Sida 1 av 1

Bromsoljebyte

Postat: ons okt 07, 2009 20:24
av Tommy Larsson
Hur ofta byter ni bromsolja? eller testar alla oljan för fukt i oljan innan byte ?
Har inte upplevt några prolem men undrar.
HERCULES

Re: Bromsoljebyte

Postat: ons okt 07, 2009 21:03
av vette.se
hercules skrev:Hur ofta byter ni bromsolja? eller testar alla oljan för fukt i oljan innan byte ?
Har inte upplevt några prolem men undrar.
HERCULES
Finns ingen anledning att chansa så byt en gång per år(oftare om du kör bana), kostar väldigt lite och man kan enkelt göra det själv med hjälp av en polare.

Det bästa bromsvätskan som finns på marknaden är Castrol SRF men det kostar därefter, näst bästa är Brembo SRF600.

Det är bara att tömma ur behållaren, fylla på ny och sen öppna ett ok i taget och pumpa länge för att få ut all gammal vätska. Det bästa brukar vara att använda ABS bleeder funktionen i Tech II för du får även ut vätskan i ABS enheten och det går mer eller mindre automatiskt.

Luftningssekvensen skiljer mellan årsmodellerna.
1997 to 2000 RR LR RF LF
2001 to 2004 RR LF LR RF

Re: Bromsoljebyte

Postat: tis nov 03, 2009 22:54
av 427cobra
Hur mycket bromsvätska går det åt vid ett byte?

I en annan tråd (Kylarvätske byte) skriver "FLNZ" att DOT4 är aggresivare mot packningar och slangar. DOT4 vätska är dock den vanligaste typen så om det stämmer att den är aggresivare så kan man undra varför DOT3 inte är vanligare, och vad är fördelarna med en DOT4 jämfört med DOT3 om den är aggresivare?

Re: Bromsoljebyte

Postat: tis nov 03, 2009 23:13
av FLNZ
427cobra skrev:Hur mycket bromsvätska går det åt vid ett byte?

I en annan tråd (Kylarvätske byte) skriver "FLNZ" att DOT4 är aggresivare mot packningar och slangar. DOT4 vätska är dock den vanligaste typen så om det stämmer att den är aggresivare så kan man undra varför DOT3 inte är vanligare, och vad är fördelarna med en DOT4 jämfört med DOT3 om den är aggresivare?
Det var här jag läste att DOT4 skulle vara aggressivare i mot slangar -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska Men det är förmodlingen ingen fara att köra DOT4, jag har det i min C5 nu.

Re: Bromsoljebyte

Postat: fre nov 06, 2009 23:18
av 427cobra
Testade bromsvätskan och mätaren indikerade att det var dax att byta. Har Googlat runt och hittat inget negativt om DOT4 i "nyare" bilar så det får det bli.
Hittade bland annat det här på http://www.flaglercountycorvetteclub.co ... rticle.pdf
"Brake fluid changing is actually an ongoing maintenance issue with all vehicles, but it is generally not specified in the maintenance program. If you wish to keep your ‘Vette for many more years, I would definitely recommend changing out the old brake fluid with fresh fluid. Since 1986, Corvettes use ABS brake systems, so if you change out the fluid in these models you should use either a DOT3 or better yet, a DOT4 fluid. Never use a DOT5 silicone based fluid in any ABS system. DOT3 and DOT4 fluids have one bad characteristic: They are hydroscopic, that is, they absorb water. Over the years, this can cause some corrosion and worse yet, performance degradation. DOT3 fluids can take only 7% water, but at even 3% saturation, the braking performance can degrade 30%. Refreshing fluid can be done at home, without system disassembly, by a total system bleed. However, remember this, bleeding ABS brakes takes special procedures compared to doing so on the simpler C1 – C3 brake systems."

Re: Bromsoljebyte

Postat: ons maj 25, 2011 22:15
av 745
hercules skrev:Hur ofta byter ni bromsolja? eller testar alla oljan för fukt i oljan innan byte ?
Hur bra är fuktmätarna för bromsvätska :?:
Jag själv och alla som jag känner som kör bana, byter vätska i början av säsongen & en del byter även inför varje race.
Är det någon som vet någon mätare som är tillräckligt tillförlitlig för att mäta fukthalten i en bil som ska hårdköras :?:

Re: Bromsoljebyte

Postat: mån jun 13, 2011 10:49
av dannec5
Vart får man tag på brembo srf600?

Mvh Danne

Re: Bromsoljebyte

Postat: mån jun 13, 2011 11:49
av Bengt
Du menar Castrol SRF eller Motul RBF600 ?

Castrol SRF har väl vette.se/vetteparts o jag har tidigare köpt den av Sandtler Support AB.
Motul RBF600 finns om inte hos ovan väl i varenda MC butik?

Re: Bromsoljebyte

Postat: mån jun 13, 2011 12:29
av dannec5
Var vette.se som skrev brembo srf600, men han kanske menade motul?

Är det motulen som gäller om man vill ha det näst bästa då?

Kommer förmodligen inte att köra bana, kanske ev provar på nå tag, men har inget planerat.

Mvh Danne

Vette.se skrev:

Finns ingen anledning att chansa så byt en gång per år(oftare om du kör bana), kostar väldigt lite och man kan enkelt göra det själv med hjälp av en polare.

Det bästa bromsvätskan som finns på marknaden är Castrol SRF men det kostar därefter, näst bästa är Brembo SRF600.

Det är bara att tömma ur behållaren, fylla på ny och sen öppna ett ok i taget och pumpa länge för att få ut all gammal vätska. Det bästa brukar vara att använda ABS bleeder funktionen i Tech II för du får även ut vätskan i ABS enheten och det går mer eller mindre automatiskt.

Luftningssekvensen skiljer mellan årsmodellerna.
1997 to 2000 RR LR RF LF
2001 to 2004 RR LF LR RF[/quote]

Re: Bromsoljebyte

Postat: mån jun 13, 2011 21:47
av Bengt
Motul är billigare o duger bra för de flesta. På en sån här bil byter man bromsvätska 1ggr per år, det är ju en bil med hyggliga fartresurser även som standard...

Re: Bromsoljebyte

Postat: tor sep 08, 2011 14:40
av turbo_kicken
Hej lyfter denna gamla tråd istället för att öppna en ny.

Ska byta bromsoljan i min z06 -02 och undrar om man kan använda en avluftare som suger ur bromsoljan från luftnippeln vid varje ok, eller är risken att man förstör nåt?

sen undrar jag vad ni använder för bromsolja i era bilar?

och går det åt ca 1 liter olja?

mvh johan