Har problem med att motorn går varm ! Monterat in en 402a med alla "rätta" prylar till bb.Ny kylare å vattenpump.Rätt inställd . Alla lister på plats men endå blir den för varm. Har kollat termostat,luftat systemet ja allt som jag bara kan komma på men endå .... Fläkten är av orig typ och fläktkåpa finns på plats. kan inte hitta felet.
Finns det någon som kan ge ett bra tips?
När man kört med bilen ett tag så stiger tempen till 210f och till å med lite till . Men det blir soppa problem när det är så varm också. Bensinen pumpas inte fram trots ny pump. Jag vet att jag borde isolera mina headders men det borde ju inte påverka kylningen på vattnet .
Kan det vara att slirkopplingen på fläkten inte hänger med eller ?
Tjaa det är ett mysterium....
Det är inte så att motorn går lite för magert? Har du kollat stiften?
Eller om tändningen inte är rätt inställd?
Men visst kan det vara kopplingen till fläkten som spökar, men det tror jag du hade märkt.
Går det lätt att snurra på fläkten (för hand) när motorn är avstängd, eller snurrar den trögt och lite segt?
Och gummilisten mellan kyl och huv är tät när du stänger huven?
Motor: 427, ca 12:1 i komp, lite vassare kam än orginal, holley 800DP, orginal 5 bladig fläkt, fläktkåpa + alla tätningslister (viktigt!) samt nyrenoverad kylare med tätare lameller (Kylarfabriken i Bandhagen ca 3000:-). Rätt justerad tändning,inte för snålt ställd motor samt bra tryck i kylsystemet är också viktigt.
Symptom: Gick varm på tomgång efter några minuter. Så fort jag körde 30-40 km/h eller snabbare blev motorn sval igen.
Lösning: Ny termostatkoppling till fläkten. ca 800:- på Hansen racing. Jag var övertygad om att min gamla koppling fungerade, men oj vilken skillnad med den nya! Inga problem att stå i gassande sol på tomgång längre!
// Ola
Har nu konstaterat att kylaren som var ny cellad inte var mer än 3 radig i cellpaketet. Detta räcker väl till om man har en small block men bb kräver nog lite mer. Därför har jag köpt en annan kylare som är 4 radigt
cellpaket så får vi väl se om det hjälper. Visst med en effektiv elfläkt så skulle kanske det skulle fungerat men jag vill ha det i orig utf.
Vi får väl se om det hjälper.
Visst hjälpte det med en 4-radig kylare och en lite tjockare packning mellan förgasare och insug löste även soppa "torsken" när motorn var uppe i riktig arbets temp. Då är det bara vädret kvar ....