Avgasrening

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Avgasrening

Inlägg av GP »

Tjenare, funderar på att ta bort avgasreningen nu i vinter...

Ni som har tagit bort den, hur har ni gått tillväga när ni tagit bort den?
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Avgasrening

Inlägg av Ingo »

Varför?
men har du en 88 så kan du ju ta bort den.
men ser inga fördelar förutom ökat buller egentligen.
men är det paj så kan du bara köra ett spett genom keramiken i huvudkaten,och hälla ut resterna.
i princip kan man göra samma sak med precattarna,men efter som röret är böjt är det lite mer problematisk,så många köper en ypipa utan precatar
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1777
här med ny kat,ser inte att ecklers säljer löst rör längre..
Formellt sett så ska katen sitta kvar även om den inte fungerar så ett katersättningsrör kan bilprovningen bråka om,men precatarna brukar dom inte ha synpunkter på eftersom få bilar har sådana.
sedan finns ju luftpumpen,men att plocka bort den är mycket väsen men lite ull(som när man ska klippa grisen)
så vill du ha kvar din egen avgasrening för framtida behov så får du tigga defekta prylar av någon annan corvetteägare.
Jag byggde om huvudkaten till en "glasspack"ljuddämpare,men den funkade inget vidare,mest beronde på att röret jag monterade in hade för lite hål..
men tigger man ett riktigt rör av en ljuddämpartillverkare,och har långtrådigt dämpmaterial så kan det nog bli en hyfsad dämpare..
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

cattarna är redan rensasde, allihopa :P

jag funderade på att ta bort lufpumpen som sitter i motorrumet, mestadels för att jag tycker den är så ful...
och som du sa, eftersom det är en 88 så ska det ju inte vara några problem på bilprovningen..
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Ingo skrev:Varför?
men har du en 88 så kan du ju ta bort den.
men ser inga fördelar förutom ökat buller egentligen.
men är det paj så kan du bara köra ett spett genom keramiken i huvudkaten,och hälla ut resterna.
i princip kan man göra samma sak med precattarna,men efter som röret är böjt är det lite mer problematisk,så många köper en ypipa utan precatar
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1777
här med ny kat,ser inte att ecklers säljer löst rör längre..
Formellt sett så ska katen sitta kvar även om den inte fungerar så ett katersättningsrör kan bilprovningen bråka om,men precatarna brukar dom inte ha synpunkter på eftersom få bilar har sådana.
sedan finns ju luftpumpen,men att plocka bort den är mycket väsen men lite ull(som när man ska klippa grisen)
så vill du ha kvar din egen avgasrening för framtida behov så får du tigga defekta prylar av någon annan corvetteägare.
Jag byggde om huvudkaten till en "glasspack"ljuddämpare,men den funkade inget vidare,mest beronde på att röret jag monterade in hade för lite hål..
men tigger man ett riktigt rör av en ljuddämpartillverkare,och har långtrådigt dämpmaterial så kan det nog bli en hyfsad dämpare..
Gäller det samma avgaskrav på en 86:a?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Jo
det är 89 och nyare som måste ha fungerande avgasrening,på tidigare ska den sitta kvar men behöver inte fungera.
co halt o sluten vevhusventilation måste däremot ligga inom godkända ickekatvärden och finnas.
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

jag har en -84 och där mäts endast co halten som får vara max 4,5%.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Ingo skrev:Jo
det är 89 och nyare som måste ha fungerande avgasrening,på tidigare ska den sitta kvar men behöver inte fungera.
co halt o sluten vevhusventilation måste däremot ligga inom godkända ickekatvärden och finnas.
Jag undrar om det är nåt annat som gäller när det som min är en flyttgodsbil...det finns nån betäckning i papperen, det står under dispenser: "F97B Införts tullfritt". Någon som vet lite mer vad det betyder?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

ring närmaste bilprovning dom kan svara på frågor som gäller för din bil såsom avgaskrav,belysning mm.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

BennyLarsson skrev:
Ingo skrev:Jo
Jag undrar om det är nåt annat som gäller när det som min är en flyttgodsbil...det finns nån betäckning i papperen, det står under dispenser: "F97B Införts tullfritt". Någon som vet lite mer vad det betyder?

/Benny
Det innebär att enda avgasreningskravet du har är koloxiden och sluten vevhusventilation,(andra bilar var det tvunget att fungera katreningen på vid typning.)
Du slipper gula blinkers bak och kan ha vita fram vilket innebär gemensam lampa för park o blink
du slipper sidoblinkers får ha orginalsäkerhetsbälten,och ytterbacklspeglar .
Du kan tydligen även behålla det symmetriska ljuset,även sealed beam,men det är så kasst att man vill byta ändå.
Bilen är dessutom intagen tullfritt.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Någon som vet hur avgasreningen fungerar?
Jag menar den "boxen" som sitter vid ac:n
Corvette `88

Skriv svar