Sida 4 av 23

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör feb 18, 2012 21:56
av Kjell.Magnusson
Hejs

Så tjusigt det blir!
Men vad ska du ha en 90 graders böj till? :mrgreen:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 0:22
av Ricky
peter.holm skrev:Gjorde ett vetenskapligt test för att se hur oljenivå hamnar på oljestickan.
Har ca 27 mm frigång mellan vevstake och oljenivå vid "Full" på stickan.
Har jag fel om jag uppfattat att lasern din pekar på stickan vid den röda pilen?

Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl i så fall det nedre strecket för oljenivån (add), "full" blir väl således vid den gröna pilen och aningens närmare veven och stakarna..?

//Ricky.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 9:14
av mpe
Hej,Vilken längd har du använt till bultarna till komposit fjädern?Vi har också monterat en komposit fjäder på grabben bil och använt 8tums längd på de yttre bultar men den står mycket högt i bakändan fortfarande.Har köpt 2st 10 tums bultar nu som vi skall montera så kanske den vill komma ner mer.

Mats

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 10:45
av peter.holm
mpe skrev:Hej,Vilken längd har du använt till bultarna till komposit fjädern?Vi har också monterat en komposit fjäder på grabben bil och använt 8tums längd på de yttre bultar men den står mycket högt i bakändan fortfarande.Har köpt 2st 10 tums bultar nu som vi skall montera så kanske den vill komma ner mer.

Mats
Mina bultar är 10" men fick problem med att fjädern tog i insidan av däcken. Har i år kortat fjädern lite samt pysslat om mellanläggen till fjädern och hoppas på så vis få bilen låg. Och kan förhoppningsvis kapa bultarna lite.
Med den längden bultarna har nu skulle det kunna bli otrevligt vid en punktering då bultarna är lägsta punkten.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 10:53
av peter.holm
Ricky skrev:
peter.holm skrev:Gjorde ett vetenskapligt test för att se hur oljenivå hamnar på oljestickan.
Har ca 27 mm frigång mellan vevstake och oljenivå vid "Full" på stickan.
Har jag fel om jag uppfattat att lasern din pekar på stickan vid den röda pilen?

Rätta mig gärna om jag har fel men det är väl i så fall det nedre strecket för oljenivån (add), "full" blir väl således vid den gröna pilen och aningens närmare veven och stakarna..?

//Ricky.

Bild
Tror fasen du har rätt Ricky, det är nog en tankevurpa av mig.
Gick nu ut och mätte oljestickan och mellan add och Full är det ca 20 mm vilket gör att jag har ca 5-7mm i marginal till bultarna. Man får vara noga med att hålla oljenivån mao.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 15:52
av Ricky
Man får nog ta med i beräkningen att det försvinner en del olja från tråget då motorn är igång också. :)

Sånt som far runt uppe i ventilkåpor, vipparmsgalleri, cylinderväggar och är under återrinning osv så nivån blir nog strax under strecket då motorn körs.

//Ricky.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 19:48
av mpe
Har idag satt på 10"s bultar och nu fick vi ner karossen bättre än innan.Har samma problem som du med att bultarna sitter när marken.Vad är det du fixat med mellanlägg och annat för att få upp bultarna längre upp?Vi kan inte skruva upp muttern mer än precis så man ser att gängerna syns,skulle som du vilja ha upp muttern längre upp så man kan kapa av bultarna.

Mats o Martin

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 20:36
av peter.holm
mpe skrev:Har idag satt på 10"s bultar och nu fick vi ner karossen bättre än innan.Har samma problem som du med att bultarna sitter när marken.Vad är det du fixat med mellanlägg och annat för att få upp bultarna längre upp?Vi kan inte skruva upp muttern mer än precis så man ser att gängerna syns,skulle som du vilja ha upp muttern längre upp så man kan kapa av bultarna.

Mats o Martin
Jag plockade bort kompositfjädern och mellan kåpa och fjäder låg det två stycken mellanlägg. Det ena är av plast och det andra är ett plattjärn. Tar man bort dessa borde man tjäna ca 1" i höjd. Jag la dem på undersidan för att slippa kapa de fyra bultarna som håller fjädern på plats.
Nackdelen är att man nu drar ihop själva kompositfjädern utan de stående metallplattorna. Jag tänkte iaf testa, får se till att hålla koll på vad som händer.

På denna bilden kanske ni ser vad jag menar:

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 20:45
av mpe
Jag kan se att du har en bit att kapa av dina bultar vilket vi inte har som det är idag.Skall kolla hur det ser ut med plattorna på grabbens bil i morgon.Har bara en liten fundering:de plattor som sitter i en vis ordning har kanske en vis betydelse,eller vad tror du?

Mats o martin

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: sön feb 19, 2012 21:45
av peter.holm
mpe skrev:Jag kan se att du har en bit att kapa av dina bultar vilket vi inte har som det är idag.Skall kolla hur det ser ut med plattorna på grabbens bil i morgon.Har bara en liten fundering:de plattor som sitter i en vis ordning har kanske en vis betydelse,eller vad tror du?

Mats o martin
Iom att jag inte har motor och låda i vet jag inte hur mycket jag kan kapa på bultarna. I dagsläget är de bara ditskruvade på "känn".
Plattorna har absolut en betydelse, kan tänka mig att de ska se till så att själva fjädern inte komprimeras eller krossas av trycket från bultarna. Det är detta man får hålla lite koll på.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: mån feb 20, 2012 7:31
av mpe
Vi har även monterat nya stötdämpare,kanske har det lite det också att den blir något högre i baken?Har du nya dämpare bak?

Mats o Martin

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: mån feb 20, 2012 9:25
av peter.holm
mpe skrev:Vi har även monterat nya stötdämpare,kanske har det lite det också att den blir något högre i baken?Har du nya dämpare bak?

Mats o Martin
Så länge man inte monterar dämpare av coilover-typ ska det nog inte påverka höjden. Min fjäder och dämpare satt redan på bilen när jag köpte den men dämparna verkar vara bytta samtidigt som fjädern.

Läser man på tex Amerikanska forum är det många som har problem med att bilen blir för hög när man byter till kompositfjäder. Hade man gjort fjädern med en mindre båge skulle man ju inte behöva hålla på och byta till långa bultar :?:

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: mån feb 20, 2012 9:33
av Ricky
Det kan vara så att bilen blir något högre om man monterar gasdämpare men den största anledningen till att bilen blivit hög bak brukar vara bytet till kompositfjäder. :)

Om bultarna sticker ner för långt under muttern (för nära marken) kan det kanske funka att bara vända på bulten så bultskallen i stället sitter nedåt och mutter + utstick hamnar uppe i bärarmen.

//Ricky.

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: mån feb 20, 2012 9:36
av peter.holm
Ricky skrev:Det kan vara så att bilen blir något högre om man monterar gasdämpare men den största anledningen till att bilen blivit hög bak brukar vara bytet till kompositfjäder. :)

Om bultarna sticker ner för långt under muttern (för nära marken) kan det kanske funka att bara vända på bulten så bultskallen i stället sitter nedåt och mutter + utstick hamnar uppe i bärarmen.

//Ricky.
Tror det kan bli knivigt, märkte att bulten måste vara helt rak för att kunna dras ut ur sitt och det övre hålet i bärarmen. Jag tror det finns en risk för att bulten ligger och skaver i bärarmen om man vänder på den men det kan vara värt att prova. Man får passa bromsröret också som går precis där.

Peter

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 15:50
av peter.holm
Tog ner och målade växellådsbalken.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 15:51
av peter.holm
Bakbromsarna renoverade, luftade och förhoppningsvis täta...

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 15:53
av peter.holm
Har haft ner rattstången i molekyler och justerat den. Någon tidigare expert hade monterat låset fel i stången vilket gjorde att den kärvade och rattlåset funkade inte. Målade ytterhöljet också.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 15:56
av peter.holm
Sönerna håller på och slipar motorutrymmet och ska målas så fort vädret tillåter.

Bild

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 15:58
av peter.holm
Summitracing-headers, bra passform. Ska svetsa in muttrar för lambda samt linda dem med avgasbandage.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 15:59
av peter.holm
Vakuum-klockan till vindruteluckan uppfräschad med nya gummin och lite färg.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 16:01
av peter.holm
Insug inköpt, Edelbrock RPM för Q-jet.

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 16:02
av peter.holm
Canistern för bensinångor uppfräschad men tömde den på innehållet.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: tor apr 05, 2012 16:30
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det blir fint och fina grejer har du köpt! Hoppas du tänker göra något åt rören/slangarna till automatkylningen! Ser inte så proffsiga ut!

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 10:21
av peter.holm
magnum skrev:Hejs

Det blir fint och fina grejer har du köpt! Hoppas du tänker göra något åt rören/slangarna till automatkylningen! Ser inte så proffsiga ut!
Jorå, det blir en utmaning att få till hela motorutrymmet någotlunda snyggt utan behöva riva bort allt.

Experimenterade lite med att renovera vakuum-reläna till framlysena då dessa läckte som såll. Svårt med o-ringar, för mycket glapp så läcker det. För tight så går o-ringarna sönder...

Gjorde två test, dels en helt ny stång i polyurethan, och dels svarvade jag spår i befintlig stång.

Bägge funkar så här långt iaf...

Bild

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 10:21
av peter.holm
Svetsade in Lambda-muttrar i headersena, kan vara bra att ha.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 10:22
av peter.holm
En annan bild av lambda-muttern.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 10:23
av peter.holm
Lindade med avgasbandage.

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 10:24
av peter.holm
Rengöring och uppfräschning av kylaren, får se om den klarar att hålla motorn kall. Gott om California-sand även här...

Bild

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 12:09
av Hejdarn
Fränt! :D Hur är det med avgasbandage? Fyller det någon funktion när insugen tar luft framför bilen precis som kylen?

Re: 72 Coupe Stroker

Postat: lör apr 07, 2012 16:42
av peter.holm
Hejdarn skrev:Fränt! :D Hur är det med avgasbandage? Fyller det någon funktion när insugen tar luft framför bilen precis som kylen?
För min del handlar det mest om att reducera värmen som går in i kupen. Det blev riktigt varmt inne i bilen när man kört ett tag. Funderar tom på att linda avgasrören en bit under bilen också.