Sida 1 av 1

Utväxling på vippor

Postat: ons dec 09, 2009 14:14
av Don Tomaso
Hej!

Ännu en undring, har beställt den här kammenhttp://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/ Edelbrock performer RPM. Nu undrar jag vilka vippor jag skall använda, har både 1,52 och 1,6 rullvippor och på sin hemsida skriver Edelbrock "use only stock ratio rockers", dvs 1,52. Vad kan hända om jag då kör med 1,6? är det bara typisk "amerikansk friskrivning" eller ligger det något i vad de säger?
Man skall dessutom tydligen inte använda dubbla ventilfjädrar.
Har köpt en lätt beg. motor som det idag sitter en mildare comp cams kam med dubbla fjädrar och 1,52 rullvippor i + att jag fick med Edelbrockfjädrarna. 8)

Re: Utväxling på vippor

Postat: tor dec 10, 2009 17:43
av Lars J
Står det som du beskriver så skall du INTE sätta i något högre än 1.52 vippor. Det som händer ju högre upp du går i utväxling på vipporna är att vippan trycker ventilen längre ner i förbränningsrummet och du riskerar att de slår i kolvarna och därmed stor risk för motorhaveri :cry:

/Lars/

Re: Utväxling på vippor

Postat: fre dec 11, 2009 8:44
av Don Tomaso
Jo det vet jag, men det beror ju också på hur högt den nya kammen lyfter. Glömde skriva att jag har Edelbrock Performer RPM toppar också, och fjädrarna klarar 0,575 i lyft.
Frigången mellan kolv och ventil skall jag mäta.
Det jag undrade var väl egentligen om det är någon risk att kammen körs ner i förtid eller något sådant.

Re: Utväxling på vippor

Postat: fre dec 11, 2009 21:34
av Jake
Tja om du sätter dit värsta elaka mekrullen med 0.600 i lyft så händer samma sak. Det är hus som en konstig rekomendation, men låter som en helgardering för att slippa att stöta sig med klantiga jänkare som inte fattar att lyftet ökar när man ökar utväxlingen på vipporna.

tänk på att en standardvippa är på 1.45:1, vilket inte går att köpa idag... Räkna rätt så går det bra oavsett om det står 1.5 1.6 eller 1.7 på kartongen.

Re: Utväxling på vippor

Postat: mån jan 04, 2010 1:01
av kuggen
csb toppar med stötstångstyrning i toppen(i gjutgodset) mao inga guideplates funkar inte att köra med 1.6 och större utv. om du inte tar fram filen.
det kanske är det edelbrock syftar till.

Re: Utväxling på vippor

Postat: mån jan 04, 2010 23:03
av Don Tomaso
Det kan nog stämma att det gäller originaltoppar, men jag har Edelbrocks RPM alutoppar med guideplates så jag kör med 1,6 vipporna.
Lyfter i motorn imorgon.