Sida 1 av 1
Z06a med APS Twin turbo
Postat: lör maj 09, 2009 22:32
av vette.se
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: sön maj 10, 2009 0:10
av Richard408
Fan vad coolt! 700 hk på hjulen är helt lagom för gatan. Kör ni på E-85?
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: sön maj 10, 2009 9:25
av vette.se
Richard408 skrev:Fan vad coolt! 700 hk på hjulen är helt lagom för gatan. Kör ni på E-85?
Gammal hederlig 98oktan

Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: sön maj 10, 2009 19:42
av forsberg
tänk om man hade pengarna

Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: mån maj 11, 2009 11:01
av Ingo
[quote="forsberg"]tänk om man hade pengarna

[/quote
Borde bli billigare än en ZR1 i varje fall.
Problemet blir ju avgasvärden och besiktning om några år.
Men en Z06 flyttgodsbil måste ju vara idealisk att bygga på...
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: mån maj 11, 2009 14:11
av 745
Ingo skrev:
Problemet blir ju avgasvärden och besiktning om några år.
Hej Ingo!
Varför blir det problem om några år, blir det hårdare regler eller...... är det något annat som jag missat?
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: mån maj 11, 2009 17:31
av Lars J
Du har tre år till första besiktning från bilens första reg.datum. Så tar du exempelvis en 2008 och vässar den så kan du åka två år utan att besiktiga.

Skulle tro att det är vad Ingo menar!
/Lars/
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: mån maj 11, 2009 21:20
av Ingo
Jepp.
och med tanke på hur trångt det är i nyare bilar så bävar man ju för en sådan tillbakabyggning..
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: ons maj 13, 2009 18:07
av GP
Någon som har sett Claesons dubbelturbo-Z06?
Den ska ha ca 1200 hk på bakhjulen med dubbel fjärturbo.
Har hört en del som tvekar på att han verlkigen har så mycket hästar.
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten utifrån specen...
En lite konstig grej är att han har kvar Z06:ans original kam

Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: ons maj 13, 2009 18:39
av vette.se
GP skrev:Någon som har sett Claesons dubbelturbo-Z06?
Den ska ha ca 1200 hk på bakhjulen med dubbel fjärturbo.
Har hört en del som tvekar på att han verlkigen har så mycket hästar.
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten uitifrån...
En lite konstig grej är att han har kvar Z06:ans original kam

Jag har den bilen här, de som byggt den klarade inte av att mappa den
Jag har sett den del konstigheter i hur den är byggd, den har tex original grenrör och kattar, extra soppa pumpen går hela tiden och låter som ett mindre reaplan etc, jag ska dock bara fixa lite konstruktionsfel, installera boost/bränsletryckmätare och mappa den. Sen får ägaren avgöra om jag får publicera effektsiffrorna eller inte, det lär dock komma en video från dynokörningen.
Kom förbi på träffen hos oss den 23maj och kika, jag lär inte hinna fixa den innan dess så den står nog kvar då.
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: tor maj 14, 2009 12:31
av GP
vette.se skrev:GP skrev:Någon som har sett Claesons dubbelturbo-Z06?
Den ska ha ca 1200 hk på bakhjulen med dubbel fjärturbo.
Har hört en del som tvekar på att han verlkigen har så mycket hästar.
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten uitifrån...
En lite konstig grej är att han har kvar Z06:ans original kam

Jag har den bilen här, de som byggt den klarade inte av att mappa den
Jag har sett den del konstigheter i hur den är byggd, den har tex original grenrör och kattar, extra soppa pumpen går hela tiden och låter som ett mindre reaplan etc, jag ska dock bara fixa lite konstruktionsfel, installera boost/bränsletryckmätare och mappa den. Sen får ägaren avgöra om jag får publicera effektsiffrorna eller inte, det lär dock komma en video från dynokörningen.
Kom förbi på träffen hos oss den 23maj och kika, jag lär inte hinna fixa den innan dess så den står nog kvar då.
Ja det hade varit kul att komma förbi men jag är tyvärr bortrest då.
Men varför ha kvar original grenrör och kattar?
Hörde att han ska försöka ljudisolera för bränslepumpens oväsen.
Har du några uppgifter på hur han har uppgraderat växellådan?
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: fre maj 15, 2009 20:11
av bengtsson
Grymt bygge!

Måste ju vara bättre att montera turbo så nära motorn som möjligt. Känns lite avigt och ha dom där bak, måste väl bli större risk för tryckfall.. Eller

Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: lör maj 16, 2009 10:00
av Lars J
Kan tänka mig att man inte vill ha all den värme i motorutrymmet som 2 st turboaggregat alstrar!
/Lars/
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: lör maj 16, 2009 16:18
av Ingo
Lars J skrev:Kan tänka mig att man inte vill ha all den värme i motorutrymmet som 2 st turboaggregat alstrar!
/Lars/
Precis,värme och plast är väl inte riktigt världens bästa kombination.
Tycker att en kompressor borde vara trevligare,och ge tillräckligt med effekt...
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: sön maj 17, 2009 16:56
av vette.se
Lars J skrev:Kan tänka mig att man inte vill ha all den värme i motorutrymmet som 2 st turboaggregat alstrar!
/Lars/
Turbokit som APS är helt överlägset de kit som har turbo bak med omedelbar respons utan fördröjningar och slöhet under 3000rpm, du kan dessutom ladda mer med APS turboaggregat, de turboaggregat som följer med kiten som sitter bak är för små för riktigt stora effekter.
Kylningen är inget problem då aggregaten är både vatten och oljekylda. Fördelen med turbo jämfört med kompressor är att det bara är att installera och glömma bort, med kompressor måste du vårda remmen ömt om den ska hålla och det kan vara problem med slir och skulle remmen gå av så är det bara att ställa bilen.
Priset är betydligt mer plånboksvänligt med kompressor och då kan man kanske ta remstrul ....

Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: sön maj 17, 2009 19:20
av Ingo
Men vad som verkar mest besvärligt är ju att bygga om vid besiktning etc.
Turbomotorer funkar ju bra i bruksbilar,och låter man dom gå en stund på tomgång före man slår av ,så verkar dom hålla väldigt bra.
men frågan är vad som sliter mer på motorn.
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: mån maj 18, 2009 17:20
av 745
Har hört om dom som täckt div. delar med plåt vid besiktningen och fått igenom det (vet dock ej om det är en skröna)
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: ons maj 27, 2009 13:41
av GP
quote="GP"]
vette.se skrev:GP skrev:Någon som har sett Claesons dubbelturbo-Z06?
Den ska ha ca 1200 hk på bakhjulen med dubbel fjärturbo.
Har hört en del som tvekar på att han verlkigen har så mycket hästar.
Han har ju inte bänkat den än så man har ju bara uppksattat effekten uitifrån...
En lite konstig grej är att han har kvar Z06:ans original kam

Jag har den bilen här, de som byggt den klarade inte av att mappa den
Jag har sett den del konstigheter i hur den är byggd, den har tex original grenrör och kattar, extra soppa pumpen går hela tiden och låter som ett mindre reaplan etc, jag ska dock bara fixa lite konstruktionsfel, installera boost/bränsletryckmätare och mappa den. Sen får ägaren avgöra om jag får publicera effektsiffrorna eller inte, det lär dock komma en video från dynokörningen.
Kom förbi på träffen hos oss den 23maj och kika, jag lär inte hinna fixa den innan dess så den står nog kvar då.
Ja det hade varit kul att komma förbi men jag är tyvärr bortrest då.
Men varför ha kvar original grenrör och kattar?
Hörde att han ska försöka ljudisolera för bränslepumpens oväsen.
Har du några uppgifter på hur han har uppgraderat växellådan?
Hörde att Claesson fått skicka bilen till Göteborg igen, den gick visst fortfarande inte som den ska.
Är det styrsystemet som inte pallar eller?
Eller var det nåt annat som inte gick som det skulle?
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: ons maj 27, 2009 18:23
av vette.se
Göran hämtade bilen i måndags efter att ha kommit överens med Göteborgsfirman att de skulle få en sista chans att ställa saker och ting tillrätta. De har nu lovat att bilen ska klara vad de lovat inom en vecka - dvs tisdag nästa vecka ska den prestera som utlovat annars går den tillbaks till oss.
Den firma som mappat bilen(kända i södra sverige, obs inte samma som byggt bilen) är ett tragiskt exempel på några som utger sig att mappa bilen när de i princip inte gör något - snudd på bedrägligt beteende mot de som tror de får något för alla pengar de lägger på mappen. Görans bil är ytterligare ett exempel utöver de jag har haft här tidigare - jag jämförde mappen i Görans bil med en original mapp för årmodellen och fann detta:
- Varvstoppet var sänkt från 7100 till 6700
- Bränslekompensationstabellen för fullgas var ändrad
- Tändningen var lite ändrad
det var allt !
Ingenting var gjort åt tomgång och vanlig körning, detta trots det är en helt specialbyggd lågkompad motor med helt annan luftmatning än en sugmotorbil vilket fick den att gå ryckigt och oroligt. Inget hade heller gjorts för att PCMen skulle kunna hantera laddtryck över 7psi
De laddtryck som var inställda i bilen var 7psi och i högboostläget 16psi, i 7psi gav den mindre effekt på bakhjulen än en originalbil och 16psi gav 167hk mindre än en av de dubbelturbobilar vi byggt tidigare med 12psi laddtryck
Med en riktig mappning så ställer du in allting från tomgång, vanlig körning med olika varvtal och last samt fullgas körning. Trots allt tillbringar bilen 99.9% av tiden i allt annat än fullgas vilket gör all mappning förutom fullgas oerhört viktigt för en behaglig körning.
Oavsett vem du vänder dig till så se till att få svart på vitt vad de gör när de mappar - min erfarenhet är att de flesta pillar lite på fullgasmappningen och sen struntar i resten.
Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: tor maj 28, 2009 10:59
av Jake
Kan bara hålla med och styrka det andres säger.
Håller själv på och mappar min bil. fullgas gick jättefort. har hållit på och fipplat fram och tillbaka med tomgång, låglast och fiskörning från och till i 2v men kan erkänna att jag inte får det riktigt så bra som jag vill...

. Normalkörning är skitsvårt!
Jag får gasa som faan istället så märks det inte så mycket

Re: Z06a med APS Twin turbo
Postat: mån jun 01, 2009 12:31
av gta324
Word!
Har oxå haft en del bilar (TPI) som varit hos kända "mappare" och där fokus lagts på fullgas..och de hade ändrat på helt fel ställen i prg oxå? änd.spridarstorlek för att ändra soppan osv......normal körning är ju fan så mycket knepigare att få till........................