Sida 1 av 1
Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 14, 2009 5:43
av sebban78
Någon som har någon erfarenhet av dom klossarna som vette.se säljer syftar på dom HP (Hawk Performance HPS ) för gata!
Tänkte på just det att det står nästan inget bromsdamm! Just det e jag ute efter menar gött o slippa få sina polerade fälgar skitna redan efter en tur till korvmojjen o tillbaka

... bilen ren o fin men enligt mitt tyckte ser lite dassigt ut när framfälgarna mörknar mer o mer!
(Kör idag med orginalklossar)!

Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 14, 2009 14:02
av Bengt
Jo det blir bromsdamm oavett vad reklamen påstår... Läst på US trådar att orginal C5 Z06 beläggen skall vara hyfsade ?
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 14, 2009 17:07
av logarytm
Jag har oxå funderat på dom bromsbeläggen, men jag har Porsche ok med en jävlar massa kolvar som satt på när jag köpte bilen, vet inte om dom passar......nån som kanske vet?

Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 14, 2009 23:15
av sebban78
Så på ren svenska är det just för den sakens skull som att slänga pengarna i sjön?
Jag som redan beställt sånna

Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: fre maj 15, 2009 8:10
av Bengt
Är det bara till korvmojjen man ska så klarar man sig. (Bak)tanken med att jaga belägg som inte "dammar" är väl också att man vill kunna gasa friskt, men slippa de svarta fälgarna - där blir det svårare...
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: fre maj 15, 2009 13:49
av 745
Bengt skrev:Är det bara till korvmojjen man ska så klarar man sig. (Bak)tanken med att jaga belägg som inte "dammar" är väl också att man vill kunna gasa friskt, men slippa de svarta fälgarna - där blir det svårare...
Hej Bengt och ni andra som kan det här med bromsar kan man inte förenkla det hela och säga så här
Är det inte så här att race belägg görs för att arbeta vid högre temperaturer vilket innebär att dom inte kommer upp i sin arbetstemperatur på gatan vilket resulterar i: längre bromssträcka, risk för skrik, samt givetvis mindre slitage=mindre smuts
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: lör maj 16, 2009 10:03
av velasoraptor
Jag har bytt till Hawk Performanc HPS hos Anders.Bromsverkan är mycket bättre en orginal.Det blir knappt något bromsdamm alls av dessa klossar.Inget som hälst gnissel heller.Dom kan jag mycket varmt rekomendera.Räcker bra för gatkörning och en del bana.Det är nog lite annurlunda med Hawk HP.Där dammare det och gnisslar har jag hört.Men dom är ju mera för bara bana.Kenta C5 Z06 2004
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: mån maj 18, 2009 12:30
av Bengt
745 skrev:Bengt skrev:Är det bara till korvmojjen man ska så klarar man sig. (Bak)tanken med att jaga belägg som inte "dammar" är väl också att man vill kunna gasa friskt, men slippa de svarta fälgarna - där blir det svårare...
Hej Bengt och ni andra som kan det här med bromsar kan man inte förenkla det hela och säga så här
Är det inte så här att race belägg görs för att arbeta vid högre temperaturer vilket innebär att dom inte kommer upp i sin arbetstemperatur på gatan vilket resulterar i: längre bromssträcka, risk för skrik, samt givetvis mindre slitage=mindre smuts
Vad jag vet finns inga "race-belägg" som egentligen funkar på gatan(på en svensson bil). Det verkar vara svårt att hitta material som klarar -20 till +700 grader.. Problemet är att när man väl måste panikbromsa på essingeleden med iskalla bromsar så... Ovan tanke är väl inte helt fel men i praktiken finns det både "race-belägg" som slits ned mycket snabbt och sådana som håller länge men som i stället äter skivor i parti o minut. Jag har själv MOVIT(brembo) bromsar med gatbelägg. Ingen billig lösning, dammar inte mkt, men å andra sidan går ju bromsarna mest på "tomgång".. De Hawk jag kört med dammade rätt friskt om man använde dem lite hårdare.
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: mån maj 18, 2009 16:52
av 745
Tack för ditt svar Bengt
Då kommer jag in på min nästa fråga var och testade min C4 (med C5bromsar) på banan i helgen och de blev mycket varmt

kunde inte ta på fälgen efter 3 "lugna" varv med avkylningsvarv trots bromskyl (och resultatet upprepades med en mer erfaren förare än mig varför det troligvis inte berodde på felaktig bromsteknik(fegbromsning)).
Det känns som det skulle kunna bli problem med överhettning om jag kör hårdare hur löser jag det
Byter till C5 fälgar som är mere ventilerade?
Byter till racebelägg? (men dom borde väll bilda lika mycket värme då det är samma mängd rörelseenergi som ska omvandlas till värme) och resultatet borde bli att bromsarna funkar bra trots den höga temperaturen, men skivorna=fälgarna borde bli ännu varmare.
Struntar i det och kör vidare och ser vad som händer?
Nästa test är om två veckor på Barkarby
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: ons maj 20, 2009 22:45
av Miraculix
Jag tycker till och med Z06 beläggen är värdelösa för bana
På Rudskogen i helgen började dom fade'a när man närmade sig 10-15 varv
Jag tänker byta till uber-race belägg på min bil och bryr mig inte en gnutta om dom gnisslar
(fast det vore ju bra om man slapp hörselskador i kupén)
Jag tycker du ska köra med samma belägg som jag, det är en liten peng att lägga för att få så pass bra stoppkraft (runt 5000) som man får. Måhända dom äter upp skivorna men när skrivorna är slut så uppgraderar man dom också till något hårdare
Det jag är mest konfunderad över är hur dom kan utveckla en vette som är utvecklad för bana och inte använda borrade skivor på bilen? Vilka andra prestandabilar som Porsche, Ferrari eller Lamborghini har INTE borrade skivor???
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 21, 2009 8:24
av Mange_C5
Miraculix skrev:Jag tycker till och med Z06 beläggen är värdelösa för bana
På Rudskogen i helgen började dom fade'a när man närmade sig 10-15 varv
Jag tänker byta till uber-race belägg på min bil och bryr mig inte en gnutta om dom gnisslar
(fast det vore ju bra om man slapp hörselskador i kupén)
Jag tycker du ska köra med samma belägg som jag, det är en liten peng att lägga för att få så pass bra stoppkraft (runt 5000) som man får. Måhända dom äter upp skivorna men när skrivorna är slut så uppgraderar man dom också till något hårdare
Det jag är mest konfunderad över är hur dom kan utveckla en vette som är utvecklad för bana och inte använda borrade skivor på bilen? Vilka andra prestandabilar som Porsche, Ferrari eller Lamborghini har INTE borrade skivor???
Jag har valt och satt på PFC skivor fram och PFC belägg runtom (+kylning) och har grymt bett och inga problem med fading. Lite trixande för att köra in beläggen och de kan börja gnissla om man cruisar i stan. Med lite framförhållning så kan man bromsa in beläggen och skivorna igen före bankörning (om man inte kör med två uppsättningar belägg/skivor).
Det är ju inte hålen som gör en bil till en prestandabil, har för mej att detta har diskuterats i en annan tråd. Porsche har bl.a gjutna hål vilket är en starkare lösning än hålborrat och anledningen är förmodligen lättare skivor samt mer bling bling.
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 21, 2009 9:15
av 745
Här kan du läsa vad Fredrik Ekblom tyckte om Z06ans bromsar
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 061501.pdf
Och i Camaro cup funkar det med vanliga C5 bromsar.
Det borde innebära att vi normala förare som kör med R-Däck borde klara oss med standard bromsar.
Om du inte gör det byt till nya(du vet ju inte vad tidigare ägare satt på) standard grejor (när man tävlar lär man byta efter varje race då de är relativt billiga) och häng på en bromskyl(men det kanske det redan sitter på din bil) så borde du komma långt för en rimlig peng.
Re: Bromsklossar från vette.se??
Postat: tor maj 21, 2009 10:40
av Mange_C5
En sak som jag tyckt mej se, är att efter jag satte på riktad kylning så blir det en tydlig rand på fälgarna där skivan roterar jämfört med innan då hela fälgen var mer jämnsmutsig av bromsdamm etc.
Detta borde vara en indikation på att fläkteffekten av skivans ventilering och därmed skivans kylning blivit mycket bättre.
