Hej! Har ganska nyligt köpt en c4 91:a och undrar om nån har några enkla tips på trimning.
Luftfilter, nytt insug, chippa etc etc... det är en 350 motor.
Ange gärna fabrikat på delar!
Mvh\ Mikael
Enkla tips på c4 trimning?
- Risingforce
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons maj 27, 2009 18:30
- Ort: Örnsköldsvik
Enkla tips på c4 trimning?
Corvette c4 91:a
Re: Enkla tips på c4 trimning?
Tja..
L98,an är väldigt bra matchad,för att hålla hyfsad effekt,bra bottenvrid och bräsnsleekonomi.
Så att göra smärre förändringar ökar effekten rätt lite men kanstöra balansen på motorn rejält.
En lätt grej är att byta chip,och det gör något på en automatbil eftersom den börjar hålla växlarna lite längre.
Att öppna på insugssidan gör en del på bilarna upp till 89,men från 90 blev det större luftrenare så det gör föga nytta med öppnat galler K/N filter etc.
Att mixtra med bränsletrycket gjorde lite på bilar med TPI upp till 87 ,men från 88 är det höjt så det är också tveksamt.
men kolla upp spridarna,kvaliteten blev inte bättre med åren.
Att öppna avgassysteme gör många och tex att rensa katen ,vilket är ok upp till 88,men man får mest ökat buller och besvärliga vibrationer kring 90.
Tpi,n klarar inte höga varv,så sätter man in en vassare kam som ska dra högre upp är det ett måste att öppna insugssidan.
Nytt insug,runners plenum är första steget.
Andra steget är bättre toppar och större gasspjäll,headers etc.
men då bör man förstärka automatlådan och bakaxeln.
Är det manuell låda tål den lite mer,och har kraftigarre bakaxel.
men sök finns mängder av trådar om trimning och problem med det.
De extremaste C4 projekten är nog på ett annat corvette forum
http://www.vetteforum.se/
L98,an är väldigt bra matchad,för att hålla hyfsad effekt,bra bottenvrid och bräsnsleekonomi.
Så att göra smärre förändringar ökar effekten rätt lite men kanstöra balansen på motorn rejält.
En lätt grej är att byta chip,och det gör något på en automatbil eftersom den börjar hålla växlarna lite längre.
Att öppna på insugssidan gör en del på bilarna upp till 89,men från 90 blev det större luftrenare så det gör föga nytta med öppnat galler K/N filter etc.
Att mixtra med bränsletrycket gjorde lite på bilar med TPI upp till 87 ,men från 88 är det höjt så det är också tveksamt.
men kolla upp spridarna,kvaliteten blev inte bättre med åren.
Att öppna avgassysteme gör många och tex att rensa katen ,vilket är ok upp till 88,men man får mest ökat buller och besvärliga vibrationer kring 90.
Tpi,n klarar inte höga varv,så sätter man in en vassare kam som ska dra högre upp är det ett måste att öppna insugssidan.
Nytt insug,runners plenum är första steget.
Andra steget är bättre toppar och större gasspjäll,headers etc.
men då bör man förstärka automatlådan och bakaxeln.
Är det manuell låda tål den lite mer,och har kraftigarre bakaxel.
men sök finns mängder av trådar om trimning och problem med det.
De extremaste C4 projekten är nog på ett annat corvette forum
http://www.vetteforum.se/
- Risingforce
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons maj 27, 2009 18:30
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Enkla tips på c4 trimning?
Okej! Så det är ett chipp som gäller då? Vad för typ? Är väldigt dåligt insatt på v8:er. Är det inte nån typ av 3 vägs reingssystem på corvetten också? Som behövdes i vissa delstater i USA? Ger det nått att plocka bort det och bara behålla kattarna? Min är vette är en automat föresten.
Corvette c4 91:a
Re: Enkla tips på c4 trimning?
Hmm
Trevägsrening-fattar inte riktigt vad du menar,men det är ju luftpump på bilarna som extraföder huvudkaten och även i grenrören.
luftpumpen plockar vissa bort och även katarna,men för att kunna besikta måste katen vara där,om det inte rör sig om en flyttgodsbil med dispenser.
Men att påstå att trimchip är nödvändigt vete sjutton.
Om du tänker trimma radikalt ,JA,men eljest så kan det kvitta.
Går ju alltid att montera öppnare ljuddämpare,det ska ju ge lite effekt..
Trevägsrening-fattar inte riktigt vad du menar,men det är ju luftpump på bilarna som extraföder huvudkaten och även i grenrören.
luftpumpen plockar vissa bort och även katarna,men för att kunna besikta måste katen vara där,om det inte rör sig om en flyttgodsbil med dispenser.
Men att påstå att trimchip är nödvändigt vete sjutton.
Om du tänker trimma radikalt ,JA,men eljest så kan det kvitta.
Går ju alltid att montera öppnare ljuddämpare,det ska ju ge lite effekt..
Re: Enkla tips på c4 trimning?
Som du märker är det inte helt lätt och jag tror inte att du ska allt för stora förhoppningar på vad chippen kan åstadkomma.Ingo skrev:Tja..
L98,an är väldigt bra matchad,för att hålla hyfsad effekt,bra bottenvrid och bräsnsleekonomi.
Så att göra smärre förändringar ökar effekten rätt lite men kanstöra balansen på motorn rejält.
En lätt grej är att byta chip,och det gör något på en automatbil eftersom den börjar hålla växlarna lite längre.
Att öppna på insugssidan gör en del på bilarna upp till 89,men från 90 blev det större luftrenare så det gör föga nytta med öppnat galler K/N filter etc.
Att mixtra med bränsletrycket gjorde lite på bilar med TPI upp till 87 ,men från 88 är det höjt så det är också tveksamt.
men kolla upp spridarna,kvaliteten blev inte bättre med åren.
Att öppna avgassysteme gör många och tex att rensa katen ,vilket är ok upp till 88,men man får mest ökat buller och besvärliga vibrationer kring 90.
Tpi,n klarar inte höga varv,så sätter man in en vassare kam som ska dra högre upp är det ett måste att öppna insugssidan.
Nytt insug,runners plenum är första steget.
Andra steget är bättre toppar och större gasspjäll,headers etc.
men då bör man förstärka automatlådan och bakaxeln.
Är det manuell låda tål den lite mer,och har kraftigarre bakaxel.
men sök finns mängder av trådar om trimning och problem med det.
De extremaste C4 projekten är nog på ett annat corvette forum
http://www.vetteforum.se/
MEN ett prisvärt alternativ kan ju vara lustgas (men det beror ju på hur du tänker använda bilen)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Enkla tips på c4 trimning?
Yepp lustgas är mycket pangpang för pengarna, insuget är ju en fet propp på tpimotorn så att gå på typ HSR insug och ju en bra ide men då behövs en hi-rise huv plus att insuget kostar en heldel.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar