Kylfläktspanik, HJÄLP EFTERLYSES! (Och belönas på Öland)
Postat: fre jun 05, 2009 8:41
Hej Alla!
Sommarmötet ligger ju alldeles för tröskeln nu och givetvis ska man dagarna innan efter 5 problemfria år få problem med kylfläktarna....
Bil: C4 Cab 1987 med lilla extrafläkten framför kylaren.
Saken är såhär:
I lördags bytte vi avgassystem till ett nytt catback system. När detta var klart och bilen varmkördes så startade den lilla fläkten. Alt var frid och fröjd med på väg hem så stack helt plötsligt min temperatur iväg. På 110 grader vågade jag inte äventyra mer och stannade. När man slog på tändningen så gick den lilla fläkten men INTE den stora. När jag lyckats ta mig till garaget felsökte vi. Svaret blev: Ingen ström fram till relät. Så vi rev ner allting och följde kabeln ifrån B+ blocket bakom batteriet till relät. Den hade ärjat av. Så vi drog ny kabel och för att gardera oss plus att vi kopplade in ett extra relä till en strömbrytare så jag själv kan välja om elektroniken ska sköta stora fläkten, eller om jag själv ska göra det (bara som en säkerhetsåtgärd inför Öland). Först så spökade det nya eftermonterade relät men vi fick igång det till sist. Då startade stora fläkten hur fint som helst när man slog på strömbrytaren. Allt frid och fröjd.
Ville ta en provtur igår eftersom magkänslan sa att det inte stämde, rullade fint från början (har en lång grusväg till garaget) och vid 92 grader startade stora fläkten snyggt. Det lustiga är att jag aldrig kommit upp i arbetstemp så fort. Hursomhelst, den höll kylan bra i början, när den uppnådde 92 grader så sjönk temperaturen till 87 grader och den låg och pendlade där hela tiden. När jag kört på motorvägen i endast D läget och hållt 3200 varv en god stund körde jag av och började krypköra i 15 km/h..DÅ började temperaturen att sticka iväg igen och på 115 grader startade den lilla fläkten och kämpade för livet, men den stora var stilla igen. Slog jag till strömbrytaren startade den inte då heller. Till sist efter att ha vippa på strömbrytaren började fläkten gå runt med cirka 1 varv var 3:e sekund men inte mer. Innan detta hände snurrade stora kylfläkten på fullt när man gav direktström till fläkten. Jag har inte hunnit göra det sen igårkväll efter att detta uppdagades igen.
Vi kör till Öland på torsdag morgon och jag vill inte köra i vardagsbilen dit. Jag ser att många haft problem med fläktarna och jag ser att många av er också har bra kunskap om detta. Ni som läser och kan hjälpa mig, kan ni skicka ert nummer i sms till mig så ringer jag upp och lyssnar på era råd och tips. Belöning utlovas i form av en öl eller ett glas vin på Öland samt en ny fin tvättsvamp och en påse chillinötter (har vi samma storlek på fötter kan jag skicka med ett par strumpor också).
All hjälp mottages tacksamt!!!! HJÄLP MIG!! SOS, Mayday!
E-mail:rs@mbrake.se
Telefon hem: 040-19 19 08
Telefon Jobb: 040-680 44 03
Mobil: 0733-87 77 74
Sommarmötet ligger ju alldeles för tröskeln nu och givetvis ska man dagarna innan efter 5 problemfria år få problem med kylfläktarna....
Bil: C4 Cab 1987 med lilla extrafläkten framför kylaren.
Saken är såhär:
I lördags bytte vi avgassystem till ett nytt catback system. När detta var klart och bilen varmkördes så startade den lilla fläkten. Alt var frid och fröjd med på väg hem så stack helt plötsligt min temperatur iväg. På 110 grader vågade jag inte äventyra mer och stannade. När man slog på tändningen så gick den lilla fläkten men INTE den stora. När jag lyckats ta mig till garaget felsökte vi. Svaret blev: Ingen ström fram till relät. Så vi rev ner allting och följde kabeln ifrån B+ blocket bakom batteriet till relät. Den hade ärjat av. Så vi drog ny kabel och för att gardera oss plus att vi kopplade in ett extra relä till en strömbrytare så jag själv kan välja om elektroniken ska sköta stora fläkten, eller om jag själv ska göra det (bara som en säkerhetsåtgärd inför Öland). Först så spökade det nya eftermonterade relät men vi fick igång det till sist. Då startade stora fläkten hur fint som helst när man slog på strömbrytaren. Allt frid och fröjd.
Ville ta en provtur igår eftersom magkänslan sa att det inte stämde, rullade fint från början (har en lång grusväg till garaget) och vid 92 grader startade stora fläkten snyggt. Det lustiga är att jag aldrig kommit upp i arbetstemp så fort. Hursomhelst, den höll kylan bra i början, när den uppnådde 92 grader så sjönk temperaturen till 87 grader och den låg och pendlade där hela tiden. När jag kört på motorvägen i endast D läget och hållt 3200 varv en god stund körde jag av och började krypköra i 15 km/h..DÅ började temperaturen att sticka iväg igen och på 115 grader startade den lilla fläkten och kämpade för livet, men den stora var stilla igen. Slog jag till strömbrytaren startade den inte då heller. Till sist efter att ha vippa på strömbrytaren började fläkten gå runt med cirka 1 varv var 3:e sekund men inte mer. Innan detta hände snurrade stora kylfläkten på fullt när man gav direktström till fläkten. Jag har inte hunnit göra det sen igårkväll efter att detta uppdagades igen.
Vi kör till Öland på torsdag morgon och jag vill inte köra i vardagsbilen dit. Jag ser att många haft problem med fläktarna och jag ser att många av er också har bra kunskap om detta. Ni som läser och kan hjälpa mig, kan ni skicka ert nummer i sms till mig så ringer jag upp och lyssnar på era råd och tips. Belöning utlovas i form av en öl eller ett glas vin på Öland samt en ny fin tvättsvamp och en påse chillinötter (har vi samma storlek på fötter kan jag skicka med ett par strumpor också).
All hjälp mottages tacksamt!!!! HJÄLP MIG!! SOS, Mayday!
E-mail:rs@mbrake.se
Telefon hem: 040-19 19 08
Telefon Jobb: 040-680 44 03
Mobil: 0733-87 77 74