Motorfästen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Motorfästen?

Inlägg av stingray350 »

Jag har bytt motorfästen i vintras på min 75:a och upptäckte här om dagen att det ena har gått sönder??!!
När jag acclererar så vrids hela motor... märkte detta när jag trampade full gas vid ett rödljus då fläkten trasade sönder en kylarslang och en bit av fläktkåpan.... :? ... pinsamt.
Nån som har varit med om detta? Ska lämna tillbaks skiten och kräva pengarna tillbaka.
Nån som vet hur det blir med stumma fästen.. har sett att det finns en typ helt i metall ,utan gummi. Kan man ha det i en "gatbil" eller vibrerar hela bilen sönder då? :wink:
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena,

Jag tror inte att metallfästen är något att rekommendera för en gatbil. Det finns däremot vanliga motorfästen med ett metall-lås, som griper tag i fall att gummit lossnar.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

StingrayRacing skrev:Tjena,

Jag tror inte att metallfästen är något att rekommendera för en gatbil. Det finns däremot vanliga motorfästen med ett metall-lås, som griper tag i fall att gummit lossnar.
Hade sådana på min förrut men böt till Polybussningar med lås.Funkar kanon :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

av lite dragracingknep jag lärt mig, så monteras aldrig en V8 med fasta motorkuddar i originalfästen, pga av att det blir lätt sprickbildningar i cylinderväggarna av vibrationerna......vill man ha vridstyvhet så kan man montera stag eller en bit kätting mellan tex ram och topplock.... vill man köra dragracing skaffar man motorplåt och stummonterar..
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Följdfråga på detta: hur mycket är det normala spelet som motorn skall kunna vandra i sidled vid kraftigt gaspådrag?

Eftersom det är min första Vette så är jag inte säker på om det är så att mina gummifästen är gamla och slitna, eller om motorn vrider sig så mycket som min gör normalt.

Som en måttstock kan jag nämna att man kan höra att kardanaxeln skaver lite lätt mot väggen på kardantunneln vid full gas på ettan. Vilket jag har antagit beror på att motorblocket vrider sig lite för långt åt höger.

Men har hittills i alla fall inte lyckats blåsa fläktkåpan... :)
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

glöm inte bort att ett dåligt vxllådsfäste bidrar till att hela drivpaketet rör på sig vid kraftigt gaspådrag.
Har bytt låda på min 78:a (TH350) och fästet var helt ruttet, gummit hade separerat helt och hållet från metallen. Eftersom lådan skruvas fast i gummidelen så måste den ha suttit helt lös i denna fästpunkt !

Mvh,

Anders
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

OK Tack för alla svar.
Jag får försöka att få ett nytt gratis där jag köpte dom.

/Andreas
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

stingray350 skrev:OK Tack för alla svar.
Jag får försöka att få ett nytt gratis där jag köpte dom.

/Andreas
Var köpte du dom? *Nyfiken*
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Hansen racing..
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Krävs det förresten motorlyft för att byta dem eller duger det med en välplacerad domkraft och lite pallbockar? Och är det knepigt?
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Palla upp bilen på pallbockar och använd sedan bara en domkraft och lyft motorn lite grann. Brukar vara relativt enkelt att byta fästena.

Mvh, Björn
Börje Svedling
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 01, 2003 16:37
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje Svedling »

Hej Peter

Vilka motorfästen har du? Är dom från
Energy Suspension?

/Börje
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Börje Svedling skrev:Hej Peter

Vilka motorfästen har du? Är dom från
Energy Suspension?

/Börje
Japp...Mycket bra fästen..Mycket nöjd..
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar