Knock Retard
Knock Retard
Jag har nu en tid kämpat med att försöka lura ut vad som är problemet med min bil.
Sympotomen som antagligen inte hör ihop är
Ojämn tomgång när motorn är varm. Varvtalet pendlar kraftigt, och till sllut dör motorn. Ett elände vid rödljus.
Motorn går ojämt emellanåt, det känns som om den misständer. Men enligt ScanXL som jag har inkopplad när jag kör, så finns det inte några misständnigar alls under körningen. Däremot så har jag många spikningar enligt programmet samt en hög Knock Retard när motorn går ojämt. Från att ha ett normalvärde på 14 går den vid dessa tillfällen upp till 1500-2000 grader. Ibland ännu mer...
Vad är KR egentligen?
Vad tusan kan orsaka det? Jag kör med 98 oktan, eller V-Power, så det borde inte vara oktanhalten som är problemet...
Jag bifogar en skärmbild från ett av tillfällena...
Sympotomen som antagligen inte hör ihop är
Ojämn tomgång när motorn är varm. Varvtalet pendlar kraftigt, och till sllut dör motorn. Ett elände vid rödljus.
Motorn går ojämt emellanåt, det känns som om den misständer. Men enligt ScanXL som jag har inkopplad när jag kör, så finns det inte några misständnigar alls under körningen. Däremot så har jag många spikningar enligt programmet samt en hög Knock Retard när motorn går ojämt. Från att ha ett normalvärde på 14 går den vid dessa tillfällen upp till 1500-2000 grader. Ibland ännu mer...
Vad är KR egentligen?
Vad tusan kan orsaka det? Jag kör med 98 oktan, eller V-Power, så det borde inte vara oktanhalten som är problemet...
Jag bifogar en skärmbild från ett av tillfällena...
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
jag tror att det kan vara TPS (Throttle position sensor) som spökar .Du kan oxå göra en diagnos på bilen för att få fram en felkod.vilken årsmodel är det 
Re: Knock Retard
Det är en 96'a.
Jag får felkoder P0336 Crank Angle Sensor Code Set, och P0400 EGR FLOW MALFUNCTION. Men dessa kommer inte vid de tillfällen som bilen spökar, så jag har tolkat dessa som ett helt annat problem.
Det var förresten just på grund av dessa som ett skannerprogram införskaffades.
Hur testar man TPS'en?
Jag får felkoder P0336 Crank Angle Sensor Code Set, och P0400 EGR FLOW MALFUNCTION. Men dessa kommer inte vid de tillfällen som bilen spökar, så jag har tolkat dessa som ett helt annat problem.
Det var förresten just på grund av dessa som ett skannerprogram införskaffades.
Hur testar man TPS'en?
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Känns som vevaxelgivaren kan ha nått med detta att göra, fast det är en gissning.redtroll skrev:Det är en 96'a.
Jag får felkoder P0336 Crank Angle Sensor Code Set, och P0400 EGR FLOW MALFUNCTION. Men dessa kommer inte vid de tillfällen som bilen spökar, så jag har tolkat dessa som ett helt annat problem.
Det var förresten just på grund av dessa som ett skannerprogram införskaffades.
Hur testar man TPS'en?
mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Knock Retard
det finns en testkabel att köpa som man kopplar på TPS givaren så att du kan mäta volten med en multimätare.Med endast tändningen på skall mätaren visa 0,5 volt eller mindre, sedan vrider du på gasspjället sakta till fullt öppet samtidigt som du kollar mätaren som sakta skall stiga till 5,0 volt.
Re: Knock Retard
En dålig Optispark kan ge detta fel.
PCM'n får fel information om motorns varvtal och PCM försöker kompensera hela tiden genom att
påverka tomgångsmotorn.
Sporadiskt uteblivna pulser från Optisparken sätter INTE några felkoder, i alla fall inte
i OBD 1 årsmodell upp till 95.
I årsmodell 96 (OBD 2) kan det dock ge P0336.
För och se uteblivna pulser från Optisparken måste du koppla upp ett oscilloscop och
studera LOW och HIGH resolution pulses.
Kjelle C4/94
PCM'n får fel information om motorns varvtal och PCM försöker kompensera hela tiden genom att
påverka tomgångsmotorn.
Sporadiskt uteblivna pulser från Optisparken sätter INTE några felkoder, i alla fall inte
i OBD 1 årsmodell upp till 95.
I årsmodell 96 (OBD 2) kan det dock ge P0336.
För och se uteblivna pulser från Optisparken måste du koppla upp ett oscilloscop och
studera LOW och HIGH resolution pulses.
Kjelle C4/94
Re: Knock Retard
Jag har varit tveksam till att Optin'n är trasig, då den blev bytt av förra ägaren för cirka 300 mil sedan efter en motortvätt. Men det är klart, den kan ju vara trasig ändå... Jag vet inte om det var en renoverad Opti, eller en ny.
Ibland får jag även p0400 samtidigt - EGR FLOW MALFUNCTION, skulle det kunna stöjda den teorin?
Finns det något man kan se med en skanner för att stödja / förkasta den teorin?
Jag tycker att bilen verkar gå jämt för det mesta.
Men om man kör i 70 och sätter på farthållaren så brukar det gå lite ojämnt.
En magkänsla är att det verkar gå bra om jag gasar en aning, dvs ifall jag kör utan farthållare så är man inte helt stadig på foten, och ger lite gas ibland. Men om farthållaren får sköta det så kanske den håller en jämnare gas, ifall ni förstår vad jag menar.
Ibland får jag även p0400 samtidigt - EGR FLOW MALFUNCTION, skulle det kunna stöjda den teorin?
Finns det något man kan se med en skanner för att stödja / förkasta den teorin?
Jag tycker att bilen verkar gå jämt för det mesta.
Men om man kör i 70 och sätter på farthållaren så brukar det gå lite ojämnt.
En magkänsla är att det verkar gå bra om jag gasar en aning, dvs ifall jag kör utan farthållare så är man inte helt stadig på foten, och ger lite gas ibland. Men om farthållaren får sköta det så kanske den håller en jämnare gas, ifall ni förstår vad jag menar.
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Jag har testat Optisprken med ett oscilloskop, och får fina vågor. Så den kan jag nog utesluta.Kjelle skrev:En dålig Optispark kan ge detta fel.
PCM'n får fel information om motorns varvtal och PCM försöker kompensera hela tiden genom att
påverka tomgångsmotorn.
Sporadiskt uteblivna pulser från Optisparken sätter INTE några felkoder, i alla fall inte
i OBD 1 årsmodell upp till 95.
I årsmodell 96 (OBD 2) kan det dock ge P0336.
För och se uteblivna pulser från Optisparken måste du koppla upp ett oscilloscop och
studera LOW och HIGH resolution pulses.
Kjelle C4/94
Problemet med att motorn går ojämnt kommer bara när den är varm, och det har blivit värre sedan jag hällde i STP Injector Cleaning. Kanske en tillfällighet bara.
Spridare, pluggar?
Kan det vara kondensatorn (om det finns någon) vid tändspolen?
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Vad har du haft för oscilloscop när du mätt ?
Måste vara ett digitalt minnesoscilloscop för och kunna se dom missade pulserna.
Här har jag ett screenshot på min Optispark, siffrorna 1, 2, 3 visar uteblivna pulser :
http://web.telia.com/~u33227289/Optispa ... pulses.jpg
Kjelle
Måste vara ett digitalt minnesoscilloscop för och kunna se dom missade pulserna.
Här har jag ett screenshot på min Optispark, siffrorna 1, 2, 3 visar uteblivna pulser :
http://web.telia.com/~u33227289/Optispa ... pulses.jpg
Kjelle
Re: Knock Retard
Ja, säg det... Jag lånade ett av en kompis som reparerar tv. Det var egentligen avsett för tvbruk så att säga. Verkade vara av äldre modell, grönt floricerande bildrör.
Du råkar inte bo i Malmö och kan mäta min bil, mot ersättning??
Du råkar inte bo i Malmö och kan mäta min bil, mot ersättning??
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Lite långt, jag bor i Boråsområdet
Verkar som ett gammalt oscilloscop du har, måste tyvärr vara ett digitalt för att fånga pulserna.
Minnesoscilloscop var mycket exklusivt förr men är nu standard hos dom flesta som håller på med elektronik.
Hoppas du kan få tag på ett digitalt oscilloscop eller någon som kan hjälpa dig.
Du sparar MÅNGA tusenlappar och slipper delbytarcirkusen om du gör en mätning först
Kjelle
Verkar som ett gammalt oscilloscop du har, måste tyvärr vara ett digitalt för att fånga pulserna.
Minnesoscilloscop var mycket exklusivt förr men är nu standard hos dom flesta som håller på med elektronik.
Hoppas du kan få tag på ett digitalt oscilloscop eller någon som kan hjälpa dig.
Du sparar MÅNGA tusenlappar och slipper delbytarcirkusen om du gör en mätning först
Kjelle
Re: Knock Retard
När jag duschade ikväll så funderade jag på vad du skrivit, och jag insåg då vad du skrev.
Dvs, om optisparken missar enstaka pulser så henner jag aldrig uppfatta det, men ett oscillloscop med minne kan visa vad som skett?
Rätt?
Dvs, om optisparken missar enstaka pulser så henner jag aldrig uppfatta det, men ett oscillloscop med minne kan visa vad som skett?
Rätt?
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Rätt.
Ett minnesoscilloscop lagrar ett svep av strålen på skärmen.
Det finns en knapp på scopet som fryser bilden och möjligheten finns att spara svepet.
Det går sedan att ladda över svepet till PC för detaljstudie, t.ex av 100 pulser så kan du studera
och zooma in varje enstaka puls, oerhört värdefullt.
Kanske låter väldigt hitech men är inget märkvärdigt alls för en kille som håller på med elektronik.
Knepet var och hålla ena handen på gasspjället och den andra på frysningsknappen på oscilloscopet
och tima in när misständningarna kom.
Kjelle
Ett minnesoscilloscop lagrar ett svep av strålen på skärmen.
Det finns en knapp på scopet som fryser bilden och möjligheten finns att spara svepet.
Det går sedan att ladda över svepet till PC för detaljstudie, t.ex av 100 pulser så kan du studera
och zooma in varje enstaka puls, oerhört värdefullt.
Kanske låter väldigt hitech men är inget märkvärdigt alls för en kille som håller på med elektronik.
Knepet var och hålla ena handen på gasspjället och den andra på frysningsknappen på oscilloscopet
och tima in när misständningarna kom.
Kjelle
Re: Knock Retard
Konding finns bara på bilar med brytarspetsar och det har du interedtroll skrev:Kan det vara kondensatorn (om det finns någon) vid tändspolen?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Knock Retard
Uppdatering.
Som jag skrev tidigare så blev problemet värre efte ratt jag hällt i STP Injector Cleaning.
Min tanke var att det fick en massa skräp att lösas upp och fastna i bränslefiltret.
Jag har bytt bränslefilter och tändstift, men det har inte blivit någon skillnad alls.
Vilket pilleri med att byta stift, tog nästan fyra timmar. Stiftet som sitter närmast passageraren är ett helsike att få på plats igen.
Den som designat motorutrymmet måste vara en sadist.
Som jag skrev tidigare så blev problemet värre efte ratt jag hällt i STP Injector Cleaning.
Min tanke var att det fick en massa skräp att lösas upp och fastna i bränslefiltret.
Jag har bytt bränslefilter och tändstift, men det har inte blivit någon skillnad alls.
Vilket pilleri med att byta stift, tog nästan fyra timmar. Stiftet som sitter närmast passageraren är ett helsike att få på plats igen.
Den som designat motorutrymmet måste vara en sadist.
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Jag har idag installerat den nya TPS'en. Jag blir inte riktigt klok p hur den ska kalibreras dock.bigmoose skrev:det finns en testkabel att köpa som man kopplar på TPS givaren så att du kan mäta volten med en multimätare.Med endast tändningen på skall mätaren visa 0,5 volt eller mindre, sedan vrider du på gasspjället sakta till fullt öppet samtidigt som du kollar mätaren som sakta skall stiga till 5,0 volt.
Enligt instruktion - vid endast tändning ska värdet vara mellan 0,1 -0,9 V, medel 0,6. Vid full gas oftast runt 5V.
Jag kan ställa in från 0,1 -1,0 / 4,1 - 5,0. Altså 0,1 och 4,1, till max 1,0 och 5,0. Det låga värdet är utan gas, och det högre är vid fullgas.
Vad ska jag välja? Är det bättre att ha 5V vid fullgas och ett högt värde vid ingen gas, eller ska jag gå på 0,5 vid ingen gas och runt 4,8 vid full?
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Re: Knock Retard
Ytterligare en uppdatering...
Jag hämtade idag bilen som stått på verkstad sedan augusti. Fem mil har den rullat i år.
Hur som helst, det sitter ett kugghjul på vevaxeln som kamkedjan löper runt.
Kugghjulet sitter fast med ter bultar i vevaxeln.
En av bultskallarna hade gått av och hoppade runt i motorn. Kugghjulet vibrerade och satt till slut lite snett. Det gav felaktiga signaler till datorn som skickade skickade en negativ tändkurva.
Skallen hade dessutom skadat täckkåpan så att det kommit in olja i optispark och vattenpump.
Det blev dyrt, men det är skönt att det är över nu.
En eloge till Classic Car i Löddeköpinge som gjort ett bra arbete.
Jag hämtade idag bilen som stått på verkstad sedan augusti. Fem mil har den rullat i år.
Hur som helst, det sitter ett kugghjul på vevaxeln som kamkedjan löper runt.
Kugghjulet sitter fast med ter bultar i vevaxeln.
En av bultskallarna hade gått av och hoppade runt i motorn. Kugghjulet vibrerade och satt till slut lite snett. Det gav felaktiga signaler till datorn som skickade skickade en negativ tändkurva.
Skallen hade dessutom skadat täckkåpan så att det kommit in olja i optispark och vattenpump.
Det blev dyrt, men det är skönt att det är över nu.
En eloge till Classic Car i Löddeköpinge som gjort ett bra arbete.
C4 -96'a Coupé - CCS #2981



