Värme problem !

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Zeke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 16, 2004 21:28
Ort: Växjö

Värme problem !

Inlägg av Zeke »

Har problem med att motorn går varm ! Monterat in en 402a med alla "rätta" prylar till bb.Ny kylare å vattenpump.Rätt inställd . Alla lister på plats men endå blir den för varm. Har kollat termostat,luftat systemet ja allt som jag bara kan komma på men endå .... :?: Fläkten är av orig typ och fläktkåpa finns på plats. kan inte hitta felet.
Finns det någon som kan ge ett bra tips?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

elfläktar
-69, 502, Coupé
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hur varm blir den?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Justerat in förgasare och tändning korrekt?

/ Micke
Zeke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 16, 2004 21:28
Ort: Växjö

Inlägg av Zeke »

När man kört med bilen ett tag så stiger tempen till 210f och till å med lite till . Men det blir soppa problem när det är så varm också. Bensinen pumpas inte fram trots ny pump. Jag vet att jag borde isolera mina headders men det borde ju inte påverka kylningen på vattnet .
Kan det vara att slirkopplingen på fläkten inte hänger med eller ?
Tjaa det är ett mysterium....
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Det är inte så att motorn går lite för magert? Har du kollat stiften?
Eller om tändningen inte är rätt inställd?

Men visst kan det vara kopplingen till fläkten som spökar, men det tror jag du hade märkt.
Går det lätt att snurra på fläkten (för hand) när motorn är avstängd, eller snurrar den trögt och lite segt?

Och gummilisten mellan kyl och huv är tät när du stänger huven?

Hoppas du hittar det snart.
/ Micke
427
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 06, 2004 23:16
Ort: Kungsängen

Inlägg av 427 »

Jag hade värmeproblem förut med min bigblock.

Motor: 427, ca 12:1 i komp, lite vassare kam än orginal, holley 800DP, orginal 5 bladig fläkt, fläktkåpa + alla tätningslister (viktigt!) samt nyrenoverad kylare med tätare lameller (Kylarfabriken i Bandhagen ca 3000:-). Rätt justerad tändning,inte för snålt ställd motor samt bra tryck i kylsystemet är också viktigt.

Symptom: Gick varm på tomgång efter några minuter. Så fort jag körde 30-40 km/h eller snabbare blev motorn sval igen.

Lösning: Ny termostatkoppling till fläkten. ca 800:- på Hansen racing. Jag var övertygad om att min gamla koppling fungerade, men oj vilken skillnad med den nya! Inga problem att stå i gassande sol på tomgång längre!
// Ola
Zeke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 16, 2004 21:28
Ort: Växjö

Värme problem

Inlägg av Zeke »

Har nu konstaterat att kylaren som var ny cellad inte var mer än 3 radig i cellpaketet. Detta räcker väl till om man har en small block men bb kräver nog lite mer. Därför har jag köpt en annan kylare som är 4 radigt
cellpaket så får vi väl se om det hjälper. Visst med en effektiv elfläkt så skulle kanske det skulle fungerat men jag vill ha det i orig utf.
Vi får väl se om det hjälper.
Zeke
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 16, 2004 21:28
Ort: Växjö

Varm BB

Inlägg av Zeke »

Joo då !

Visst hjälpte det med en 4-radig kylare och en lite tjockare packning mellan förgasare och insug löste även soppa "torsken" när motorn var uppe i riktig arbets temp.
:lol: Då är det bara vädret kvar ....
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Varm BB

Inlägg av StingrayRacing »

Zeke skrev: :lol: Då är det bara vädret kvar ....
Jo, tänkte just fråga det... Hur kan man ha värmeproblem i det här vädret?! :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar