Sida 1 av 1

Lockup för TH700

Postat: lör aug 29, 2009 18:25
av ghd
Jag har en 90 års modell som sannolikt har sin ursprungliga automatlåda kvar, i orört skick. Den har gått 18 000 mil, vilket inte borde vara något problem för lådan. Men den har börjat tveka när det gäller lockupfunktionen, att låsa momentomvandlaren när en viss hastighet uppnåtts. Funkar ibland, ibland inte, ser inte riktigt mönstret, mer än att tendensen är att icke-funktionen blir allt vanligare. Rätt oljenivå, ingen missfärgning eller lukt på oljan. I övrigt funkar lådan bra, växlar som den skall, inga som helst slirtendenser eller olikformigheter i när och hur den växlar. Det är bara turbinlåsningen som ofta uteblir.

Några förslag vad detta kan bero på och hur jag kan kontrollera det?

Re: Lockup för TH700

Postat: ons sep 02, 2009 15:45
av tjerk
Hur ar tempen (har bara aou pa denna dator)?

Kan vara thermostaten som stannar oppen.

Datorn anvander tempinfo for lockup oxo.

Min 91 var likadant, bytte till ny thermostat, klar.

Re: Lockup för TH700

Postat: ons sep 02, 2009 15:53
av ghd
Menar du att för låg temperatur kan leda till att lockup inte fungerar och att det är den centrala fordonsdatorn som styr lockup?

Motorn går varken varmare eller kallare än tidigare och första gången det här hände mig var det nog tvärtom, då var motorn väldigt varm.

Men om datorn styr det hela, är det säkert någon annan insignal till datorn som orsakar felet, gäller då att hitta vad.

Re: Lockup för TH700

Postat: fre sep 04, 2009 7:23
av M Nordin
På min låda (som kommer från en -90) finns det en tempswitch i ventilhuste som blockerar LU tills viss temp är uppnådd.

MN

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 19:49
av tjerk
ghd skrev:Menar du att för låg temperatur kan leda till att lockup inte fungerar och att det är den centrala fordonsdatorn som styr lockup?

Motorn går varken varmare eller kallare än tidigare och första gången det här hände mig var det nog tvärtom, då var motorn väldigt varm.

Men om datorn styr det hela, är det säkert någon annan insignal till datorn som orsakar felet, gäller då att hitta vad.
Har du kollat felkoder i datorn?

Även om SES lampan inte lyser kan det vara en idé o kolla iaf.

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 20:23
av ghd
Jag har tänkt att kolla felkoder men inte gjort det än. Jag körde Corvetten i förrgår och då uppträdde som du beskriver normalläget. Lockup fungerade inte när jag körde ner till Oxelösund (5 km) för att handla, men på väg gick lockup i, mycket högre upp i fart än den brukar, men motorn var då varmare än vid utresan.

Felet HAR något med den elektriska spärrkretsen att göra verkar det som. Om jag förstår rätt är både motorns indikerade temperatur och en sensor i automatlådans ventilhus inblandade? Jag får ge mig på att läsa felkoder och kolla glappkontakt och olja på ventilhussensorn kanske?

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 21:24
av tjerk
ghd skrev:men motorn var då varmare än vid utresan.
Exakt vad min gjorde.

När bytte du thermostat senast?

Har motorn alltid haft rätt temp, eller lite lägre än normalt?

Normal corvette temp är väl runt 90-95C.

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 21:33
av ghd
I ärlighetens namn går den nog rätt kall. Jag monterade för några år sedan ett litet trimchip i motorstyrningen och jag har för mig att jag då också bytte termostat, med det uttalade syftet att den skulle gå kallare, för att få kallare insugsluft antar jag. Jag tror jag har den gamla termostaten kvar, jag skall titta och se om det är så enkelt!

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 22:15
av tjerk
ghd skrev:I ärlighetens namn går den nog rätt kall. Jag monterade för några år sedan ett litet trimchip i motorstyrningen och jag har för mig att jag då också bytte termostat, med det uttalade syftet att den skulle gå kallare, för att få kallare insugsluft antar jag. Jag tror jag har den gamla termostaten kvar, jag skall titta och se om det är så enkelt!
Jo, det där med trimchip går utöver min kunskap (nåja, kunskap).

Kanske ngn som vet om inte ett trimchip tar hand om det där med lockup oxo.

Det är annars CTS (coolant temp sensor) som ECM får info ifrån som den använder för lockup (enligt min FSM).

Har inte kollat så mycket angående en sensor i lådan.

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 22:45
av ghd
Hittade ingen gammal termostat. Jag kan minnas fel, jag har nog aldrig bytt termostat, så jag har just beställt en ny standardtermostat.

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 22:47
av tjerk
ghd skrev:Hittade ingen gammal termostat. Jag kan minnas fel, jag har nog aldrig bytt termostat, så jag har just beställt en ny standardtermostat.
Hur blir det med chippet då, om du bara byter thermostat?

Har du den gamla kvar?

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 23:03
av ghd
Det går att köra både med och utan termostatbyte. Det är inte ett fristående chip, man byter inte ut något som redan finns, utan det är en komplettering till det som redan sitter i motorstyrningen, man knäpper på en del som inte finns som standard. Jag såg namnet nu när jag letade termostat, Powerstat heter det. Standardtermostaten är märkt 195 grader F, vilket är strax över 90 grader C. Powerstat-termostaten är ställd på 160 grader F, strax över 71 grader C.
Det finns också termostater mitt emellan, 180 F. Standardtermostaten är ungefär som termostater brukar vara i vårt klimat, i den högre delen av intervallet 85-90 Celsius.

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 23:14
av tjerk
ghd skrev:Det går att köra både med och utan termostatbyte. Det är inte ett fristående chip, man byter inte ut något som redan finns, utan det är en komplettering till det som redan sitter i motorstyrningen, man knäpper på en del som inte finns som standard. Jag såg namnet nu när jag letade termostat, Powerstat heter det. Standardtermostaten är märkt 195 grader F, vilket är strax över 90 grader C. Powerstat-termostaten är ställd på 160 grader F, strax över 71 grader C.
Det finns också termostater mitt emellan, 180 F. Standardtermostaten är ungefär som termostater brukar vara i vårt klimat, i den högre delen av intervallet 85-90 Celsius.
Och det kan just vara den där 71 grader som gör att den inte "lockar up" alltid.

Jag har för mig att jag kollade min via den digitala skärmen (91) på värmestyrningen ovanför radion innan jag bytte till en ny.

Den låg på just runt 70 grader.

Min är inte chippad, och vad jag vet var det den original thermostaten.

Saken är att den beter sig som den ska iaf.

Re: Lockup för TH700

Postat: sön sep 06, 2009 23:18
av ghd
Jag tror vi har löst mitt problem i teorin. Jag återkommer med resultatet när jag bytt! Jag tror inte min nuvarande termostat ger ens 70 grader vid landsvägskörning, visaren ställer sig väldigt nära utgångsläget, jag har för mig den har brukat gå litet högre. Om jag minns rätt utan att titta efter, är graderingen från 100 till 260 F, och jag skulle gissa att en vanlig indikering varit klart under 150 F.