Hej!
Kan någon förklara för mig hur man byter hjullager bak på en C3.
Glappar som f##n.Har kollat i Haynes boken men vart ej klok på det..
det ska ju schimsas in har jag förståt.
Broms skivorna hur sitter dom fast bak?
Mycket tacksam för svar.
Glappt lager..??
- gula 75:an
- Nykomling
-
- Corvetteälskare
Oj, att byta bakhjulslager är ganska komplicerat och kräver specialverktyg.
Principen är enligt följande:
1. ta bort hjulet, bromsoket och lossa handbromsvajern
2. Demontera skivan (är det originalskivan måste de fem nitarna borras bort, annars är det bara att dra bort den då den bara hålls på plats av hjulbultarna.
3. Demontera krängningshämmaren (om du har någon bak!).
4. Ta bort långa bulten mellan bärarmen och fjädern.
5. Demontera stötdämparen.
6. Demontera drivaxlen.
7. Demontera centrummuttern och medbringaren (insidan av bärarmen)
Nu går det teoretiskt att byta lagret då bärarmen sitter på plats, men det är att föredra att demontera hela bärarmen för att kunna arbeta med den på en bänk.
8. Demontera hela bärarmen (håll rätt på var shimsen sitter!).
9. Pressa ur hjulaxeln ur bärarmen (kräver specialverktyg och kan sitta som bara den!).
10. Demontera lagerbanor från axlen och från lagerhuset i bärarmen.
11. Montera nya yttre lagerbanor i lagerhuset.
12. Shimsa in dom ny lagren (här används ett annat specialverktyg. Består i princip av en hjulaxel med lite mindre diameter än den riktiga axeln villket gör att shims, hylsa och de inte lagerbanorna kan monteras på plats utan att dom "fastnar" på hjulaxlen. Montera ihop hela lager/hyls/shimspaketet och mät glappet. Byt shims efter behov)
13. Montera ihop allting igen......
Mvh, Björn
PS Kör INTE med bilen innan du fixat felet! Troligtvis har lagret skurit vilken även innebär att hjulaxeln är skadad (tyvärr ganska så dyr att köpa) och det i sin tur kan leda till att axlen går av = du tappar hjulet.
Principen är enligt följande:
1. ta bort hjulet, bromsoket och lossa handbromsvajern
2. Demontera skivan (är det originalskivan måste de fem nitarna borras bort, annars är det bara att dra bort den då den bara hålls på plats av hjulbultarna.
3. Demontera krängningshämmaren (om du har någon bak!).
4. Ta bort långa bulten mellan bärarmen och fjädern.
5. Demontera stötdämparen.
6. Demontera drivaxlen.
7. Demontera centrummuttern och medbringaren (insidan av bärarmen)
Nu går det teoretiskt att byta lagret då bärarmen sitter på plats, men det är att föredra att demontera hela bärarmen för att kunna arbeta med den på en bänk.
8. Demontera hela bärarmen (håll rätt på var shimsen sitter!).
9. Pressa ur hjulaxeln ur bärarmen (kräver specialverktyg och kan sitta som bara den!).
10. Demontera lagerbanor från axlen och från lagerhuset i bärarmen.
11. Montera nya yttre lagerbanor i lagerhuset.
12. Shimsa in dom ny lagren (här används ett annat specialverktyg. Består i princip av en hjulaxel med lite mindre diameter än den riktiga axeln villket gör att shims, hylsa och de inte lagerbanorna kan monteras på plats utan att dom "fastnar" på hjulaxlen. Montera ihop hela lager/hyls/shimspaketet och mät glappet. Byt shims efter behov)
13. Montera ihop allting igen......
Mvh, Björn
PS Kör INTE med bilen innan du fixat felet! Troligtvis har lagret skurit vilken även innebär att hjulaxeln är skadad (tyvärr ganska så dyr att köpa) och det i sin tur kan leda till att axlen går av = du tappar hjulet.
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Tips!
Hej,
Titta på "tråden" renovering av "trailing arm" på sidan 2. Där finns det en del tips och framförallt en artikel som beskriver det.
Har du några frågor kring detta, är själv mitt upp i en sådan renovering/byte av lager. Du kan ringa mig om du vill. Kvällstid 08-7548517 eller mobil 070-3231096(kvällstid).
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Har du några frågor kring detta, är själv mitt upp i en sådan renovering/byte av lager. Du kan ringa mig om du vill. Kvällstid 08-7548517 eller mobil 070-3231096(kvällstid).
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@