Sida 1 av 1

C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 17:20
av Staffan...
Hej! Jag har precis köpt en C5 -98.

Bilen har inte skötts så bra som den förtjänar.
Har åtgärdat en del fel, men det kvarstår lite:
*ABS lampan lyser
*Antisladd lampan lyser
*Airbag lampan lyser
*Baklysen och skyltbelysning lyser inte. (ström till säkringen men inte bak i lamphållarna...kabelbrott?)
*Bakluckan går inte att öppna på knappen

Felkoder är: C1233C och B0332HC

Någon som har tips om vart jag ska börja felsöka?

Är det någon som har bytt strålkastarna till till den här typen? Eller någon som vet ifall det är något att ha, måste nämligen byta hela paketet på bägge sidor.

http://www.blocket.se/goteborg/Corvette ... ?ca=18&w=3

MVH: Staffan

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 19:54
av FLNZ
Det första jag skulle prova för att släcka ABS lampan är att göra rent givarna samt kuggkransen vid alla 4 hjulen.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 20:31
av Staffan...
Kanon, då ska jag testa det i morgon. Man få nog försöka beta av fel efter fel och då är det bra att ha nåt att börja med.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 20:41
av Björn
Börja med att ta reda på vad felkoderna betyder, detta brukar inte ta så lång tid innan någon med kunskaper om detta hör av sig här :idea:
då detta är ett återkommande ämne här på forumet 8)

GOD FORTSÄTTNING CORVETTE LOVERS !!

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 21:07
av FLNZ
DTC C1233 = RF Wheel Speed Circuit Open or Shorted
DTC B0332 = Outside Air Temp Sensor Short to Ground

Finns det magnetiskt dam på givaren så kommer den att vara just öppen eller stängd hela tiden.
Så börja med rengöring.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 21:10
av Staffan...
Det ska jag absolut göra. Förmodar att RF är så logiskt att det är höger fram. Tack för hjälpen.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 21:16
av FLNZ
Givaren skall ge pulser i från varje hjul, när pulserna försvinner eller blir färre än övriga hjul under färd betyder detta att hjulet låst sig och då går ABS boxen in och lättar på trycket så att bromsen på hjulet släpper.

Men i ditt fall så ser inte givaren pulserna "tänderna på kuggkransen", beror antingen på att givaren är defekt eller att den bara ser "smutsen" eller kabelbrott eller i värsta fall fel i styrenheten.

Kort sagt, ABS enheten får inga pulser ifrån givaren.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 21:27
av FLNZ
Kom just på en sak till.

Antisladd systemet använder pulserna ifrån ABS givarna för att detektera hjulspinn så fungerar inte någon givare för ABS´en så fungerar inte Antisladd systemet heller.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 21:38
av Staffan...
Med andra ord: om jag har tur så är två av felen lätt fixade. Man tackar för hjälpen.

Re: C5 med en del problem.

Postat: lör dec 26, 2009 21:41
av FLNZ
Ja har du tur så löser du två fel i samma veva. :D
Återkom med resultat!

Re: C5 med en del problem.

Postat: sön dec 27, 2009 15:19
av Staffan...
Japp. Felet var vid höger hjul. Kabeln till sensorn var av. Så nu lyser inte ABS eller antisladdlampan, men lysena verkar vara ett större bekymmer. Baklyse, nr. skylt belysning, positionsljus och sidomarkeringsljus fungerar inte. Har full jord eftersom bromsljus och backlamporna fungerar. Har även mätt det. Spänning vid säkringen, men jag vet inte om det sitter något relä efter det eller om det kan vara fel på spaken. Någon som har en aning om vad det kan vara?????????

Re: C5 med en del problem.

Postat: sön dec 27, 2009 17:25
av C5LKPG
Hej!
Hittade lite info om ditt problem. Det blev ju lite knasigt när man bara kopierade och klistrade in texten.
Hoppas du blir lite klokare.


Step
Action
Value(s)
Yes
No

1
Were you sent here from the Exterior Lighting System Check?
--
Go to Step 2
Go to Exterior Lights System Check

2
Check the PKT/LP MiniFuse® #6 for an open.

Is the fuse open?
--
Go to Step 3
Go to Step 4

3
Repair a short to ground in CKT 240 or CKT 9.

Is the repair complete?
--
Go to Exterior Lights System Check
--

4
Using a DMM, backprobe between connector C209 terminal Z and ground.
Measure the available voltage at connector C209 terminal Z.
Is the voltage within the specified values?
10.0-14.0V
Go to Step 6
Go to Step 5

5
Repair an open in CKT 240.

Is the repair complete?
--
Go to Exterior Lights System Check
--

6
Using a DMM, backprobe between connector C209 terminal R and ground.
Move the headlamp switch to the PARK position.
Measure the available voltage at connector C209 terminal R.
Is the voltage within the specified values?
10.0-14.0V
Go to Step 8
Go to Step 7

7
Replace the headlamp switch.

Refer to Multifunction Turn Signal Lever Replacement - On Vehicle .

Is the repair complete?
--
Go to Exterior Lights System Check
--

8
Connect a DMM between the underhood electrical center connector C2 terminal D11.
Headlamp switch still in the PARK position.
Measure the available voltage at the underhood electrical center connector C2 terminal D11.
Is the voltage within the specified values?
10.0-14.0V
Go to Step 10
Go to Step 9

9
Repair a poor connection or an open in CKT 9 between the connector C209 terminal R and the underhood electrical center connector C3 terminal D11.

Is the repair complete?
--
Go to Exterior Lights System Check
--

10
Replace the underhood electrical center.

Is the repair complete?
--
Go to Exterior Lights System Check
--

Re: C5 med en del problem.

Postat: mån dec 28, 2009 0:38
av Staffan...
Jodå, en dag med grannen i garaget så var det fixat. 2 kablar som brunnit av var felet. Trodde allt var fixat, men då såg jag att instrumentbelysningen inte fungerade. Blir morgondagens bekymmer, men nu börjar det bli ordning på bilen. Tackar för hjälpen!

Re: C5 med en del problem.

Postat: mån dec 28, 2009 18:07
av goa2head
Tjena!
Vilka kablar hade brunnit av? Har samma problem med min men inte haft tid att kolla på problemet så "kopplade" förbi allt ett tag.

Bara broms och backljus som funkar helt plötsligt.

Re: C5 med en del problem.

Postat: mån dec 28, 2009 18:33
av Staffan...
Under instrumentpanelen, eller snarare över fötterna på föraren. Det sitter en kopplingsplint. Där var det en brun som gick till säkringsboxen i motorutrymmet och en orange som gick som gick till säkringsboxen vid passagerarsidan. Den bruna går till sidomarkeringsljus, skyltbelysning, bakljus och p-ljus, men vi bytte den kabeln och så upptäckte vi att instrumentpanelen inte lös längre. Det visade sig att det går två kablar som bara är påskarvade från den bruna. Inte lätt att hitta såna fel.

Bakluckan var bara knappen som behövde lite kärlek, så nu fungerar den också.

Belysningen till AC och fläkten hjälpte grannen mig också med (betydligt bättre än mig på att löda). Följde bara anvisningarna som det var skrivet om tidigare här på forumet. Tog 10min och nu fungerar det perfekt.

Re: C5 med en del problem.

Postat: mån dec 28, 2009 18:40
av goa2head
Fint ska undersöka på min om en stund. Tack

Re: C5 med en del problem.

Postat: mån dec 28, 2009 21:38
av goa2head
Kollat på min nu men ser inte den kopplingsplinten du pratar om. Har du möjlighet att ta en bild?

Re: C5 med en del problem.

Postat: mån dec 28, 2009 22:37
av Staffan...
Jag har plockat ihop bilen och kört hem den, så tyvärr kan jag inte ta någon bild, men jag kan försöka beskriva lite bättre vart den sitter.
Om du skruvar bort panelen som sitter över pedalerna, eller snarare där du normalt har fötterna. Sedan lägger du dig på rygg och tittar upp mot instrumentpanelen, då bör du se den.
2 rader med ca 10 kablar på varje rad. Det går en plastskena över kardantunneln (precis under AC/fläkt enheten). I den ligger kabelhärvan som går till kopplingsplinten. På min bil satt inte plinten fast utan låg löst.
Om du inte hittar den nästa gång du kollar så skriv igen för då fixar jag en bild, men jag få ligga ute och skruva så jag undviker gärna.
Om det är samma fel som jag hade så hjälper jag dig gärna så gott det går med beskrivning på hur vi gjorde och vart det ska kopplas i boxen osv.
Lycka till!

Re: C5 med en del problem.

Postat: tis dec 29, 2009 9:31
av goa2head
Tjena är det denna kontakt?

Bild

Hur kopplade ni? dom går antar jag till BCM:n.

Re: C5 med en del problem.

Postat: ons dec 30, 2009 1:15
av Staffan...
Precis den jag menar. Det går en brun från den och in i plast skenan som går över kardan, sedan går den hel förbi säkringsboxen på passagerarsidan och igenom en gummigenomföring till höger om boxen. Så om du lyfter på huven och tittar vid batteriet, så kommer en kabelhärva som går upp på undersidan av säkringsboxen, i den härvan går kabeln.

På min bil såg jag att kabeln var bränd vid kopplingsplinten, men å andra sidan var min kabel bränd hela vägen.

Börja med att mäta ifall du har ström på den bruna kabeln i kopplingsplinten när lyset är påslaget. Tänk på att det kanske kommer bakvägen om du har kopplat om det.

Om du inte har ström på den ska jag lossa min box och kolla vilken placering den bruna har på undersidan av boxen vid batteriet.

Ifall du har samma problem som jag hade, så tänk på att den bruna delar på sig någon decimeter ifrån kopplingsplinten. Så om man bara drar en ny kabel kommer belysningen till instrumentpanelen att försvinna, men det var ganska lätt att skarva på igen (när man väl hittat att det var det som var felet).