Sida 1 av 1

Mera problem!!

Postat: mån jun 07, 2004 23:47
av gula 75:an
Tack för alla svar angående lager byte bak,tack!
Nu till nästa problem.Plockade bort länkarmen för och byta lager efter konstens alla regler(gick faktiskt ganska bra)men när jag fått bort och känner på lagret känns det helt okej inget glappt. Hmm började ana oråd och sneglade på drivaxeln som hängde kvar.....tog tag i den och och kände att det glappade i klumpen ut och in liksom ca 4mm,SUCK!
Har ju hört om låsringar som flugit bort och ställt till oreda så jag plockade helt sonika bort klumpen samt öppnade locket.
låsringarna till drivaxlarna inånt mot axeln som går i mitten vid diffdreven satt kvar men det måste väl finnas något som håller på andra sidan ochså eller?
Tar jag tag och drar ut drivaxeln så tar det ju stopp mot låsringen men sjuter jag in den mot centrum så tar det tillslut stopp mot axeln som sitter i mitten kan inte va rätt tycker jag.
Hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med något bra tips.
Mvh en som har ett lager över.....;)

Postat: tis jun 08, 2004 8:19
av Hagge
Hej,

det ska glappa på det sätt som du beskriver. Drivaxlarna funkar som övre bärarmar i hjulupphängningen bak.

Du skrev tidigare att det glappade som :twisted: bak med hjulen på.
Hur mycket glappade det i mm ?
På min 78:a glappar det ca 2-3 mm om man greppar hjulet i 6-12 fattning och ruskar.

Har du fått nedslag på besiktningen ?

Glapp i stickaxeln

Postat: tis jun 08, 2004 10:09
av ABEJ
Om låsringen sitter kvar och ser Ok ut, så har glappet uppstått av att diffbromslammellerna är slitna eller t.o.m gått sönder (så var det för mig).
Om du har diffen nere rekomenderar jag att du byter lammellpaketet sedan kan du chimsa ner spelet till nästan noll. Kolla med "Stigs axles and parts" i Norrköping (Tror firman heter så). Han har grejer hemma och många goda tips.
MVH
ABEJ