Sida 1 av 1

På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: lör sep 26, 2009 9:22
av Vettemannen
Äntligen verkar det som om jag ska bli kvitt mina tomgångsproblem. På måndag bär det av till Autotec i Västerås och jag hoppas verkligen att bilen går bra efter det!!
Ni får gärna hålla några tummar för mig! :D


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: lör sep 26, 2009 18:20
av Leif Eriksson
Hej. Jag tror att det blir bra efter verkstadsbesöket. Själv ska jag till Linköping på måndag för att byta startmotor. Den ligger på en bra stund efter start. Kortslutning eller celenoiden som inte släpper.

Leif

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: lör sep 26, 2009 18:52
av Vettemannen
Leif Eriksson skrev:Hej. Jag tror att det blir bra efter verkstadsbesöket. Själv ska jag till Linköping på måndag för att byta startmotor. Den ligger på en bra stund efter start. Kortslutning eller celenoiden som inte släpper.

Leif
Tack för att du tror att det blir bra med Vetten! Lycka till själv!!!! :D


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tis sep 29, 2009 7:25
av VetteFreddan
Har verkstaden kommit fram till problemet med din tomgång?
Vore roligt att höra vad det var,då min vette fortfarande går som ett A-hole :P

Mvh Fredrik

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tis sep 29, 2009 16:46
av Vettemannen
VetteFreddan skrev:Har verkstaden kommit fram till problemet med din tomgång?
Vore roligt att höra vad det var,då min vette fortfarande går som ett A-hole :P

Mvh Fredrik
Lämnade den i går morse (måndag) klockan 7 och efter 2 timmar ringde dom och sa att dom inte visste vad felet var men att dom skulle leta vidare.......idag ytterliggare 14 arbetstimmar senare vet jag fortfarande inget....dom har inte ringt nån mer gång. Jag hör av mig här på forumet när jag vet!


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: ons sep 30, 2009 18:29
av Vettemannen
Idag var jag i kontakt med Autotec i Västerås och dom har inte kommit till rätta med problemen till hundra procent
men dom säger att motorn inte stannar när man bromsar in osv. som den gjorde förut. Dom tror att den är trimmad.....förmodligen en vass kam.
Det hörs på motorns gång säger dom. Man kan byta spridare och testa......8000-9000 kr. Man kan byta spjällhus, det är lite glappt.......5000-6000 kr.
Men det är ändå inte säkert att problemen försvinner. Ska hämta hem bilen i morgon torsdag iaf. Sen får vi se hur det blir.


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: ons sep 30, 2009 22:31
av Kjelle
En trimkam borde ha gett dåliga avgasvärden på föregående besiktningar, typ HC och CO ligger högt.
Hur är det med avgasvärden, har du protokollen?

Om någon varit i motorn och bytt grejer så brukar det synas på skadade bultar och skruvar, ABA slangklämmor överallt m.m.

Kjelle C4/94

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tor okt 01, 2009 5:49
av Vettemannen
Kjelle skrev:En trimkam borde ha gett dåliga avgasvärden på föregående besiktningar, typ HC och CO ligger högt.
Hur är det med avgasvärden, har du protokollen?

Om någon varit i motorn och bytt grejer så brukar det synas på skadade bultar och skruvar, ABA slangklämmor överallt m.m.

Kjelle C4/94
Tror inte att det varit dåliga avgasvärden, men ska försöka komma ihåg och kolla besiktningsprotokollen senare.


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tor okt 01, 2009 7:02
av Hot Rod
Kontakta de föregående ägare du kan få tag på och fråga dom om bytta delar / tidigare problem. Du hittar uppgifterna här http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... aruppgift/

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tor okt 01, 2009 18:30
av Vettemannen
Vetten är hemma nu. Den går inte 100% men den går mycket bättre mot förut. Efter en massa justeringar så stannar den inte vid korsningar. Dom ändrade tändningen från att ha stått på 0 gr till att stå 6 gr före. Kan ha bidragit. Funderar på att eventuellt byta det mycket glappa spjällhuset.
Jag behövde bara betala 750 kr mot 3000 kr som dom sa igår.

Tack Autotec för att ni gjorde vad ni kunde med min Corvette. Resan hem var angenämare mot på väldigt länge!


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tor okt 01, 2009 19:31
av kuggen
ställ motorn med mer förtändning så löser det problemet, 6 grd är det minsta du skall ha ABSOLUT.

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: tor okt 01, 2009 19:59
av Vettemannen
kuggen skrev:ställ motorn med mer förtändning så löser det problemet, 6 grd är det minsta du skall ha ABSOLUT.
Ja det ska jag kolla upp! Tack!

/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 6:41
av gta324
Eller behåll den på 6grader som den skall vara :wink:

Se om du kan hitta någon i närheten som kan scanna av bilen, jag kan kika på loggfilen om du vill. Alltid en bra början vid felsökning sen är det inte säkert man ser exakt vad felet är...........

Alltid kul att ev lösa problem...........

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 18:17
av jonce
Du hjälpte ju mig :D Tack Nicklas :D

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 18:20
av Vettemannen
gta324 skrev:Eller behåll den på 6grader som den skall vara :wink:

Se om du kan hitta någon i närheten som kan scanna av bilen, jag kan kika på loggfilen om du vill. Alltid en bra början vid felsökning sen är det inte säkert man ser exakt vad felet är...........

Alltid kul att ev lösa problem...........
Scanna av bilen? Du får förklara bättre för mig som inte är så väldigt insatt i Vettevärlden än! :D

/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 18:53
av mr fast
Hej Jag kan Scanna av bilen,jag bor i Järna..
/Marcus

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 20:18
av kuggen
det var så lite så...
ofta är det de enkla o grundläggande sakerna som behövs kollas o stämmas av. firmor i sverige har ibland inte riktigt koll på hur saker skall stå o ger ibland felaktiga råd om tändning o bestyckning.
jag är o har blivit en hobby motor entusiast (gm). märker att det räcker lååååångt (bättre än firmor) i landet lagom.

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 20:27
av kuggen
om det var mig du mena. mitt riktiga namn är niklas.
kör med 12 förtändning, allt annat var skit i min bil.
motorn la av etc. för er övriga 6 grd är verkligen LOW inställning på tändningen mao inte bra. för vissa kan det funka lite, beror lite på air/fuil system. man ska inte fega på detta men för mycket kan bli riktigt fel oxå på ett annat sätt.
/Niklas

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 20:35
av Vettemannen
mr fast skrev:Hej Jag kan Scanna av bilen,jag bor i Järna..
/Marcus
Hur gör man när man scannar?


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 20:37
av Vettemannen
kuggen skrev:om det var mig du mena. mitt riktiga namn är niklas.
kör med 12 förtändning, allt annat var skit i min bil.
motorn la av etc. för er övriga 6 grd är verkligen LOW inställning på tändningen mao inte bra. för vissa kan det funka lite, beror lite på air/fuil system. man ska inte fega på detta men för mycket kan bli riktigt fel oxå på ett annat sätt.
/Niklas
Jag hörde nån som sa att man bör ställa förtändningen med 1500 varv......hur funkar det? Är 12 grader okay att köra med? Blir det inte för varmt i motorn då den ändå går ganska varm i original?


/Benny

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 21:47
av jonce
Hej "Kuggen" Niklas! Nej det var "gta 324" jag menade från Bromölla. :D.En riktigt kanon kille.

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 22:15
av jonce
Jag hade problem med att min gick oroligt på tomgång, jag lämnade in den hos en "corvette expert" det var en spridare sa dom.ok byt . när jag hämtade bilen gick den snällt och fint, tror jag det när tändningen var sänkt corvetten gjorde 135 kmh på fullgas.då kan man undra varför jag inte gick tillbaka och klagade.inte fan låter jag en klåpare skruva på bilen ännu mer. det var ju en "expert" inte nog med det vid filterbytet så var ju slangkopplingarna inte åtskruvade så efter ett par mil så sprutade bensinen rätt ut från filtret,som sitter framme vid främre cat.det kunde ha slutat illa för mig då.så det är absolut ingen verkstad jag åker tillbaka till. :evil: men det kanske var en tillfällighet bara.inte nog med det den drog "tjuvluft" vid insuget efter att dom hade skruvat på den, han hade tittat över det för skruvarna såg inte bra ut innan så när han ändå var ifarten så ville ha"fixa" det med det blev ju för f..n sämre. :evil: Den j..la experten. men nu är det historia. Mvh Jan

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: fre okt 02, 2009 22:36
av kuggen
tror det var mitt tips ändå (jonce).
12 grd enligt fabrikör av air fuel system (i USA).
detta är inget extremsystem.
körde med ca 6 grd. bromsservot döda tomgången hela tiden vid hård inbromsning tomgång justera upp förtändningen så gick tomgången upp till dryga 1600 rpm som jag sedermera ställde ned till ca 800 rpm (numer normal gång).
detta har varit ett rejält huvudbry, trodde först att servot var pajj.

iövrigt kolla temp på maskin går den varm ställ ned tändningen men jag har inte haft några problem. snäll kam bör det ligga kring 10 grd det borde du ha oxå.

Re: På måndag bär det av till Vetteverkstan!!!!!!

Postat: lör okt 03, 2009 12:33
av gta324
Jan, kommer ihåg din gula vette......har nog någon bild när den står på uppfarten. Kommer oxå ihåg den varit hos experter :lol:

Scanna: koppla in en dator och läs av alla givare i bilen.

Ställa tändningen (på en TPI): Dra ut EST kablen och ställ den på 6grader. Kan kanske gå bättre med 8 men 12 tycker jag låter maxat på en TPI maskin. Kommer ju ligga på närmare eller över 50grader vid cruise då? och fullgas över 40grader.

Vid justering av spjällens länge se för gudsskull till att justera TPS'en efter åtminstonde på MAF bilar, kan bli dyrt annars .

Kuggen: Vilken tillverkare vill ha 12grader baständning på ett TPI system, beror ju på hur kurvan ligger i boxen osv...osv....

Har själv hållt på med att ställa in TPI sprut sedan 2001-2, så jag har lite erf men lyssnar och provar gärna andras ide'er om de skiljer sig från mina....

Värme: mer förtändning ger varmare motor men kallare avgaser, avgasvärdena kan bli lite sämre dock bibehållet lambda då bilen är i closed loop. Men du kan ev tjäna lite mer vacuum vilket hjälper bromsarna. Men på en orginalspis bör inte detta vara ett problem.