Sitter fläkten åt rätt håll?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Sitter fläkten åt rätt håll?

Inlägg av eriksson »

Tjo!
sitter å dras med lite värmeproblem nu, innan har bilen gått hur bra som helst, aldrig varit över 180 farenheit, men efter kambytet så går den upp till 210F, funderar jag på om jag kanske satte fläkten åt fel håll? tändningen står rätt, så det är inte den, och fläktkåpan sitter på, har även bytt termostat (71grader) och termostathus

kika på bilden å säg vad ni tror, jag vet att jag bara kan testa att vända på den, men man måste ha tid också.. :)

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... a7baba.jpg
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

Jag kanske har missförstått din fråga fullständigt men du vill alltså veta om fläkten blåser luft på motorn eller suger därifrån?
Om det är så enkelt, starta motorn, kolla vilket håll fläkten snurrar och tänk :)
Sen borde det ju gå bra att känna med handen om det blåser på motorn eller om det blåser framför kylaren.

Fast frågan kanske var mer komplicerad än så? :)
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

självklart har jag gjort det :) jag vet att fläkten ska DRA luften genom kylaren, och det kommer luft bakom fläkten, men jag tänkte eftersom aset fortfarande går varmt så kanske fläkten blåser luften mot kylaren så den studsar tillbaka, eller ngt, jag har ingen annan idé, biljävel.. får jag inte ordning på det till helgen köper jag två elfläktar ist :)
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

eriksson skrev:självklart har jag gjort det :) jag vet att fläkten ska DRA luften genom kylaren, och det kommer luft bakom fläkten, men jag tänkte eftersom aset fortfarande går varmt så kanske fläkten blåser luften mot kylaren så den studsar tillbaka, eller ngt, jag har ingen annan idé, biljävel.. får jag inte ordning på det till helgen köper jag två elfläktar ist :)
Det som är fetstilt ovan borde du kunna eleminera genom att se åt vilket håll fläkten snurrar.
Det kanske finns mer effektiva "vanliga" fläktar att tillgå?

Verkar dock trevligt med elfläktar, effektivt och så får man lite mer utrymme under huven. Men $$$ :?
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

... :)

man får tänka till lite ibland ja. den sitter åt rätt håll, men det förklarar inte varför skutan envisas med att gå varm...

behöver man ha kvar fläktkåpan om man sätter dit 2st elfläktar ist? min kåpa har varit rosa en gång i tiden :oops:
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

om man tittar på din bild så är fläkten rätt om motorn snurrar moturs... är själv lite osäker vilket håll den går, men det känns som att den skulle gå medurs tycker jag... ett annat fel kan vara termostaten... det kan vara känsligt om du tex gjort en packning själv eller om den ligger emot termostaten... eller om du kanske använt nån tätningsklister som pressats ut i termostathuset... och har man riktig otur kan det ju vara fel på den nya termostaten :(
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Du behöver inte ha kvar fläktkåpan om du monterar elfläkt. Jag hade samma problem med min 78:a, saknade iof sig fläktkåpan, men valde att montera elfläkt istället för att skaffa kåpa.
Det funkar kanon, kan ställa in vilken temp jag vill ha på motorn. Har en dubbel flex-a-lit fläkt. Den tätar direkt mot kylaren så luften kan inte gå ngn annan väg än genom kylarcellpaktetet.

Jag tycker att det är en bra, säker lösning om än inte original.
Men det är skit samma, jag gillar inte kokande motorer !
:evil:
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Framförallt ska du täta OVENFÖR kylarramen och helst ocskå runt kylaren så att det inte blåser tjyvluft där....

Men jag skulle nog också rekommendera att yta till elfläktar... helst dubbla :)
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

tackar tackar, då blir det elfläktar!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ökar HK då?? :roll: :)
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Hmm, bara några tankar:
Du har bytt kammen, och då måste du haft ur fördelaren!

Hur har du justerat tändningen?
Och hur stämmer tändkurvan mot den nya kammen och varvtalsområde?
Har du vakum kopplat till fördelaren? Funkar det som det skall?

Den nya kammen har kanske helt ny profil?
Då är det dax att se över förgasarinställningarna också! Men även mäta upp vakum och ev byta powervalve o.s.v.
Mitt tips är att kolla stiften, och se om inte motorn går magert...

Fläkten sitter åt rätt håll!
Är allt injusterat, och du har alla tätningslister och plasthöljen m.m. runt fläkten och kylen skall det funka som du har det...

Frisk:
Ja, man kan få mer hk med en kall motor (men inte för kall, bättre med kall insugsluft) framförallt under en varm sommardag 8)

Lycka till med kylningen!
/ Micke
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det var iofs kraften det går åt att driva fläkten jag menade hehe
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Corv1-Micke:

tändningen står rätt, har en brytarlös mallory fördelare, så jag har ingen vaccumslang, stiften är kollade, den går som den "ska" och förgasaren är ombestyckad av en gammal "räv" här i stan, dock så hittade jag en tätningslist i soptunnan i garaget idag :oops: , 50 - 60cm lång, ska kolla vart den ska sitta, dock åker det i dubbla elfälktar på fredag, och så ska en bekant snida ihop en fläktkåpa i borstad aluminium till dom
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Inte för att jag vill vara en messerschmidt, men det spelar ju ingen roll åt vilket håll du vänder fläkten, luften kommer ju ändå att blåsa åt samma håll... 8)
(Såvida du inte ändrar rotationsriktningen, vilket är betydligt svårare... :) )
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

Johan Fräjdin skrev:Inte för att jag vill vara en messerschmidt, men det spelar ju ingen roll åt vilket håll du vänder fläkten, luften kommer ju ändå att blåsa åt samma håll... 8)
(Såvida du inte ändrar rotationsriktningen, vilket är betydligt svårare... :) )
messerschmidt...??... är inte det en 2-takts trehjuling... det kan man ju inte va... :lol: :wink:
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Classe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Classe »

Eh nu var jag inte med från början men kylvätskan! har du kollat nivån och det är ganska vanligt med igensatta kanaler kanske dax för en renspolning?
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

jodå, kylaren är renspolad och vätskan ligger på rätt nivå

dock så verkar den hålla stadig temp på 180 - 185F nu när jag satte dit den där lilla listen, att det kan göra så stor skillnad :D
Skriv svar