Sida 1 av 1

Knepig tändning

Postat: tor okt 15, 2009 18:52
av VetteFreddan
Jag kollade tändningen på vette idag och det knepiga var att stroboskop lampan blinkade oregelbundet när jag anslutit på tändkabel till cylinder 1. Man såg bara markeringen på veven var 10:e sekund. Så jag anslöt kabeln från stroblampan till cylinder 6 (då har det gått ett varav på veven och hamnar rätt igen) och då kunde jag se att bilen stod på 2grader efter!!!
Så min fråga är varför är tändimpulserna oregelbundna på samtliga cylindrar på vänster sida (förar sida). Kollade självklart inte tändingen då utan testade bara impulserna till lampan. Bilen är en 87 och går inte speciellt bra just nu.

Mvh Fredrik

Re: Knepig tändning

Postat: tor okt 15, 2009 19:29
av Vettemannen
VetteFreddan skrev:Jag kollade tändningen på vette idag och det knepiga var att stroboskop lampan blinkade oregelbundet när jag anslutit på tändkabel till cylinder 1. Man såg bara markeringen på veven var 10:e sekund. Så jag anslöt kabeln från stroblampan till cylinder 6 (då har det gått ett varav på veven och hamnar rätt igen) och då kunde jag se att bilen stod på 2grader efter!!!
Så min fråga är varför är tändimpulserna oregelbundna på samtliga cylindrar på vänster sida (förar sida). Kollade självklart inte tändingen då utan testade bara impulserna till lampan. Bilen är en 87 och går inte speciellt bra just nu.

Mvh Fredrik
På min så flyttade Autotec tändningen från 0 gr till 6 gr före och nu går den acceptabelt......förut stannade motorn när man bromsade in vid stopp eller liknande men det gör den inte nu.....

/Benny

Re: Knepig tändning

Postat: tor okt 15, 2009 19:59
av VetteFreddan
Ja helt klart skall jag ställa fram tändningen. Men hur kan tändningen ställa om sig när den är reglerad av ECM.en?
Och vad exakt gör spark control unit?

/Fredrik

Re: Knepig tändning

Postat: tor okt 15, 2009 21:18
av Vettemannen
VetteFreddan skrev:Ja helt klart skall jag ställa fram tändningen. Men hur kan tändningen ställa om sig när den är reglerad av ECM.en?
Och vad exakt gör spark control unit?

/Fredrik
Vad spark control unit gör har inte jag den blekaste aning om men det skulle vara kul att veta.

/Benny

Re: Knepig tändning

Postat: fre okt 16, 2009 6:34
av gta324
Ställ den på 6grader före med EST kablen urkopplad.

ECM kontrollerar tändningen men för att göra det rätt skall fördelaren stå på 6grader "mekaniskt" utan ECM/EST inkopplad. Ändrar den sig så är fördelaren inte riktigt fastskruvad. ECM kan inte veta (om man inte talar om det) hur fördelaren står mekaniskt, därför är det viktigt att man ställer den som den skall vara dvs 6grader på en TPI.

Nya tändkalbar kanske?

Re: Knepig tändning

Postat: fre okt 16, 2009 8:36
av VetteFreddan
Jag skall prova ställa fram tändnigen tilll 6 grader.Allt är nytt, Rotor,fördelarlock,tändkablar stift osov. EST kabelen hade jag urkopplad. Men jag tror inte att detta kommer att fixa mitt problem med oregelbundna tändimpulser. I och med att det var omöjligt att kolla tändningen när jag anslöt till cylinder 1. Även om tändnigen står fel så bör man väl kunna läsa av den i allafall. Är Ignition spark control module uppdelad så att en halva sköter 4stift och den andra resterande?


/Fredrik

Re: Knepig tändning

Postat: fre okt 16, 2009 9:30
av JoBy
Du säger att motorn går illa. ör att stroblampan ska tändas måste det bli gnista.

Jag fick ett liknande problem med min men den tände bara någon gång ibland och vägrade starta. När jag tog ur ett stift och kollade så fanns det gnista. Den luktade bensin och vägrade starta ens på startgas.

När jag skulle kolla tändningen funkade inte stroblampan.

Tog jag ur stiftet såg jag gnistan igen men jag tyckte den var klen. Även stroblampan fungerade då.

Med stiftet tillbaka i cylindern slutade stroblampan fungera igen.

Problemet var att antingen tändmodulen eller tändspolen var klen så att den orkade inte slå igenom gnistan med kompressionstryck på stiftet. Därför fugerade inte heller stroblampan då.

Jag monterade MSD 6AL och tillhörande tändspole och problemen försvann.

Re: Knepig tändning

Postat: lör okt 17, 2009 23:59
av VetteFreddan
Ja, jag har troligen en dålig tändspole eller tändmodul. Jag har beställt en ny tändspole då den är det billigaste av dessa. Värt ett försök. Det blir lite dyrare att gå på hela MSD kittet då jag inte tänkt att trimma i nuläget,så det är lite overkill för min del. Är det vanligt att svängningsdämparen rör sig?

/Fredrik

Re: Knepig tändning

Postat: sön okt 18, 2009 10:39
av Jake
VetteFreddan skrev:Ja, jag har troligen en dålig tändspole eller tändmodul. Jag har beställt en ny tändspole då den är det billigaste av dessa. Värt ett försök. Det blir lite dyrare att gå på hela MSD kittet då jag inte tänkt att trimma i nuläget,så det är lite overkill för min del. Är det vanligt att svängningsdämparen rör sig?

/Fredrik
rör sig svägdämparn är den kass.

Re: Knepig tändning

Postat: mån okt 19, 2009 12:00
av JoBy
VetteFreddan skrev:Är det vanligt att svängningsdämparen rör sig?
Min gjorde det iallafall.

Re: Knepig tändning

Postat: mån okt 19, 2009 17:46
av Jake
Jake skrev:
VetteFreddan skrev:Ja, jag har troligen en dålig tändspole eller tändmodul. Jag har beställt en ny tändspole då den är det billigaste av dessa. Värt ett försök. Det blir lite dyrare att gå på hela MSD kittet då jag inte tänkt att trimma i nuläget,så det är lite overkill för min del. Är det vanligt att svängningsdämparen rör sig?

/Fredrik
rör sig svägdämparn är den kass.
Kanske skulle förtydliga :). kan du röra ringen för hand är den slut, vobblar den är det inte heller bra. däremot om den svänger lite i rotationsriktningen så är det normalt, men det är mycket svårt att se.