa att suga, men det bör fungera. Ny slang och ny pcv-ventil, fast man kan aldrig veta om man inte testar.
Nu spökar minnet men vakumet för vevhusventilationen är kopplat antingen till stora uttaget på förgasaren eller till det dubbla uttaget jag har på insuget och dessutom fungerar både bromsservot och strålkastarluckorna så vakum finns.
Re: Motorproblem
Postat: ons maj 16, 2012 8:33
av PG-son
Tänkte väl det.
Jag tror det är bra om du kopplar ventilationsslangen till förgasarhalsen, då kommer "resterna" tillbaks in i motorn tillsammans med den nya luft/bensin blandningen, tanken är ju att den skall förbrännas. Vacumuttaget bak på insugsröret, går ju till 8:ans,insug, och stift.
Vilket då gör att de får ta hela skiten så att säga.
Re: Motorproblem
Postat: ons maj 16, 2012 8:35
av Don Tomaso
Ja det var ju så jag hade det innan då de stiften koksade igen helt.
Re: Motorproblem
Postat: ons maj 16, 2012 15:20
av Kjell.Magnusson
Hejs
Knappt jag vågar fråga...men du har väl ett "insug" till luften som ska in i motorn så inte PCV ventilen suger så att det blir vacum i vevhuset?
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 21, 2012 7:36
av Don Tomaso
Självklart har jag det. Från luftfiltret till den andra ventilkåpan, precis som original.
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 21, 2012 12:13
av PG-son
Hej!
Det är många frågor och lika många självklarheter.
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan?
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen.
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 21, 2012 12:26
av Don Tomaso
PG-son skrev:Hej!
Du har naturligtvis startat motorn, ryckt ur PCV ventilen och kollat så suget finns.
Nej men skall göra det.
Har du PCV ventilen längst fram i kåpan på förarsidan, och friskluftsslangen i kåpan på passagerarsidan?

s
tämmer bra
Din högvolymspump kanske trycker upp så mycket olja till ventilkåporna, så att de blir fulla, och därmed följer med tillbaks in i motorn, via PCV ventilen.
möjligt, har satt en liten "stänkplåt" i vänstra kåpan då det är eftermarknads som saknade allt av sådant, provade lite igår och den ryker till ordentlig vid fullgas, annars syns inget. Det var också olja på PCV-ventilen så jag har en känsla av att den drar i sig lite den vägen. Får leta efter andra ventilkåpor eller försöka få till ett bättre "stänkskydd"
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 21, 2012 12:59
av PG-son
Pust

Men du vad tro du om att lossa PCV slangen vid förgasaren, stoppa den i en flaska.
Plugga hålet vid förgasaren, kör en liten testrunda, se om det ryker mindre.
Bara som ett test.
Då ser du också om "han" trycker ut olja i flaskan.
Jag har större ventikåpor från Edelbrock, och min ventil blir inte blöt.
Du kanske är på rätt väg.
Re: Motorproblem
Postat: sön maj 27, 2012 20:30
av peter.holm
Hoppas du har löst problemen med din motor, annars kan min projekttråd kanske ge en ledtråd till vad problemet kan vara?
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 225#p91225
Peter
Re: Motorproblem
Postat: sön maj 27, 2012 21:07
av Hejdarn
Ja, hur går det?
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 28, 2012 7:28
av Don Tomaso
Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 28, 2012 8:14
av peter.holm
Don Tomaso skrev:Inte hunnit göra något ännu, mycket på jobbet.
Ventilkåpan är tät ialla fall, skall undersöka om det kommer via vevhusvent. eller om det kanske är insugspackningarna.
På min kunde jag fort utesluta vevhusventilationen. Drog ur pcv-ventilen ur ventilkåpan och gasade till lite rappt och kunde konstatera att det fortfarande kom blårök ur avgasrören.
Peter
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 28, 2012 8:20
av Don Tomaso
Min ryker bara när jag drar på för fullt, syns inget på tomgång eller halvgas.
Kan också ryka till när man startar igen efter att haft motorn igång strax innan.
Re: Motorproblem
Postat: mån maj 28, 2012 8:24
av peter.holm
Precis samma som på min. Att den bolmade vid uppstart framgick tydligt när jag lyfte av insuget, en hel del olja låg i insugskanalerna.
Peter