Sida 1 av 1

Avställning

Postat: sön sep 20, 2009 18:26
av brainstorm
Börjar bli dags för avställning snart, men eftersom det är första gången jag har en sommarbil som ska ställas av.

Hur ska jag gå tillväga med vägverket och försäkringsbolag. Är helt ny på det så alla tips uppskattas.

Kommer jag att få tillbaka pengar på försäkringen för de dagar jag har kvar? Får jag även pengar tillbaka på skatten?

När brukar ni ställa av vetten?

Re: Avställning

Postat: sön sep 20, 2009 19:17
av Tommy Larsson
Jag brukar ställa av min C5:a 1/10,ja du får tillbaka "överskjutande" skatt, vad gäller försäkringen har jag en "garageförs,"som träder i kraft med automatik på signal från Transp,styrelsen allt funkar mycket enkelt o bra.
Du bara loggar in på transportstyrelsen sen är det bara att läsa inantill
brainstorm skrev:Börjar bli dags för avställning snart, men eftersom det är första gången jag har en sommarbil som ska ställas av.

Hur ska jag gå tillväga med vägverket och försäkringsbolag. Är helt ny på det så alla tips uppskattas.

Kommer jag att få tillbaka pengar på försäkringen för de dagar jag har kvar? Får jag även pengar tillbaka på skatten?

När brukar ni ställa av vetten?

Re: Avställning

Postat: sön sep 20, 2009 19:49
av 745
2007 ställde jag av C5an i Oktober(tror jag)
Självklart missade jag ett antal fina tillfällen att köra bilen.
2008 väntade jag med att ställa av bilen för att inte missa dessa tillfällen, självklart blev vädret inte som jag hoppats :evil: och jag körde knappt bilen efter September(tycker inte att det är kul att köra när det är blött ), och gav upp(ställde av) i mitten av December
Men man är ju opptimist :D så att jag kör vidare ett tag till.

Re: Avställning

Postat: sön sep 20, 2009 21:54
av brainstorm
Läste på transportstyrelsen nyss:

"den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet avställs i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss före månadsskiftet. Om anmälan kommer in efter månadsskiftet, tas skatt ut för hela den månaden."

Då är det bäst att jag ställer av den i slutet av månaden istället för början av månaden.

Re: Avställning

Postat: sön sep 20, 2009 22:38
av C5LKPG
Har man e-legitimation så går det mycket smidigt att ställa av och på fordonen.
Dessutom går det ju på direkten ifall man får ett infall i slutet på månaden.

Re: Avställning

Postat: sön sep 20, 2009 22:51
av brainstorm
C5LKPG skrev:Har man e-legitimation så går det mycket smidigt att ställa av och på fordonen.
Dessutom går det ju på direkten ifall man får ett infall i slutet på månaden.
du menar att om man ställt av den, men sen känner en dag att man vill ut å åka å ställer på den igen för den dagen. blir inte den åkturen väldigt dyr?
med tanke på att skatten betals för en hel månad + försäkring och kostar det inte att ställa på bilen också?

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 9:18
av Conan999
Brainstorm: Jo den eller dom enstaka körtillfällena brukar bli lite dyrare än vanligt men det kan det ju vara värt. Har hänt att jag gjort det ett par dar under vintern vid torra o soliga dagar. Man betalar ju skatten för månaden ut medans försäkringen betalas de antal dagar du använder bilen. Jag kommer lätt köra Oktober ut med min. Kan bli många fina dagar även då.

Det är ju inte fel att byta motorolja och filter på hösten, koppla bort batteriet och se till att ha ordentligt md luft i däcken, sen är det klart.

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 11:36
av brainstorm
Conan999 skrev:Brainstorm: Jo den eller dom enstaka körtillfällena brukar bli lite dyrare än vanligt men det kan det ju vara värt. Har hänt att jag gjort det ett par dar under vintern vid torra o soliga dagar. Man betalar ju skatten för månaden ut medans försäkringen betalas de antal dagar du använder bilen. Jag kommer lätt köra Oktober ut med min. Kan bli många fina dagar även då.

Det är ju inte fel att byta motorolja och filter på hösten, koppla bort batteriet och se till att ha ordentligt md luft i däcken, sen är det klart.
Ska man byta olja å filter även om inte bilen "säger" det?
Angående batteriet, ska man koppla loss + och minuspol och underhållsladda den under vintern?
Full tank är också bra va? läst det någonstans.
Sen ska man starta den lite då och då under vintern och köra någon meter?
Tvätt å vaxning är väll också bäst att göra innan man ställer in den?

Angående vaxning, ska man köra med maskin eller för hand?

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 12:48
av Conan999
Brainstorm: Olja o filter byter jag minst 1 gång varje år oavsett om bilen säger det eller ej, då mår både bilen och själen bra. Jag brukar koppla bort minuspolen på batteriet och ladda emellanåt. Nån gång i veckan kan man gå ner i garaget och prata med bilen oxå, säga att man tycker om den osv :P :P

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 14:30
av 745
Ska man byta olja å filter även om inte bilen "säger" det?
Angående batteriet, ska man koppla loss + och minuspol och underhållsladda den under vintern?
Full tank är också bra va? läst det någonstans.
Sen ska man starta den lite då och då under vintern och köra någon meter?
Tvätt å vaxning är väll också bäst att göra innan man ställer in den?

Angående vaxning, ska man köra med maskin eller för hand?
Här finns det mycket olika åsikter, så här gör jag:
Byter både olja & filter oavsett vad bilen säger när jag ställer av den eftersom oljan absorberar div. skit som fräter på motorn.
Kopplar loss batteriet & underhållsladdar.
Fyller full tank för att undvika kondens.
Funderar på att ha injector-cleaner i tanken i vinter för att hålla bränslemätsgivaren i form men är det någon som vet om det kan förstöra något :?:
Startar den inte under vinter, (dom som startar lär göra det föra att undvika "torra" metallytor & för att få ur ev.kondens)
Rullar inte heller bilen(lär hjälpa mot plattfot(på däcket) men jag har aldrig haft något problem med det)
Tvätt & vaxning självklart(då det annars kan finnas någon skit som fräter på lacken).
Lägger bara på ett lager vax & 2 lager flytande hårdvax för hand.
Maskin kan vara bra att ta till om du behöver polera upp ytan på din bil men det är inte helt lätt & tar man i för hårt kan man förstöra mycket :cry: , sen kan det vara så att man får en bättre vax yta om man polerar med maskin.
Kör en lång runda innan jag ställer in för att slippa att avgassystemet rostar sönder inifrån.
Byter glykolen vart annat år.
Gör rent bilen invändigt smörjer in skinn och torkar ur den med kupevärmare om det behövs så att den är riktigt torr & ställer in en "torrboll".
Bromsoljan byter jag när jag tar fram bilen så slipper den suga åt sig fukt under vintern.
AC har jag aldrig startat på vintern fast jag har hört att den inte mår bra utav att stå still en längre tid.

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 18:06
av C5LKPG
brainstorm skrev:
C5LKPG skrev:Har man e-legitimation så går det mycket smidigt att ställa av och på fordonen.
Dessutom går det ju på direkten ifall man får ett infall i slutet på månaden.
du menar att om man ställt av den, men sen känner en dag att man vill ut å åka å ställer på den igen för den dagen. blir inte den åkturen väldigt dyr?
med tanke på att skatten betals för en hel månad + försäkring och kostar det inte att ställa på bilen också?
Var nog inte riktigt det jag menade. Mest tänkte jag att man kan gå in och ställa av bilen lite plötsligt innan månadsbytet om man inte vill betala för nästkommande månad. Likaså på våren går det att ställa på en solig lördagmorgon om man känner för det.
Givetvis går det ju att hatta fram och tillbaka en hel del om man känner för det men som sagt så blir det ju dyra åkturer.
Skatten är ju inte så dyr egentligen. 170 kronor kan det vara värt för att slippa jaga månadsskiften.

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 20:57
av 427cobra
Angående batteriet så kopplar jag in en Ctek laddare som får stå inkopplad under hela vintern och underhållsladda när det behövs. Kopplar inte bort någon pol och har en snabbkoppling till batteriet permanent inkopplad (följer med laddaren). Har du flera bilar/motorcyklar är det bara att skaffa fler snabbkopplingar och flytta laddaren mellan dom.

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 21:35
av brainstorm
Har en Ctek laddare som jag tänkte underhållsladda bilen med under vinten. Du menar att jag ska använda den "Fasta installationen" Den med runda kabelskor?
Förstörs inte bilens elektronik av att inte lossa + och - pol? Trodde att man inte ska ladda något batteri som fortfarande är ansluten till fordonet.

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 21:54
av C5LKPG
Ctek laddaren är av den typen som är skonsam mot bilens elektronik.
Betydligt värre är det att koppla på en annan bil för att starta med kablar. Det har slagit sönder många bilars elektronik.
Likaså är det mer skadligt att lossa och ansluta polerna än att inte göra det.

Våra bilar drar ganska mycket ström när dom står still så en underhållsladdare typ Ctek är rätt medicin både för bil och batteri.

Jag köpte en kabel med ringkabelskor och en snabbkontakt till Cteken. Kontakten innehåller även batteristatusmätare och inte minst en säkring vilket den medföljande kabeln saknar. Denna kabel räcker precis bak mot rutan så att huven kan vara stängd om man vill det. Använder laddaren om bilen ska stå still en vecka eller längre. Har man bra med ström när bilen ska startas så är det mindre risk för skumma felkoder eller skador på elektroniken. Jag skulle inte bli förvånad om fel på tex. rattlåset kan härledas till för dålig kräm i batteriet.

Jag ska genomlida den första vintern med Corvette och tänker inte koppla ur batteriet från bilen utan endast koppla in en Ctek.

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 22:11
av brainstorm
Har en Ctek XS 3600.
Väljer du vinterläge på laddaren då eller? Måste man ta bort plastplupparna för varje pol?

Re: Avställning

Postat: mån sep 21, 2009 22:21
av C5LKPG
brainstorm skrev:Har en Ctek XS 3600.
Väljer du vinterläge på laddaren då eller? Måste man ta bort plastplupparna för varje pol?
Har en exakt lika dan laddare men väljer inte vinterläget då det höjer spänningen mer än vad som behövs när bilen står stilla. Locken får sitta på hela tiden. Enda gången man behöver ta bort dom är när man krämar på med en kraftigare laddare.
Den lilla strömmen på 3,3 Ampere som 3600 lämnar borde inte göra någon skillnad. Bilens generator lämnar betydligt mer kräm.

Ska man köra recondprogrammet som finns på dom större modellerna bör man ta bort locken och batteripolerna.

Vill du läsa lite mer om din laddare finns info här: http://www.ctek.com/SV/Multi-XS-3600.aspx?p=safety

Edit: Här är en avsäkrad snabbkontakt med batteristautsmätare: http://www.ctek.com/SV/News.aspx?id=33

Re: Avställning

Postat: mån sep 28, 2009 1:02
av brainstorm
Vad ska jag ha för däcktryck i däcken?

Re: Avställning

Postat: tis sep 29, 2009 14:41
av 745
Jag har låtit trycket vara oförändrat och det har funkat bra för mig.

Re: Avställning

Postat: sön okt 11, 2009 17:16
av brainstorm
Jag pumpade i 2,2 på alla fyra däck idag, men givarna visar båda högra ca 1,9 och båda vänstra ca 2.0 :-S
Någon som vet varför?

Re: Avställning

Postat: sön okt 11, 2009 17:43
av vette.se
brainstorm skrev:Jag pumpade i 2,2 på alla fyra däck idag, men givarna visar båda högra ca 1,9 och båda vänstra ca 2.0 :-S
Någon som vet varför?
Kan det vara lite avrundning som ställer till det ? kanske du har 1.96 på ena sidan och 1.94 på andra.....
Tryckklockorna som finns på bensinmackarna och de man har till kompressorn hemma är allt annat än noggranna, bilens egna sensorer lär inte vara speciellt noggranna heller. Vanliga halvledarsensorer som de som sitter i bilen brukar ha 2-5% noggrannhet.