Felkod 34 med mera.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Felkod 34 med mera.

Inlägg av VetteFreddan »

Har problem med min Vette-87.a. Den går riktigt uselt på tomgång och lägger av. Går väldigt rikt och luktar oförbränd bensin, och avgasvärderna var besiktnigen inte helt nöjda med. Felkod 34 är ju antingen MAF eller MAP sensorn men har någon något tips hur man kan utesluta ett av felen, blir för dyrt att köpa del för del och prova till felet löses. Fick även felkod 21 idag och det är "high input signal TPS" men när jag mätte den så hade jag 0,54v på tomgång. Är det ECM.en som spökar eller vad tror ni? Jag vet att dessa tre prylar lirar ihop och kanske kan det vara en pryl som spökar och sätter fler felkoder?

Mvh Fredrik
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Felkod 34 med mera.

Inlägg av chevette »

Hmm, jag kanske missförstår dig och förklarar något du redan vet? Men om du inte vet:

MAF = Mass Air Flow (Mäter luftflödet in till motorn)
MAP = Mass Air Pressure (Mäter trycket i insuget och datorn kan då beräkna luftflödet. Typ :roll: . Någon annan kan säkert förklara bättre och mer exakt)

Men i alla fal så har man har det ena eller det andra. Aldrig båda. I din -87'a är det MAF orginal. Den sitter mellan luftburken och gasspjället. Kan i.o.f.s. vara bytt till en MAP t.ex. om du har kompessor monterat.
GTA
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GTA »

Stäng av bilen men ha på tändningen, öppna gasspjället helt & mät vad du får för volttal då.
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VetteFreddan »

Ja just det, tänkte inte riktigt klart i går självklart är det antingen MAF eller MAP sensor,blir ju lite tårta på tårta annars :lol: . Antar att luftmassemätaren gått sönder, är ju lite halvkrångligt att mäta upp en sådan om inte till och med omöjligt. Hur är det med Vetten,kan man dra ur kontakten till MAF sensorn och bilen går på beräknade värden utan att dö? Jag vet att nyare bilar fixar detta men jag antar att styrsystemet inte är så smart.(trots allt en gammal bil) På så vi kunde man se om bilen gick bättre (kan inte gå mycket sämre i allafall)
Någon som har tips om bra pris på en fungerande MAF sensor? (förutom ecklers och Summit) Det är ju trots allt en Bosch sensor som borde finnas på närmare håll.

Jag har för mig att TPS sensorn visade 4,8v vid full throttel, men om det övre värdet är fel borde inte bilen sätta en felkod redan på tomgång eller? :P

Mvh Fredrik
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Vad har man på en 86:a? MAF eller MAP? Jag har ju liknande problem det där med taskig tomgång och att den dör ibland.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

84 MAP
85-89 MAF
90-91 MAP
92-96 MAF???
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

tjerk skrev:84 MAP
85-89 MAF
90-91 MAP
92-96 MAF???
Skulle det vara en rimlig anledning till min taskiga tomgång om den där MAF:en är trasig? Lätt att byta? Kanske nån som vet pris på en sån?
Väldigt tacksam för svar!!

/Benny
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

85-89 MAF
90-91 MAP
92-96 MAF???
90-93 MAP
94-96 MAF

Finns 3 st olika partnummer på Bosch MAF 85-89, alla kan användas.

Kan rekommendera Howell Service Manual för LT1 och TPI (gult omslag, drygt 100 sidor, 25 USD), där finns massor av info och hjälp. Finns här http://www.howellefi.com/customer/produ ... 294&page=1 men säljs kanske av någon i Sverige? Står på deras hemsida att den är för 85-95 men i boken står det att den är för 86-96... I stort sett allt i den kommer från GM´s egna servicemanualer.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

BennyLarsson skrev:
85-89 MAF
90-91 MAP
92-96 MAF???
Skulle det vara en rimlig anledning till min taskiga tomgång om den där MAF:en är trasig? Lätt att byta? Kanske nån som vet pris på en sån?
Väldigt tacksam för svar!!

/Benny
Är det ingen som har några ideér eller förslag? Snart desperat med taskig tomgång.....

/Benny
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Benny:
MAF är väldigt lätt att byta. Behövs inga verktyg alls. Sitter på kanalen mellan luftburken och trottelhuset. Men den är inte billig och jag tror inte att det är den som är ditt problem om bilen går bra förutom tomgången.

Kolla felkoder! Sök på forumet så får du veta hur man gör.

Ta bort och gör rent trottelhuset ordentligt. Brukar vara mycket sot och skit. Kolla IAC (Idle Air Controller) som är din tomgångsmotor. Kolla även TPS (Trottel Position Sensor) som talar om för datorn hur mycket gasspjället är öppet. De sitter båda i trottelhuset (gasspjället) och har varsin elkontakt. TPS sitter med två skruvar mot spjällaxeln. IAC sitter ingängad.

TPS justerar man genom att lätta på skruvarna och vrida den samtidigt som man mäter spänningen med tändningen på men motorn avslagen. Tror det ska vara typ 0,61 V men kommer inte ihåg riktigt. Rör inte de skruvarna innan du är säker på hur du ska göra.

Sök på forumet om detta. Finns mer skrivet om detta.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

chevette skrev:Benny:
MAF är väldigt lätt att byta. Behövs inga verktyg alls. Sitter på kanalen mellan luftburken och trottelhuset. Men den är inte billig och jag tror inte att det är den som är ditt problem om bilen går bra förutom tomgången.

Kolla felkoder! Sök på forumet så får du veta hur man gör.

Ta bort och gör rent trottelhuset ordentligt. Brukar vara mycket sot och skit. Kolla IAC (Idle Air Controller) som är din tomgångsmotor. Kolla även TPS (Trottel Position Sensor) som talar om för datorn hur mycket gasspjället är öppet. De sitter båda i trottelhuset (gasspjället) och har varsin elkontakt. TPS sitter med två skruvar mot spjällaxeln. IAC sitter ingängad.

TPS justerar man genom att lätta på skruvarna och vrida den samtidigt som man mäter spänningen med tändningen på men motorn avslagen. Tror det ska vara typ 0,61 V men kommer inte ihåg riktigt. Rör inte de skruvarna innan du är säker på hur du ska göra.

Sök på forumet om detta. Finns mer skrivet om detta.
Du har ingen annan idé om vad som kan vara fel på min Vette? Någon annan kanske? Jag har ju ny tomgångsmotor, den byttes för bara några veckor sedan. Snart desperat.......
/Benny
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Gjorde du rent trottelhuset ordentligt eller bytte du bara IAC? Har du gjort en grundindtällning av tomgången? Du har ju liksom inte berättat vad du gjort och provat?

Har du kollat om du har några felkoder? Sök på forumet så hittar du hur man gör (om du inte vet redan).
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

chevette skrev:Gjorde du rent trottelhuset ordentligt eller bytte du bara IAC? Har du gjort en grundindtällning av tomgången? Du har ju liksom inte berättat vad du gjort och provat?

Har du kollat om du har några felkoder? Sök på forumet så hittar du hur man gör (om du inte vet redan).
Det är inte jag som har bytt tomgångsmotor utan bilen har varit på verkstad och dom har kollat upp EGR, Lambda samt kollat vaccumslangarna. Jag är ju ganska novis på dessa avancerade bilar så visst kan jag någe men inte mycket. Men är tacksam för all hjälp som går att få. Vad jag förstått så är det i "Trottelhuset" som IAC sitter.

/Benny
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

chevette skrev:Gjorde du rent trottelhuset ordentligt eller bytte du bara IAC? Har du gjort en grundindtällning av tomgången? Du har ju liksom inte berättat vad du gjort och provat?

Jag var ute idag och startade Vetten och efter en stund så tog jag bort elanslutningen till MAF:en. För visst sitter den högst upp och IAC nedanför? Och då ökade varvtalet med ett par hundra varv men motorn gick definitivt jämnare. Med elanslutning så pendlar det mellan 400 och 800 varv, utan elansluning pendlar det mellan 900 och 1000 varv. Är det nåt att gå på?

/Benny
Bilagor
MAF 001.JPG
MAF 001.JPG (72.82 KiB) Visad 11795 gånger
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VetteFreddan »

Nej, Det är inte Maf (Luftmassemätaren) utan TPS (Throttel possitions givaren). Min bil gör lika dant och går upp ett par hundra varv när man drar ur kontakten, tror det är normalt och indikerar nog igent fel. Drar du ur MAF:en dör bilen på en gång (provade nyss själv) Maf:en sitter mellan luftfiltret och Throttel huset och kontakten sitter på undersidan.
Jag har som sagt var också problem med tomgången och att bilen går jämnare när man drar ur en kontakt säger inte att just den prylen är trasig. Prova dra ur kontakten på generatorn (B+) då kan bilen också tendera att gå jämnare, det gjorde min och jag böt generator men felet kvarstod. (laddade självklart lite dåligt innan bytet). Men det finns massa givare som berör tomgången tex Temgivaren som sitter i insuget, även automatlådans lock up styrning (speed sensor) påverkar tomgången men jag skall inte mästra sitter ju i samma båt. :P

Är det någon vänlig själ som bor runt trakterna Dalarna (Falun) som man skulle få låna en MAF sensor i ca 2sekunder för att faställa mitt första problem? innan man köper en för ca 8000:- förgäves. :lol:

Corvette-87 nu även med slirande Automatlåda
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

VetteFreddan skrev:Nej, Det är inte Maf (Luftmassemätaren) utan TPS (Throttel possitions givaren). Min bil gör lika dant och går upp ett par hundra varv när man drar ur kontakten, tror det är normalt och indikerar nog igent fel. Drar du ur MAF:en dör bilen på en gång (provade nyss själv) Maf:en sitter mellan luftfiltret och Throttel huset och kontakten sitter på undersidan.
Jag har som sagt var också problem med tomgången och att bilen går jämnare när man drar ur en kontakt säger inte att just den prylen är trasig. Prova dra ur kontakten på generatorn (B+) då kan bilen också tendera att gå jämnare, det gjorde min och jag böt generator men felet kvarstod. (laddade självklart lite dåligt innan bytet). Men det finns massa givare som berör tomgången tex Temgivaren som sitter i insuget, även automatlådans lock up styrning (speed sensor) påverkar tomgången men jag skall inte mästra sitter ju i samma båt. :P

Är det någon vänlig själ som bor runt trakterna Dalarna (Falun) som man skulle få låna en MAF sensor i ca 2sekunder för att faställa mitt första problem? innan man köper en för ca 8000:- förgäves. :lol:

Corvette-87 nu även med slirande Automatlåda
Okay! Är det så? Låt mig få veta om du kommer fram till något så ska jag göra desamma om jag hittar nåt!
Men jag hoppas på att det är fler här inne på forumet som kan sånt här. Man kan ju inte bara lämna in bilen och låta dom felsöka, då blir man ju ruinerad.
/Benny
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Nu kan jag vara igensotad här (mycket möjligt och har hänt förut), men ska inte IAC´n sitta lite mer rak jämfört med den på bilden?
På min sitter den mer jämt, rak eller hur ska man nu säga, här verkar den sitta 1/8 varv "fel" liksom.

Har sett på en 90a att den sitter exakt likadant som på min 91a.

Sitter han inte iskruvat rätt, kan den ju dra tjuvluft.

Tänker lite vilt här kanske... Någon med synpunkt(er)?
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

tjerk skrev:Nu kan jag vara igensotad här (mycket möjligt och har hänt förut), men ska inte IAC´n sitta lite mer rak jämfört med den på bilden?
På min sitter den mer jämt, rak eller hur ska man nu säga, här verkar den sitta 1/8 varv "fel" liksom.

Har sett på en 90a att den sitter exakt likadant som på min 91a.

Sitter han inte iskruvat rätt, kan den ju dra tjuvluft.

Tänker lite vilt här kanske... Någon med synpunkt(er)?
Du menar alltså tomgångsmotorn som sitter längst ner av de två (IAC och TPS)? Ja, jag vet inte men är ytterst tacksam för tips!

/Benny
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

OK, läste hela tråden en gång till nu och såg att ingen har kommenterat MAF burn off relä.

Är det någon som har en 87a som kan förklara var den/dom sitter så vi kan hjälpa Benny vidare.

Tror jag har läst att dom sitter på brandväggen i motorrummet, men men men...

Det behöver inte vara lösningen, men det är inte första gången ngn har lyckats med den, och det är betydligt billigare/enklare att kontrollera dom än själva MAFFEN...

Hjälp Benny ur tomgångs krånglet punkt kom... TYP, ungefär...

EDIT... Vi får nog kanske hjälpa VETTEFREDDAN på traven oxo, det va ju han som postade...

Dags att vakna till nu Tjerk... :?
romaju
Nykomling
Nykomling

Inlägg av romaju »

På min 88 sitter 2 relän till MAF på torpedväggen ovanför batteriet, det inre är burn off och det yttre burn off control.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VetteFreddan »

Nu har jag fått ordning på min bil (hoppas jag).Jag hade köpt ett relä från Ecklers och böt ett utav de två reläna som sitter på torpedväggen ovanför batteriet men jag böt fel relä till att börja med (dessa är lika). Jag skiftade det ena gamla reläet med det andra nu idag och vips så har jag inga felkoder längre och motorn gåt hyfsat bra på tomgång. Men detta kommer jag att märka i morgon när jag skall ut på crusing, tomgången brukar vandra när jag kört sakta länge så vi får se om det funkar. Jag tycker att Corvetten är lite oberäknelig, ibland lyser instrumentpanelen bra och tomgången är kanon och ibland är allt åt skogen :o
För onödigt vetande så justerade jag min TV cable till automatlådan idag och nu växlar den kanon bra så jag slipper renovering på denna nu iallafall. 8)

Benny: Du kan ju testa dessa två relän, plocka bort dem och koppla 12v + och - på de smala stiften och koppla en multimeter/summer på kontakterna,det är 1st växlande kontakt och du ser hur kontakterna ligger på reläet.Prova att koppla till och från 12v flera gånger och se så att spolen på reläet drar och att kontakterna bryter/sluter.

Mvh Fredrik
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

VetteFreddan skrev:Nu har jag fått ordning på min bil (hoppas jag).Jag hade köpt ett relä från Ecklers och böt ett utav de två reläna som sitter på torpedväggen ovanför batteriet men jag böt fel relä till att börja med (dessa är lika). Jag skiftade det ena gamla reläet med det andra nu idag och vips så har jag inga felkoder längre och motorn gåt hyfsat bra på tomgång. Men detta kommer jag att märka i morgon när jag skall ut på crusing, tomgången brukar vandra när jag kört sakta länge så vi får se om det funkar. Jag tycker att Corvetten är lite oberäknelig, ibland lyser instrumentpanelen bra och tomgången är kanon och ibland är allt åt skogen :o
För onödigt vetande så justerade jag min TV cable till automatlådan idag och nu växlar den kanon bra så jag slipper renovering på denna nu iallafall. 8)

Benny: Du kan ju testa dessa två relän, plocka bort dem och koppla 12v + och - på de smala stiften och koppla en multimeter/summer på kontakterna,det är 1st växlande kontakt och du ser hur kontakterna ligger på reläet.Prova att koppla till och från 12v flera gånger och se så att spolen på reläet drar och att kontakterna bryter/sluter.

Mvh Fredrik
Tack! Ett förslag som är värt att prova!!

/Benny
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Burnoffrelät är lite lurigt.
när man brutit strömmen och startar och kör bilen så kommer inga felkoder,för burnofferlät ska inte jobba föörän bilen stängs av,då sätts spänning på motståndstråden i MAF,en som då bränner bort föroreningar.
Om det inte funkar,blir det alltså först nästa gång bilen startas som det kommer en felkod..
Egentligen ska man alltid ha något relä liggande hemma,för det passar som sagt till maånga olika funktioner.
Att beställa relän från ecklers visst är det att gå över ån efter vatten?
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Ingo skrev:Burnoffrelät är lite lurigt.
när man brutit strömmen och startar och kör bilen så kommer inga felkoder,för burnofferlät ska inte jobba föörän bilen stängs av,då sätts spänning på motståndstråden i MAF,en som då bränner bort föroreningar.
Om det inte funkar,blir det alltså först nästa gång bilen startas som det kommer en felkod..
Egentligen ska man alltid ha något relä liggande hemma,för det passar som sagt till maånga olika funktioner.
Att beställa relän från ecklers visst är det att gå över ån efter vatten?
""Att beställa relän från ecklers visst är det att gå över ån efter vatten?""
Hur menar du? Man köper alltså dessa i Sverige då? Tror du att det hjälper om man byter både Burn off och Burn off controll?
På den översta bilden är det ett relä som sitter till höger om torkarmotorn. Nån som vet vad det är för relä.
På den nedersta bilden är det de två som sitter på torpedväggen bakom/över batteriet och som jag fattar ska vara Burn off och Burn off control.
/Benny
Bilagor
090821-garage 003.JPG
090821-garage 003.JPG (63.12 KiB) Visad 11330 gånger
090821-garage 001.JPG
090821-garage 001.JPG (48.99 KiB) Visad 11330 gånger
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

Vet inte om det hjälper men här är ett utdrag ur en FSM från en 86a, sida 3 under 6E3-B Symptoms.pdf verkar intressant.

http://members.shaw.ca/corvette86/
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

relän är så billiga så det är lika bra att köpa på våra svenska speedshops,liksom stift och annat servicematerial..
Om burnoffrelät är paj så är problemet felkoden just inget annat.
finns relän till kylfläkten som är likadant .
undrar om inte bränslepump och vindrutetorkare också har likadana relän.
skiljer lite mellan olika bilar delvis beroende på utrustning och årsmodell.
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VetteFreddan »

Jo jo, Det primära var inte att jag köpte reläet på Ecklers utan att felet blev åtgärdrat. Och om någon tror att jag endast köpte 1st relä från Ecklers får ta och tänka om. Jag köpte grejor som INTE finns i Sverige för 15000:- och då kunde lika gärna ett stackars relä följa med på den beställningen. Men men, jag köper också service material i detta land och förespråkar inte alls att man måste köpa på Ecklers. :shock:
romaju
Nykomling
Nykomling

Inlägg av romaju »

Benny: Relät till vänster om torkarmotorn bör vara bränslepumpsrelät. Reläna bakom/ovanför batteriet hör till MAF och det inre är burn off och det yttre är burn off control/power (åtminstone på min 88).
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

romaju skrev:Benny: Relät till vänster om torkarmotorn bör vara bränslepumpsrelät. Reläna bakom/ovanför batteriet hör till MAF och det inre är burn off och det yttre är burn off control/power (åtminstone på min 88).
Jo, jag skrev ju till höger om torkarmotorn....men jag stod framför bilen....naturligtvis ska det vara vänster om torkarmotorn.
Tack för påpekandet.
Ska nog skaffa nya rälän till hösten.

/Benny
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av VetteFreddan »

Benny: Mätte du upp Throttel positionsgivaren någon gång? Jag har även problem med den just nu. Det skall vara 0,54v vid tomgång och bläddra upp till Ca 5v vid fullgas. Min bil sätter felkoder på den hela tiden just nu och när jag mätte igen stod den på 0,74V på tomgång och så provade jag vrida på gaspjället igen och släppa tillbaka då var den åter på 0,54v så något är skumt är det med min TPS i allafall. Prova och mät upp den (om du inte redan gjort det). Det är mellan A och B du mäter. Jag tog 3st lösa trådar som jag kopplade mellan kontakt och TPS och skalde dem på mitten och lindade runt testpinnarna på multimetern så slipper du "klippa och klistra" på orginal kablaget.
Skall beställa en ny TPS snarast möjligt.

Mvh Fredrik
Skriv svar