Sida 1 av 1
Spridare ??????
Postat: ons maj 20, 2009 13:19
av Torsten
Hur märker jag att spridarna behöver bytas ??? nån som bytt å kan säga vad det blev för skillnad ...bränsleförbrukning mm....vart köper man billigast eller renoverar man dom istället ......nån som har lite synpunkter om detta C4a 94a
Re: Spridare ??????
Postat: ons maj 20, 2009 15:40
av chevette
Kör bilen varm. Ta sedan bort kontakterna på spridarna och mät resistansen med multimeter. De ska ligga runt 12,8 Ohm om jag kommer ihåg rätt. Det ska i varje fall inte skilja mer än några tiondelar mellan högsta och lägsta. Sök på forumet så hittar du mycket info.
Jag hade några som låg ända nere på 7 Ohm. Bilen gick mycket ojämnt och dåligt. Ville inte starta alls när den var varm. Men det är om felet är elektriskt (vanligast tror jag). Är felet mekaniskt går det inte att mäta med multimeter.
Köpte mina från Summit. Billigast så. Blev som en ny bil. Lite småbökigt att byta på en TPI(min förra bil). På en LT1:a är det gjort på en "kafferast".
Re: Spridare ??????
Postat: ons maj 20, 2009 16:30
av Torsten
Mitt problem är att när bilen stått en vecka så får jag dra på starten eb lite längre stund än förut .......förut så statade den på en microsukund....menar direkt......nu får startmotorn gå några sekunder först .......har jag väl haft den igång så startar den direkt ......funderar på om spridarna kan läcka.........
Re: Spridare ??????
Postat: ons maj 20, 2009 16:43
av MickeW
Torsten skrev:Mitt problem är att när bilen stått en vecka så får jag dra på starten eb lite längre stund än förut .......förut så statade den på en microsukund....menar direkt......nu får startmotorn gå några sekunder först .......har jag väl haft den igång så startar den direkt ......funderar på om spridarna kan läcka.........
Hej,
blir det skillnad om du har "gasen i botten" när du startar den?
Det brukar vara ett av tecknen på läckande spridare att de är svårstade när bilen är varm, men går något lättare att starta med gasen i botten.
mvh
MickeW
Re: Spridare ??????
Postat: ons maj 20, 2009 16:54
av Torsten
Startar lite bättre om jag håller ner gasen lite ......vid kall motor ......är motorn varm eller nyss varit igång smäller den igång direkt ........kan det va nån givare som spökar tro ??
Re: Spridare ??????
Postat: ons maj 20, 2009 20:32
av 745
Re: Spridare ??????
Postat: fre maj 22, 2009 12:34
av bigmoose
Re: Spridare ??????
Postat: fre maj 22, 2009 21:01
av Scania
När du kollar ohmtalet på spridarna så kolla om det är någon som avviker från dom andra, då kan man ganska lätt se om det är ngn som e slut. Mina ligger på ca 17 allihop
Re: Spridare ??????
Postat: fre maj 22, 2009 22:16
av Kjelle
Lite trögstartad efter en vecka ?
Kan ju bero på halvdåligt batteri, att startmotorn verkar snurra OK betyder inte att batteriet är 100 %.
Har du gjort en syramätning på batteriet, är det ett slutet batteri så går det att testa med ett belastningsinstrument ?
Eller ta en analog voltmeter och kolla spänningen över batteriet när startmotorn går, bör inte gå under 9 V.
Kjelle C4/94
Re: Spridare ??????
Postat: tis jun 23, 2009 8:24
av redtroll
Var hittar man information om vilka spridare man ska ha, det verkar vara en djungel av spridare... olika lbs, olika ohm...
Jag ber om ursäkt för att jag stjäler tråden lite grand.
Re: Spridare ??????
Postat: tis jun 23, 2009 8:52
av Jake
22-24lbs hög ohm
Re: Spridare ??????
Postat: lör jun 27, 2009 9:56
av tjerk
redtroll skrev:Var hittar man information om vilka spridare man ska ha, det verkar vara en djungel av spridare... olika lbs, olika ohm...
Jag ber om ursäkt för att jag stjäler tråden lite grand.
http://fuelinjectorconnection.com/shop/ ... ductId=166
Det här är "kungen" av spridare i USA på corvetteforum.com