Sida 1 av 1
glapp styrning
Postat: ons nov 04, 2009 11:10
av ridder
hej jag har glapp i någon av knutarna som går från ratt till styrsnäckan
kan man byta delar av den eller måste man byta hela stången
och i så fall går det att byta hela delen utan att behöva rota med ratten
jag menar ifrån motorrummet
tacksam för svar och tipps
mvh ridder
corvett cab 96a lt 1 motor
Re: glapp styrning
Postat: sön nov 08, 2009 10:45
av M Nordin
Är du säker på att det ngn knut som glappar?
På tidiga bilar fins det en skarv på axeln mellan knutarna bestående av en hylsa med en vulkad gummiförbindning till den andra axeländen. Släpper vulkningen känns det som att styrningen "släpper" och får en bit dödgång (finns ett rörstift som hndrar axlarna att rotera fritt!). På min -84 kan man inte ta loss axeln utan att antingen lossa rattstången eller kuggstången. Jag tar hellre rattstången...
MN
Re: glapp styrning
Postat: sön nov 08, 2009 12:10
av Jake
ska du ge dig på rattstången så var försiktig, den är fjäderbelastad och hopparisär och sprutar smådelar i ansiktet på dig när du släpper sprinten. (glasögon rekomenderas)
Sedan när du ska ha ihop den så krävs egentligen ett specialverktyg, men det går med starka nypor om man är två.
Re: glapp styrning
Postat: mån nov 09, 2009 13:15
av M Nordin
jake, du behöver väl inte ta isär rattstången för att ta bort den?
MN
Re: glapp styrning
Postat: mån nov 09, 2009 18:07
av ridder
hej vet ej hur man gör vet du?
tacksam för instruktion
mvh ridder

Re: glapp styrning
Postat: ons okt 20, 2010 18:59
av hankar
Hej
håller på att plocka ner den övre delen av rattstången för att byta lager.
hur får man den delen som lagrena sitter i.
det är typ en bult/nit på höger och vänster sida, dom borde bort HUR?
Hans
Re: glapp styrning
Postat: ons jan 05, 2011 15:46
av hankar
hej
jag har plockat isär för att byta lager när jag gjorde det ramlade det den en typ av metal fjäder eller liknande ca 2 cm lång och 4 mm bred och den är vikt kan inte lista ut var den ska sitta hjälp
jag klarar inte att lägga in en bild
Hans