Sida 1 av 1
kopplingskans
Postat: mån jun 15, 2009 18:45
av Jake
min eviga otur verkar inte ta slut. skulle besigtiga i fredags men det fetsketsig.
Problemen började när jag var ute och körde sist, när bilen blev riktigt genomvarm så märkte jag att kopplingen ite riktigt kopplade ur. Var ute i torsdags för att fixa en besiktigningsmapp när bilen helt slutade att koppla ur, eller tja den kopplar ur tillräckligt för att man skall kunna starta men för lite för att det skall gå att lägga i växel med motorn igång.
hur som blödde kopplingsystemet enl konstens alla regler och fick ur en del luft, men det hjälpte inte. pedalkänslan är inte heller riktigt som tidigare, det känns som att motståndet ökar markant när man har kommit ungefär halvvägs..
några ideér någon?
Re: kopplingskans
Postat: mån jun 15, 2009 20:30
av Ingo
Huvudcylindern kanske?
Om du luftat den brukar ju ofta slavcylindern funka temporärt i varje fall,om det är där det felar..(har kört flera år med bilar med läckande slavcylinder,lärde frun lufta i trafikljusen

)
din bil har ju stått mycket så det är ju troligt att packningarna helt sonika motionerats för lite ,och torkat upp.
men är väl bara att plocka lös och söka nya packningar.
har inte en susning om hur det ser ut på vetten,men förhoppningsvis räcker det med lösa packningar,eljest får man väl köpa repsats..
men läcker det någonstans?.
kan ju vara så att oljan är så skitig också att returhålet slagit igen..
Borde inte vara något större problem ,om inte placeringen gör det svårluftat.
Att baklufta är ju alltid bäst,men ibland inte så enkelt..
Att det ska vara något mekaniskt fel tycker jag verkar långsökt.
Re: kopplingskans
Postat: tis jun 16, 2009 11:41
av Jake
Ska prova att baklufta (fulsättet

) ger ju iallafall svar på om det är returhålet som spökar eller om det är mastern som bråkat... lite konstigt att den pajjade nu när jag har börjat köra på riktigt?!?
om inte anna så får jag väl riva isär mastern :'(
Re: kopplingskans
Postat: tis jun 16, 2009 22:47
av Ingo
ett klassiskt sätt att lufta är ju att hänga upp en spolar kagge med lång slang längst uppe på huven ,då gör vattenpelaren att det luftar ur sig själv..
men slaven är ju för det mesta enklare att jobba med...
Re: kopplingskans
Postat: lör jun 27, 2009 0:41
av Jake
luftade bakifrån och fick ur en luftbubbla så nu funkar kopplingen.

fick tag i en besiktningstid idag och den gick igenom ..... mot alla odds som vanligt. hade missat i ivern att switcha det elektriska till besiktningslysen, så det lös orange när jag bromsade. besiktaren hade berömt mig innan att det var det fulaste försöket till bestiktningslampor hittils. Fick en 1a på bromsljus fel färg
sedan fick jag beröm för det mulliga motorljudet...
för 1.5h sedan avslutade jag kvällen med att köra på en råbock, sprickor i huven och rejäla repor efter hornen.