Sida 4 av 9
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: mån jan 13, 2014 21:34
av Mange_C5
Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
Vad utgår du ifrån för att få 170cm?
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: mån jan 13, 2014 22:09
av Ubbe
Mange_C5 skrev:Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
Vad utgår du ifrån för att få 170cm?
!70cm bred?Är inte det att den ska vara lika bred som bilen bak?
Om man tittar på en corvette c5R så har den bredare bakskärmar en originalet.Det ser ut som vingen är lika bred som bilen bak .
http://www.netcarshow.com/chevrolet/200 ... per_06.htm
PS Jag fick ett PM av Göran som undrar varför jag skriver smile med en gubbe med tungan ute (hån flinar)
Jag har trott att den var en jätte glad smile gubbe.
Sorry Jag få be om ursäkt om jag har sårat er.Nu blir det att köpa starkare läsglasögon.
MVH Ubbe
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: mån jan 13, 2014 23:46
av Bengt
Den kan inte vara smalare än 170cm , då ser den ut som skit. O ju längre ut den sticker, desto bättre.
Ja smalare den är, desto mindre arg blir farbror blå.
Verkar vara svårt att hitta eftermarknadsvingar till budgetpris som är 170cm, eller 172,6 som ni verkar vilja ha, experterna
Edit APR GTC-300 till C5 är 170cm bred o hittar ni något sexigare, säg till !
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tis jan 14, 2014 1:47
av Mange_C5
Bengt skrev:Den kan inte vara smalare än 170cm , då ser den ut som skit. O ju längre ut den sticker, desto bättre.
Ja smalare den är, desto mindre arg blir farbror blå.
Verkar vara svårt att hitta eftermarknadsvingar till budgetpris som är 170cm, eller 172,6 som ni verkar vilja ha, experterna
Edit APR GTC-300 till C5 är 170cm bred o hittar ni något sexigare, säg till !
Vi som tävlar måste också förhålla oss till vissa begränsande regler.
"
Bakspoilers/vingar inklusive s.k. endplates, får inte vara högre än bilens yttre takhöjd minus 50 mm eller bredare än avståndet mellan dörrarnas utsida exkl. handtag minus 150 mm"
samt
"
Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl. endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm"
Sammantaget gör det att det inte går att skicka på vad som helst.
Största problemet är chord eftersom de flesta eftermarknadsvingar ligger på ca 300mm och inte 250mm som reglementet påvisar.
Får se vad jag hittar, har börjat höra mig för om en måttanpassad CCSR Cup-vinge istället, så att man kan tråckla vinge och enplates genom kvadraten. Vi får se vart de landar, racefaktor mer än APRs ankbad blir det i såfall, samma med vingprofil..

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tis jan 14, 2014 10:41
av Corinthian
Mange_C5 skrev:samt
"
Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl. endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm"
Sammantaget gör det att det inte går att skicka på vad som helst.
Största problemet är chord eftersom de flesta eftermarknadsvingar ligger på ca 300mm och inte 250mm som reglementet påvisar...
En kvadrat med basen 250mm blir 353mm på diagonalen.. så en djupare vinge än 250mm går igenom.. problemet blir ju the endplates.
745 skrev:
Det är inte svårt att få bilen att gå snabbare:
Styva upp den med en riktig bur.
Köp ett ordentligt chassie typ Öhlin eller likvärdigt.
Släng ut allt som inte behövs AC, fönster, stereo, belysning m.m.
Ersätt allt som måste vara kvar så som vindruta, bromsar, fälgar, kaross m.m. med lättviktsgrejor
Se över Aeron.
Köp slicks.
Höj effekten.
Byt växelåda och ändra utväxlingarna...
Man får väl inte byta inredning & rutor på bilen om man ska köra sportvagnsmästerskapet? samt man får ju inte ha splitter eller stor vinge så aeron blir svårt att finlira med. Men för TimeAttack är 745'ans recept klockrent.
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tis jan 14, 2014 15:16
av 745
Corinthian skrev:Man får väl inte byta inredning & rutor på bilen om man ska köra sportvagnsmästerskapet? samt man får ju inte ha splitter eller stor vinge så aeron blir svårt att finlira med. Men för TimeAttack är 745'ans recept klockrent.
Helt rätt när det gäller inredning, rutor m.m. där finns det vissa begränsningar
Man får ha en begränsad splitter och en begränsad vinge men det förutsätter bl.a. att dom är godkända utav en ackrediterad besiktning för gatbruk.
Men frågan är hur stor nytta dom gör då
Och jag håller med dig, för dom som har intresset och möjligheten att satsa vad som krävs så är konceptet helt rätt för tex TA.
För oss andra som vill rejsa så kan kanske klass 2 vara ett alternativ

Undrar hur lång tid det dröjer tills vi får se första C6Z06 med restriktor i CCSR Cup............
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 13:26
av Corinthian
Ubbe skrev:...Jag kommer ihåg ett avsnitt i Top Gear, där Stig fick köra en bil utan modifiering och sedan så började dom slänga på R däck och större bromsar.Resultatet blev att den gick långsammare.
Dom fortsatte att modda med bilen(150,000kr) Vinge,spolier och slängde ut stolar mm, det gav ca 4 sekunder

...
Fifth Gear hade ett liknande test. Där lät man en tjej köra en original Golf (tror jag det var) och sätta snabbaste tid. sedan gjorde man följande uppgraderingar och mätte henner varvtider var för sig:
1. R-däck
2. Avgas/effekt
3. Utbildning
Efteråt stod det klart att för att kapa sekunder på varvtider bör man uppgradera i följande ordning:
1. Förarutbildning
2. R-Däck
3. Effekt.
Jag slår (i vårt fall) även ett slag för bromsar, chassie-uppgradering (poly bussningar) samt stol & bälte.. lista bör således se ut såhär (enligt mig)
1. Förarutbildning
2. Stol & Bälte
3. R-Däck
4. Bromsar
5. Chassie uppgradering
6. Effekt
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 14:21
av Ubbe
Hej! Den där listan har man nästan gjort i rätt ordning;) För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidorna, Nu är det större delen av den nedlåt.

Jämför c5R

Så här ska det vara på C5;)

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 14:35
av Corinthian
End Plates'en ska vara vinkel räta (0°) mot marken när bilen står plant.. sedan ställs downforce'en på den övre listen... lite som på denna (som jag funderar på till nästa år):
http://www.aprperformance.com/index.php ... &Itemid=44
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 14:46
av Ubbe
Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 14:56
av Peter Anjou
Hejsan Ubbe !
Jag är plåtslagare !
Jag har varit det i drygt 30 år.
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 16:15
av Corinthian
Ubbe skrev:Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
det är inte tillverkningen som kostar, utan research'en bakom.
APR GT-1000 vingen finns ju för $1850 så det bör bli SEK 14.940:- (inkl moms, exkl. frakt)
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 16:30
av Bengt
I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 19:06
av Mange_C5
Verkar vara sjuka överpriser på APR:s vingar.
Jag håller på och diskuterar med tillverkare om en airfoil-vinge för 1/3 av APR:s kostnad, dessutom byggd efter mina valda mått & specifikationer.
Återkommer med detaljer när affären är i hamn och vingen är i min hand.
Om det blir en tävlingsmässig fördel, så aldrig!

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 21:09
av Ubbe
Peter Anjou skrev:Hejsan Ubbe ! Jag är plåtslagare !

Jag har varit det i drygt 30 år.
Hej Peter!
Jag kan inte se några spolieras på dina bilar;)
Men nu vet jag vem jag ska vända mig till om det blir i plåt;)
Mange! Hoppas att du inte har vingen klar till KM;)
Men det ska bli roligt att se vad det kan göra på tiden;)
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 21:11
av Ubbe
Bengt skrev:I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Nu får du förklara vad du menar Bengt !
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 21:20
av Mange_C5
Ubbe skrev:Bengt skrev:I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Nu får du förklara vad du menar Bengt !
Bilden förklarar ganska bra
Man arbetar med AOA (angle of attack) för att få optimal effekt av vingen, vrider man upp vingen för mycket så släpper luften för tidigt och vingen blir en luftbroms istället.
AOA mäts i grader mellan framkant och bakkant på vingen.
.
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: ons jan 15, 2014 21:43
av Ubbe
Typ så här (bromsklaff)

Är det vingen som sitter på C5-R? Som Bengt menar?
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 17:04
av 745
Corinthian skrev:Jag slår (i vårt fall) även ett slag för bromsar, chassie-uppgradering (poly bussningar) samt stol & bälte.. lista bör således se ut såhär (enligt mig)
1. Förarutbildning
2. Stol & Bälte
3. R-Däck
4. Bromsar
5. Chassie uppgradering
6. Effekt
Jag tror du är på rätt spår

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 17:11
av 745
Ubbe skrev:För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidorna

Jag håller med dig, ibland känns det som att det är viktigare att skruva på någon ny sak än att köra.
Är inte spåren för att justera? Det ser ut som det sitter något som skulle kunna vara justerskruvar i spåren.
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 17:19
av 745
Mange_C5 skrev:Om det blir en tävlingsmässig fördel, så aldrig!

Det blir hårt i CCSRC i sommar........

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 17:23
av 745
Corinthian skrev:Ubbe skrev:Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
det är inte tillverkningen som kostar, utan research'en bakom.
APR GT-1000 vingen finns ju för $1850 så det bör bli SEK 14.940:- (inkl moms, exkl. frakt)
Visst är det så resarch och marknadsföring, sedan tillkommer kostnaden och arbetet med att anpassa den till Corvetten (luften strömmar olika runt olika bilar)

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 17:29
av Mange_C5
745 skrev:Ubbe skrev:För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidorna

Jag håller med dig, ibland känns det som att det är viktigare att skruva på någon ny sak än att köra.
Är inte spåren för att justera? Det ser ut som det sitter något som skulle kunna vara justerskruvar i spåren.
Det är för att justera vinkeln på endplates.
Notera att vingens vinkel (AOA) justeras genom att skjuta vingfästena framåt eller bakåt i sina skåror i bakluckan och man justerar endplates med hjälp av skruvarna ni noterat.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 17:41
av 745
Ubbe skrev:Men det ska bli roligt att se vad det kan göra på tiden;)
Om inte annat blir det kul att se träningen,
testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge
testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge
Därefter är träningen slut
Och när racet börjar har vädret slagit om
Jag önskar dig lycka till

, med risk för att få äta upp det här

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 18:05
av Ubbe
745 skrev:Om inte annat blir det kul att se träningen, testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge

testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge

Därefter är träningen slut

Och när racet börjar har vädret slagit om

Jag misstänker att jag kan få äta upp det här

men man måste chansa lite

Du är modig som provar, alla kommer att spänt följa ditt test

Du menar Mange?
Jag själv har vinge långt ner på listan nu;)
Jag vet att det är full fart med många uppgradering på corvetter som kör trackday 2014;)
Det är blir ett dyrt år igen;)
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 18:39
av 745
Ubbe skrev:Du menar Mange?
Jag vet att det är full fart med många uppgradering på corvetter som kör trackday 2014;)
Det är blir ett dyrt år igen;)
Visst menar jag Mange, men jag förstår honom han är snabb och duktig.
Tyvärr har du nog rätt i att det är många som uppgraderar och att det blir dyrt om man ska ha allt.
Vad tycker du (eller ni andra) ska vi försöka göra det billigare och enklare att tävla eller är det ok att det blir dyrare och svårare

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: tor jan 16, 2014 20:41
av Mange_C5
Ubbe skrev:En kanske lite dum fråga men har lite funderingar på nya ljuddämpare på min bil
Nu blir jag lite orolig om jag klarar 95 db.
Hur högt ljud är det på våra bilar
Hur många db är det på era bilar i CCS RC

tex Manges,Görans
Ps Jag har lite och jämföra då

Jag hade
vid mättillfället 89db vid förbikörning med helt original avgassystem (hela vägen), mätt som förbifartkörning.
Kör numera med headers och standard ljuddämpare och har inte haft några problem någongång, borde dock ligga närmre 95db nu än tidigare.
Toni kör headers med vad jag vill minnas 3" slutrör med två stycken Apple Racing Slimbore (?) dämpare, riktade rakt bak/nedåt (han har tagit bort "baljan" i bagaget)
http://www.nitroz.se/apple/
Kan säga att han har grymt skönt dovt mullrande ljud
extra + för Apples prisbild

Märkligt att inte fler använder dessa?

Nåt för dig Ubbe.

Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: fre jan 17, 2014 11:47
av Ubbe
Mange_C5 skrev: Jag hade vid mättillfället 89db vid förbikörning med helt original avgassystem (hela vägen), mätt som förbifartkörning. Kör numera med headers och standard ljuddämpare och har inte haft några problem någongång, borde dock ligga närmre 95db nu än tidigare. Toni kör headers med vad jag vill minnas 3" slutrör med två stycken Apple Racing Slimbore (?) dämpare, riktade rakt bak/nedåt (han har tagit bort "baljan" i bagaget)
http://www.nitroz.se/apple/ Kan säga att han har grymt skönt dovt mullrande ljud extra + för Apples prisbild Märkligt att inte fler använder dessa?

Nåt för dig Ubbe.

Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: fre jan 17, 2014 13:35
av 745
Ubbe skrev:Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
Jag har svårt att tänka mig att Toni har satt på något onödigt tungt på bilen. Apple arbetar med racinggrejor dvs funktion & vikt framför utseende och hur det låter. För exakt vikt kontakta Apple direkt.
Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: fre jan 17, 2014 14:25
av Mange_C5
745 skrev:Ubbe skrev:Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
Jag har svårt att tänka mig att Toni har satt på något onödigt tungt på bilen. Apple arbetar med racinggrejor dvs funktion & vikt framför utseende och hur det låter. För exakt vikt kontakta Apple direkt.
Jäpp, håller med, det är dämpare byggda för racing.
Vill man ha en motor som låter potent med riktigt dovt muller
utan bullrande raka rör a lá pilsnerhäck så är det Appledämparna man skall ha.