Sida 1 av 1

Dagens viktbesparing!

Postat: sön sep 06, 2009 14:17
av Conan999
Blev byte av mitt batteri inklusive tillbehör. Mitt gamla orginalbatteri låg på drygt 17kg. Slängde ut det och åkte sedan till biltema med vågen i ena handen och måttbandet i andra. Till min förvåning så hittar jag ett 62 Ampere batteri som endast väger drygt 13kg för 699kr. Måtten stämde mer eller mindre perfekt. Köpte även med mej två nya batterikabelskor. Nu var polerna omkastade på mitt nya batteri men till min glädje så gjorde även detta att jag sparade 100gr. Vände på batteriet och på så sätt kunde jag förkorta kablarna med ett gäng centimetrar. Vinsten blev totalt 4,1kg. Alltid trevligt när man går på "plus" :lol:

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: sön sep 06, 2009 16:59
av vette.se
Alla bäckar små :D

Jag har undrat många gånger hur mycket vikt man skulle spara om man bytte ut alla skruvar i bilen till rätt längd ....

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: sön sep 06, 2009 17:32
av Masterworks
Byter du hjulmuttrar till "lättvikts" så spar man 1 kilo ofjädrad vikt! :D

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: sön sep 06, 2009 18:31
av Conan999
vette.se: Jag har redan börjat det projektet :), blir några gram här o där. Mindre avgasklämmor är en annan grej man kan byta till. Har funderat lite på att kolla runt om det finns skruvar och muttrar i lättmetall och i så fall var? Har du nån aning? Kanske den lokala järnhandeln?

masterworks: Tack för tipset. Vet du var jag skaffar dessa hjulmuttrar?

Idag måndag så har jag tagit bort mina fälglås då dessa väger bly(har bilen i inlåst garage), blev 161gr mindre på 4st :P . Kollade även upp lättviktshjulmuttrar och realcar har dessa för 1200kr totalt, känns inte som värt pengarna.

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: tis sep 08, 2009 18:19
av 745
Vägde mina bakhjul 17,5 kg (någon som har lättare?)
Tyvärr är det ungefär lika mycket som jag skull behöva gå ner enligt min Kerstin :( .
Men man får väll banta bilen istället :mrgreen:

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: tis sep 08, 2009 20:11
av Conan999
745: Intressant. Vad är det för hjul du har på bilen? Jag har C6 orginalfälgar 10*19 bak. Kan kolla till helgen vad mina väger. Banta är inget för mej, då skulle jag snart försvinna :D

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: ons sep 09, 2009 17:58
av 745
Conan999 skrev:745: Intressant. Vad är det för hjul du har på bilen? Jag har C6 orginalfälgar 10*19 bak. Kan kolla till helgen vad mina väger. Banta är inget för mej, då skulle jag snart försvinna :D
C5 magnesium, option N73

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: fre sep 11, 2009 12:32
av Daviper
Perfekt!
Skulle precis in och ställa frågan om lätta batterier till Corvetten men det löste ju sig ganska bra.

Blir Biltema i helgen, 1300 kg Corvette C5 here we come......

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: fre sep 11, 2009 12:49
av Conan999
Daviper: Jag satte polerna mot torpedväggen så att jag kunde klippa kablarna lite till. Anslutningar plus kabelklipp resulterade i 100 gram till.

Om du vill ha numret på batteriet så är det 80-2623

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: fre sep 11, 2009 14:10
av 745
Ni som har sparat mycket vikt:
Kom ihåg att binda fast bilarna så att dom inte blåser bort :mrgreen:

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: fre sep 11, 2009 19:08
av Daviper
Jag har en lista som jag försöker följa...

Stage I: Streetable weight reduction mods
Non-popup headlights (~40 lbs)
Braking rotors with an aluminum hat, or titanium rotors (unproven on street cars) (~20-30 lbs)
Carbon fiber hood (~12 lbs)
Z06 (thinner) windshield and side windows (~5.7 lbs)
Non runflat tires (~20 lbs)
Slicks (~30 lbs)
Z06 wheels (~4 lbs est.)
Corsa titanium exhaust (~35 lbs)
Long tube headers (~20 lbs)
Halltech aluminum alternator & bracket (10 lbs)
Carbon fiber driveshaft (~2 lbs)
Newer torque tube
Less options [HUD, elec AC, Active Stability, seat/mirror/steering wheel memory, cd changer] (~50 lbs)
Less gasoline & wiper fluid (No wiper fluid=9lbs, 6 lbs for every gallon of gas in that 18 gallon tank....~81 lbs for autocrossing)
Remove
cargo net
targa top (~20 lbs)
BCM’s
C5 "appearance mods" - exhaust plates, doorsill covers, etc.
fuel rail covers
all loose change, CD's, golf clubs, misc. items, from center console, hatch area, and glove box
Replace
stock crank pulley with aluminum aftermarket pulley
steel dampener with aluminum dampener
stock targa top with lexan piece (coupes)
water pump with electric water pump
battery with smaller battery
non-stressed fasteners with aluminum or titanium fasteners
leaf springs with coil over shocks with titanium springs
steel shifter with aluminum shifter and delrin or titanium shift knob

Empty your pockets of extra change, PDA's, cell phones, keys, lead plates, or whatever other junk you lug around
Go on a diet =p

Stage II: Hardcore semi-streetable weight reduction mods
Aluminum flywheel (~10 lbs)
Lighter clutch like Exedy or Quartermaster (~10 lbs)
Racing buckets (40-50 lbs)
Off-road x-pipe (10 lbs)
Replace stock hood, fenders, doors, roof, hatch and bumpers with aftermarket carbon fiber pieces
Remove
Tire repair kit (Z06)
Floor mats
Fog lights

Stage III: Track only weight reduction mods
Racing steering wheel & delete both airbags (~30 lbs, but get a 4-6 point harness)
Use unpadded aluminum or carbon fiber steering wheel
Run open headers
Replace stock front and rear glass with polycarbonate “glass”
Rebuild motor with Al or Ti connecting rods, Ti valve spring retainers and pushrods
Port the heads
Replace valve covers with magnesium or carbon fiber parts
Strip entire car, acid wash chassis, put car back together.
Remore
Column locking hardware
Interior – passenger seat, carpets, speaker panels, head liner, dash, center console, glove box, door panels, sun visors, rear view mirror, insulation, etc.
A/C Compressor
A/C controls and ducting
AIR pump system
Factory radio, speakers, and/or CD changer, and unnecessary wiring
HUD projector
Windshield wiper fluid reservoir and pump
Windshield wipers and motors
Stock cat back
Power steering pump
Front sway bar (drag only)
ABS, TC, AH hardware and sensors (drag only)
Fender wells
Headlight assembly, turn signals, taillights and reflectors
Shave side mirrors
Torque tunnel cover
OEM seat belts
Parking brake
Side windows and motors
Power locks and power windows
Side impact beams
Casting flash from engine, then polish

Reducing unsprung weight—not all is street able
Forged 1-piece wheels
Use 3-piece wheels by Jongbloed, Kodiak, CCW, BBS
Skinny front wheels (drag only)
Ti fasteners on 3-piece wheels (~1 lbs per wheel)
Lighter non-runflat tires, or even track only synthetic corded slicks
Lighter calipers
2-piece, unvented or titanium rotors
Titanium wheel studs
Aluminum or titanium lug nuts
Remove tire pressure sensors
Remove rubber valve stem cap
Balance the wheels without tires or balancing weights, and then mount tires

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: mån sep 14, 2009 19:39
av Conan999
DaViper: Det var ingen dålig lista. Blir nog för häftig för min del :roll: . I helgen har jag i alla fall bytt ut skruvarna(kortare plus mindre brickor) under plastkåporna i motorrummet plus en del skruvar under bilen(ungefär framför framhjulen). Runt 150 gram mindre blev det

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: mån sep 14, 2009 20:02
av Daviper
Har hittat ett 6 kgs batteri: http://www.roadster.se/Red_top.htm
Frågan är om det pallar all elektronik i Corvetten...

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: tis sep 15, 2009 12:44
av 745
Vilken lista ordentligt genomarbetad men ändå kul
Bäst var rådet om att plocka ut golfklubbor & tömma fickorna :lol:

Här är en annan som håller på att bygga en Cobra basserad på en Z06 http://www.zatzy.com/projekt/320549-mec ... cobra.html har tydligen kommit ner till 1.030kg för ett rullande chassie utan kaross.

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: ons sep 16, 2009 22:10
av vette.se
745 skrev:Vilken lista ordentligt genomarbetad men ändå kul
Bäst var rådet om att plocka ut golfklubbor & tömma fickorna :lol:

Här är en annan som håller på att bygga en Cobra basserad på en Z06 http://www.zatzy.com/projekt/320549-mec ... cobra.html har tydligen kommit ner till 1.030kg för ett rullande chassie utan kaross.
Cobran (Cobretten ...) blir en kul bil, vi har varit med där ett bra tag och den kommer snart hit för mappning, gissa om det kommer upp en film på youtube :D
Tyvärr är det svårt att komma ner i den vikten med ett C5 originalchassi men omkring 1150-1200kg är möjligt beroende på hur mycket komfort man kan tänka sig bli av med ....

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: fre sep 18, 2009 20:49
av Conan999
Och sist men inte minst så tar man ett par bantningspiller varje gång man skall ut o köra så blir allting bra :lol: . Man kan även ta ur skosulorna :P

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: lör sep 19, 2009 0:33
av Peter Anjou
Hejsan !
Slänger man ut skorna också så blir det ännu lättare 8) 8) !!!
Hälsningar Peter A

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: lör sep 19, 2009 9:38
av Conan999
Ett annat mycket hett tips är att avlägsna allt hår på huvet i form av en ordentlig rakning. Detta är onödig vikt och måste därför bort :D

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: sön sep 27, 2009 11:00
av Conan999
Passade på att väga min bil på jobbet idag. Halv tank utan förare blev 1460kg. 20kg mindre än förra gången.

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: tor okt 01, 2009 16:34
av 745
1.460kg istället för 1.480kg ger ca 1/2 tiondel (mer om det är roterande massa) på strippen med 310rwhp
eller ungefär lika mycket som 4rwhp extra.

Re: Dagens viktbesparing!

Postat: tor okt 01, 2009 19:35
av Conan999
745: Låter trevligt med 4hk extra nu då. Tar lite tid med bantning men rätt kul. Får se vad jag tar mej an nästa gång. Kanske ska ta o kapa bort dragöglan fram.