Sida 1 av 1
Besiktnings problem!!!
Postat: ons maj 19, 2004 12:27
av JörPää71
Har en tysk importerad corvette -cab 89 med hedders och trim chip.
På besiktningen får jag problem med för höga co och hc värden,är de någon annan som har de problemet?
Jag har bytt alla oljor,stift,filter.Kan de vara lambdan eller Katalysatorn som är felet?
M.v.h Jörgen P
Postat: ons maj 19, 2004 14:35
av GTA
Hur höga värden fick du?
Går att sänka dom lite med K-sprit
Postat: ons maj 19, 2004 14:42
av Martin
Är ingen större expert på detta området...men jag vet att en del som grejar med headers och trimchip plockar även bort katalysatorn och ersätter den med ett mellanrör. Du har kollat så du har kvar katalysatorn?
Är förkattarna kvar? det ska ju sitta en på varje grenrör innan själva huvudkatten. Annars är det väl K-sprit och en riktigt varm motor som gäller

om du inte vill köpa en ny katt.
Postat: ons maj 19, 2004 16:03
av Stefan
hc värdet kan man väl inte trolla bort med k-sprit
Prova den miljövänliga gräsklippar bensinen som finns på mackarna inte billig men ska väl ge renare avgaser, men är ditt system trasigt/saknas delar så hjälper väl bara nya prylar

Postat: ons maj 19, 2004 16:41
av JörPää71
Tjena på er!
Hc värdet är ca300-400(får vara 100)
Dom främre kattarna är borta men den bakre sitter kvar(om den inte är tom)
De roliga är att bilen är besiktad 2 gånger sen reg besiktningen och då har bilprovningen inte gjort co och hc mätningar.(för föra ägaren).
Från bakre katten går de ut ett rör som verkar vara pluggat vad är det för något?????
M.v.h Jörgen P
Postat: ons maj 19, 2004 17:04
av Stefan
JörPää71 skrev:
Från bakre katten går de ut ett rör som verkar vara pluggat vad är det för något??
Den kommer från luftpumpen, Späder ut avgaserna så katten får det lite lättare att arbeta om jag förståt de hela rätt

co hc
Postat: ons maj 19, 2004 20:24
av Ingo
Trimchip och headers borde inte vara något problem om katen är just,men är det länge sedan service och i och med det dålig(bensinindränkt)olja så kan ju värdena stiga.Ett problem med trimchip är att för att dom ska fungera bra rekommenderas det att man har en kallare termostat än original,det gör ju att oljan får problem att bli riktigt varm så att bensinångorna dunstar bort.Vet faktiskt inte vad jag brukar ha för HC värden på min 88 för jag har ju dispens,men för det mesta ligger co,n inom katgodkänt trots att den saknas.Är motorn dålig och tar olja finns ju där ett problem också.Om man ska prova med rödsprit eller metanol för att få ner co värden måste man ha minst 10% sprit i bränslet.Tändkablar kan också ge problem liksom tjuvluft i vacumslangar.Jag skulle satsa på en rejäl service,ordentligt varmkört och sprit i tanken.
HC härliga hc
Postat: ons maj 19, 2004 20:35
av Ingo
Om röret till katen är pluggat går mer luft till grenrören(om luftpumpen fungerar),på min var det röret också pluggat men katen fungerade ändå.(men då var det som sagt både precatar och huvudcat.Men är det en 89 måste tyvärr katen fungera om det inte är en flyttgodsbil.Men risken är nog stor att din kat är rensad.Hur är avgasljudet?,det blir avsevärt mer "närvarande" med rensad kat,även om originalljudämparna sitter på.Lukten av sura ägg försvinner ju också när katen" dödas".förbättrades värdena någonting efter att du bytt olja i motorn?
Postat: ons maj 19, 2004 21:42
av JörPää71
Tjena!
Värderna ändrades inte ett dugg efter servicen!!!
Den har ett relativt högt ljud och så blir det ett jobbigt dovt ljud vid vissa varv tal!
Jag börjar mer och mer tro de blir ny katalysator????
River i morgon och ska se om katen är tom.
M.v.h Jörgen P
co och hc
Postat: tor maj 20, 2004 9:43
av JörPää71
Tjena!
Nu börjar de klarna katalysatorn var tom som ett 3 tums rör!!!!!!
Klart man inte klarar besiktningen!
Är de någon som byt katalysator, vad köpte ni för någon???
M.v.h Jörgen P
Kat
Postat: tor maj 20, 2004 22:20
av Ingo
vibrationerna du nämnde kom dom vid kring 1800 varv?,och ca 90 km/h på högsta växeln?,isåfall grattis till öppna avgasystemets helvete på corvette,det lär finnas ett speciellt avgasrör efter Katen som ser lite skumt ut som ska motverka eländet.Angående katen så finns original katalysatorer hos hansen racing,du borde klara dig med huvudkaten.det finns ju friflödeskatar också men dom har rörfläns i båda ändar så man måste bygga om i bakkant(har en liggande, men har inte blivit tillräckligt miljömedveten än) fördelen med katen är att bilen får lite bättre bottendrag,men kan tappa något på topp(försumbart).Kanske någon har någon lös som du kan låna,men det brukar rosta någor fruktansvärt kring avgasbultarna.
avgas problem
Postat: tor maj 20, 2004 22:26
av Ingo
Lite skumt att Co värdet inte gick ned efter servicen,hc däremot är ju naturligt,men min har för det mesta haft godkänt co trots rensad kat.
Postat: fre maj 21, 2004 23:45
av Martin
JörPää71 skrev:Tjena!
Den har ett relativt högt ljud och så blir det ett jobbigt dovt ljud vid vissa varv tal!
M.v.h Jörgen P
Det jobbiga ljudet beror förmodligen på resonans, jag hade det i min bil också. Jag köpte ett bakre Y-rör med sk. crossover-pipe. Det röret sitter mellan dom två bakre rören för att utjämna trycket och minska resonansen. Jag bytte även ljuddämpare. (Miss)ljudet försvann

, men jag vet inte om det berodde på Y-röret eller om det var bytet av ljudämparna

. Dom hade rensat lite i mina ljuddämpare för att få ett ljud som passade mer till bilen

och det kan ju skapat resonansen. Om ljudet försvinner när du byter katt, så kan det varit den som orsakade resonansen. Det finns ett mellanrör att köpa på Hansen Racing som man sätter dit istället för katten, det hjälper inte vid besiktningen, men det blir ett fräckare ljud
