Sida 1 av 1

Bromsade hästar?

Postat: ons okt 14, 2009 19:23
av Candyman
om man bromsar en bil på tex 400 hästar på bakhjulet
Hur många häst finns det då i motorn?
skiljer det på automat o manuell?
utväxling? eller nåt annat :shock:

Re: Bromsade hästar?

Postat: tor okt 15, 2009 9:53
av JoBy
Det beror på hur stora friktionsförluster det är i växellåda och bakaxel. Det är olika på olika bilar.
På vissa bromsbänkar går det att efter 'gasningen' mäta friktionen genom att trycka ner kopplingen och låta bilen 'rulla' tills den stannar, fortfarande med växeln i. Friktionen kan då mätas beroende på hur fort rullarna bromsas in.

Re: Bromsade hästar?

Postat: tor okt 15, 2009 11:24
av vette.se
Candyman skrev:om man bromsar en bil på tex 400 hästar på bakhjulet
Hur många häst finns det då i motorn?
skiljer det på automat o manuell?
utväxling? eller nåt annat :shock:
Biltillverkarna säger själva att moderna drivlinor har 7-10% förlust, glöm de siffror du ser på amerikanska forum som säger 15-18% för manuell och 20-22% för automat - om det skulle finnas sanning i det så skulle oljan förstöras ganska så omedelbart med tanke med de temperaturer som skulle bli.
De siffrorna används för att bortförklara missvisningen som är i dynos med rullar(framförallt då DynoJet som är populär i USA).

Sen finns det flera sätt att mäta effekt, biltillverkarna använder den statiska metoden eftersom den ger högst siffror vilket passar dem i marknadsföringen. Sen finns den mer verklighetsnära svepmätningen.
Den statiska mätmetoden innebär att de kör bilen under full last en längre tid i varje varvtalspunkt tex 1000, 1200, 1400 .... osv och sedan plottar en effektkurva mellan mätpunkterna. Att den metoden ger högst effekt beror på att motorstyrningen hinner stabilisera sig och optimera sig och bilen presterar som mest.
Den vanligaste metoden är svepmätningen vilket motsvarar en acceleration från tex 2000rpm-7000rpm och effekten mätes kontinuerligt under hela svepet. Denna mätmetod ger lite lägre siffor men är mer intressant efterom den efterliknar verkliga förhållanden på väg och visar den effekt du verkligen får ut.

På Rototesten kan vi mäta både statiskt och med svep men vanligast är svep för det är ju så bilen används i verkligheten på väg.

De dynos som mäter förlust i drivlinan genom att accelerera upp till en viss punkt och sedan frikoppla och låta drivlinan sakta ner till stopp kan bara ses som en kul gimmick och är väldigt missvisande eftersom förlusten är starkt beroende av belastning och temperatur vilket man överhuvudtaget inte tar hänsyn till.