Sida 4 av 5
Postat: sön apr 22, 2007 20:51
av gbak
Alla tändkablarna är bytta till nya Accel Super Stock.
Eftersom jag tröttnat på smälta kablar och hattar så jag tänker använda hållare till tändkablarna så att de inte spretar iväg överallt.
Jag köpte universella så att de kunde kapas till rätt längd.
Tyvärr så måste ju kabelskorna pressas fast på kablarna för att det skall bli riktigt bra. Ett riktigt pillgöra som tog hela kvällen.
Pressverktyget skapades av en M8 mutter som jag klöv i två delar
Sedan var det bara att pressa i skruvstycket, det blev riktigt bra.
Nu är nästan allt klart för en provstart!
Det som fattas är styrservo olja, och säkert nåt annat som jag också glömt.
Om jag kan stänga huven efter att jag monterat det nya insuget är ett rent lotteri.
Det ser mycket tajt ut, om jag mätt rätt så kommer jag att ha 2-3 mm frigång när luftrenaren är nerdragen.
Möjligen så får jag kapa en bit av min 12mm bakelit platta som sitter under förgasaren.
Postat: tis apr 24, 2007 21:54
av gbak
Ok här är det som alla???? väntat på!
http://www.youtube.com/watch?v=cy7YQ1xLLIo
Här har jag precis fått igång motorn så den går på hög tomgång för att köras in.
Beklagar den usla ljud/bild kvaliten, det är ganska mörkt och men min lilla digitalkamera Casio EX Z60 grejar inte en mullrig V8
Inga läckor alls, men två av cylindrarna tände inte vilket visade sig bero på att jag inte hade bottnat tändhattarna ordentligt på stiften.
Postat: tis apr 24, 2007 22:31
av COOLMACHINE
Grattis gbak det där lät ju underbart, kul kul

Postat: tis apr 24, 2007 22:48
av MickeW
Bra Gbak, då blir det Sveavägen på Lördag

lr

Postat: tis apr 24, 2007 22:52
av ornet
Låt som ett gammalt charterflyg till mallorca på 60-talet

Postat: tis apr 24, 2007 22:55
av gbak
Ere' nåt på Sveavägen på lördag?
Eller bara "vanlig" cruising?
Postat: tis apr 24, 2007 23:18
av vett74
låter ju helt underbart! bara ut å bränna däck då

Postat: tis apr 24, 2007 23:35
av MickeW
gbak skrev:Ere' nåt på Sveavägen på lördag?
Eller bara "vanlig" cruising?
Ingen aning, tänkte att du var sugen nu

Postat: tis apr 24, 2007 23:53
av gbak
Jo, det är jag ju förstås!
Har längtat länge på att få starta upp motorn.
Är det inte sista lördagen varje månad som det är mycket bilar ute på Sveavägen?
Postat: ons apr 25, 2007 6:45
av Peter
Det e bara att åka dit. Finns säkert andra raggare som e ute o trålar.

Postat: ons apr 25, 2007 7:03
av Mr SIXPACK
GRATTIS!!! Gbak
Lät ju helt enormt bra..
Härligt!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Postat: ons apr 25, 2007 16:57
av Målarn59

...fan jag sitter o LER hela tiden när jag skriver det här...
mums fillibabba...Grattis!!!
Postat: ons apr 25, 2007 19:44
av frisk
Grattis gbak!!!
Är den klar nu eller är det nått kvar att göra?

Postat: ons apr 25, 2007 20:18
av Sb74
Ser riktigt smutt ut,,, grattis Gbak =)
Postat: ons apr 25, 2007 23:40
av gbak
frisk skrev:Grattis gbak!!!
Är den klar nu eller är det nått kvar att göra?

Hahaha!
Det finns väl massor kvar att göra, kanske inte så mycket på motorn.
Risken är väl att drivlinan ger sig iväg med den här motorn.
Styrningen blev inte helt bra efter min renovering, bussningsbyte, bredare däck......
Listan kan göras lång men jag är lite less just nu på mekandet så nu blir det inget mer på ett tag.
Skall besikta om några dagar så där kan det väl ploppa upp nåt elände med parkeringsbromsen t.ex som aldrig varit riktigt kurant.
Fick naturligtvis kollision mellan luftrenare och huv.
Luftrenaren sitter inte helt centrerad mot det "försänkta" hålet på insidan av huven.
Så den smackade i på ena sidan.
Skulle behöva en 5mm excentrisk luftrenare.
Det fick bli en quick & dirty lösning.
Slipade bort 8 mm på luftrenarens hals och borrade hål för förgasarmuttrarna.
Så nu har jag 2mm frigång.
Enklast är att byta till en lägre spacer än den på 12mm som jag har nu.
Ev ett lägre luftfilter skulle också funka.
Jag har ett dia 14"x3", och skulle behöva ett 14x2,5" men jag hittar inga i den dimensionen.
Postat: tor apr 26, 2007 6:06
av Stefan
14"X2" och filterlock då!!?

Postat: tor apr 26, 2007 8:34
av gbak
Kan man köpa bara locket löst?
Postat: tor apr 26, 2007 9:00
av Stefan
japp, Persåkers har hemma
Postat: tor apr 26, 2007 15:01
av frisk
Jag köpte ett sådant lock men det byggde ju mer än det vanliga så summan av kardemumman blev samma resultat med att gå ner en storlek på filtret alltså. tror det räcker med ett 2tums filter för din motor gbak. Vad folk än säger, om du inte tokvarvar förståss. Jag har ju 3tum på min och den får aldrig för lite luft!

Postat: fre apr 27, 2007 0:51
av ornet
gbak
Hål i huven då?
Postat: fre apr 27, 2007 8:47
av gbak
Näpp!
Vill inte ha nåt hål i huven.
Kommer att göra en 6mm tjock spacer av POM istället.
Spacern her jag bara för att slippa ånglås i förgasaren + att få frigång för vacuum kopplingarna som annars kolliderar med förgasaren.
Postat: fre apr 27, 2007 10:08
av Sandberg
gbak skrev:Näpp!
Vill inte ha nåt hål i huven.
Kommer att göra en 6mm tjock spacer av POM istället.
Spacern her jag bara för att slippa ånglås i förgasaren + att få frigång för vacuum kopplingarna som annars kolliderar med förgasaren.
Tjena gbak, gratulerar till uppstarten verkar ju ha gått väldigt bra.
Vad för material tänker du använda till din 6mm spacer, vad är POM?
Jag har ju problem på min med ånglås och skulle vilja prova med en spacer men det finns ju inte så mycket plats och heller inte så mycket att köpa till 2 ports Holley så det blir nog till att tillverka något.
Postat: fre apr 27, 2007 12:42
av gbak
POM är en konstruktionsplast som inte sväller och som tål starka lösningsmedel mm.
Du kan få det som blir över från min spacer, med lite tur så räcker det till tre bitar.
http://www.nordbergstekniska.se/Product ... .aspx?ID=1
Postat: fre apr 27, 2007 14:25
av Sandberg
Ok, det låter ju toppen, om det räcker tar jag gärna det.
Har du redan skaffat fram material??
Postat: fre apr 27, 2007 14:37
av gbak
Jag ringde och tiggde till mig en extra platta av 6mm phenolplast (bakelit) också!
Så det räcker nog åt oss bägge.
Postat: fre apr 27, 2007 20:17
av Sandberg
Ok låter toppen till mina tvåportare skulle det gå åt 3 st 110x150 mm bitar.
Postat: ons maj 02, 2007 22:33
av gbak
Idag var Sandberg och jag ute och snurrade en sväng med Corvetten.
Jag gjorde några fullgas accelerationer, men det har inte känts som 500 hk utan snarare 250 hk. Tillockmed min gamla 327 känns piggare än den här motorn.
Ursnålt har den också gått under fullgas accelerationer enl min hemabyggda lambdamätare.
Så jag antog att sekundärmunstyckena var alldeles för små (76).
Jag började misstänka att det är nåt fel på sekundären att den inte får nåt bränsle t.ex.
Så Sandberg fick trycka pelle i botten medan jag kollade om det sprutade in nåt i sekundär portarna.
"Nu är den i botten" säger Sandberg, men andra steget har knappt ens öppnat
Det är fästet till gaskabeln som vikt sig framåt.
Fram med ringnyckel och byta brickor som håller fästet så att det blir stumt.
Ny gasning igen, och nu öppnar sekundären fullt.
Vi bara måste ut igen och provköra igen:
Vilket skillnad......och vilket klipp i motorn.
Motorn bara brölar till och varvet rusar upp direkt mot farligt höga nivåer. Nått grepp får jag överhuvudtaget inte, även om jag kör 50-60 km/h och trycker på gasen. Det bara spinner hela tiden.....
Jag har aldrig upplevt nåt liknande.
Alla problemen jag haft med motorn känns just nu väldigt långt borta.
Gissa vem som går omkring med ett leende upp till öronen?
Postat: ons maj 02, 2007 22:37
av Målarn59
Postat: ons maj 02, 2007 23:00
av ornet
Postat: ons maj 02, 2007 23:11
av gbak
När jag får lite tid skall jag fösöka att ta lite mer och bättre film.