Sida 1 av 1

trimma

Postat: sön maj 23, 2004 3:35
av stockis
sugen på att trimma upp vetten min lite, en pärla från 89. lite ny på v8or m.m. men kom gärna med lite tips, vad ni har för nåt att sälja.. maila gärna te slayer@mam.inbox.as

trimning

Postat: sön maj 23, 2004 10:53
av Ingo
Hur ska du använda bilen? trafikljusen framförallt?.
Det effektivaste om du vill ha mer klipp är bakaxelutväxlingen,eventuelt har du lite vassare utväxling som tillbehör(G 92) vilket ger 3,07 istället för originalets 2,59 eller hos cabbarna 2,90.Ska man trimma skulle man kanske upp till 3,5.Men det börjar ju gå mer soppa. öppna insug och avgassystem är ju de klassiska och ger väl litegrann ihop med trimchip,men man tappar lite bottenvrid så med originalutväxling kan den faktiskt kännas slöare.Ska man ha Klipp måste man ner i motorn och byta kam,kanske toppar eller modifiera dom(corvettens är ju lite speciella så det kan bli rätt stora problem att matcha ihop med vanliga chevatoppar)Och sedan är det ju insprutningen som måste modifieras,Större runner kostar ca 6000,nytt insug kostar väl kring 5000,Plenumet går att modifiera ,men kräver en del jobb. Gasspjället måste modifieras eller bytas ut om du ska genom med högre effekter,kostnaden beror på om du har bra maskin bearbetningskontakter eller måste köpa nytt.Luftfilterburken hänger heller inte med så långt,men ett högeffekt filter och rensat galler räcker en bit.Mafen måste byggas om vid högre effektuttag,vill du inte kapa i originalet måste du köpa en modifierad. sedan går det till transmissionen där även modifieringar är nödvändiga.
Men skaffa en trimhandbok från TPIS,lingenfelter o dyl, och läs och se vad som funkar och inte funkar,mycket finns begagnat hos folk som ledsnat på att tappa körbarhet för att få lite mer på toppen.Många i klubben har provat och du får säkert tips och kommer att bli avrådd. Lycka till
(PS det är jäkligt trångt vad du än ska ta dig till)

hejsan

Postat: sön maj 23, 2004 22:22
av stockis
tack för allt tips.. ska leta efter lite gott godis till vetten , men det blir inte förs till efter sommaren då jag ställer av den så kan man dona i vinter. men skulle ju förmodligen vara mkt, enklare, och säkrare om jag lämnade in den till nån som kan? vet du någon som är "billig" och väldigt duktig ?

Postat: mån maj 24, 2004 0:02
av ornet
En kompis har under vintern gjort i stort det som Ingo beskriver. På en Camaro -92 har an bytt 305 TBI till en Corvette 350 TPI -85. Dock ej nya Runners och utväxling ännu. Bakaxelutväxlingen ger mer "värde" än vad du får ut på ett trimchip en Bakaxelmästare Stig.
Nya Edelbrock toppar, smidddakolvar, borrat block 030, vass kamaxel ( sån som ger ojämn tomgång), Större spridare, Headers med friflödes katalysator och 3" Hansen Racing avgassystem.
En kille som skruvade motor och en elkonnässör (samt Mig :D )
Just nu ligger notan på +45000:-
Beräknat ger motorn 350-400hk
Nästa steg blir Runners och eventuellt No2. Finns komplett NOS sats för 6500:- till en TPI motor. Så DET är billiga 100 hk, och en del får aldrig nog :?

Tänk dock en gång till för trimsmittan är jäkligt svår så här års. Har själv köpt Ny Edelbrockförgasare av Tommy till min 165Hk orginalspis, och kännner redan behov av åtminstone ett nytt insug.
Detta trots att Ann-Sofi blev tvåa på Dragracingen i Arvika i klassen Mildstreet.
Eller Därför :?: :?

548/Ornet