Sida 1 av 2

Trimma Lt1 -95

Postat: ons nov 11, 2009 10:11
av Porginal
Vad köper man??

Har efter timmar av sökandes i summitracing.com efter vad man ska köpa för kul att skruva på under vintern.

Saken är ju den att bilen e orginal nu, dock har jag ett vortech kompressorpaket som jag skall montera i vinter.
Då hör det ju till att det e ju lika bra att renovera motorn innan, känns lite onödigt att försöka trycka på 100+ hk på en bil som rullat 13000mil.
Men i och med renoveringen så kan man ju lika gärna fortsätta pilla lite, men vad köper man?

Ge mig tips! ingen som har ett liknande projekt eller haft?

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: ons nov 11, 2009 12:26
av Jake
äh på med kompressorn bara och kolla hur det funkar.

Renovera motorn kan du göra när du bestämmer dig för att trimma vidare :)

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: ons nov 11, 2009 13:50
av Porginal
Jo det e ju en tanke, men va mest lite frågan att jag e lite sugen på att trimma vidare direkt!
Så när man ändå ska hinka ner kompressorn och renovera automaten så kan man ju lika gärna slå på stort och dona lite mer grejer...

Frågan e vart man börjar och vad man väljer.

ska man byta stakar och kolvar? kanske ett strokerkit?
toppar?
Kam?
headers eller inte?
Avgassystemet blir ju nytt i vilket fall, e tråkigt att smyga vilket man gör nu med orginalet.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: ons nov 11, 2009 23:59
av kuggen
http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... index.html

bästa av allt är PARTSLIST som de även specar allt i bygget med.

grabbarna vet vad dom gör, du får det svart på vitt.

chevy high performance kör oxå bra bänkningar.

gm high tech performance.

finns ingen i detta avlånga land som har mer kunskap, inte i närheten.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: tor nov 12, 2009 13:35
av Porginal
Tack för det inlägget, det gav många svar

Ska sätta mig i helgen och tokläsa igenom alla artiklar. Tänkte få allt beställt innan jul, så det bara e att plocka ihop grejerna till våren :P

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: tor nov 12, 2009 18:54
av Jake
Det finns en på forumet som har en liknande motor ... fast 383 behöver inte säga att den inte var billig :)

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: tor nov 12, 2009 19:29
av 745
Du har trimmat för och gör det rätt från början verkar det som.
Vad har du för vxl.låda - bakaxel :?:

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: tor nov 12, 2009 20:39
av Scania
Ett lt4 kitt då? Blir ju en hel del mer pang pang i motorn med det.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: fre nov 13, 2009 0:59
av JoBy
Eftersom motorn ger 300 hp i orginalskick är toppar, insug och kam hyggligt bra.
Att kompsänka är det viktigaste på en LT1. Om du siktar på 400 hk så håller vilka kolvar som helst med lägra komp.
Pajjar kolvarna på den effekten har motorn antagligen spikat, och då pajjar även dyrkolvar.
Byter du till E85 så bör 400 hk inte var några problem med dom kolvar som sitter i heller.

Däremot tror jag du har svårt att bara öka effekten med 100 hp med kompressorn.

Att lägga pengar på LT4-prylar och liknande är vansinnigt om du ska köra överladdat. Skillnaden i flöde är inte större än att du får samma effekt genom att ladda på aningens mer till en bråkdel av kostnaden.

Om du ska optimera motorn för kompressorn så byter du till en lämpligare kam och kolvar som ger lägre komp. Ska du över 500 hp på hjulen så bör du även byta till bättre stakar och kanske även vevaxel för att sova gott.

Du kommer att inse att automatlådan är ett betydligt större problem än att få effekt i motorn. Även efter att du har renoverat och preppat den.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: fre nov 13, 2009 1:51
av Porginal
JoBy skrev:Eftersom motorn ger 300 hp i orginalskick är toppar, insug och kam hyggligt bra.
Att kompsänka är det viktigaste på en LT1. Om du siktar på 400 hk så håller vilka kolvar som helst med lägra komp.
Pajjar kolvarna på den effekten har motorn antagligen spikat, och då pajjar även dyrkolvar.
Byter du till E85 så bör 400 hk inte var några problem med dom kolvar som sitter i heller.

Däremot tror jag du har svårt att bara öka effekten med 100 hp med kompressorn.

Att lägga pengar på LT4-prylar och liknande är vansinnigt om du ska köra överladdat. Skillnaden i flöde är inte större än att du får samma effekt genom att ladda på aningens mer till en bråkdel av kostnaden.

Om du ska optimera motorn för kompressorn så byter du till en lämpligare kam och kolvar som ger lägre komp. Ska du över 500 hp på hjulen så bör du även byta till bättre stakar och kanske även vevaxel för att sova gott.

Du kommer att inse att automatlådan är ett betydligt större problem än att få effekt i motorn. Även efter att du har renoverat och preppat den.
Intressant inlägg, jo att växelådan kommer att vara bekymret vet jag, men det ska ju va automat pga av att det e en glidarbil kommer inte att användas för att köra något hårt med den.

nja de säger ju att kompressorn ska ge 100hk på en orginal motor, men håller med dig värre stakar och kolvar får det nog bli, och en lämplig kam.

Funderar på att lämna in topparna och insuget för portning tror det kommer kapa en del kostnad, kollade på lt4 packet men det kostar ju en del.

frågan e om man ska gå så långt att man kör eftermarknadssprut eller om man ska hitta någon som gör chip till bilens orginala?

Kompressor paketet e ett bulta på vortech, enl tillverkaren +125hk enda e ju högre bränsletryck och tändningsmodul

fortsatt gärna lagga mer förslag, och att det kostar pengar det har jag medvetenskap om...

intressant att få veta vad andra tycker :)

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: fre nov 13, 2009 2:30
av JoBy
Porginal skrev: Kompressor paketet e ett bulta på vortech, enl tillverkaren +125hk enda e ju högre bränsletryck och tändningsmodul
Eftersom det som du säger är 'bulta på' så går det inte att ladda mycket.
Kanske 0.3 till 0.4 bar och det är väl kanske det som går med det höga komp LT1an har.
Att fuska med bränsletryck är ingen bra lösning men med så lågt ladd funkar det hyggligt.

Ju mer du trimmar desto sämre blir denna lösning. Det är mycket bättre att chippa orginalboxen eller att montera eftermarknads-sprut.

Om man försöker lösa extrabränslet enbart med höjt bränsletryck med progressiv regulator ( FMU tror jag Vortech kallar den ) så blir det fort problem.
Du behöver dubbla difftrycket över spridarna för 50% mer bränsle.
300 hk orginal + 150 hk från laddtryck för enkelhetens skull. ( 50% mer effekt)
Det kräver ungefär 0.5 bar laddtryck.

300 orginalhästar förbrukar ca 1.6 minutliter bränsle med 3 bar bränsletryck.
450 hästar förbrukar alltså ungefär 2.4 minutliter bränsle med 6.5 bar bränsletryck. ( 3*2 + 0.5 eftersom difftrycket är dubblat och det är 0.5 bar laddtryck i plenumet).

Jag antar att Vortech har skickat med en extra bränslepump att koppla på ledningen för att klara det högre trycket.

För att dubbla effekten skulle det krävas 3.6 minutliter med 13 bar bränsletryck.
Med chip och större spridare krävs det fortfarande 3.6 minutliter men bara 4 bar bränsletryck.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: fre nov 13, 2009 23:09
av Jake
Kan kanske tillägga i debatten att du måste mappa bilen på väg/bänk för att få det att funka om du trimmar mer än kittet. Att beställa chip från andra sida pölen eller likande och tro att det är perfekt är ungerfär som att försöka träffa mygg med höftskott på 100m dvs omöjligt.

Det är mycket stor risk att du åker på ett eftermarknadsput efter du försökt alla utvägar för att slippa.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: lör nov 14, 2009 2:12
av Porginal
Jake skrev:Kan kanske tillägga i debatten att du måste mappa bilen på väg/bänk för att få det att funka om du trimmar mer än kittet. Att beställa chip från andra sida pölen eller likande och tro att det är perfekt är ungerfär som att försöka träffa mygg med höftskott på 100m dvs omöjligt.

Det är mycket stor risk att du åker på ett eftermarknadsput efter du försökt alla utvägar för att slippa.
Du som åker överladdat, vad har du under huven?

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: lör nov 14, 2009 2:55
av JoBy

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: sön nov 15, 2009 3:32
av Porginal
JoBy skrev:Tänk dig för innan du fastnar i trimningsträsket ... det brukar bli dyrt. :lol:

Bild

http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_2.mpg

http://www.joby.se/video/joby/2008-08-13_3.mpg

Och det blir halt med vanliga däck ...

http://www.joby.se/video/joby/2007-08-10_1.mpg

http://www.joby.se/video/joby/2007-08-10_3.mpg
Läckert, jo att det blir dyrt det e jag redan medveten om. E ju inte första gången :)

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån nov 16, 2009 9:29
av Jake
Porginal skrev: Du som åker överladdat, vad har du under huven?
En 350 :lol:



Med aningen maserad överdel...

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån nov 16, 2009 22:54
av Scania
Jake skrev:
Porginal skrev: Du som åker överladdat, vad har du under huven?
En 350 :lol:



Med aningen maserad överdel...

Vill du massera min också? :lol:

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: ons nov 18, 2009 20:09
av spinnson
finns det ingen som har provat lt4 toppar o hot cam???

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: lör jan 02, 2010 0:18
av Tolf
Har låtit jake bygga en 383a som går på e85 och en procharger 600b+150hk gas ifall effekten inte skulle räcka till!Kan säga att det har kostat mej någon stans mellan 200-300tusen för material och arbete,hadde kompressorn innan.Har hållit på i 2år med att få grejorna att lira som de ska,nu äntligen börjar det att funka som det ska! :twisted:

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: lör jan 02, 2010 19:47
av Jake
Tolf skrev:Kan säga att det har kostat mej någon stans mellan 200-300tusen för material och arbete :twisted:
Jag har inte vågat räkna ut vad mitt kostat, men billigt har det inte varit :twisted:

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: sön apr 25, 2010 9:45
av Svante
Porginal skrev:Vad köper man??

Har efter timmar av sökandes i summitracing.com efter vad man ska köpa för kul att skruva på under vintern.

Saken är ju den att bilen e orginal nu, dock har jag ett vortech kompressorpaket som jag skall montera i vinter.
Då hör det ju till att det e ju lika bra att renovera motorn innan, känns lite onödigt att försöka trycka på 100+ hk på en bil som rullat 13000mil.
Men i och med renoveringen så kan man ju lika gärna fortsätta pilla lite, men vad köper man?

Ge mig tips! ingen som har ett liknande projekt eller haft?
Intressant så du är spikad på kompressoröverladdning?
Jag har åkt kompressor ett tag och även turbo. Men det är nästan aldrig man ser en C4 med en rå N/A motor?


Så bryt isen och högkompa den jäkeln :) kompressorn kan du ju sälja till nån bättre behövande.

Jag är i slutet av monteringen av min 12.0:1 CR 383 LtX motor.
Och med
4340 Scatvev 3.75 i slag
Compstar 4340 H-profil stakar och ARP-2000 bolt upgrade
SRP Professional kolvar flat tops
AFR 1039 Eliminator cnc toppar + spring upgrade
Comps custom grind kam mekanisk rulle
Isky racing mek, rullyftare
Canton road race oljetråg m pump och pickup
Mls packningar
Lt4 billet kamdrivning
Har även preppat lådan och installerat transpak och B/M ripper shifter.
Blocket stressborrat och planat och jag la mig på 0.040 i quench
Fullt ARP-bultad
Ja listan fortsätter
Samt lite mätare och annat lall så har jag inte passerat 90 000kr än.

Men jag tippar på ca 100k.. Ändå lite billigare jämnfört med 2-300k som ovanstående talare nämnde.

Och då siktar jag ändå på att plocka mer ur denna motor än 383an med kompressor jag byggde 2003-2004.. Du kan plocka över 600hk N/A ur Lt´n. 355 eller 383 välj själv =)

/Svante.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: sön apr 25, 2010 21:17
av Hällsjö
Intreesant att läsa era trimningar, :shock: :lol: :?: :!:

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: sön apr 25, 2010 22:56
av Svante
Dynga? Nu får du förklara dig..

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: sön apr 25, 2010 23:46
av Hällsjö
Många här går verkligen in för OVERKILL ! :shock:
Vad baserar ni era komponent val på :?: egna erfarenheter o uträkningar eller ?
Har ni kört sönder några stakar,kolvar,vevaxlar ? vet ni vad en original LT1 pallar för ?
Vad det gäller 700lådan så håller den bra men det funkar inte på nån cheva att köra på lockupen,vid ökat torque så se till att lådan växlar bestämt o tryck i nån extra lamell,att lådor rasar efter 20 år av hård körning tycker inte jag är konstigt !
Vad det gäller överladdning så kan du ladda mer än ovan föreslagna 0,3 bara du ser till att mata rikligt o(trycket ska du inte öka alls om inte de spridare du bytt till är specat så) o förstå o ha koll på
styrningen,det är spikningar eller värmen som dödar (oftast är värmen största problemet)
Har själv laddat 1,8 bar i en helt original 350 (ny) vilket funkade,gjutkolvar,2bult o lilla tappen alltså värsta sniket !!
Problemet med "värstinggrejer" är att det är svårt att få dom att lira ihop o körbarheten minskar drastiskt utan för den skull
ge mera pulver,mindre faktiskt i en del fall. Starta med en fräsch motor o en riktig Blueprinting o du får mer effekt än vad ett chip ger,mkt bättre håll i bitarna o är du inte proffs låt ett proffs göra det !

Jag tycker personligen att en bil ska man kunna handla o hämta kidsen med o torka av nån japsare på lördagskvällen o den ska klara sig med normal service,då är det en bil :D

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån apr 26, 2010 12:46
av Svante
Visst är det så, man bygger väl efter det man känner för. Vill man sitta och tumma på driftsäkerheten ur en lågflödande 350 ( som troligtvis i ditt fall var en bidragande orsak till dina 1,8bar ) så får man väl göra det. När det är dags för trimning så brukar jag Alltid basera mig på bottendel först, känns tryggare oavsett om jag kan plocka samma effekt ur standardprylarna. Ang komponentval så brukar jag i mitt fall disskutera igenom detta med min kontakt i USA, som för övrigt livnär sig på att bygga racemotorer innan jag gör mina beställningar, uträkningarna gör jag själv med dubbelcheck av min kontakt så 4 ögon får se innan man gör slag i saken, har fungerat hittills under de senaste 7 åren!

Vore roligt att höra din setup med turbo och 1,8bar. Även effekten, åker nämligen själv Turbo i min andra Corvette. Visserligen dubbla HX50 men laddtrycket är lite lägre ( 1,75bar ). Där är det dock inte motorn som är problemet utan snarare drivlinan. Och jag törs nästan svära på att en orginal 350 inte hade klarat sig någon längre tid.

Sen är det lite don efter person. Jag skulle inte klara mig att åka orginal Corvette. Det finns nog inget tråkigare. För tröttare bil får man leta efter. Sen hade jag nog aldrig heller lämnat in någon av mina maskiner på annan service än min egen.. För externt vet man ALDRIG vad man får.


Säkraste handen är ens egen, för oftast värderas alltid ditt eget mer än en annans!


Åter till tråden. Vill du åka kompressor så gör det. Men mitt tips är att se över bottendelen, en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Vilket i detta fall kan medföra ett så pass saftigt ras att du inte kan återanvända någonting från motorn, lägg på några 1000-lappar och gör det riktigt innan det är för sent!!

/Svante.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån apr 26, 2010 19:13
av Hällsjö
Lågflödande ??!! :shock: jag kör fyrtaktare,när jag körde tvåtaktsdiesel med kompressor (Detroit) eller tvåtakt generellt då man måste man
se till att motorn snabbt kan spola ur sig,då är det viktigt med flöde, men i en fyrtakt där man trycker in o trycker ut ??????????? Svante du har nog missat poängen med turbon :wink:

Om du inte vet vad du pysslar med eller hur saker funkar Svante så ska du nog undvika att ge råd till andra ! 8)

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån apr 26, 2010 19:34
av Jake
Hällsjö skrev:Många här går verkligen in för OVERKILL ! :shock:
Vad baserar ni era komponent val på :?: egna erfarenheter o uträkningar eller ?
Har ni kört sönder några stakar,kolvar,vevaxlar ? vet ni vad en original LT1 pallar för ?
Vad det gäller 700lådan så håller den bra men det funkar inte på nån cheva att köra på lockupen,vid ökat torque så se till att lådan växlar bestämt o tryck i nån extra lamell,att lådor rasar efter 20 år av hård körning tycker inte jag är konstigt !
Vad det gäller överladdning så kan du ladda mer än ovan föreslagna 0,3 bara du ser till att mata rikligt o(trycket ska du inte öka alls om inte de spridare du bytt till är specat så) o förstå o ha koll på
styrningen,det är spikningar eller värmen som dödar (oftast är värmen största problemet)
Har själv laddat 1,8 bar i en helt original 350 (ny) vilket funkade,gjutkolvar,2bult o lilla tappen alltså värsta sniket !!
Problemet med "värstinggrejer" är att det är svårt att få dom att lira ihop o körbarheten minskar drastiskt utan för den skull
ge mera pulver,mindre faktiskt i en del fall. Starta med en fräsch motor o en riktig Blueprinting o du får mer effekt än vad ett chip ger,mkt bättre håll i bitarna o är du inte proffs låt ett proffs göra det !

Jag tycker personligen att en bil ska man kunna handla o hämta kidsen med o torka av nån japsare på lördagskvällen o den ska klara sig med normal service,då är det en bil :D

Du som verkar ha koll, vad tål en orginal LT1? och vad går att plocka ut ur orgmotorn med org överdel om man kör N/A resp overladdat?

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån apr 26, 2010 19:37
av spinnson
satan :evil: då har man köpt en massa pryttlar i onödan.. nu blir det en stor turbo på Fiat 600an .....en 700 häst borde väl vara rimligt.....

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån apr 26, 2010 19:49
av Hällsjö
Blueprintad o med rätt styrningar kan du under en kortare tidsperiod ta ut fyrsiffriga effekttal utan problem, jämför ex med BRP 1200cc (fyrtakt) 320hk och då är den KORVGRILLNINGSVÄNLIG ! :shock: bara att byta olja på 300mil.

Re: Trimma Lt1 -95

Postat: mån apr 26, 2010 21:15
av Jake
Hällsjö skrev:Blueprintad o med rätt styrningar kan du under en kortare tidsperiod ta ut fyrsiffriga effekttal utan problem, jämför ex med BRP 1200cc (fyrtakt) 320hk och då är den KORVGRILLNINGSVÄNLIG ! :shock: bara att byta olja på 300mil.
Så du tycker att en trimmad snöskotermotor (ger 9X kW orginal) är fullt ut jämförbar med en gjutjärnsklump med rötterna i 50talet?
Har du själv provat att bromsa en fyrsiffrig stockblock??? Men att grilla korv i motorummet lär inte vara några större problem som du skriver.