Har sagt till mig själv att inte förstöra originalspisen, men har kommit på att den gamle LS5:an är rätt trött egentligen.... planerar att lyfta ur motorn till hösten och se över den...... å då kan man ju lika väl göra nåt åt effekten också.... litegrann...
dagens 8,5:1 i komp är ju inget man skryter över.... så kanske en uppsättning TRW 12,5 kolvar, en L88:a kam, enplans alu. insug, MSD eller nåt liknande hade förmodligen gjort bilen väldigt trevlig till en billig peng utan att toktrimma.....
Har ni några tips på liknande "kit" som ger runt 400 hästar utan att behöva förstöra originalstuket.... vill ju behålla mina grenrör och ha en tomgång runt 1000 varv.....?
Jag har liknande tankar med min L48 motor. Men jag tycker mig ha sett alldeles förmånga "hemmatrimmade" motorer som sedan inte fungerar som dom ska. div problem med värme, tomgång dåliga lågfartsegenskaper mm.mm. Jag "offrar" gärna några hästar för tilförlitlighetens skull. Jag är ingen trimexpert så jag tänkte i såfall ta vad jag tror är den säkra vägen. Köpa ett "kit" från exempelvis Edelbrock med toppar, kam insug och förgasare där grejerna är provade utifrån en orginalmotor och testresultaten förhoppningsvis borgar för en lagom trimmad motor med fortsatt hög tillförlitlighet. Funkar detta bra tror jag också att det är ett billigt alternativ, i annat fall kostar det massor av tid och pengar för att få ordning på strul och problem som kanske uppstår.
Jag tycker att 12,5 komp är på tok för högt för gatan. Jag har använt följande "recept" på min LS4 454 motor och den bromsar ganska så exakt 400 hk/600 Nm, tomgång på 700 rpm utan problem, inga värmeproblem, kör på 95 oktan och den är mycket snällkörd:
Komp: 9,0:1
Toppar: Edelbrock aluminium ovalportstoppar (flödar motsvarande ett par lätt portade original ovalports toppar)
Headders + 2.5 tums avgassytem
Holley 750 cfm förgasare (har i och för sig ett Holley insprut numera)
Edelbrock Torker II insug (enkelplans)
Hydraulkam (kommer inte ihåg exakta värden på den, men den är anpassad för ett komp på 9,0:1. Jag har data på den hemma)
Akta dig som sagt var för att trimma för hårt, för då blir bilen bara tråkig/jobbig att köra.
L88a kammen e en gammal kam så inte har så mycket att sätta emot dom modernare kammarna.
Satsa på en hyffsad Hydralkam eller rullkam och ett komp runt 10-10.5 så kommer det nog att funka.
Krön det hela sedan med en Holley 850 och ett bra insug ,modell Performer RPM eller liknande 2 plans.
Min gamla motor bromsade 507Hk och såg ut såhär:
.030 borr
10.5 Hyperkolvar (aldrig igen,satsa på smidda från ruta ett)
Milt portade #781 lock med stora ventiler
performer RPM insug
Holley 850 Dubbelpumpare
Erson Hydralkam med ca .580 i lyft (duration kommer jag ej ihåg,men den va orolig på tomgång)
Resultatet blev en skojig motor som drog som fasiken över 3000 Rpm
Jag vet inte vad det blir av min ännu eftersom den ska genomgå en del förändringar den närmsta tiden. Men det blir värre än det var innan iaf. och nu e den på 500hk. Jag rekommenderar att man lämnar in motorn (om man nu inte e riktigt kunnig) till experter på trimmade V8:or. då får man det riktigt gjort (för hoppningsvis hehe)! Eriksson håller ju på för fullt!
min tanke att trimma är ju att hålla mig till ett originalkoncept, dvs, en vass originalkam, "typ" L88:a, behålla mina ovalportstoppar, största ventilerna sitter där redan så räcker gott å väl, ett lågt ovalportsinsug så jag slipper ta hål i huven, skaffa lite mer komp, och 12,5 komps TRW hamnar ungefär på 11 med mina toppar i verkligheten, så det låter värre än vad det är., å det kanske även blir lägre men inte under 10.... å självklart ska jag inte bara bulta i kolvar utan det blir 0,30 borr och balansering av hela motorn... så de tips som jag egentligen är ute efter är ju ett insug modell LS6 eller liknande, fast med ovalport, och att det bygger lågt... tänkte även behålla min Holley 800 spreadbore eller vad den heter när två portar är större?.. sen även en lämplig hydrualkam, behöver ju inte vara en L88, utan en liknande, gärna då en modernare som drar över hela registret och upp till 5500-6000 varv så där....