Sida 1 av 1

Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: mån okt 26, 2009 22:58
av NiclasNohren
Har aldrig funderat så mycket kring motorns arbetstemp tidigare, då min funkat fint i fyra somrar (tills nu). Tydligen hade min databox slutat kommunicera med fläktarna, vilket resulterat i att motorn gått varm. Resultatet blev planing av toppar och nya packningar (och en massa annat när motorn ändå var isär). Dock har jag lite dålig koll på vad tempen ska vara i motorn. Vid landsväg låg min idag (7 grader varmt och duggregn) på 98-100 grader. Vid långsam körning var den upp och vände på 108 grader (men gick sedan ner när fläkten drog igång). Men visst känns det väl högt? Ska kolla vattennivån när tempen gått ner lite mer.

/Niclas

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tis okt 27, 2009 0:38
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag har en -93 Lt1, vid landsvägskörning vår,sommar ,höst så
ligger tempen stadigt på 89 grader. Sen så har jag låtit koppla
båda kylfläktarna till en vippbrytare så att jag kan välja, om en
eller båda fläktarna ska gå ! Funkar väldigt bra.
Hälsningar / Peter A

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tis okt 27, 2009 21:32
av NiclasNohren
Hde en känsla av att temperaturen tidigare brukade landa kring 92 grader, vilket ju ligger nära din temp. Kan det vara ett problem om man har för mycket vätska i kylsystemet. Noterade ikväll att vätskan ligger vid "Hot" strecket när bilen är riktigt kall.

Mvh,

Niclas

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tis okt 27, 2009 22:32
av Peter Anjou
Hejsan !
Det står faktiskt i Owners Manual att man ska fylla coolant recovery tank,
den som sitter framför hö framhjul till "HOT" märket på stickan !
Hälsningar / Peter A

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tis okt 27, 2009 22:49
av Hot Rod
Jag kör en sväng med min fräna -92 imorgon :mrgreen: och återkommer.

Dock borde termostaten styra tempen vid landsvägskörning och fläktarna vid låg fart. Då går de inte igång förrän vattentemp en bra bit över 100 grader (104/108 grader, fan 1/2) om AC är off (och det är den väl nu?) så det du skriver är nog kanske ganska normalt?

För mycket kylvätska kan knappast ge värmeproblem...

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tis okt 27, 2009 22:55
av Peter Anjou
Hejsan !
Vad händer om det finns luft i kylsystemet, det borde bli
varmare !? Sen finns det ju 2 st luftnipplar som man ska
öppna när man fyller på kylarvätska, en på Hö sida om
trottel huset + en ovanför vattenpumpen på andra sidan !
Hälsningar / Peter A

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tis okt 27, 2009 23:40
av NiclasNohren
Hot Rod: Tack! Toppen om det är några stycken som kollar sina temperaturer vid landsväg-/stadskörning som referens.

Peter: Tack för info om kylarvätskan. Tror inte det är luft i systemet heller. Eventuellt har jag kanske inget egentligt problem heller. Tempen skenar ju inte utan går ner när fläktarna går igång. Frågan är om termostaten inte öppnar så tidigt som den borde. Har förvisso en helt ny installerad när motorn var isär nyss (cirka 15 mil sedan), men man vet ju aldrig.

Mvh,

Niclas

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: ons okt 28, 2009 14:19
av 745
NiclasNohren skrev:Har aldrig funderat så mycket kring motorns arbetstemp tidigare, då min funkat fint i fyra somrar (tills nu). Tydligen hade min databox slutat kommunicera med fläktarna, vilket resulterat i att motorn gått varm. Resultatet blev planing av toppar och nya packningar (och en massa annat när motorn ändå var isär). Dock har jag lite dålig koll på vad tempen ska vara i motorn. Vid landsväg låg min idag (7 grader varmt och duggregn) på 98-100 grader. Vid långsam körning var den upp och vände på 108 grader (men gick sedan ner när fläkten drog igång). Men visst känns det väl högt? Ska kolla vattennivån när tempen gått ner lite mer.

/Niclas
Jag har upplevt det här ett många gånger med min C4 (som har en L98) utan några som helst problem (det finns ett antal trådar om det här, om du vill veta mer).
Om jag har förstått det hela rätt har man valt en hög arbetstemperatur för att få bättre avgasvärden.
Jag tror inte att det är något att oroa sig för så länge den vänder neråt vid 108 grader (under förutsättning att kylsystemet är tätt, luftat och man har rätt och fräsch glykol i systemet).
Men om man tycker att det hela känns allt för jobbigt har jag hört att man kan byta termostat(men eftersom motorn är konstruerad för den här temperaturen är det nog dumt att göra det).

Lycka till!

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: ons okt 28, 2009 17:48
av Hot Rod
Nu har jag varit ute och kört idag :mrgreen: Utetemp ca 5 och vattnet låg på ca 90 grader hela tiden (89 och 91 ibland) både på landsväg och stadstrafik, både med AC i AUTO (ena fläkten går) och OFF (fläktar av). Med AC AUTO (och max kallt inställt, brrr) så gick den upp till 92 i stadstrafik.

Stod stilla en stund med AC OFF och då steg tempen sakta, vid 100 slog jag på AC så en fläkt startade och då sjönk den igen.

Min förra Vette (-87) hade ej fungerande AC och där gick fläktarna bara igång vid höga tempar, hade en switch till dem så kunde jag starta dem när jag ville.

Låter lite högt med 98-100 på landsväg, vet du vad det är för temp på din termostat och har du kollat så kylaren inte är igensatt? Du skriver att din temp var uppe och vände på 108, det låter lite som att din AC inte fungerar?

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: ons okt 28, 2009 19:50
av Vettemannen
745 skrev:
NiclasNohren skrev:Har aldrig funderat så mycket kring motorns arbetstemp tidigare, då min funkat fint i fyra somrar (tills nu). Tydligen hade min databox slutat kommunicera med fläktarna, vilket resulterat i att motorn gått varm. Resultatet blev planing av toppar och nya packningar (och en massa annat när motorn ändå var isär). Dock har jag lite dålig koll på vad tempen ska vara i motorn. Vid landsväg låg min idag (7 grader varmt och duggregn) på 98-100 grader. Vid långsam körning var den upp och vände på 108 grader (men gick sedan ner när fläkten drog igång). Men visst känns det väl högt? Ska kolla vattennivån när tempen gått ner lite mer.

/Niclas
Jag har upplevt det här ett många gånger med min C4 (som har en L98) utan några som helst problem (det finns ett antal trådar om det här, om du vill veta mer).
Om jag har förstått det hela rätt har man valt en hög arbetstemperatur för att få bättre avgasvärden.
Jag tror inte att det är något att oroa sig för så länge den vänder neråt vid 108 grader (under förutsättning att kylsystemet är tätt, luftat och man har rätt och fräsch glykol i systemet).
Men om man tycker att det hela känns allt för jobbigt har jag hört att man kan byta termostat(men eftersom motorn är konstruerad för den här temperaturen är det nog dumt att göra det).

Lycka till!
Som 745 skriver så är det inget farligt alls tror jag för Vettarna kallas ju för tryckkokare och det betyder hög temp speciellt inne i stan. Min 86:a brukar tillfälligt komma upp till 110-113 grader när man gasar inne i stan men den skunker ganska snabbt ner till runt 90 på landsväg....så jag har slutat att oroa mig faktiskt. Man var ju lite skitnödig i början av alla höga temperaturvärden.

/Benny

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tor okt 29, 2009 10:22
av Hot Rod
Nja, nog låter det som att något inte är helt rätt. Vid den här tiden på året ska det inte behövas några fläktar för att hålla tempen under kontroll så länge bilen rör sig. Jag körde igår i stan med alla fläktar av utan nån minsta tendens till att tempen steg. När jag stod still på tomgång hemma på uppfarten så stod jag väldigt länge innan tempen var uppe i 100 och då avbröt jag.

Har du problem nu så blir det nog värre till sommaren när utetempen är högre.

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tor okt 29, 2009 19:02
av 745
Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... temperaturär lite mer information om temperatur på LT1.

Vid körning i lågt tempo stiger temperaturen snabbt, och om temperaturen är 7 grader i stället för 20 grader så är det klart att motorn kyls effektivare (men arbetstemperaturen borde inte skilja så mycket eftersom motorn är konstruerad för att få en viss arbetstemperatur).

Jag kör själv min C5 till & från jobbet så länge det inte är allt för blött eller minusgrader, det innebär en del kökörning :evil: då temperaturen stiger överraskande snabbt & högt trots den låga utomhustemperaturen, men efter 4 år med C4 & 3 år med C5 är det inget som jag är speciellt orolig över.

Men jag minns alla gånger som jag suttit och våndats i C4an över temperatur som bara stiger & stiger tills när fläkten äntligen går igång :D .

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tor okt 29, 2009 20:24
av Scania
Ja därför tycker jagdet är skönt att ha knappar för att styra dom manuellt.
Tog bort Ac_n och ersatte på en pulley och då tog jag även bort ac kylaren som sitter framför kylaren och jäklar vilken skillnad på kylning. Går på sin höjd upp till 72 grader vid landsväg och sen har jag en termostat som öppnar tidigare men jag funderar på att byta tillbaka för att få den lite varmare.

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: tor okt 29, 2009 21:29
av Kjelle

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: fre okt 30, 2009 1:54
av NiclasNohren
Tack alla för utförliga svar. Jag antar med detta att jag egentligen inte har nåt problem med att motorn går varm, utan att det helt enkelt är normal arbetstemperatur för dessa motorer. Det är skönt att höra!

Mvh,

Niclas

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: fre okt 30, 2009 19:47
av Harry Bosch
Hej,min C4-93 låg aldrig över 90 grader i sommras och kanske 80 på landsväg.
Nu innan jag ställde in den låg den på 78 grader hela tiden,det sitter en"trimmtermostat"i,jag kanske har för låga tempar!?

En sådan termostat kan ju inte vara nyttig för motorn,jag menar den måste ju gå bäst med en arbetstemperatur som är avsedd för motorn?

Dom ska väl gå hett!Ska jag byta termostat?

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: fre okt 30, 2009 21:52
av 745
Om motorn går för kallt borde väll motorstyrningen kompenserar det med mer bränsle som ger högre förbrukning och sämre effekt.
MEN
Varför har någon bytt termostat :? ? Kan det bero på att att denna någon gjort har gjort det för att kompensera för andra justeringar?

Själv försöker jag alltid återställa till orginal om det inte är större och välgjorda modifieringar som är gjorda.

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: fre okt 30, 2009 23:03
av Harry Bosch
Jag antar att föregående ägare gjort det för att den ska ge mer bensin så att styrenheten skall tro att den går kallt!

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: lör okt 31, 2009 13:01
av Scania
Mer tändning, mer bränsle och ett annat chip samt termostatbyte
Torde väl vara en trolig förklaring till din tidigare ägares ändringar

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: sön nov 01, 2009 17:30
av Ingo
Harry Bosch skrev:Hej,min C4-93 låg aldrig över 90 grader i sommras och kanske 80 på landsväg.
Nu innan jag ställde in den låg den på 78 grader hela tiden,det sitter en"trimmtermostat"i,jag kanske har för låga tempar!?

En sådan termostat kan ju inte vara nyttig för motorn,jag menar den måste ju gå bäst med en arbetstemperatur som är avsedd för motorn?

Dom ska väl gå hett!Ska jag byta termostat?
med trimchipen följer ofta en kallare termostat.
Arbetstempen på orginaltermostaten är avsedd att ge så rena avgaser som möjligt.
men visst är det sant att en kalla motor far mer illa,men det rör sig ju om sommarbilar med ac,så nog uppnår dom arbetstemp ändå,fast täta oljebyten rekommenderas.fast det är nog få som kör just över 500 mil med oljan i de svenska corvetterna...

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: mån nov 02, 2009 0:47
av NiclasNohren
Jag brukar ligga mellan 150-200 mil per år med min bil och byter olja varje år. Har kört den i helgen både länge och varierat och arbetstempen ligger på runt 98-100 grader. Bilen fick stå länge på garageuppfarten med motorn igång medan jag tvättade den, och tempen var som mest uppe i 101 grader. Dock gick tempen upp till 104 grader tillfälligt när jag åkte sakta uppför backarna i villaområdet där jag bor.

Mot bakgrund av vad ni andra skrivit här så verkar läget således lugnt. Står nu i valet och kvalet om bilen ska säljas eller vara kvar. (Har lagt ner lite mer än jag räknat med på reparationer i år, och känner att det kanske vore sjysst att uppgradera till en C5 efter 4 år med denna bil). Skulle jag sälja känns det i vart fall som att jag kan göra det med gott samvete, det är inte mycket som inte är bytt på den här bilen sedan jag köpte den för fyra år sen.

/N.

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: ons jul 27, 2016 12:28
av Leif Eriksson
Hej.

Hittade nu en tråd från 2009. Med mycket läsvärt angående temperaturen.

Och undrar om Peter A. kommer ihåg hur han kopplade in brytaren.

// Leif

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: ons jul 27, 2016 18:34
av Peter Anjou
Hejsan!
Jag kommer inte ihåg hur det var kopplat!
Jag har för mig att det var kopplat så när jag
köpte bilen!

Det mesta är ju ombyggt nu, så hur det var kopplat
går inte att se nu!

Det borde inte vara nåt större problem att lösa, om
man är "el kunnig ".

Re: Vad är normal arbetstemperatur på motorn ('92 LT1)

Postat: ons jul 27, 2016 21:50
av Leif Eriksson
Hej.

Tackar Peter A.

Som jag har skrivit om detta problem i en annan tråd här så hoppas jag att träffa en grön Corvette på klubbmästerskapen på Mantorp Park så får vi hoppas det löser sig.

// Leif.