Har en -88 som bråkar ibland. Den beter sig helt normalt tills det kommer typ den varmaste dan
på sommaren.Man kör ett antal mil och allt verkar normalt.Motortempen är hög(90-102) men det
är inget onormalt enl. uppgift.Sen helt plötsligt tappar motorn orken och börjar att ``blöddra``
och sen smäller det nåt fruktansvärt i avgassystemet.(oförbränt bränsle?) och bilen blir ökörbar.
Så får man stå i upp till en timma och svalka av med huven öppen,sen är det bara att dra på igen.Har prövat
watervetter(hette det så) för att få ner motortempen men det funkade högst marginellt.
Nån som känner igen problemet eller har nåt tips på åtgärd.Tacksam för hjälp.
Tändningsproblem?
Re: Tändningsproblem?
Låter som nåt problem med tändningen? Nåt som ballar ur när motorn blir riktigt varm, stift, tändkabel?
Motortempen (vattnet alltså) tror jag inte på, de tempar du nämner är helt normala. Om du kan styra kylfläkten (eller fläktarna) manuellt så kanske du kan prova att slå på den hela tiden i felsökningssyfte och se om det ändrar nåt om motorn inte tillåts gå upp över 100 grader? Har du ingen manuell switch så kan du jorda reläet lite tillfälligt för att ha fläkten igång hela tiden.
Motortempen (vattnet alltså) tror jag inte på, de tempar du nämner är helt normala. Om du kan styra kylfläkten (eller fläktarna) manuellt så kanske du kan prova att slå på den hela tiden i felsökningssyfte och se om det ändrar nåt om motorn inte tillåts gå upp över 100 grader? Har du ingen manuell switch så kan du jorda reläet lite tillfälligt för att ha fläkten igång hela tiden.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Tändningsproblem?
kolla spridarnav (ohmmät) också... de kan kärva när de bilr "för varma".
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707