Sida 1 av 1

Motor till "grodögonen"

Postat: lör maj 02, 2009 13:55
av Ragge13
Hej.. Vart ska man börja felsöka när ena motorn till halvljuset fastnat i uppeläge?? Tacksam för tips .

Ragge

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: lör maj 02, 2009 16:08
av Lars J
Kolla först om du har ström fram till motorn som driver "grodögat". Har du inte det så får du leta dig från motorn och "bakåt". Har du ström fram så är nog det bästa att ta loss motorn och kolla den i bänk. Det finns också en skruv som du kan skruva din lampa upp/ner tillfälligt. Jag har för mig att det skall sitta någon sorts fördelning/relä på vänster sida till båda framlamporna, jag har själv haft problemet men det var många år sedan och minnet sviker ibland :roll: I mitt fall hade det blivit avbrott på en lindning inne i motorn så den la av. Det finns utbytes att köpa. Lycka till med felsökningen!

/Lars/

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: lör maj 02, 2009 16:34
av Peter
Vilken årsmodell gäller det?

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: lör maj 02, 2009 16:48
av Masterworks
Om det e en C4a så gjorde jag en liten guide hur man fixar motorerna!

http://www.ndm.se/corvette/frog/

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: sön maj 03, 2009 7:52
av Ragge13
Masterworks skrev:Om det e en C4a så gjorde jag en liten guide hur man fixar motorerna!

http://www.ndm.se/corvette/frog/
Tack å bock.. Nu e de bara ta fram verktygen

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: sön maj 03, 2009 7:53
av Ragge13
Peter skrev:Vilken årsmodell gäller det?
Det är en 85a

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: sön maj 03, 2009 7:54
av Ragge13
Lars J skrev:Kolla först om du har ström fram till motorn som driver "grodögat". Har du inte det så får du leta dig från motorn och "bakåt". Har du ström fram så är nog det bästa att ta loss motorn och kolla den i bänk. Det finns också en skruv som du kan skruva din lampa upp/ner tillfälligt. Jag har för mig att det skall sitta någon sorts fördelning/relä på vänster sida till båda framlamporna, jag har själv haft problemet men det var många år sedan och minnet sviker ibland :roll: I mitt fall hade det blivit avbrott på en lindning inne i motorn så den la av. Det finns utbytes att köpa. Lycka till med felsökningen!

/Lars/
Tackar...Kan dom flyga till månen ska de här gå att få till
Ragge

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: fre jun 05, 2009 10:08
av redtroll
Är det samma renovering som gäller när grodögat 'hoppar' vid avstängning?
Det verkar precis som att lampan inte hittar ändläget.
Den stannar efter cirka fem sekunder.

[Edit] ändrade stavfel.

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: fre jun 05, 2009 13:56
av 745
Masterworks skrev:Om det e en C4a så gjorde jag en liten guide hur man fixar motorerna!

http://www.ndm.se/corvette/frog/
TACK för att du har gjort dig besväret att göra en bra guide.

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: fre jun 05, 2009 18:58
av Masterworks
redtroll skrev:Är det samma renovering som gäller när grodögat 'hoppar' vid avstängning?
Det verkar precis som att lampan inte hittar ändläget.
Den stannar efter cirka fem sekunder.

[Edit] ändrade stavfel.
Det låter troligt att det är det som är problemet!

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: fre jun 05, 2009 19:25
av Ingo
Tänk på att konstruktionen skiljer något 84-87 jämfört med 88-96.
beskrivningen visst är den till nyare motortypen?

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: fre jun 05, 2009 19:27
av Masterworks
Ingo skrev:Tänk på att konstruktionen skiljer något 84-87 jämfört med 88-96.
beskrivningen visst är den till nyare motortypen?
Beskrivningen är gjord på en 96a!

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: fre jun 05, 2009 22:04
av redtroll
Masterworks skrev: Beskrivningen är gjord på en 96a!
Precis vad jag har!
Tack för en grundlig "walkthrough".

Re: Motor till "grodögonen"

Postat: sön jun 21, 2009 0:24
av redtroll
Jag har nu gjort operationen enligt Masterworks utmärkta exempel, lamporna fungerar som dom ska nu.
Ifall någon annan ska ge sig på detta vill jag ge en liten varning...
Några av skruvarna satt som om dom var svetsade, trots att dom blivit 5 56'ade ett dygn innan.
Resultatet blev att skallarna åkte av på fem skruvar. Rätt verktyg och försiktighet räckte inte.