Sida 1 av 1
Fjäderbyte
Postat: fre jul 10, 2009 16:22
av Svengunnar
Höra med er vad ni har använt för vertyg att dra ihop fjädrarna med i fram. (framvagnen)
MVH Svengunnar
Re: Fjäderbyte
Postat: fre jul 10, 2009 22:22
av gbak
M12 helgängad stång + muttrar + kraftiga brickor från Jula/Biltema.
Och ett par 2-3mm tjocka spikbeslag som borrades upp till 16mm stången.
Kraftig garage domkraft som extra säkerhet och stopp ifall nåt skulle gå snett.
Var försiktig när du skall släppa på fjädern, det är stor energi i framfjädrarna när de är ihoptryckta.
Re: Fjäderbyte
Postat: lör jul 11, 2009 16:49
av Johan Fräjdin
Jag har testat M12-modellen, men tyckte det var mest meckigt eftersom det skiljer en hel del i höjd på fjäderns sidor. Det blir svårt att hålla spikbeslagen (eller vad man nu använder) i fast position.
Jag körde en domkraft under A-armen, och sen en kedja runt fjädern för att säkra att den inte sprätter upp i ansiktet... Var inte så dramatiskt faktiskt, men fjädern ligger fortfarande i spänn ett par cm när man har sänkt ner max så det tjongar till lite när den hoppar ut. Men om du har BB så det är kanske mer tryck i dina fjädrar.
Re: Fjäderbyte
Postat: mån jul 13, 2009 23:24
av janbanan24
Ja, jag körde också med en kedja genom hålen där stötdämparen satt, bilen på bockar och domkraften under A-armens inre fäste.
Tänk på att ha bilen ganska högt på pallbockarna så att det finns utrymme att släppa ner A-armen med domkraften under!
